راهکارهاى فدراسیون فوتبال انگلستان برای مقابله با سواستفاده جنسى از کودکان

از چپ به راست : اندی وودوارد , دیوید وایت , استیو والترز و پل استوارت درباره مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن حرف زده‌اند
پس از سخنان چند بازیکن سابق باشگاه‌هاى حرفه‌اى فوتبال انگلستان مبنى بر تعرض جنسى آنان در زمان کودکى، این موضوع در صدر اخبار قرار گرفت. بیش از دو دهه است که فدراسیون فوتبال انگلستان به خوبى از شرایط نامساعد آکادمى‌ها و تیم‌هاى پایه‌اى این کشور آگاهى دارد و در این مدت توانسته با برنامه‌ریزى و آموزش دقیق مربیان و همینطور والدین به خوبى این مشکل را مدیریت کند.
 
در گذشته‌هاى نه‌چندان دور بازیکنان جوان پس از عضویت در آکادمى‌هاى حرفه‌اى و به دلیل دور بودن این باشگاه ها از محل سکونتشان، معمولا این بازیکنان نوجوان در خانه مربیان و یا خوابگاه هایى که تحت مدیریت مربیان اداره مى‌شد ساکن مى شدند و تمامى برنامه‌هاى روزانه آنان نیز طبق دستور مربیان بود. در چنین شرایطى سواستفاده از بازیکنان آسان تر بود. اما طبق قانون جدید فدراسیون فوتبال انگلستان، بازیکنان زیر هفده سال نه تنها نمى‌توانند قراداد حرفه‌اى داشته باشند بلکه فاصله باشگاهها از محل سکونت آنان نباید بیشتر از شانزده کیلومتر باشد.
 
طبق چنین قانونى، بازیکن قراداد حرفه‌ای ندارد و به صورت بورسیه جذب باشگاه مى شود و در کنار تحصیل تمرین نیز مى کنند. حال اگر باشگاهى به یکى از بازیکنان مستعد علاقه مند باشد، موظف است محل سکونت بازیکن مورد نظر و خانواده او را در محدوده‌اى کمتر از شانزده کیلومتر فراهم کند تا این بازیکن بتواند به عضویت باشگاه مربوطه دربیاید.
 
صرف نظر از این موضوع، آموزش مربیان و شرکت در دوره‌هاى مربوطه براى تمامى مربیان مایل به کار در این رده الزامى است.
 بری بنل، مربی سابق کرو، متهم به آزار جنسی کودکان دوره حمایت از کودکان
دوره حمایت از کودکان یکى از مهمترین برنامه هاى فدراسیون فوتبال انگلستان است. شرکت در این دوره براى تمامى مربیان و درتمامى رده مربیگرى الزامى است.
 
در این دوره مربیان از نحوه برخورد با بازیکنان جوان و کودکان آشنا مى شوند و در صورتی که طبق قانون عمل نکنند با مجازات سنگین کیفرى روبرو خواهند شد.
 
به عنوان نمونه مربیان اجازه تماس بدنى با بازیکنان را به هیچ عنوان ندارند.
 
مربیان نباید با بازیکنان خلوت کنند و در یک محیط بسته نمى توانند با هیچ بازیکنى تنها باشند.
 
مربیان حق ندارند در زمانى که بازیکنان در حال تعویض لباس هستند در کنارشان باشد.
 
در صورتی که والدین براى گرفتن بچه ها سروقت حاضر نشوند مربى اجازه ندارد بازیکن مورد نظر را سوار خودرو شخصى خود کرده و او را به مقصد برساند.
 
مربى باید در محیطى باز منتظر والدین بماند تا آنان براى گرفتن کودک خود برسند در صورت نیامدن والدین مربى موظف است با پلیس تماس بگیرد.
 
این موضوعات نمونه اى از دستور عمل فدراسیون فوتبال انگلستان در دوره مربوطه است.
 
دوره کمک‌هاى اولیه یکى دیگر از دوره هایى است که مربیان موظف به شرکت در آن هستند تا در صورت حوادث ناگوار بتوانند تا پیش از رسیدن آمبولانس به بازیکن مصدوم کمک کنند. در صورت اتفاقات اورژانسى در تمرین و یا مسابقه مربى باید به همراه یکى از مسىئولین به مداواى کودک مصدوم اقدام کند. در هیچ یک از جلسات تمرینى، مربى به تنهایى حضور ندارد و همواره باید با کمک خود در تمرینات حاضر شود.
فدراسیون فوتبال انگلستان برای مقابله با سواستفاده جنسى از کودکان راهکارهای مختلفی را انتخاب کرده نداشتن سوپیشینه
 بررسی سو پیشینه مربیان براى کار در رده پایه اساسى ترین و مهمترین بخش کار در چنین رده اى است. با بررسى همه جانبه تمامى زوایاى زندگى شخصی مربى مورد نظر و در صورت نداشتن هیچگونه سوابق کیفرى اجازه کار در چنین رده‌اى براى او صادر مى شود.
 
دوره‌هاى مورد نظر و همینطورعدم سوپیشینه هر سه سال تمدید مى شود و مربیان نه تنها باید یک بار دیگر در چنین دوره هایى شرکت کنند بلکه نیازمند عدم سوپیشینه جدید نیز هستند.
 
براى عضویت در انجمن مربیان انگلستان سه مورد ذکر شده براى مربیان الزامى است در غیر این صورت عضویت آنان لغو مى شود.
 
صرف نظر از چنین دوره‌هایی والدین کودکان نیز حضورى دائمى در تمرینات دارند و تمامى حرکات مربیان زیر ذره بین آنان است. در این بین حرکات والدین نیز توسط مربیان کنترل مى شود. در صورتی که کودکان در خانه و توسط والدین با بدرفتارى و یا تنبیه بدنى روبرو شوند که در نهایت موجب تغییر رفتار کودک درتمرینات شود مربیان موظف هستند باسازمانى که چنین مشکلاتى را مدیریت مى کند تماس گرفته و مشکل مورد نظر را به اطلاع آنان برسانند.
 
مربیان موظف نیستند شخصا با بازیکن مورد نظر در این موارد ارتباطى برقرار کنند و تنها باید نگرانى خود را به سازمان مربوط اطلاع دهند.
 
در باشگاههاى حرفه اى تمامى این موارد اجرا مى شود و در صورتى که مشکلى به وجود بیاید نه تنها با شخص خاطى قاطعانه برخورد مى شود بلکه مسئولان باشگاه نیز با جرایم سنگینى رویرو مى شوند.
 
فوتبال ایران نیز به مانند بیشتر کشورهاى دیگر درگیر چنین مشکلاتى است .ضمن احترام به مربیان رده پایه و تمامى اشخاصى که در این رده مشغول به کارند باید گفت هیچ قانون مشخصى براى کار در چنین رده اى در فوتبال ایران وجود ندارد.
 
فدراسیون فوتبال و باشگاههاى ایرانى به مانند کشور انگلستان باید واقع بینانه با این مشکل برخورد کنند و نباید پنهان کارى کنند. متاسفانه در سالهاى گذشته و در حادثه ای مشابه در فوتبال ایران شخص خاطى با ضمانت مدیر باشگاه مربوطه از زندان آزاد شد و در نهایت نیز مشخص نشد مسئول چنین مسائل ناهنجار چه کسى است.
+23
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    emad vatan - لندن، انگلستان
    مگه اینکه سعید طوسی نداشته باشید.
    2
    19
    یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    سخت کوش - کردستان، ایران
    کسای که می گفتن این کارها فقط تو کسانی هست که دین دارن .ایا اینها هم دین دار هستن
    7
    7
    یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.