نمایندگان کرد مجلس ایران به دنبال «تشکیل فراکسیون کردزبان‌ها» هستند

همایون هاشمی؛ نماینده میاندوآب یک نماینده مجلس خبر داده است که نمایندگان «کُردزبان» قصد دارند با هدف کسب حقوقی همسان با دیگر «زبان‌ها» و حضور نخبگان کُرد در توسعه استان‌های کردنشین ایران، فراکسیون نمایندگان «کُردزبان» در مجلس را تشکیل دهند.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، همایون هاشمی نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس، روز شنبه ۲۲ آبان، گفته است که «نخبگان کُرد و اهل اقلم باید برای توسعه کردستان وارد عمل شوند، چون برای توسعه و آبادی منطقه نیاز به حضور نخبگان در عرصه است».
 
او تأکید کرده «ریشه زبان کُردی به هزاران سال پیش باز می‌گردد و کُردها اصیل ترین قوم ایرانی هستند».
 
به گفته آقای هاشمی، نمایندگان کرد مجلس خواستار تشکیل فراکسیون «کُردزبان‌ها» هستند «تا حقوقی که متعلق به دیگر زبان‌هاست برای کُردها هم لحاظ شود».
 
اکثریت ساکنان استان‌های کردستان و کرمانشاه، و بخشی از ساکنان استان‌های آذربایجان غربی،ایلام و خراسان شمالی کرد هستند.
 
تشکیل فراکسیون نمایندگان کرد مجلس پس از آن مطرح می‌شود که یکصد نماینده مجلس ایران، روز یکشنبه نهم آبان، نخستین نشست فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» را تشکیل دادند.
 
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، به عنوان رئیس و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، به عنوان نایب رئیس این فراکسیون انتخاب شده‌اند.
 
تشکیل این فراکسیون بازتاب‌های زیادی داشته است. از جمله گروهی از پژوهشگران تاریخ و تاریخ‎دانان ایرانی در نامه‌ای به رئیس مجلس ایران درباره «آسیب‎ها و صدمات» تشکیل فراکسیون‌های قومی در مجلس هشدار داده‌اند.
 
نویسندگان این نامه «تقسیم نمایندگان ملی در واحدهای منشعب قومی و زبانی» در مجلس را «اقدامی واگرایانه در جهت سست نمودن اتصال حلقه‎های زنجیر هویت ایرانی و بسترساز واگرایی ملی از پیکره ایران بزرگ و متحد» دانسته‌اند.
 
در این نامه تأکید شده که «درون‎مایه‎ جوهری این‎گونه طرح‌ها، وانهادن وضعیت عمومی کشور و رقابت بر سر سهم‎خواهی‎های هرچه بیشتر منابع و امکانات و تأسیسات نه به نسبت نیاز و محرومیت، بلکه بر اساس برتری شمار نمایندگان هر فراکسیون قومی‎ست که طبیعتاً موجد تبعیض و نارضایتی هرچه بیشتر خواهد بود».
 
احمد مرادی، نماینده بندرعباس، نیز در جلسه روز چهارشنبه ۱۲ آبان مجلس، اعلام کرده بود که تشکیل فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» باعث ایجاد «اختلاف» در کشور می‌شود.
 
در مقابل مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، در پاسخ به تذکر آقای مرادی گفته بود که تشکیل این فراکسیون بر خلاف قانون اساسی نیست.
 
در سال‌های گذشته طرح برخی از مطالبات قومیت‌های ساکن ایران از تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی افزایش یافته است.
 
حسن روحانی نیز در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود که تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله این وعده‌ها بود.
 
در این زمینه حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، روز شنبه ۲۳ مرداد، اعلام کرده بود که امکان انتخاب رشته‌های زبان و ادبیات کردی، و زبان و ادبیات ترکی برای دانشجویان ورودی ۹۵ برقرار شده است.
 
