آتش زیر خاکستر؛ نبردهای هوایی ایران و عراق پیش از آغاز رسمی جنگ

پس از انقلاب فقط گردان یازده شناسایی تاکتیکی مستقر در پایگاه یکم شکاری تاکتیکی مهرآباد بود که بطور منظم از ابتدای سال ۱۳۵۹ پروازهای شناسایی در سرتاسر عراق داشت
بی بی سی :زمانی که انقلاب به پیروزی رسید نیروی هوایی ایران قدرتمندترین نیروی هوایی خاورمیانه بود مجهز به ۴۶۲ فروند شکاری بمب افکن در خدمت ۱۸ گردان شکاری متعلق به ۸ پایگاه شکاری تاکتیکی.
 
۲۰ ماه بعد توان رزمی این نیرو در تلاطم‌های نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی به ۱۵ درصد توان پیش از انقلاب رسیده بود و نیروی انسانی با ارزشش شامل افسران عملیاتی با درجه‌های بالاتر از سرگرد را که میلیون‌ها دلار برای تربیت آنها از خزانه کشور صرف شده بود از دست داده بود.
از اواسط شهریور ۱۳۵۹، پایگاه سوم شکاری تاکتیکی نوژه (شاهرخی) اقدام به گشت هوایی با استفاده از اف-۴ئی مسلح به موشک‌های سایدویندر و اسپارو کرد. تصویر یک فانتوم حین سوخت‌گیری در جریان گشت هوایی سیاستمداران نظام تازه تاسیس که دانش و تخصص لازم را برای اداره کشوری که در نقطه‌ای راهبردی از غرب آسیا واقع شده بود نداشتند، قصد انحلال یگان‌های باارزش نیروی هوایی و فروش تجهیزات آن را داشتند و نیروی انسانی آموزش‌دیده آن را به دلایل عقیدتی و سیاسی پاکسازی می‌کردند.
 
حکومت از این نیرو برای حفظ موقعیت سیاسی خود و مقابله با گروه‌های تجزیه‌طلب حزب دموکرات کردستان و کومله -که با حمایت صدام حسین در غرب کشور شورش کرده بودند- استفاده می‌کرد. پاکسازی‌های وسیع در این نیرو ادامه داشت و پس از کودتای نوژه و در تیر ماه سال ۱۳۵۹ با نظارت مصطفی چمران و سرهنگ فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی، شدت هم پیدا کرد.
 
در ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۵۹، نیروی هوایی عراق مجهز به ۴۶۶ جنگنده رهگیر، بمب افکن و پشتیبانی نزدیک هوایی بود که تنها ۳۶۸ فروندشان آمادگی پرواز داشتند. از این تعداد تنها ۱۶۸ فروند میگ ۲۱، میگ ۲۳ و سوخو ۲۲ و توپولف ۲۲ از لحاظ تکنولوژی و توان رزمی با جنگنده‌های نیروی هوایی ایران برابری می‌کردند. در آن زمان نیروی هوایی عراق اقدام به انجام دهها سورتی پرواز شناسایی و ایذایی بر فراز مناطق مرزی و حتی حریم هوایی ایران کرده بود تا آمادگی رزمی نیروی هوایی ایران را از حیث توانایی مقابله با تهاجم هوایی عراق بسنجد.
پایگاه چهارم شکاری تاکتیکی وحدتی دزفول از اواسط شهریور ۱۳۵۹ اقدام به پروازهای گشت رزمی با استفاده از اف-۵ئی و اف در سرتاسر مناطق مرزی با عراق کرد این پروازها از دیدگان نیروی هوایی و گروه اطلاعات و شناسایی ارتش ایران به دور نبود و همواره خطر حمله هوایی به مرزهای ایران و ضرورت بازیابی توان رزمی نیروی هوایی به مسئولان حکومت گوشزد می‌شد، اما به دلیل درگیر بودن سیاستمداران کم‌تجربه در جنگ قدرت، این هشدارها شنیده نشد.
 
