هفته دوازدهم لیگ برتر؛ پرسپولیس 'با کیفیت‌ترین' تیم ایران

پرسپولیس با غلبه بر ماشین سازى در تهران به صدر جدول رفت در پایان هفته دوازدهم لیگ برتر، پرسپولیس با غلبه بر ماشین سازى در تهران به صدر رفت.
 
پرسپولیس صرفنظر از توانایى‌هاى فنى به خوبى یاد گرفته چگونه باید جریان بازى را کنترل کند تا در روزی که چندان سرحال نیست نیز به پیروزى برسد. خصوصیتى که از کیفیت بالاى این تیم نسبت به دیگر تیم‌هاى فوتبال ایران خبر مى‌دهد.
 
پرسپولیس در تمامى دیدارهایى که از حریف پیش افتاده، پیروز میدان شده و به خوبى توانسته جریان بازى را کنترل کند. ویژگى مثبتى که مى‌تواند یکى از نقاط قوت این تیم در کورس قهرمانى باشد.
پرسپولیس ١ - ماشین سازى ٠ برانکو ایوانکوویچ، سرمربى کروات پرسپولیس، باکیفیت‌ترین و بهترین تیم حال حاضر فوتبال ایران را شکل داده است. مهمترین ویژگى منحصر به فرد پرسپولیس آگاهى بازیکنان از سیستم مربى و وظیفه آنان در این سیستم است.
 
برای نمونه، نوع حرکت مهدى طارمى و ولادیمیر در کانال‌هاى بین خط دفاعى ماشین سازى و صاحب توپ شدن آنان در این فضا با پاس‌هاى کوتاه محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده نشان از ویژگى‌هاى مثبتى است که کمتر در فوتبال ایران مى‌بینیم. چندین بار طارمى و ولادیمیر در این فضاها صاحب موقعیت شدند که به راحتى آنرا از دست دادند.
 
نکته دیگر که نشان از کنترل کامل برانکو برتیمش دارد، نوع بازى ماهینى بود. ماهینى که براى اولین بار درغیاب انصارى مدافع مرکزى شده بود به خوبى از وظیفه خود آگاهى داشت و یکى از بازیکنان برتر میدان بود.
 
حضور رضاییان وسانترهاى دقیق او نیز یکى دیگر از راهکارهاى پرسپولیس براى رسیدن به گل بود. در دقیقه ٢٢ سانتر عالى رضاییان را وحید امیرى با حضورخوب خود در محوطه جریمه به تنها گل بازى تبدیل کرد.
 
رضاییان با حضور همیشگى در حمله قدرت تهاجمى این تیم را به مراتب بیشتر از گذشته کرده است.
 
در سیستم ٢-٤-٤ لوزى، حضور بازیکنى مانند امیرى و نوع بازى او در نقش هافبک کنارى یکى از دلایل اصلى موفقیت‌هاى پرسپولیس است.
 
امیرى با قدرت دوندگى‌اش در کنار کمال کامیابى‌نیا موتور تیم پرسپولیس محسوب مى‌شوند. مسلمان و احمدزاده با خلاقیت‌هاى فردى و تکنیک دیدنى خود تکمیل کننده حرکات این دو بازیکن درمیانه میدان هستند.
 
ماشین سازى به رغم داشتن بازیکنان باکیفیت، اعتماد به نفس خود را از دست داده و درحالیکه سامان نریمان جهان و مهرداد بایرامى سعى داشتند در پشت خط دفاعى پرسپولیس صاحب توپ شوند، اما هافبک‌هاى ماشین سازى به هیچ عنوان توان تغذیه این دو را نداشتند.
 
نیمه دوم ماشین سازى شکل بهترى گرفت و در ضد حمله نیز صاحب پنالتى شد که به راحتى آنرا از دست داد. بدون تردید درخشش مانوىًل مونیز دروازه‌بان اسپانیایى ماشین سازى یکى از دلایلى بود که پرسپولیس نتوانست به گلهاى بیشترى دست پیدا کند.
تراکتورسازى ١ - پدیده ١ گربه سیاه تراکتورسازى مانع از صدرنشینى این تیم درپایان هفته سیزدهم لیگ شد.
 
پدیده در پنج بازى گذشته لیگ و جام حذفى تراکتورسازى را شکست داده بود و با توجه به شرایط دو تیم به نظر مى‌رسید امیر قلعه‌نویى در این دیدار خانگى به دنبال شکستن رکورد شکست‌ناپذیرى پدیده است.
 
نیمه اول تراکتورسازى بدون تردید تیم برتر میدان بود. در سیستم ٢-٤-٤ لوزى تراکتور، مهدى کیانى در نقش هافبک دفاعى این تیم، ستاره بى چون و چراى میدان بود. حضور موفق کیانى در بازیسازى و همینطور پوشش مدافعین کنارى در زمان حمله موجب شده بود تا محمد ایران پوریان و محمدرضا مهدى‌زاده با خیالى آسوده در حمله شرکت کنند و تراکتورسازى کاملا جریان بازى را در اختیار بگیرد.
 
در دقیقه ٣٨ کیانى با تعویض عالى جریان بازى ایران پوریان را در جناح راست صاحب توپ کرد تا سانتر خوب او را فرزاد حاتمى به گل اول بازى تبدیل کند.
 
