قرارگاه سازندگی سپاه: روحانی باید قرارداد ساخت کشتی‌ها را لغو کند

بندر رجایی در جنوب ایران ‌هم‌زمان با اعلام امضای قرارداد ایران و شرکت کشتی‌سازی هیوندای، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه گفته است که حسن روحانی باید این قرارداد را لغو کند و به سپاه بسپارد.
 
عبادالله عبدالهی، امروز یکشنبه ۲۱ آذر، در یک میزگرد مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که این قرارگاه حاضر است "با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی" با "۸۵ درصد فاینانس و ۱۵ درصد سهم آقایان" این قرارداد را اجرا کند.
 
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دو روز پیش در نوزدهم آذرماه اعلام کرد که اولین قرارداد ساخت کشتی بعد از توافق هسته‌ای را با شرکت کره‌ای هیوندای امضا کرده و قرار است اولین کشتی را ۱۳۹۷ تحویل بگیرد.
 
امروز، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه از امضای این قرارداد با یک شرکت خارجی ابراز تاسف کرده است: "متاسفانه شنیده‌ایم که قراردادی به منظور ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره جنوبی امضا شده که امیدواریم این طور نباشد و این قرارداد هنوز امضا نشده باشد. اما اگر این قرارداد امضا شده، رییس جمهور باید آن را لغو کند. چرا که اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان اعتمادی به حرف‌ها و شعارها کرد."
 
شرکت هیوندای امروز در اطلاعیه‌ای رقم قرارداد را ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است اما خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، که از منتقدان این قرارداد است، در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشته که مبلغ قرارداد دو برابر این میزان است و دولت "پنهان‌کاری" می‌کند.
آیا شرکت‌های ایرانی می‌توانند کشتی‌ها را بسازند؟ محمد صالحی، کارشناس کشتی‌سازی در ایران
 این مگاکانتینربرها ۳۶۶ متر طول، ۴۸ متر عرض و ۳۰ متر ارتفاع دارند که با توجه به ابعاد داک خشک شرکت صدرا که ۳۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد، عملا امکان ساخت کشتی‌ها در این شرکت وجود ندارد. البته داک خشک شرکت عظیم گسترش هرمز در بندرعباس دارای ابعادی است که می‌شود کشتی‌ها را در آن گنجاند اما امکانات زیرساخت این داک خشک هنوز کامل نشده است.
 
طبیعتا شرکت صدرا یا هر شرکت ایرانی که تا کنون تجربه ساخت کشتی‌هایی با این ظرفیت را نداشته است، هرگز از لحاظ قیمت و زمان ساخت، توانایی رقابت با هیوندای یا حتی کشتی‌سازی‌های رده دوم و سوم کره را ندارد؛ چرا که آنها طرح‌های کشتی را که دست‌کم شش ماه زمان می‌برد، در اختیار دارند. همچنین به تجهیزات و ماشین‌آلات لازم هم دسترسی سریع دارند.
 
البته شرکت صدرا می‌تواند با توجه به تجربه و امکانات فراهم شده برای ساخت تانکر افراماکس، هم‌زمان با شرکت هیوندای، و با استفاده از طرح این شرکت، کار ساخت یک یا دو فروند از تانکرهای ۵۰ هزارتنی را شروع کند.
 
به طور کلی اگر در قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی موارد انتقال دانش فنی و همکاری در ساخت توسط ایران گنجانده شود، می‌توان ساخت این کشتی‌ها را فرصتی مناسب برای ارتقا و انتقال دانش فنی ساخت کشتی در ایران دانست.
 
درباره قیمت هم، با توجه به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دلاری مگاکانتینربرها و ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلاری تانکرهای ۵۰ هزارتنی، به نظر می‌آید قیمت اعلام شده منطقی باشد.
 
قرارداد کشتیرانی ایران و هیوندای
    ۷۰۰ میلیون دلار
    ۱۰ فروند کشتی
    کشتی باربری با ظرفیت ۱۴۵۰۰ کانتینتر ۲۰ فوت
    کشتی تانکر با ظرفیت ۴۹۰۰۰ تن
 
بندر رجایی در جنوب ایران آقای عبدالهی به "معضل" بیکاری در ایران اشاره کرده و گفته است که "شرکت‌های بزرگی مانند صدرا وجود دارند که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای ۱۱۳ هزار تنی افراماکس را در ۲۲ ماه در کارنامه خود دارند".
 
این شرکت متعلق به سپاه، مردادماه امسال هم با اعلام خبر احتمال امضای قرارداد با شرکت هیوندای، از رییس‌جمهور خواسته بود که ساخت ۱۰ کشتی را به این شرکت بسپارد.
 
شرکت صدرا از شرکت‌های زیان‌ده در بورس ایران بود که متهم به "حساب‌سازی" شد و در نهایت سهام آن از بورس بیرون کشیده شد. این شرکت که میلیاردها تومان بدهی دارد، چند بار واگذار شده است. در حال حاضر به گفته فرمانده قرارگاه خاتم، ۷۲ درصد سهام این شرکت متعلق به سپاه است.
 
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا از سوی دیگر از کره جنوبی انتقاد کرده و گفته است که آنها هشت سال پیش "۲۱۵ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند اما به تعهداتشان عمل نکردند."
+16
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    stockholm - استکهلم، سوئد

    عجب خر تو خریه این مملکت طاعونی اخونده زده . دیگه این جنگ بچاپ بدزد و اختلاس ودزدی عملا رسانه ای شد و قرارداد سپاه به رئیس جمهور مملکت اخوندی دستور میده قرارداد دولتی رو منحل کنه و خیلی راحت میگن پانزده درصد رشوه رو به اقایون میدن
    2
    30
    یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.