قهرمان جهان مقابل ایران؛ لیپی سرمربی تیم ملی چین شد

مارچلو لیپی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا که به همراه این تیم قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ شد، هدایت تیم ملی چین را به عهده گرفت.
 
لیپی ۶۸ ساله جانشین گائو هانگ‌بو شد که اوایل ماه جاری میلادی و پس از شکست ۰-۲ چین مقابل ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، استعفا کرد.
 
آقای لیپی یک سال دیگر با باشگاه گوانگژو اورگراند چین قرارداد داشت اما مسئولان این باشگاه حاضر شدند تا قراردادشان با این مربی ایتالیایی را لغو کنند.
 
در بیانیه فدراسیون فوتبال چین آمده است: "به دنبال فرآیند انتخاب سرمربی تیم ملی توسط فدراسیون فوتبال چین و پس از مذاکراتی دوستانه، این فدراسیون به طور رسمی اعلام می‌کند که مارچلو لیپی از تاریخ ۲۲ اکتبر سرمربی تیم ملی فوتبال چین است."
 
کنفرانس مطبوعاتی رسمی آقای لیپی نیز شش روز دیگر برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتبال چین با یک امتیاز قعرنشین گروه اول مقدماتی جام جهانی در آسیا است. تنها امتیاز این تیم از تساوی مقابل ایران در چین به دست آمده است و چین سه بازی دیگر خود مقابل تیم‌های کره‌جنوبی (۲-۳)، سوریه (۰-۱) و ازبکستان (۰-۲) را باخته است.
 
لیپی قرار بود که برای فصل آینده جانشین لوئیز فیلیپه اسکولاری (سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال برزیل) در باشگاه گوانگژو شود، اما حالا باید تیم ملی بحران‌زده چین را تحویل بگیرد. چین تا به حال تنها یکبار در سال ۲۰۰۲ توانسته به رقابت‌های جام جهانی راه پیدا کند. هرچند که تیم ملی فوتبال زنان این کشور از قدرت‌های مطرح جهان است و توانسته در سال ۱۹۹۹ نایب‌قهرمان جام جهانی شود.
 
این کشور اخیرا و با جذب بازیکنان نامدار فوتبال جهان قصد دارد تا در آینده به قدرت اصلی فوتبال آسیا تبدیل شود.
 
مارچلو لیپی که در دوران بازی در پست دفاع آخر بازی می‌کرد هیچگاه نتوانست به عنوان بازیکن راهی تیم ملی فوتبال ایتالیا شود. لیپی سرمربی‌گری در سری‌آ فوتبال ایتالیا را در سال ۱۹۸۹ و با حضور روی نیمکت چزه‌نا تجربه کرد. اما در فصل ۴-۱۹۹۳ بود که توانست با ناپولی سهمیه حضور در جام یوفا را بگیرد و برای خودش نامی دست و پا کند. پس از آن بود که لیپی به باشگاه یوونتوس رفت و در اولین سال حضورش قهرمان لیگ و جام حذفی فوتبال ایتالیا شد. لیپی در سال ۱۹۹۶ توانست یوونتوس را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کند.
 
لیپی که در سال ۲۰۰۶ قهرمان جام جهانی شد، در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز هدایت تیم ملی ایتالیا را به عهده گرفت اما به دنبال ناکامی مطلق ایتالیا در آن جام و عدم صعود از مرحله گروهی جایش را به چزاره پراندلی داد.
+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.