ژنرال منتقد سرسخت ایران، گزینه اصلی ترامپ برای وزارت دفاع

جیمز مَتیس، ژنرال بازنشسته آمریکایی بنا بر گزارش‌ها، جیمز مَتیس، ژنرال بازنشسته آمریکایی که از منتقدان دولت باراک اوباما به شمار می‌رود و ایران را «تهدیدی جدی‌تر از داعش» برای صلح در خاورمیانه می‌داند، هم‌اینک گزینه اصلی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این ژنرال ۶۶ ساله که در میان نظامیان آمریکایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و بسیار محبوب است، روز شنبه (۲۹ آبان) در باشگاه گلف دونالد ترامپ در ایالت نیوجرسی با آقای ترامپ دیدار و گفت‌وگویی طولانی داشته‌است.
 
ترامپ که در روزهای آخر هفته با شماری از حقوق‌دانان، سیاست‌مداران و فعالان اقتصادی پشت درهای بسته دیدار کرده، در توئیتر خود درباره تصمیم‌هایی که درباره تعدادی از اعضای کابینه خود داشته خبر داد.
 
وی، جیمز مَتیس را «ژنرال ژنرال‌ها» توصیف کرده و افزوده که دیدار با او «بسیار تأثیرگذار» بوده است.
 
متیس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده را برعهده داشت مشغول فعالیت بود و فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را نیز به عهده داشته است.
 
وی که از فرماندهان پنتاگون در حمله به افغانستان و عراق بود، پیش‌تر از ایران به عنوان «تهدیدی جدی‌تر از داعش» برای صلح در خاورمیانه نام برده بود.
 
به گزارش هفته‌نامه «واشینگتن اکزمینر» آقای متیس در ماه آوریل سال جاری طی سخنرانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشینگتن گفته بود: که «ایران از حکومت اسلامی [داعش] برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. به نظر من، داعش چیزی نیست جز یک بهانه برای ایران تا بتواند به شرارت خود ادامه دهد. ایران دشمن داعش نیست بلکه آشوبی که داعش در منطقه ایجاد می‌کند بسیار به نفع ایران است.»
 
وی افزوده بود: «بگذارید یک پرسشی را مطرح کنم تا به آن فکر کنید. کدام کشور را در خاورمیانه می‌توانید به عنوان تنها کشوری نام ببرید که داعش به آن حمله نکرده؟ ایران. و مطمئنم که این امر اتفاقی نیست.»
 
روزنامه واشینگتن‌پست نیز می‌گوید ژنرال متیس خواستار «تنبیه» ایران و متحدانش به‌خاطر اقدامات و تحرکات آن‌ها بود؛ از جمله خواستار اقدامات مخفیانه برای بازداشت یا کشتن نیروهای عملیاتی ایران و ایجاد مانع در برابر شناورهای جنگی این کشور شده بود.
 
مایک پنس، معاون منتخب دونالد ترامپ، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، سابقه فعالیت نظامی مَتیس را «افسانه‌ای» خواند.
 
راینس پریبس، رئیس جدید ستاد کارکنان کاخ سفید که از سوی ترامپ به این سمت منتصب شده نیز در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی، شانس مَتیس برای انتصاب به عنوان وزیر دفاع آمریکا را بسیار بالا دانسته است.
 
وی گفته که ترامپ «عاشق» فرماندهانی چون مَتیس است.
 
جیمز مَتیس که سال‌ها بر نیروهای نظامی آمریکایی از محدوده وسیعی از شاخ آفریقا تا آسیای مرکزی و خاورمیانه نظارت داشته، در میان دموکرات‌ها هم فردی خوشنام به شمار می‌رود.
 
قرار است امروز دوشنبه (اول آذر) اخباری درباره گزینه‌های ترامپ برای کابینه او منتشر شود.
 
از میان گزینه‌های مطرح در ترکیب دولت بعدی آمریکا، نام افراد دیگری چون میت رامنی و رودی جولیانی، برای وزارت خارجه نیز به چشم می‌خورد.
 
میت رامنی، نامزد پیشین ریاست جمهوری و رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، هر دو از منتقدان سیاست‌های دولت باراک اوباما در قبال ایران هستند.
 
دونالد ترامپ در ابتدای بهمن ماه پست ریاست جمهوری آمریکا را تحویل خواهد گرفت.
+57
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    alirezagermany - فرانکفورت، آلمان
    همه اینها د‌ل و جرات و شهامت دارن نترسند مثل کابینه اوباما اومل و سوسول و ترسو نیستند..... دارن
    30
    40
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    پسر لر - دانکستر، انگلستان

    با دورد:سگ زرد برادر شغال است،اینها همش حرف مفت میباشد توی این ٣٧ سال فقط به ضرر ملت بودند وبه نفع رژیم هر دو پارتی همچنین انگلیس پس با رفقای اخوندها دل خوش نیستم.پاینده باد ایران
    8
    51
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - منچستر، انگلستان

