سخنگوی قوه قضائیه: در پرونده نرگس محمدی «رافت اسلامی» جایی ندارد

خانم محمدی، ۴۴ ساله، فعال حقوق بشر در این عکس، بعد از یکی از مرخصی هایش به زندان باز می گردد. سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به نامه نمایندگان مجلس درباره بازنگری در حکم نرگس محمدی، رافت اسلامی درباره این پرونده را بی‌معنی دانست.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز یکشنبه دوم آبان با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه مبنی بر بازنگری در حکم نرگس محمدی با در نظر گرفتن رافت اسلامی گفت: «وقتی حکم قطعی شده باشد مقوله رافت اسلامی شامل آن نمی‌شود.»
 
او اضافه کرد: «اگر فردی مرتکب جرم باشد و ضمن توبه قصد همکاری داشته باشد، چنانچه حکمی درباره او صادر نشده باشد، دادگاه می‌تواند مقوله نگاه رافت آمیز را لحاظ کند.»
 
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به تایید حکم ۱۶ سال زندان خانم محمدی و وضعیت سلامتی این فعال مدنی نوشتند: « خانم محمدی که هم اکنون در زندان است، مدت‌هاست که از دیدار دو فرزند خود محروم بوده است. از سوی دیگر از بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی رنج می‌برد و تاکنون اقدام موثری برای معالجه او صورت نگرفته است. بر اساس نظر پزشک معالج تکرار فلج عضلانی می‌تواند خطرناک باشد.»
 
این نمایندگان با اشاره به اینکه «صدور احکامی اینچنینی برای منتقدان به نتیجه‌ای جز بالا بردن هزینه انتقاد سالم نمی‌انجامد» از رئیس قوه قضائیه خواستند که «با توجه به ایراد وارده در حکم صادره» به استناد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، دستور نقض حکم و رسیدگی مجدد در شعبه همعرض را صادر کند.
 
این در حالیست که آقای اژه ای درباره این نامه گفت: «طبق ماده ۴۷۷ اگر خلاف بین شرع بودن یک دادنامه برای رئیس قوه قضائیه ثابت شود، این ماده می‌تواند اعمال گردد و درخواست تجدید نظر صورت گیرد. بنابراین طبق قانون، نمایندگان مجلس نمی توانند تقاضای اعمال ماده ۴۷۷را درباره این فرد ارائه دهند.»
 
او همچنین گفت که بررسی دوباره پرونده با نگاه رافت آمیز نیز ارتباطی با ماده ۴۷۷ ندارد.
 
نرگس محمدی ،فعال حقوق بشر، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
 
در پی تایید محکومیت خانم محمدی، برخی از فعالان داخلی و خارجی و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار آزادی این فعال مدنی شدند؛ از جمله سازمان عفو بین الملل که زندانی کردن او را تجاوز به آزادی بیان دانست و گزارشگران بدون مرز جایزه «قهرمان آزادی اطلاع رسانی» امسال را به او اختصاص داد.
 
هفته گذشته همچنین بیش از یکصد عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت و انجمن های اسلامی دانشگاه‌های سراسر ایران، با امضای نامه‌ای خواستار تجدید نظر در حکم صادر شده علیه نرگس محمدی شدند.
 
خانم محمدی پس از اطلاع از تایید حکم زندان خود، در نامه‌ای به این حکم اعتراض کرد و گفت که هر چند که زندان را تحمل می‌کند اما این حکم را «قانونی، انسانی و اخلاقی» نمی‌داند.
 
نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران و از موسسان انجمن لگام (لغو گام به گام اعدام) است.
+54
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

    رافت اسلامی شامل گندمنژاد عراقی و غارتگران بیت المال میشود!نه این بانوی ایرانی!
    3
    100
    یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    amir-amir - تورنتو، کانادا
    براى اینکه حرف هاى این بانوى سخنور ایرانى همه تان را مقهور و اسىر سخنان خود کرده بود واز بین شما ها فردى که توان رویاروئى و جوابگوئى داشته باشد وجود نداشت ولى از آنجائیکه همه تان قلدر و زورگو و چماق بدست بودید توانستید ایشان را زمىن گىر و روانه زندان کنید.
    1
    16
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    simairani - کاشان، ایران

    رافت اسلامی رو نگه‌‌دارید برای مرتضویِ قاتل ، برای قاتلِ ستار ، برای متجاوزان به زنان و دختران در زندانها از توِ ضحاک صفت انتظار دیگه‌ای هم میشه داشت؟ چقدر همه ما تعجب کردیم .
    4
    77
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان

    آخه این احکام چه جوریه والله ، نباید با عقل و منطق مطابقت داشته باشه، !!!؟ما که قاضى نیستیم ، ولى عقلمون میگه انصاف نیست که اون اسید پاش به صورت آمنه یک سال بره زندان و این زن ١٦ سال
    4
    68
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    naderali - یوتوبوری، سوئد
    ای گاش مردهای ایران به اندازه یک تار مو این زن غیرت داشتن . این ملاها تنها غیرت و ناموس مالتان را هم ببرن یک مرد نیست دفاع کنه زنها تان را بفرستید جلو خودتان زیر لاف قایم بشید .
    3
    14
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    بعله بعععععله رأفت اسلامی شما شامل یک لواط کار که حتی حکم چهار سال حبس هم براش صادر شده بود میشه ولی به زنان ازاده و با شرف این مملکت که با قلم و افکار و سخنانشون ازادی رو فریاد میزنن نمیشه، بخوره تو سرتون این نوع اسلام رافضی و این رأفت اسـ... . صد سال دین کفر از اعتقاد و اندیشه شما بهتره .
    2
    17
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    رزمنده بی سلاح - تورونتو ، کانادا
    از اخوند جماعت وقیح تر کسی هست.بعد از وفات پیامبر. همین به ظاهر مسلمانان مدینه منوره رو تبدیل به بازار برده فروشی کرده بودند. از مصر و ایران زنان ایرانی رو که شوهرشان به جرم مسلمان نشدن گردن میزدند را میاوردند و از کودک در جنین تا پیرزن 90 ساله رو میفروختند. اصحاب پیامبر انسان فروشی میکردنند
    2
    7
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    sorosh azadi - تهران، ایران
    درود،. از گفتن این واقعیت متاسفم، اما یک نسرین ستوده ای دگر در راه است.
    1
    19
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    جوابگو - مالمو، سوئد
    رفعت کیلو چنده رفعت شوهر کرد ۴ تا هم بچه داره ،رفعت به هزار فامیل تعلق داره،نه به غیره خودیها،،کار کرده آخوند بر هیچ کس پوشیده نیست،برای همینه مثل زمان استالین دست به کشتار غیره خودی میزنند،و شبانه در بیابان‌های تهران و شهرستانها شبانه با یک گلوله به زندگیشون پایان میدن اما بترسید از آنروز،که خدا براتون نخواد.
    1
    8
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    haj hasan - مشهد، ایران
    راست می گه خوب این خانوم جذمشون خیلی زیاده ویلک نویس بوده شوخی که نیست،رافت اسلامی شامل ادمهای مثل سعید طوسی است که جرم کمی دارند!به ۵ یا ۶ پسر بچه ده و دوازده ساله تجاوز کردن که چیزی نیست،مرگ بر حکمت دجال خامنه ای کثیف.
    1
    11
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    رافت اسلامی فقط مخصوص بچه بازهای قرآن خوان است
    0
    7
    دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.