گروهی از نظامیان ترکیه و خانواده‌هایشان 'به آلمان پناهنده شدند'

در پی کودتای نافرجام ژوئیه، هزاران تن از کارکنان نهادهای دولتی اخراج و بازداشت شده‌اندشماری از نظامیان ترکیه به آلمان پناهنده شده‌اند.
 
روز پنجشنبه، ۲۷ آبان (۱۷) گزارش شد که "تعدادی" از نفرات ارتش ترکیه مستقر در مرکز فرماندهی پایگاه هوایی رامشتاین متعلق به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - خواستار دریافت پناهندگی سیاسی از دولت آلمان شده‌اند.
 
آژانس خبری آلمان - دی‌پی‌اِ - به نقل از یک مقام محلی در شهر کایزرلوترن، در نزدیکی این پایگاه، گفته است که اعضای خانواده این گروه از نظامیان نیز از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند.
 
این مقام محلی گفته است که تقاضای پناهندگی "بیش از یک خانواده" دریافت شده اما از ذکر تعداد نظامیان پناهجو و اعضای خانواده‌هایشان خودداری ورزیده است.
 
از زمان کودتای نافرجام علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تابستان سال جاری، دولت این کشور هزاران تن از کارکنان نهادهای دولتی را به ارتباط با کودتا متهم و از کار برکنار کرده است و چند هزار نفر از آنان نیز بازداشت شده‌اند. شماری از اعضای نیروی پلیس و ارتش ترکیه هم از جمله اخراجی‌ها و بازداشت شدگان پس از کودتا بوده‌اند.
اردوغان در تشییع جنازه یکی از قربانیان کودتا - مخالفان آقای اردوغان او را به بهره‌برداری از کودتا برای سرکوب مخالفان و منتقدان متهم کرده‌اند روز ۱۵ ژوئیه سال جاری، گروهی از نظامیان در ترکیه دست به کودتا زدند اما این کودتا به دلیل مقاومت مردم و نظامیان و نفرات پلیس وفادار به دولت، شکست خورد. این کودتا از سوی اکثر کشورهای جهان محکوم شد.
 
در پی این واقعه، رئیس جمهوری و مقامات دولت ترکیه و رسانه‌های طرفدار دولت گفتند که این کودتا با نهضت گولن و رهبر آن، فتح‌الله گولن، ارتباط داشته است. با استناد به این اتهام، دولت ترکیه به تصفیه وسیع در تشکیلات دولتی و بازداشت شماری از کارکنان این تشکیلات دست زد. فتح‌الله گولن، که در ایالات متحده زندگی می‌کند، ارتباط با کودتای نافرجام را تکذیب کرده است.
 
مخالفان و منتقدان دولت ترکیه مقامات دولتی را متهم کرده‌اند که کودتای نافرجام را بهانه قرار داده‌اند تا به پاکسازی و مجازات کسانی بپردازد که در وفاداری آنان به رئیس جمهوری تردید دارند.
نظامیان ترکیه که پس از کودتا به یونان پناهنده شدند در خودرو پلیس یونان - پس از کودتا نافرجام، شماری از شهروندان این کشور به خارج پناهنده شدند از زمان شکست کودتا، گاه به گاه گزارش‌هایی از فرار و درخواست پناهندگی کارمندان دولتی و سایر شهروندان ترکیه منتشر شده است. از جمله در ماه اکتبر، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که سی و پنج "شهروند ترکیه که دارای گذرنامه سیاسی هستند" همراه با اعضای خانواده‌هایشان از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند. دولت ترکیه نیز خواستار استرداد "عاملان کودتا" شده که به این کشورها پناهنده شده یا در این کشورها زندگی می‌کنند.
 
در حالیکه پیش از کودتای نافرجام ماه ژوئیه نیز بعضی سیاست‌های دولت تحت رهبری آقای اردوغان نگرانی‌هایی را در مورد تداوم و رعایت موازین دموکراسی در این کشور ایجاد کرده بود، نحوه واکنس دولت به کودتا بر این نگرانی‌ها افزوده است.
 
روی کار آمدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ و عملکرد آن طی چند سال بعد این نظر را تقویت کرده بود که بین "اسلام سیاسی" و دموکراسی تضادی وجود ندارد و یک حزب اسلامگرا هم می‌تواند در یک نظام سکولار قدرت را در دست بگیرد، در چارچوب چنین نظامی فعالیت کند و حافظ دموکراسی باشد.
 
رجب طیب اردوغان، از پایه‌گذاران حزب عدالت و توسعه، در سال ۲۰۰۳ به نخست وزیری ترکیه رسید و تا سال ۲۰۱۴ و آغاز دوره سمت ریاست جمهوری خود، این مقام را در اختیار داشت.
+22
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    دیگه اردوغان داره گندش و در میاره!؟!؟
    3
    9
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.