    به امید روزی که نسل اخوندها کنده بشه و جیره خواران مفلوک و بدبختم از ترسشون مرگ بر اخوند خواهند گفت و انقدر ضعیف و ترسو هستند ۲مطلب راجب قاری متعفن بیت غاغا زده شده بود محو و غیبشون زده بود حالا ایران شلوغ بشه این جماعت سوراخ موش میخرن و دربین فامیل وسر کار ومحل خودشون تابلوشدن سقط بشن بوی نجاست از ایران گسسته بشه .امین
    10
    38
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    شب درازست و قلندر بیدار فکر کنم زمان همین آقا دمتون رو گذاشتین و از خاورمیانه در رفتین. از رژیم ایران بیزازم ولی خوب میدونم که نداشتن حضور نظامی روی زمین برای بزرگترین ارتشهای دنیا و پشت تریبون حرف زدن یک جور عرو تیز بیخوده. در عجبم چقدر اینها احمقند وقتی چهارتا مهره زپرتی ایران مثل مقتدی صدر و حسن نصرالله رو نتونستن بردارن. حالا مثلا سلیمانی رو کشتین خوب چی میشه احمقها ازش قهرمان برای حشد الشعبی و حزب الله میسازین (یعنی موندم دراین خریتتون)و دست اونها رو در آینده منطقه بازتر میکنین. الان اتفاقا موقع امتیاز گرفتن در مورد مسائل منطقه‌ایه چون ایران از ترس تحریمهای جمهوری خواها کنار میاد باز هم این نادانها میخوان تکرار مکررات بی نتیجه کنن. مشکل سیاسی آمریکا الان دو چیزه یک اعتیاد به اعمال قدرت نظامی (نتیجه‌ای ازش در ۴۰ سال گذشته ندیدم دیگه حتی رییس جم شپشو فیلیپین هم براشون خط و نشون میکشه) دوم دادن عقل حزبها دست دونیشن یهودیها و عربها لابیهای اسلحه و انرژی که سیاست روزمره دارن و نه بلند مدت. روسیه چین و ایران اروپا از تحریم میترسن ولی برای جنگ همشون گرگ بارون دیده‌ان. میگی نه امتحان کن.
    14
    28
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
    فرمودند که : "ژنرال متیس خواستار «تنبیه» ایران و متحدانش به‌خاطر اقدامات و تحرکات آن‌ها بود؛ از جمله خواستار اقدامات مخفیانه برای بازداشت یا کشتن نیروهای عملیاتی ایران و ایجاد مانع در برابر شناورهای جنگی این کشور شده بود.". البته که از آخوند و اسلام متنفرم اما در مورد حمله به ایرانمون!!!! ما ایرانی ها هم منتظر شما .... آمریکایی هستیم . شما با ارتشتون حمله کنید و ما هم فقط و فقط با یه استان لرستان و خرم آباد میاییم سراغتون . مطمئن باشین که اگه تیر و مهمات تموم کنیم با چوب و سنگ و قمه و دست خالی میایم و تیکه تیکتون میکنیم .اگه هم بخوایین هوایی و با موشک و هواپیما بزنین خوب جمهوری اسلامی خودش End بی ناموسه و اسرائیلتون رو از ساعت 6 صبح فردای اون روزشروع به موشک زدن میکنه و قریب به یقین تا ساعت 12 ظهر دیگه اسرائیلی روی کره ی زمین وجود نخواهد داشت . ما بی صبرانه منتظر شما ....آمریکایی و انگلیسی هستیم .
    27
    23
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    این ژنرال دقیقاً حرف دل من رو زد ،بر هیچ خردمندی پوشیده نیست که داعش را اخوندا به وجود اوردن تا از این راه منافع خودشون رو تامین کنن
    29
    29
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    گنجور - خرونینگن، هلند
    اگر به گفته این درنده خو ایران تنها کشور خاورمیانه است که داعش به آن حمله نکرده است. باید عرض کنم پس عربستان، قطر و اردن در شمال آمریکا واقع شده اند!؟ ضمن اینکه همه دنیا میدانند نه تنها حکومت فاشیستی ایران بلکه عربستان و نوچه هایش و تمام غرب و روسیه دارند نانشان را در خون مردم بیگناه سوریه میزنند و میخورند. من شخصا به اسلام معتقدم و علاقه دارم ولی این به اصطلاح مدافعان حرم خودشان یا مزدورند یا فریب خورده و در این خونهای به ناحق ریخته شده زنان و کودکان سوریه شریکند. اصل ماجرا هم در نزد مردم نادان و بی خرد ما فراموش شده و خیلی از افراد به اصطلاح هنرمند و ورزشکار ما اینها خونریزان را شهید خطاب میکنند. آقا جان مردم بشار قاتل را نمیخواستند و نمیخواهند چرا فقط برای منافع شخصی خود انقلاب این ملت را به جنگ داخلی تبدیل کردید؟ شما انسانید؟ خدا لعنتتان کند.
    11
    18
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    اوباما داشت به نیروهایی لیبرال در ایران قدرت میداد و راه درست همان بود ......ولی این ترامپ نه تنها ولید هیچ تهدیدی نداره بلکه باید بدان که آمریکا در شرایطی نیست که حتی در سوریه حضور مثل روس پیدا کنه .....ایران که خنده داره ..فقط عررررررررب .....زی
    10
    3
    ‌سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    ahura95 - توکیو، ژاپن
    oghab - هلسینکی، فنلاند . عزیز دلم نیروهای لیبرال تو ایران ؟ تو سیستمی که وقتی میخوان به یکی فحش خواهر و مادر بدن و بگن که وطن فروشه ، میگن لیبرال ، شما دنبال چی داری میگردی فدات شم ؟ یکی از لیبرال ترین افراد اون سیستم ، آخوند شیاد ، خاتمی بود که تخم مرگ توی دانشگاههای ما پاشید و جایزه نوبل شیرین عبادی رو بی ارزش دونست و مردمسالاری دینی رو در تقابل با دموکراسی و لیبرالیسم دونست و گفت که ما لیبرالیسم و دموکراسی نمیخواهیم ....
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.