سفر دو مقام روس به تهران در یک هفته؛ بوگدانف با جابری انصاری دیدار کرد

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از سفر الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه به تهران در هفته گذشته، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز روز دوشنبه ۱۵ آذرماه با سفر به تهران با حسین جابری انصاری، همتای ایرانی خود درباره سوریه مذاکره کرده است.
 
به گزارش فارس،معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این که محور مذاکراتش با میخائل بوگدانف در خصوص «رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی به هدف کمک به حل بحران‌های منطقه بویژه سوریه» بوده ، گفته است: «ما در منطقه با صحنه پیچیده‌ای از انواع تناقضات مواجهیم و باید تلاش کنیم نقشه جامعی طراحی کنیم و در این چارچوب گسترش دایره رایزنیها و همکاریها با کشورهای مختلف ضروری است. »
 
در همین زمینه، ایرنا می گوید، وزارت خارجه روسیه با اشاره به دیدار میخائیل بوگدانف و حسین جابری انصاری اعلام کرده است که مواضع تهران و مسکو برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه«یکسان است.»
 
طبق این گزارش، وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است:«در این دیدار تاکید شد، مناقشه مسلحانه و خونریزی در سوریه راه حل نظامی ندارد و فقط از راههای سیاسی و مذاکرات سوری‌سوری بدون پیش شرط بر مبنای توافق ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۲ ژنو، قطعنامه‌های شورای امنیت و تصمیم‌های گروه بین المللی حامیان سوریه می تواند حل و فصل شود.»
 
این در حالی است که ریانووستی پیشتر به نقل از میخائیل بوگدانف گزارش داده بود که روسیه ایران را از پیشنهاد آمریکا برای حل و فصل درگیری‌ها در سوریه مطلع کرده است.
 
این خبرگزاری جزییات بیشتری از «پیشنهاد آمریکا» را منتشر نکرده است. اما طی روزهای اخیر موضوع پیام ولادیمیر پوتین،ریس جمهوری روسیه به مقام‌های ایران و همچنین گفت گوی تلفنی او با حسن روحانی محور گمانه زنی‌ها در این خصوص بود.
 
پس از آن که روز شنبه علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل موضوع ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور روسیه به رهبران ایران را مطرح کرد، مقام‌های وزارت خارجه روسیه و ایران روز دوشنبه موضوع ارسال پیام را تایید کردند.
 
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، خبر مربوط به ارسال پیام از سوی ولادیمیر پوتین به رهبری ایران را تأیید کرد.
 
در حالی که سخنگویان وزارت خارجه ایران و روسیه توضیحی در خصوص مفاد این پیام نداده اند، آقای ولایتی روز شنبه ۱۳ آذرگفته بود که الکساندر لاورنتیف در سفر با تهران حامل «پیام مهم» ولادیمیر پوتین به رهبران ایران بوده است.
 
مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل می گوید،«دو طرف ایرانی و روسی با یکدیگر توافق داشتند که باید از حکومت قانونی سوریه حمایت کرد و هر دو توافق داشتند از تمامیت ارضی سوری‌ها باید حمایت شود و نباید اجازه داد تروریست‌ها بتوانند کار غیرقانونی و ضد انسانی خود در سوریه را ادامه دهند».
 
آقای ولایتی همچنین با اشاره به رایزنی‌های خود با نماینده رئیس‌جمهور روسیه گفت که «قرار شد که دولت، ارتش و نیروهای مردمی در سوریه، و متحدین روسی و ایرانی و حزب‌الله تا آزادی کامل حلب به مبارزه ادامه دهند و هیچ شبهه‌ای در این موضوع وجود ندارد که ایران و روسیه هر دو تا آزادی کامل حلب از کار نخواهند نشست».
 
طی هفته‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن توانسته اند بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب را باز پس بگیرند و روز دوشنبه روسیه و چین پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس در حلب و ارسال کمک انسانی به این شهر را وتو کردند.
 
پیشتر سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت ۲۰۰ هزار غیر نظامی که در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب گرفتار شده اند هشدار داده است.
 
در همین حال،انتشار گزارش هایی در خصوص درخواست روسیه برای استفاده مجدد از پایگاه هوایی نوژه، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را درپی داشت.
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه گفته است: «همکاری ما با روسیه اساسی و عمیق است و منافع مشخصی را در منطقه داریم، همکاری‌هایی داشته‌ایم و ادامه خواهیم داد. اما اینکه (از نوژه استقاده شود) بستگی به شرایط دارد ولی من آن را فعلا منتفی می‌دانم.».
+20
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    جوابگو - مالمو، سوئد

    آهای عجله کنید ،عجله کنید آخوند چوب حراج زده به مال ملته ایران، عجله عجله،گاوها پر شیرند ،بدوشید بدوشید، ملت روس بوسه به پای پوتین میزنند و فقط شیر گاو ایرانی‌ می‌نوشند سران مملکت ایران اقتدار از آنه ایرانیست شیر دوشان در راهند.
    3
    24
    ‌سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران

    بیائید و بچاپید که فصل شماست و حکومت نوکرانتان در ایران !
    2
    25
    ‌سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    شاهنشاه روحت شاد - تهران، ایران
    حکومت آخوندهاى ضد ایرانى بخاطر اینکه چند صباحى حکومت کنند حاضرند که مملکت را به حراج روسها و انگلیسها بذارند ،لعنت بر آخوندها
    1
    9
    ‌سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.