قاتل ستایش در انتظار حکم نهایی

 پرونده قتل ســـــــتایش قریشی، به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد تا قضات دیوان عالی کشور پس از بررسی موشکافانه پرونده درباره حکم آن اظهارنظر کنند؛ اظهارنظری که می‌تواند پسر نوجوان را یک قدم به چوبه دار نزدیک یا دورتر کند.
محمدحسین 17ساله که متولد بیست‌وپنجم آذر 78 است، بیست‌ویکم فروردین امسال دختر شش‌ساله افغانستانی به‌نام ستایش را در خانه‌شان در ورامین مورد آزار و اذیت قرار داد و او را با ضربات چاقو کشت. پسر نوجوان جنازه قربانی را با اسید سوزاند تا آثار جنایت باقی نماند.
این پسر در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و به یک‌بار قصاص به جرم قتل، یک‌بار اعدام به جرم تجاوز به عنف و پرداخت دیه به جرم جنایت بر میت و ارش بکارت محکوم شد. انتشار این حکم در رسانه‌ها واکنش‌های بسیاری از حقوقدانان و همچنین افراد عادی را در فضای مجازی به دنبال داشت.
با همه عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های مثبت و منفی به این حکم و اعتراض مجتبی فرحبخش، وکیل‌مدافع محمدحسین صبح یکشنبه پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد تا قضات دیوان‌عالی کشور پس از بررسی موشکافانه حکم صادره و بررسی آن درباره‌اش اظهارنظر کنند. چنانچه این حکم تایید شود محمدحسین پای چوبه دار می‌رود اما اگر قضات دیوان‌عالی کشور حکم را تایید نکنند، پسر نوجوان بار دیگر محاکمه خواهد شد.
 
 نظر اکثریتی و اقلیتی قضات صادر‌کننده حکم
حکم سنگین برای قاتل ستایش با نظر اکثریتی و اقلیتی هیات قضایی شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران همراه بود. در این حکم ابراهیم اسلامی و حشمت‌الله توکلی با رای اکثریتی به امضای حکم قصاص و اعدام پرداختند ولی محمدحسین خازنی با رای اقلیتی، نظری مخالف حکم قصاص و اعدام اعلام کرد. صرف‌نظر از ماجرای در اقلیت بودن قربانی افغان و در اکثریت بودن امیرحسین ایرانی، صدور این حکم با نظر اکثریت و اقلیتی با اما و اگر‌های فراوانی روبه‌رو شد.
بلافاصله پس از انتشار حکم سنگین مجتبی فرحبخش، وکیل محمدحسین اعلام کرد موکلش که حالا در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برد از صدور حکم بی‌اطلاع است و او به دنبال مصالحه با اولیای‌دم است.
قضات صادر‌کننده حکم نیز در گفت‌وگوهای جداگانه با «فرهیختگان» دلایل خود را برای نظر اکثریتی اقلیتی خود اعلام کردند.
محمدحسین خازنی، رئیس شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران گفت: «براساس ماده 37 پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از سال 72 به آن پیوسته است، من اعتقادی به صدور حکم اعدام و قصاص برای امیرحسین ندارم اما نظرم در اقلیت است.» ابراهیم اسلامی، مستشار شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران که نظر اکثریتی داشت، گفت: «کنوانسیون حقوق کودک اعدام را برای مرتکبان زیر 18سال ممنوع کرده است اما در ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید که در راستای مفاد همین کنوانسیون پیش‌بینی شده است، چنانچه کمال رشد مرتکب هنگام ارتکاب جرم احراز و روشن شود وی ماهیت جرم را درک کرده است، صدور حکم قصاص یا اعدام برای وی ممکن است. کمیسیون سه نفره پزشکی‌قانونی با صراحت اعلام کرده امیرحسین هنگام ارتکاب جرم به رشد عقلی رسیده و ماهیت جرمی را که مرتکب شده درک کرده است. بنابراین دلیلی برای امتناع از صدور حکم قصاص و اعدام وجود ندارد. تحقیق از امیرحسین و پاسخ‌های او در جلسات محاکمه نیز تایید‌کننده همین موضوع بوده است.»
 اعتراض وکیل‌مدافع به صدور حکم
بلافاصله پس از ابلاغ حکم سنگین برای محمدحسین، مجتبی فرحبخش، وکیل امیرحسین در دادگاه حاضر شد و اعتراض خود را به دو بخش پرونده و صدور حکم قصاص و اعدام برای موکلش اعلام کرد و خواستار رسیدگی دوباره به پرونده شد. با این اعتراض و پس از ابلاغ حکم صادره به طرفین و دادستان صبح یکشنبه پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد تا قضات پس از بررسی موشکافانه درباره آن اظهارنظر کنند.
مجتبی فرحبخش، دیروز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ما همچنان به صدور این حکم برای موکل 17ساله‌ام اعتراض داریم و امیدواریم قضات دیوان‌عالی کشور پس از شکستن حکم صادره طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید که امتیازی ویژه برای محکومان زیر 18 سال در نظر گرفته است، حکم به رسیدگی دوباره پرونده بدهند.»
+19
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    londonlondon - لندن، انگلستان

    بی‌شرف چرا نمیذاری اعدامش کنند به دختر ۶ ساله تجاوز کرده کشته آیا این لیاقت زنده بودن داره اگر دختره خودت بود این کارو میکردی ؟
    4
    43
    ‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    amonbede - تهران، ایران
    اولین مصاحبه ی پدر قاتل یادم نمیره خیلی ریلکس میگفت فقط قانون رو قبول دارم...هر چی قانون بگه . میسپارمش دست قانون . الان هر چی زمان میگذره معلوم میشه قانون به نفع پسرقاتلش نوشته شده
    2
    16
    ‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    من خودم با اعدام زیاد موافق نیستم ولی اینهمه بچه های زیر سن قانونی رو اعدام کردین این چه فرقی داره یا اصلا نباید باشه یا اگه هست همه در برابر قانون مساوی باشند
    0
    4
    جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.