اختصاص بخشی از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کردی از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای تحقق وعده روحانی در تحقق بندهای مربوط به حقوق اقوام ایرانی در قانون اساسی است.
+60
رأی دهید
-39

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Persian cherika - گوتنبرگ، سوئد
    یارو رو تو ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت
    40
    36
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران
    خاک تو سرتون که بجای فکر کردن در مورد منافع ملی ایران به خودتون و تجزیه و طبقه بندی مناطق ایران هستید ، وای به روز همگی تون که آینده به نوکری هم انتخاب نخواهید شد مثل حزب توده که روسها تر زدن بهشون !!
    37
    52
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دژمن الله - روسیه، روسیه

    تشکیل فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» باعث ایجاد «اختلاف» در کشور می‌شود! بله بیا دیگه شد! حالا فراکسیون کردزبان، پس فردا فراکسیون لرزبان، پسون فردا فراکسیون عرب زبان بعدش هم تجزیه ی ایران!
    34
    61
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    اتفاقا خیلی خوبه چون زبان کردی واقعا اصیل و دست نخورده تر ز زبان فارسی ست. ..ولی بشرط آنکه فردا نگویند. .زرتشت کرد بود ..کورش کرد بود ..خداهمراهت اول کرد بود ..اصلا محمد کرد بود رفت عربستان😆
    39
    43
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    فراکسیون زبانی? اگر این کار بوی سیاسی دارد که بسیار ناشیانه است چون اینهارا مردم برای رشد زبان کردی و یا ترکی انتخاب نکرده اند !!! والبته بفرمایند ببینیم اینها می خواهند به زبان مادری در مجلس حرف بزنند?!! فراکسیون زبانی اگر یک کار فرهنگی باشد ودر جهت رشد یک زبان باشد خب ایرادی ندارد ولی مواظب خودشان باشند که کشور ایران نیازی به اینها در مجلس ندارد !
    22
    42
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران

    به نظر من این نه یک قومیت یا نژاد بلکه یه هویت باستانی و فرهنگی هست و همین اقوام ایرانی هم پایه ها و تشکیل دهنده این هویت هستن برای همین همه اقوام ایرانی از تاجیکها گرفته تا آذربایجانیها و کردها حتی اگر خارج از مرزهای فعلی ایران هم باشن از نظر هویتی خود رو متعلق به فرهنگ و هویت ایران باستانی یا آریایی میدونم اتفاقا به نظر من تشکیل این فراکسیونهای اقوام ایرانی باعث به رسمیت شناخته شدن آنها و استحکام پایه های هویت ایران باستانی خواهد شد و اگر با احترام و شکوهمندی توسط همه اقوام و حکومت مرکزی همراه بشه موجب اتحاد و همگرایی همه اقوام ایرانی حتی خارج از مرزها خواهد شد چون هویت و فرهنگ ایرانی متعلق به یک قوم خواص نیست و همه اقوام ایرانی در طول تاریخ چند هزار ساله ایران در آن نقش داشتن و برای دفاع از آن در برابر دشمنان جنگیده اند و فداکاری کرده اند
    8
    33
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران
    به نظر من ایران نه یک قومیت یا نژاد بلکه یه هویت باستانی و فرهنگی هست و همین اقوام ایرانی هم پایه ها و تشکیل دهنده این هویت هستن برای همین همه اقوام ایرانی از تاجیکها گرفته تا آذربایجانیها و کردها حتی اگر خارج از مرزهای فعلی ایران هم باشن از نظر هویتی خود رو متعلق به فرهنگ و هویت ایران باستانی یا آریایی میدونم اتفاقا به نظر من تشکیل این فراکسیونهای اقوام ایرانی باعث به رسمیت شناخته شدن آنها و استحکام پایه های هویت ایران باستانی خواهد شد و اگر با احترام و شوکت توسط همه اقوام و حکومت مرکزی همراه بشه موجب اتحاد و همگرایی همه اقوام ایرانی حتی خارج از مرزها خواهد شد چون هویت و فرهنگ ایرانی متعلق به یک قوم خواص نیست و همه اقوام ایرانی در طول تاریخ چند هزار ساله ایران در آن نقش داشتن و برای دفاع از آن در برابر دشمنان جنگیده اند و فداکاری کرده اند
    10
    20
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    بله این بهترین راه برای تجزیه ایران است! ایران به گروههای کوچک تقسیم میشود که سرکوب کردنشون بمراتب آسانتر است!! :o
    21
    24
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان

