ویلای نمازی از فهرست آثار ملی ایران خارج شد

ویلای نمازی، یکی از آثار به جای مانده از دوره پهلوی در منطقه نیاوران تهران با رای شعبه اول دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی ایران خارج شد.
 
محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، با تایید این خبر به ایلنا گفت: "تنها راه نجات ویلای نمازی تملک آن توسط شهرداری تهران است یا به جای آن ملک دیگری را به مالکان اختصاص دهند."
 
آقای طالبیان اعلام کرد که قرار است جای این بنا یک هتل ۲۰ طبقه ساخته شود و عنوان کرد: "درخواستی به شهرداری تهران فرستادیم که این اثر را خریداری کند، زیرا که مکان مهمی در شهر است و از ثروت‌های مهم شهر تهران محسوب می‌شود."
 
ویلای نمازی در سال ۱۳۳۹ به سفارش شفیع نمازی، فرزند مهدی نمازی نماینده مجلس شورای ملی و سنا توسط جو پونتی، معمار ایتالیایی، ساخته شد.
 
ویلای نمازی به همراه ساختمان شورای برنامه ریزی و توسعه عراق در بغداد، تنها آثار جو پونتی در خاورمیانه هستند.اثر این معمار ایتالیایی در بغداد در سال ۲۰۰۳ در طول جنگ آسیب دید که یونسکو در حال مرمت آن است. احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت این اثر معماری و اعتراض به تخریب این بنا گفته است: "متاسفانه این بنا از سال ۹۱ از بند میراث خارج شده است و خبر داریم که مجوز ساخت ۳۰ طبقه هتل در این منطقه شروع شده است، این هجمه برای برج‌سازی در تهران جای تعجب دارد."
 
براساس گزارش کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران، ویلای نمازی بعدها توسط احمد ابریشمچی خریداری شد. این بنا به همت آقای ابریشمچی در سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شد.
 
ناصر صفری در سال ۱۳۹۱ این بنا را خریداری کرد و در ۱۵ مردادماه درخواست احداث هتل پنج ستاره را به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران ارسال کرد.
 
در همان سال مدیر کل وقت میراث فرهنگی با درخواست موافقت کرد و نقشه تایید شده را به شهرداری منطقه یک فرستاد.
 
این درخواست شامل "تخریب، نوسازی و ساخت ۲۰ طبقه هتل با معماری فرزاد دلیری" است.
 
اما با تغییر مدیرکل میراث فرهنگی در شهریورماه سال ۱۳۹۲، مسعود نصرتی، مدیرکل میراث فرهنگی در نامه ای به شهردار منطقه یک خواستار "کان لم یکن شدن عاجل مجوز صادر شده" برای ویلای نمازی شد.
 
در نخستین دادگاه، قاضی حکم به خروج این اثر از میراث فرهنگی را صادر می کند. گزارشها حاکی است آقای نصرتی در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر می‌دهد.
 
اما دادگاه تجدید نظر به ریاست محمدعلی محمد و محمد کریمی در تیرماه سالجاری رای قطعی خروج ویلا نمازی از فهرست آثار ملی را صادر می کند.
+31
رأی دهید
-25

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    razmandeh - استکهلم، سوئد
    ویلاش که خارج شد امیدوارم خود نماز هم خارج بشه !!!!!!
    5
    13
    یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.