بزرگترین کفپوش موزائیکی جهان در یک کاخ باستانی در کرانه باختری

این روزها جهانگردان و بازدیدکنندگان از کرانه باختری می‌توانند از بزرگترین و زیباترین کفپوش موزاییکی جهان که بخشی از یک کاخ باستانی است دیدن کنند. این شاهکار معماری محوطه ای را به وسعت ۸۰۰ متر مربع پوشانده است.
 
کاخ باستانی در شهر اریحا واقع است و از سال ۱۹۳۰ میلادی که حفاریهایی در آن صورت گرفت، کف آن همچنان پوشیده باقی مانده است، تا از گزند باد و باران و آفتاب محفوظ بماند.
 
قصر هاشم، در دوره حکومت بنی امیه ساخته شده و اقامتگاه زمستانی سلاطین این سلسله بوده است. این مجتمع که شامل کاخ، چند حمام و اراضی زراعتی است، در زمینی به وسعت ۶۰ هکتار ساخته شده بود.
 
کف موزاییکی این مجتمع از ۳۸ قسمت درست شده که با طرح‌های هندسی، با ظرافت خاصی کنار هم چیده شده‌اند، و کهن ترین و بزرگترین موزاییک کاری جهان محسوب می شود.
 
این محل در سده نوزدهم کشف شد و به همت دولت ژاپن روی آن سقفی احداث شد که بر اثر زمین لرزه خراب شده بود.
 
تاکشی اوکوبو، نماینده دولت ژاپن در سرزمین‌های فلسطینی می گوید: «این مجتمع بخشی از تعهدات درازمدت ژاپن برای کمک به فلسطینیان است تا رؤیاهای آنها تحقق پیدا کند ... ما از سال ۲۰۰۶ برای اجرای این طرح تلاش کرده‌ایم، تا صلح و صفا را به این منطقه بیاوریم، و در عین حال به جاذبه‌های گردشگری این منطقه بیافزاییم.»
 
قصر هاشم در ۲ کیلومتری شهر اریحا واقع شده است، و باور بر این است که اریحا کهن ترین شهر دنیا است، که طی قرون متمادی محل سکونت مردم با فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته است.
+8
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    دژمن الله - روسیه، روسیه
    اولا که کهن ترین شهر دنیا بنا بر کشفیات و آزمایش کربن 14 شهر اور در سومر (عراق فعلی) و حتی کهن تر از اون شهر جیرفت در کرمان است! در ثانی این کاخ رو هنرمندان و معماران بیزانسی ساختند تا وحشی های بیابان نشین تازه به دوران رسیده از صحرای عربستان در اون جا خوش کنند!
    2
    16
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    آیا میدانید این قصر زیبا و کارهای زیبای گچبری و موزاییک و سیستم آبیاری و آرشیتکت آن ایرانی بوده. متاسفانه این سانسور و تحریف ایران در تاریخ بسیار ناجوانمردانست ولی خوب اگر بگی الحمرا و تاج محل و این قصر و تمام قصرهای بعد از اسلام در شام و عراق کار معماران ایرانی بوده خوب باید هم زورت بیاد. هیچ کسی نمیتونه قدرت و هنر پدرانمون رو منکر بشه.
    1
    13
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    ببخشید یادم رفت این قصر به هدایت خاندان برمکیان از خاندان اشراف ایرانی که پدرشان پزشکی بزرگ بود ساخته شد (پسر مروان را او درمان نمود) او و خواندانش تمام امور مالی و خراج و دیوان داری را (علوم باستان ایرانیان بجای مانده از دوره ساسانیان) در خلافت مدیریت میکردند (کلا از صده ۸ هجری ایرانیان همه کاره امور بودند از معروفترینها میتوان به صلاح ایوبی با نام عموی شیرکوه اشاره کرد) از دیگر کارهای آنها ترجمه و حفظ کتابها (پارسی و یونان و برخی متون علمی چینی) در بغداد بود متاسفانه این خاندان مورد حسادت و کشتار قرار گرفتند و کتابخانه ارزشمند آنها در دوره بعد عباسیان نابود شد .متاسفانه برخی از هموطنان ما تاریخ اسلام را نمیدانند کتاب سوزی و قتل و غارت را به صدر اسلام ربط میدهند در حالیکه بیشتر تخریب در صده‌های بعد انجام شد اما مجددا ایرانیان و بخشی از مصریان آن را به دوره طلایی خود رساندند ولی بسیاری از متون باستانی علمی و ادبیات کهن در این بربریت نابود شد.
    1
    12
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Persiangulfforever - ویکفیلد، انگلستان
    حالا مجبورین این خبر رو در اکران عموم بگذارید. ألانه از لب و لوچ داعشى ها آب جارى شده که چه جاى با حالىه برا منفجر کردن. دیر که نشده بود میذاشتین سال دیگه که به امید پوتین و چند دمپایى از شر داعشیها خلاص شدیم این خبر ها رو منتشر میکردید. أه ه ه ه .
    0
    3
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دژمن الله - روسیه، روسیه
    [::romano - تهران، ایران::]. عزیز من شما یک چیزی خوندی ولی یادت رفته قاطی پاتی تعریف می کنی برمکیان یک سده بعد در زمان هارون الرشید و خلافت عباسی بودند نه امویان و این قصر ربطی به برمکیان نداره عباسیان در بغداد و در حوزه ی تمدنی پادشاهی ساسانیان بودند اما امویان در دمشق و در حوزه ی تمدنی بیزانس. موزاییک کاری هنری بود که در روم و بیزانس به اوج و اعتلای خودش رسید و در ایران معمول چندان معمول نبود مگر تحت تاثیر بیزانس نمونه هایی هم که از موزاییک کاری در کاخ بیشاپور هست در واقع حاصل کار صنعتگران رومی بوده که همراه با والریانوس اسیر شده بودند البته نفوذ معماری ایرانی در بعضی از کاخ های اموی کاملا بارزه ولی نه در این کاخ که هم تزییناتش و هم پلان و سبک معماری اش بیزانسی است. نمونه های دیگری از کاخ های اموی هست که با معماری ساسانی ساخته شده یا تحت نفوذ معماری ایران بوده مثل قصر الحرانة و یا قصر امیه در امان که تماما جلوه ی یک کاخ ساسانی است برخی دیگر هم با اینکه به سبک معماری بیزانس ساخته شده اما در تزیینات مثل گچ بری و نقاشی های دیواری از هنر ساسانی تاثیر گرفته مثل کاخ مشاطه.
    0
    4
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دژمن الله - روسیه، روسیه
    [::romano - تهران، ایران::]. البته نه اینجا وقتش هست و نه امکانش وگرنه مو به مو براتون تشریح می کردم که معماری ساسانی بر چه سبک و اصولی استوار بوده عناصرش چی بوده و معماری بیزانسی چه ترکیبی داشته و با توجه به این آثار و قواعد، سهم هرکدوم در معماری دوران اموی چقدر بوده و چطور می شه اون رو ردیابی کرد البته فقط این رو بدونید که بعد از خلافت اموی و در زمان عباسیان معماری ایران و عناصر معماری ایرانی در تمام شرق و غرب اون روز نفوذ بی بدیل پیدا می کنه و سبک بیزانسی رو در سوریه و شمال آفریقا عقب می زنه
    0
    3
    دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.