    البته این چند شهر نامبرده در ازربایجان غربی با اکثریت مطلق ترک نشین ولی تغییر نام ترکی آن به فارسی ماننده میاندوآب = قوشا چای، تکاب = تیکان تپه، شاهین دژ = سایین قالا ولی شهرهای کوچک مرزی ماننده مهاباد، پیرانشهر، سردشت آنها اکثریت کرد هستند و در ضمن خود استان کردستان بخشهای قره و بیجارو اطراف آن اکثریت ترک و بخشی از ازربایجان بوده، اما در مورد حقوق غیر فارس اصل و غیر اصل ندارد همه حقوق مساوی باید داشته باشند چون اگر کرد اصل هست چرا که در جنگ عراق پوشیده نیست به نفع عراق و بر علیه ایران جنگ می کردند و بحساب غیر اصل ها ( ترکها ) همه در خط مقدم جنگ با عراق بودند ! و در آخر فاشیست آریایی دوست دارد غیر فارس را شلاق بزند تا فقط فارسی و آن هم بدون لحظه حرف بزند و زبان دنیا بجای انگلیسی فارسی بشود !
    50
    20
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه

    تورکها بزرگترین مانع در همبستگی کردها و سایر ایرانیان بوده اند و همیشه اب رو گل آلود میکنند و بنفع خودشون کار میکنند و حق کردها رو ضایع میکنند. چیزی که چندین دهه است در آذربایجان غربی با جمعیت اکثریت کرد انجام داده اند. جالب اینکه اگه از مهاجرت تاریخی تورکها به شمالغرب ایران چشمپوشی کنیم، در چند دهه گذشته جمعیت ترکهای استان با مهاجرت سیستماتیک نظامیان تورک و . چندین برابر شده و خنده دارتر اینه که کردهارو مهاجر میدونند!!!! تا وقتیکه فارسها و لرها از برادران کردشون فقط بخاطر مذهب و یا تبلیغات دروغین حکومت دوری کنند و نخواهند ازشون دفاع کنند وضعیت بدتر هم میشود. در حالیکه کوچکترین حمایت آنها از کردها حس وطنپرستی را در کردها چندین برابر میکند. خودتان مطالعه کنید و قضاوت.
    24
    46
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    هیچ کس منکر منافع اقلیت نیست ولی منافع اقلیت باید از طریق احزاب مربوطه مطرح شده واز نمایندگان بخواهند که حقوق واقعی آنها رابانها بدهند.ولی وجود فراکسیون اقلیت کرد یا ترک یا بلوچ جز ضرربمنافع عمومی نتیجه دیگری ندارد.
    15
    20
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    eshgheh iran - لندن، انگلستان
    نادر قاضی پور چه شخصه شخیصی
    5
    9
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Bornfree - لندن، انگلستان
    زبان مملکت فارسیه، اگه زبون دیگه‌ میخواین یاد بدین به بچهات، خودتون معلم بگیرین خودتون پولشم بدین. با پول بیت مال افکار تزجی تلبتنو دنبال نکنید. در آخر جواب تعزیه طلبان فقط مرگه. سلوله سرطانی رو نمی‌شه درست کرد باید از بین بردش.
    31
    18
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    یعنی حالا آذربایجان غربی از ماکو تا مهاباد واشنویه و پیرانشهر و نقده که همگی کرد هستند را باید کردها نمایندگی کنند یا تبریزیها و تکلیف اسم این استان که کرد هستند چی میشه؟
    8
    18
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Persian cherika - گوتنبرگ، سوئد
    اینایی که رگ گردنشون فورى باد میکنه و دم از انسان خواهى و انسان دوستى میزنن برید از همون کردا بپرسید و بگید آیا شما ایرانى هستید ؟ نه زحمت نکشید خودم جوابشون رو بتون میدم، نه اونا خودشون رو ایرانى نمیدونن پس گاز و گوز الکى نکنید. مرسى
    19
    11
