اعتراض ایران به حمله هوایی به شیعیان در کرکوک

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه، سی‌ام مهر، حمله هوایی به یک حسینیه در حومه شهر کرکوک عراق را محکوم کرده و خواستار روشن شدن ابعاد مختلف این حمله «و پاسخگویی آمران و عاملان» آن شد.
 
خبرگزاری فرانسه روز جمعه خبر داد که یک حمله هوایی به حسینیه‌ای در شهرک داقوق در حومه کرکوک باعث کشته شدن ۱۵ زن و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر شده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه در واکنش به این خبر، عاملان این حمله هوایی را «نیروهای ائتلاف» تحت هدایت آمریکا دانسته و افزود که «حمله به مردم بیگناه و عزادار با هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.»
 
خبرگزاری‌های بین‌المللی هنوز در مورد عاملان این حمله یا واکنش نیروهای ائتلاف به این خبر، گزارشی منتشر نکرده‌اند.
 
مقام‌های ایران روز جمعه همچنین از مرگ «سه تکنیسین ایرانی» در یک پروژه نیروگاهی کرکوک و مجروحیت پنج تن دیگر در جریان حملات انتحاری داعش به کرکوک خبر دادند.
 
شهر کرکوک که حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل آن را در دست گرفته است، از روز جمعه شاهد حمله غافلگیرانه گروهی از شبه‌نظامیان داعش بوده که در روز اول حمله موفق شدند کنترل برخی از ساختمان‌های عمومی را در دست بگیرند.
 
نیروهای داعش روز جمعه با استفاده از بلندگوهای چندین مسجد در کرکوک، اعلام کردند که «خلافت اسلامی» خود را به این منطقه نیز گسترش داده‌اند.
 
تلفات این حمله، تا روز شنبه، «۴۶ کشته و ۱۳۳ زخمی» در صفوف نیروهای امنیتی کرکوک و «دست‌کم ۲۵ کشته و چندین زخمی» از میان حمله‌کنندگان داعشی گزارش شده است.
 
روز شنبه در مورد آخرین وضعیت کرکوک خبرهای متفاوتی گزارش شده‌ است و در حالی که مقامات امنیتی کرکوک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که حمله داعش به این شهر شکست خورده و پایان یافته است، خبرگزاری فرانسه از ادامه حضور داعشی‌ها در این شهر خبر می‌دهد.
 
به نوشته خبرگزاری فرانسه، تک‌تیراندازها و بمب‌گذاران انتحاری داعش هنوز در کرکوک حضور دارند و این امر باعث شده که بغداد برای مقابله با آنها نیروی کمکی به سوی کرکوک گسیل کند.
 
کرکوک حدود ۱۷۰ کیلومتر با موصل، دومین شهر بزرگ عراق که همچنان در دست داعش است، فاصله دارد.
 
حمله گروهی از داعشی‌ها به کرکوک در حالی رخ داد که ارتش عراق با همراهی پیشمرگ‌های کُرد عراقی و پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف آمریکا در حال انجام عملیاتی گسترده برای بازپس‌گیری کنترل موصل از داعش هستند.
 
نیروهای ارتش عراق که عملیات خود را از جاده اصلی منتهی به موصل از سمت جنوب آغاز کرده‌اند طی روزهای اخیر کوشیدند تا منطقه حمدانیه واقع در جنوب شرق موصل را از کنترل داعش خارج کنند، اما تا روز جمعه تنها موفق به بازپس‌گیری شماری از روستاهای این منطقه شده بودند.
 
مقام‌های ارتش عراق اما، روز شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که سربازان عراقی در این روز تا مرکز شهر حمدانیه (که بخدیدا و قره‌قوش هم نامیده می‌شود) پیش رفته و پرچم عراق را بر فراز یکی از ساختمان‌های دولتی مرکز این شهر نصب کرده‌اند.
 
شهر مسیحی‌نشین حمدانیه که اکنون عملاً خالی از سکنه شده در ۲۰ کیلومتری موصل قرار دارد و بنا بر گزارش‌ها، سربازان عراقی برای رسیدن به حمدانیه ناچار شده‌اند از موانع ایذایی زیادی، از جمله بمب‌های کنار جاده‌ای، شلیک تک‌تیراندازها، و خودروهای انفجاری انتحاری عبور کنند.
 
