ترامپ : شاید به سیاست "چین واحد" پایبند نمانیم

گفتگوی تلفنی آقای ترامپ با سای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان فضای دیپلماتیک میان پکن و واشنگتن را ملتهب کرده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با انتقاد از پکن در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی گفته شاید دولت او از سیاست دولت‌های گذشته تحت عنوان"چین واحد" که در چهار دهه اخیر تایوان را بخشی از چین محسوب کرده است، پیروی نکند.
 
بنابر سیاست چین واحد که کاخ‌سفید از سال ۱۹۷۹ آن را رعایت کرده، آمریکا به خواسته دولت چین در مورد این که تایوان بخشی خودمختار از این کشور است، احترام گذاشته و روابط دیپلماتیک مستقیمی با تایوان نداشته است.
 
با وجود این، آقای ترامپ روز یکشنبه در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت اگر پکن با واشنگتن بر سر مسایل تجاری و دیگر اختلاف‌ها به توافق نرسد او لزومی نمی‌بیند دولتش به این سیاست (چین واحد) وفادار بماند.
 
روابط میان دو قدرت برتر اقتصاد جهان، از زمان تماس تلفنی میان رئیس‌جمهوری تایوان و آقای ترامپ ملتهب شده است.
 
این در حالی است که امروز آقای ترامپ به فاکس‌نیوز گفت او "خوش ندارد" که پکن برایش "تعیین تکلیف کند" و این که این تماس تلفنی از سوی خانم سای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان صورت گرفته و تنها یک تماس محبت‌آمیز با هدف تبریک گفتن برای پیروزی در انتخابات بوده است.
 
پس از این تماس تلفنی انتقادها از آقای ترامپ بالا گرفت و مقام‌های پکن در واکنشی همراه با ملاحظه خواستار رعایت موازین سیاسی میان دو کشور شدند.
 
اما آقای ترامپ در پاسخ به این واکنش‌ها با چند توییت شدید‌الحن به انتقاد خود از پکن ادامه داد و از سیاست‌های چین در دریای جنوب این کشور و پایین نگه‌داشتن 'عامدانه' ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا انتقاد کرد.
 
او امروز هم در گفتگو با فاکس نیوز از این که پکن در راه مقابله با هسته‌ای شدن کره‌شمالی 'با آمریکا همکاری نمی‌کند' انتقاد کرد.
 
با این حال، انتخاب تری برنستد، فرماندار ایالت آیوا به عنوان سفیر چین که روابط دوستانه‌ای با پکن دارد، می‌تواند تعدیل کننده انتقادهای تند آقای ترامپ از چین تلقی شود.
'گزارش سیا مضحک است'
آقای ترامپ امروز همچنین در گفتگو با فاکس نیوز با "مضحک" خواندن گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره نقش هکرهای روسی در انتخابات آمریکا، این گزارش را رد کرد.
 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی که جمعه منتشر شد گفته است هکرهای روسی در تلاش بودند تا نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ رقم بزنند.
 
آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته است حزب دموکرات که تصور چنین شکست سنگینی در انتخابات را نمی‌کردند، به این گزارش‌ها متوسل شدند.
 
دو روز پیش، جمعه ۱۹ آذر، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته بود به این جمع‌بندی رسیده است که هکرهای روسی سعی داشتند به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا کمک کنند.
 
مقام‌های دولتی در روسیه همواره اتهام‌های مربوط به "هک کردن" در این انتخابات را رد کرده‌اند.
 
دونالد ترامپ پیشتر گفته بود ممکن است روسیه در این زمینه نقش داشته باشد ولی پی بردن به آن "غیرممکن" است.
 
دونالد ترامپ گفته است: " آنها (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نمی‌دانند روسیه یا چین دست به این کار می‌زنند یا اینکه فرد دیگری از جایی در دنیا بر روی تخت خود این کار را انجام می‌دهد."
 
در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مجموعه ایمیل‌هایی از مکاتبات داخلی حزب دموکرات در سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد که اعتبار مقام‌های حزب دموکرات را زیر سوال ‌برد.
 
باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی آمریکا البته دستور تحقیق درباره "هک کردن" ایمیل‌های حزب دموکرات را صادر کرده است.
+19
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    کاشکی میتونستید ولی تا خرخره بهشون بدهکارید مگر اینکه داستان هیروشیما رو اونجا هم اجرا کنید .
    4
    21
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.