سرگردانی طعمه‌های کلاهبردار ایرانی در فرودگاه مسکو

مهاجران آلمان طعمه‌های کارمند آژانس هواپیمایی بودند که پس از پرداخت پول‌های میلیونی در فرودگاه مسکو سرگردان شدند. مرد جوان که با شناسایی طعمه‌هایش در تلگرام و محل کارش، به بهانه تهیه ویزا و اقامت کشور اروپایی از آنها پول می‌گرفت توانست یک‌میلیارد تومان کلاهبرداری کند. این درحالی است که مأموران احتمال می‌دهند میزان این کلاهبرداری بیشتر از این مبلغ باشد. به همین دلیل پلیس از مالباختگان احتمالی دیگر این پرونده خواست تا برای اعلام شکایت اقدام کنند.
روز ١٩ اردیبهشت امسال بود که این پرونده پیش روی مأموران پلیس پایتخت قرار گرفت. آن روز نماینده حقوقی چندین شاکی و مالباخته به کلانتری ١٠٤ عباس‌آباد رفت و از مردی به نام فرهاد، شکایت کرد. او در شکایت خود به مأموران پلیس گفت:   «موکلان من برای گرفتن ویزای کار شینگن با مردی به نام «فرهاد» آشنا شده و پس از اعتماد به او مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. فرهاد با ارایه وعده دروغین تهیه ویزای کار شینگن و اقامت  در کشور آلمان، از هر کدام از آنها مبلغ ٨٠‌میلیون تومان پول می‌خواست و در همان جلسه اول هم مبلغ ٦‌هزار یورو و همچنین گذرنامه آنها را می‌گرفت. در ادامه، با گرفتن مبلغ ٥٦‌میلیون تومان دیگر از هر کدام آنها ادعا می‌کرد که موکلانم باید ابتدا به شهر مسکو در کشور روسیه بروند و از آن‌جا به آلمان اعزام شوند. بعد از آن نیز به همین بهانه مبلغ ١١‌میلیون تومان دیگر از هرکدام از آنها می‌گرفت. بعد از آن با توجه به ادعای «فرهاد» و مدارک تحویل داده شده از سوی وی، موکلانم با اطمینان از داشتن ویزا و بلیت تهیه شده به روسیه رفتند اما پس از ورود به فرودگاه شهر مسکو اطلاع پیدا کردند که ویزای همه آنها جعلی است. پس از بازگشت به ایران، همگی آنها در چندین نوبت به خانه «فرهاد» مراجعه و اطلاع پیدا کردند که او محل سکونتش را تغییر داده است.»
با اعلام این شکایت پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری تشکیل و به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه ٧ تهران، برای رسیدگی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
شناسایی مالباختگان از طریق تلگرام
با شناسایی تعدادی از آژانس‌های هوایی که «فرهاد» مدت کوتاهی را در آنها به‌عنوان مسئول اعزام مسافر به تورهای خارجی مشغول به کار بود، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که این مرد با شناسایی تعدادی از مالباختگان متقاصی اخذ ویزای دایم کشورهای اروپا به آنها ادعا می‌کرده که قادر به اخذ ویزای کار شینگن و اقامت در کشور اروپایی  برای آنهاست.
در بررسی اظهارات تعداد دیگری از شکات و مالباختگان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که «فرهاد» علاوه بر شیوه و شگرد خود در اعزام افراد به کشور روسیه، شهر مسکو و نهایتا رها کردن آنها در فرودگاه این شهر، شیوه و شگرد دیگری را برای کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام داشته است.
بررسی‌های به عمل آمده از سوی کارآگاهان نشان داد که «فرهاد» از طریق عضویت در کانال‌های مختلف در شبکه تلگرام، اقدام به درج آگهی تهیه ویزای کار شینگن کرده و پس از تماس افراد متقاضی ویزای شینگن، به منظور جلب اعتماد این افراد تصویری از ویزاهای تهیه شده را از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برای آنها ارسال و مالباختگان نیز صرفا با مشاهده یک تصویر از ویزا و عدم بررسی صحت این تصاویر، به این شخص اعتماد کرده و هر کدام مبالغ چند‌میلیون تومانی را به شماره کارت اعلام شده از سوی وی واریز می‌کردند. این مالباختگان پس از واریز پول، پیگیر دریافت ویزاهای خود می‌شدند اما پس از مدت کوتاهی تنها پل ارتباطی آنها که همان کانال‌های تلگرامی و نهایتا تماس‌های تلفنی بود از سوی «فرهاد» قطع می‌شد و او دیگر پاسخگوی تماس‌های آنها نبود. درنهایت این افراد به همراه چند تصویر ارسال شده از سوی «فرهاد»، به تعدادی از سفارتخانه‌هایی که «فرهاد» مدعی اخذ تصاویر ویزا از آنها شده بود مراجعه و در آنجا اطلاع پیدا می‌کردند که همه این تصاویر و ادعای مطرح شده از سوی فرهاد در باره تهیه ویزای کار شینگن تمام دروغ و کذب بوده است.
دستگیری متهم فراری
با توجه به پیچیدگی پرونده، اقدامات پلیس ویژه برای دستگیری متهم در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و این درحالی بود که بسیاری از مالباختگان پرونده، هیچ اطلاعات موثری برای دستگیری متهم در اختیار نداشتند.
در نهایت کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران با انجام اقدامات ویژه پلیسی، موفق به شناسایی مخفیگاه متهم در یک خانه مجردی در خیابان سهروردی شمالی شده و او را روز ٢٤ مهر ماه دستگیر کردند. متهم پس از دستگیری و انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت که پس از آشنایی با مالباختگان از طریق شناسایی آنها در آژانس‌های مسافرتی و یا شبکه‌های اجتماعی، ابتدا روابط دوستانه‌ای را با آنها در خارج از آژانس‌های مسافرتی و یا در داخل شبکه‌های اجتماعی ایجاد و در ادامه با طرح ادعای دروغین تهیه ویزای کار شینگن در کمترین زمان کوتاه دست به کلاهبرداری از آنها زده است.
سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران، با اشاره به ارزش یک‌میلیارد تومانی پرونده گفت: «با توجه به شناسایی تعدادی از مالباختگان و جمع‌بندی به عمل آمده از این تعداد از مالباختگان، تا به این لحظه از رسیدگی به این پرونده ارزش مالی پرونده در حدود یک‌میلیارد تومان برآورد شده است. در ادامه رسیدگی به پرونده، قرار قانونی از سوی مقام صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر شکات و مالباختگان در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار داده شده است. بنابراین از همه شکات و مالباختگانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»
+37
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    Unkn0wn - اصفهان، ایران

    کسی که نمیدونه واسه ویزای شینگن باید به سفارت بره تا مصاحبه و انگشت نگاری انجام بشه توی اروپا میخواست چطور زندگی کنه؟
    1
    55
    شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    کاپیتان لیچ. - لندن ، انگلستان
    Unkn0wn - اصفهان، ایران: دوست من بستگی به آدمش داره همین الان شخصی میشناسم که چهل میگیره بدون اینکه مصاحبه بری و اثر انگشت بدی شینگنت زیر یک ماه آماد س. دمش گرم پول هم حلالش. بستگی داره کار رو به کی بسپاری.
    12
    7
    شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    با اینهمه کلاهبرداری(حدودا هر 5ساعت یکبار)تو این مملکت,از ساده لوحی این مردم,زخم معده گرفتم.
    1
    14
    شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.