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    درود . مردم پارس و لر نیز امروز دارند اگاه می شوند ! متاسفانه ترک ها به سرکردگی خلخالی بی شرف و سید علی گدا شیره ای دست به نسل کشی کردها در روستای قارنا زدند و بعد با استفاده از پمپاژ رسانه ای به گونه ای در میان مردم القا کردند که کرد تجزیه طلب ، تروریست است و با صدام حسین همکاری می کند و سر سرباز صفر ایرانی را پیت حلبی می برد . اما با امدن اینترنت نقاب های پان ترک های تروریست و راسیست به کنار رفته است و چهره حقیقی انها برای اقوام اصیل ایران مشخص شده است . توهین و تحقیر اقوام ایران ، تحریف تاریخ اقوام ایران و طمع به خاک اقوام ایران باعث اگاهی اقوام ایران نسبت به دشمنی ترکان با انها شده است . به هر حال ایجاد این فراکسیون کرد زبانان بسیار خوب است و ترکها را در تله خودشان می اندازد . مطمئنا قاضی پور وقتی تعداد شهرهای کردزبان خود در استان اذربایجان غربی را ببیند سکته می کند . همان کردهایی که وجود انها را إنکار می کند . من امیدوارم کردها بتوانند استان خود را در اذربایجان غربی تشکیل بدهند و از ترکهای راسیست جدا بشوند . [::bsman - بوردو، فرانسه::].
    6
    15
    یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::] بجای شعار دادن، فحش دادن و تکرار حرفهای بی ریشه و بی معنی تکراری که سر ما درد گرفته، برو خودت را به دکتر روانشناس معرفی کن بابا، کرد ها هم گوششان بدهکار این حرف ها نیست تا بماند ترک ها ! آنها حقوق واقعی خود را می خواهند نه هندوانه ( نژاد اصل ، برادر، هم خون ، مادر کوروش کرد بود و عمه اش لر بود ...) ترکیه که هیچ نسبتی با کرد ندارد بیشتر از ایران به کرد آزادی داده اند که لااقل حزب دارند و حتی تروریست ها را هم اعدام نمی کنند ولی در ایران یک کرد را می گیرند برای اعدام بقیه خانواده او را می فرستند زندان ! نژاد کیلویی چند هست طرف دنبال حقوق ابتدایی تحصیل به زبان مادری می خواهد نه تمرین فارسی بدون لحظه! .
    13
    3
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::باباجان - لندن، انگلستان::. سید علی گدا وافوری از اتحاد پارس ، کرد و لر خیلی ترسیدی ؟!نه !!! کردها خیلی وقت است که با چهره پر از تزویر و رَیَا شما ترکها اشنا شدند . و تمام هم و غم انها در اینترنت نشان دادن چهره دورو و ..... شما پان مغول ها به فارس ها است . بعد ما با تدریس زبان کردی هیچ مشکلی نداریم . ما از نظر فرهنگی خودمون با کردها یکسان می دانیم حتی دارای افسانه ها و اشتراکات فرهنگی با انها هستیم . این سید علی گدا وافوری که یک ترک است به کردها ظلم می کند نه پارس ها ! تمام کسانی که کردها را در جمهوری اسلامی اعدام می کنند از سپاه پاسداران ، دادستان و قاضی ترک ارومیه هستند . خود کرد ها بیشتر از هر قوم دیگر ایرانی .... شما ترکها را می شناسند . بسیاری از کردهای مبارز بر ضد جمهوری اسلامی جز استان اذربایجان غربی هستند نه کرمانشاه و ایلام ! باید ببینیم مسئولین ترک استان اذربایجان غربی چه بلایی سر این بیچاره ها می اورند که جز پژاک و کومله می شوند . بله کردها خیلی در ترکیه ازادی دارند !!! بخاطر همین ازادی نمی توانند نوروز و چهارشنبه سوری را جشن بگیرند ! و نمایندگان مجلس کرد ترکیه با
    2
    10
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    بازداشت می شوند .
    1
    8
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.