نیروهای ارتش عراق اوایل هفته جاری نیز موفق شدند شهر برطله در ۱۵ کیلومتری شرق موصل را از کنترل داعش خارج کنند.
 
نهاد حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که گروه حکومت اسلامی با نگه داشتن اعضای حدود ۵۵۰ خانواده ساکن در روستاهای اطراف شهر موصل در عراق، احتمالاً می‌خواهد از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.
+26
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش

    مگر دانشجویانی که در کهریزک بفرمان خامنه ای....و با حکم شرعی یک آیت الله شیطان پرست بهشون تجاز ولواط کردید شیعه نبودند؟ مگر زنان و دختران آذربایجانی که در قره باغ اسیر شدند و ارتشیان ارمنی درمسجد روی منبر بهشون تجاوز و سپس قتل عام شان کردند ناموس شیعیان نبودند؟ مگر درجنگ ایران وعراق جمعآ یک میلیون شیعه کشته نشد؟ که باعث و بانی آن تحریکات و اشتباهات خمینی بود؟ مگر رژیم بیشترین اعدامها را در جهان به ثبت نرسانده که نودو نه درصدشان شیعه هستند؟ پس کاسه کوزه فریبکاریتان را جمع کنید که در تمام دنیا دست شما آخوندهای لواطکار جنایتکار فاسق فاسد رو شده.
    16
    49
    شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    خوب اونهایی که مثال زدی توسط کشورهای برادر و دوست انجام شده است نه توسط امریکا خبیث و دار و دسته شیطانی ان غرب به توطئه صهیونیست ها ! مثلا اگر کشور برادر و دوست روسیه و چین مسلمانان سنی چچن و ترک ایغور و کشور برادر و دوست ارمنستان مسلمانان شیعه اذربایجان را به رگبار بستند و برادران غیور بسیجی و سپاهی در تهران برای یک انتخابات فرمایشی با ماشین در روز عاشورا از پارس شیعه گذشتند یا شیشه نوشابه تقدیم زنان و مردان ان در کهریزک کردند !!! یا شیعیان پاکستان و افغانستان توسط طالبان و داعش در عاشورا و تاسوعا تیکه پاره شدند و دولت انها هیچ غلطی نمی کند بلکه با تروریست ها در نهان همدست می شود و در اخر فقط یک بیانیه می دهد که چرا شیعیان با مراسم عاشورا جو را متشنج می کنند ؟! و بهانه به دست برادران سنی می دهند ! کلا اینها برای جمهوری اسلامی مهم نیست برای جمهوری اسلامی غم برادر أسد ، سید حسن نصرالله و غزه مهم است . چون یک طرف این غم به دار و دسته ی شیطان بزرگ و فرزند خوانده ان اسرائیل مرتبط است . [::Pezhman - وین، اتریش::].
    11
    16
    شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    مرغ آمین دوست گرامی, این آخوندا شیطان را هم درس میدهند. وقتی ظریف آمد وین جان کری تا هتلش میدوید. چنان لاس میزدند که شاه عربستان از غصه غالب تهی کرد و سه تاسکته پشت سرهم زد و جونمرگ شد. بدون این آخوندا عربها حواسشون میره جای دیگه. بهترین حکومتیه که منافع غرب را احیاء و نفت را به پول سیاه میخرند و جاش اسلحه و بمب میریزن روسرمون.
    1
    17
    یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sleepyhollow - کوالا لامپور، مالزی
    زمانی که موجود دوپا بعد از به قدرت رسیدن برای بیشتر کردن منافع خود شروع به مرزبندی و طبقه بندی باقی انسانها کرد دنیا نابود شد، انسانیت به فنا رفت! حالا برام خیلی جالبه که وقتی تو این جنگ انسانهای بیگناه میمیرند کسی نمیگه چرا؟!؟! اما وقتی شیعه میمیره این جبهه شاکی میشه و وقتی سنی میمیره اون یکی جبهه جیغ و داد میکنه. فقط میشه گفت خاک بر سرمون که انسانیتمون هم بنا بر منفعتهامون شده! آخه گوساله مگه بین اون کودک و زن و مرد جوان و کهنسال شیعه و سنی فرقی هم هست؟ مگر سنی ها انسان نیستند؟
    1
    5
    یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.