همکارى سروش رفعیى، شهرام گودرزى و محمد ابراهیمى در میانه میدان و حضور داىًمى مدافعین کنارى که با پوشش خوب کیانى همراه بود پدیده را کاملا تحت فشار قرار داده بود.
 
نیمه دوم جریان بازى کاملا تغییر کرد. محمد رضا مهاجرى سرمربى پدیده در نیمه دوم با استفاده از معین عباسیان و محسن یوسفى نه تنها قدرت تهاجمى تراکتورسازى را مهار کرد، بلکه با استفاده از ضربات ایستگاهى بازى را نیز مساوى کرد.
 
عباسیان و یوسفى در سیستم ١-٤-١-٤ پدیده در نیمه دوم وظیفه داشتند کاملا در کناره‌ها بازى کنند، در این صورت ایران پوریان و مهدى‌زاده نمى‌توانستند در حمله حضور موثر داشته باشند و با اضافه شدن مهرداد کفشگرى در میانه میدان جریان بازى کاملا در اختیار پدیده قرار گرفت.
 
دردقیقه ٦١ اشتباه آشکار محمدرضا اخبارى در شروع مجدد موجب شد تا پدیده صاحب کرنرى بادآورده شود که درنهایت ارسال یوسفى به صورت مستقیم و با جایگیرى غلط اخبارى بازى را به تساوی کشاند.
 
تراکتورسازى دوامتیاز حساس خانگى را از دست داد، موضوعى که مى‌تواند در آینده براى این تیم بسیار گران تمام شود. استقلال ٢ - صبا ٠ استقلال در بازى خارج از خانه سه امتیاز حساس کسب کرد تا به تیم‌هاى مدعى قهرمانى اضافه شود.
 
کاوه رضایى و على قربانى دو مهاجم استقلال در سیستم ٢-٤-٤ لوزى گلزنى کردند تا پیش از دیدار حساس هفته آینده مقابل تراکتورسازى با اعتماد به نفس بیشترى بازى کنند.
 
صبا با سیستم ٢-٥-٣ و استفاده از رضا عنایتى با تجربه در نقش مدافع آخر قصد داشت دو مهاجم استقلال را مهارکند، اما اخراج عنایتى در نیمه اول و همینطور اخراج حمیدرضا دیوسالار در ابتداى نیمه دوم تمامى نقشه‌هاى مرفاوى را بى اثرکرد.
 
استقلال به رغم پیروزى همچنان ناهماهنگ بازى مى‌کند. در سیستم مورد نظر استقلال جابر انصارى و محسن کریمى دو هافبک کنارى بودند. بازیکنانى که از لحاظ فیزیکى به این سیستم نمى‌خورند. در چنین پستى به بازیکنانى نیاز است که توان حضور متناوب در حمله و دفاع را داشته باشند، در حالیکه این دو بازیکن فاقد چنین ویژگى‌هایى هستند. سایرنتایج: گسترش فولاد ٢ - سپاهان ١
 
سایپا ٠ - استقلال خوزستان ٢
 
فولاد ٤ - نفت تهران ٢
 
سیاجامگان ٠ - نفت آبادان ١
 
ذوب آهن ٣ - پیکان ٠
خارج از مستطیل سبز: هفته گذشته مصادف با سالگرد صعود تیم ملى فوتبال ایران به جام جهانى ١٩٩٨ فرانسه بود، و خداد داد عزیزى بازیکن سابق تیم ملى فوتبال ایران در مصاحبه‌اى تلویزیونى به نکاتى غیر قابل باورى اشاره کرد که نشان از مشکلات اساسى فوتبال ایران است.
 
خداداد با بیان این موضوع که جادوگران و رمالان در تصمیمات مدیران و مربیان تیم‌هاى باشگاهى ایران نقشی تعیین کننده دارند، یکبار دیگر مشکلات فوتبال ایران را آشکارا توضیح داد.
 
فوتبال مانند تمامى ورزش‌ها نیازمند تمرین، ممارست و کارسخت است. در حالیکه با بهره‌گیرى از تکنولوژى، علم تغذیه و همین‌طور جدیدترین روش‌هاى تمرینى باشگاه‌هاى فوتبال به دنبال نتایج بهتر هستند، اما مدیران نه چندان آشنا به ورزش و فوتبال که تنها به دلیل ارتباطات سیاسى و دولتى تیم‌هاى باشگاهى ایران را رهبرى مى‌کنند با نادانى و ندانم کارى‌هاى خود فوتبال را به قهقهرا مى‌برند.
 
متاسفانه مربیانى که از علم روز دنیا فاصله دارند با همکارى چنین مدیرانى به فوتبال و روح ورزش صدمه مى‌زنند و به همین دلیل فوتبال در ایران هرروز نسبت به گذشته جذابیت‌هاى خود را از دست مى دهد.
 
در همه جاى دنیا باورهاى مذهبى و اعتقادات دینى موضوعى جداگانه است که ممکن است در ایجاد انگیزه و از نظر روانى به بازیکنان کمک کند. اما سحر و جادو موضوعى غیرقابل قبول است که به مشکلى بزرگ در فوتبال ایران بدل شده است.
سخن هفته: جلالی سرمربى پیکان: "پرداختن به جادوگری به فوتبال آسیب می‌زند"
+16
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.