توافق استرالیا و آمریکا بر سر پناهجویان مستقر در پاپوآ گینه‌نو و جزیره نائورو

استرالیا و آمریکا برای اسکان مجدد تعدادی از پناهجویانی که در پاپوآ گینه نو و جزیره نائورو نگهداری می شوند به توافق رسیده‌اند.
 
بر اساس گزارشها و در چارچوب این توافق‌نامه، پرونده این پناهجویان بررسی می‌شود و تعدادی از آنها که در شرایطی "آسیب پذیرتر" قرار دارند، برای اسکان به آمریکا خواهند رفت.
 
ملکوم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، در این رابطه گفته است که اسکان مجدد این پناهجویان تدریجا صورت خواهد پذیرفت.
 
وی افزوده است که "مقامات آمریکایی بررسی این پرونده‌ها را انجام خواهند داد و آنها هستند که تصمیم خواهند گرفت که چه افرادی در آمریکا اسکان داده خواهند شد."
 
نخست‌وزیر استرالیا در مورد تعداد پناهجویانی که پذیرفته خواهند شد جزئیاتی اعلام نکرد اما گفت که کودکان، زنان و خانواده‌ها در اولویت قرار دارند.
 
آقای ترنبال گفت که این توافق‌نامه فقط یک بار است و تمدید نخواهد شد و افزود افرادی که پرونده آنان رد می‌شود باید به کشورهای خود برگردند.
 
در عین حال گفته شده است به افرادی که دارای شرایط پناهجویی در آمریکا هستند ولی آن را رد می‌کنند، ویزای ۲۰ ساله نائورو داده می‌شود.
 
بر اساس گزارشها این توافق‌نامه بین استرالیا و آمریکا تحت نظارت اداره امور پناهجویان سازمان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) صورت می‌گیرد و شامل فقط آندسته از پناهجویانی است که پرونده آنها در مراکز بررسی قرار دارد.
 
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز ضمن تایید این توافق‌نامه گفته است که کشورش با سازمان پناهندگان سازمان ملل در خصوص پناهجویان در این منطقه و دیگر نقاط جهان در ارتباط و در حال همکاری است.
 
براساس سیاست‌های مهاجرتی دولت استرالیا، پناهجویانی که با قایق خود را به سواحل این کشور برسانند، یا برگردانده می‌شوند و یا به اردوگاه‌های پناهجویان در پاپوآ گینه نو و جزیره نائورو اعزام می‌شوند.
 
سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی با انتقاد از سیاست‌های مهاجرپذیری دولت استرالیا، شرایط اردوگاه نائورو برای پناهجویان را "شکنجه" توصیف کرده بود.
 
این سازمان در گزارش خود با اشاره به این اردوگاه، رفتار با پناهجویان را "مسامحه و قساوت سیستماتیک" خوانده و گفته بود که بسیاری از از پناهجویان برای رهایی از شرایط "شبه زندان" مجبور به خودکشی می‌شوند.
+30
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.