حتی در روز ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۵۹، فرمانده وقت نیروی هوایی سرلشکر امیر بهمن باقری -که بعدا به اتهام همکاری با آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد- در نامه‌ای خطاب به رییس ستاد مشترک ارتش خطر جنگ فراگیر با ارتش بعث عراق را گوشزد کرده بود.
در تاریخ ۲۲ شهریور ستوان یکم خلبان محمدرضا عطایی، شکار نخستین جنگنده عراقی (یک فروند سوخو ۲۲) را با موشک اِی آی ام-۵۴آ فونیکس ثبت کرد به دنبال گسترش دو لشکر مکانیزه عراق در مرز ایلام در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۹، هلیکوپترهای نیروی زمینی عراق اقدام به پروازهای شناسایی بر فراز مناطق مرزی نمودند. دو ماه بعد سرانجام اجازه افزایش سورت‌های شناسایی و گشت هوایی نیروی هوایی بر فراز مناطق غربی کشور صادر شد و پایگاههای دوم، سوم و چهارم شکاری تاکتیکی به ترتیب در تبریز، همدان و دزفول در آماده باش کامل قرار گرفته و پایگاه وحدتی دزفول مامور گشت شناسایی رزمی با اف-۵ در نوار مرزی میان دهلران تا خرمشهر شد. در جریان یکی از این پروازها هواپیمای اف-۵ئی ستوان یکم غلامحسین باستانی با آتش خودی (احتمالا نیروهای سپاه پاسداران) ساقط شد و او جانش را از دست داد.
نیروی زمینی عراق بطور گسترده از هلیکوپترهای میل می-۸ ترابری برای هلی‌برن و انتقال تکاوران ارتش عراق برای خرابکاری در تاسیسات نفتی، مخابراتی و حتی شناسایی و شنود ارتش ایران در مناطق مرزی استفاده می‌کرد در مرداد ماه سال ۱۳۵۹، نیروی هوایی عراق اقدام به بمباران پاسگاه‌های مرزی ایران و حتی در مواردی حمله به تاسیسات نفتی ایران در مناطق مرزی ایران کرد که در برخی موارد با واکنش جنگنده‌های نیروی هوایی ایران روبرو شد. اما قدرت عمل نیروی هوایی به دستور مسئولان محدود شده بود، زیرا تمام تلاش صدام حسین از این حملات، تحریک ایران به بمباران هوایی پایگاه‌های نیروی زمینی و هوایی ارتش عراق بود. هدف صدام حسین این بود که ایران را آغازگر جنگ معرفی و از عربستان سعودی و هم‌پیمانانش کمک مالی دریافت کند.
 
در تاریخ ۲۸ مرداد، نیروی زمینی ارتش اقدام به صدور آماده‌باش کامل تمام یگان‌های حاضر در غرب و جنوب غرب کشور کرد، یگان‌هایی که به دنبال انقلاب بشدت پاکسازی شده بودند و حتی آمادگی رزمی‌شان بیش از نیروی هوایی و دریایی کاهش یافته بود. در لشکر ۹۲ زرهی یک درجه‌دار فرمانده تیپ زرهی شده بود، راننده تانک چیفتن به اندازه کافی موجود نبود زیرا رانندگان لشکر بازخرید شده و به عنوان راننده لودر و تراکتور به جهاد سازندگی منتقل شده بودند. این ضعف اهمیت نیروی هوایی را در مقابله با هرگونه تجاوز بیش از پیش نشان می‌داد.
در ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۵۹، موشک های ضد هوایی ارتش عراق یک فروند اف-۵ئی پایگاه چهارم شکاری تاکتیکی وحدتی به خلبانی سروان محمد زارع نعمتی را در منطقه شلمچه ساقط کرد. تا به امروز جسد سروان زارع نعمتی پیدا نشده است اوایل شهریور ارتش عراق اقدام به گسترش بیشتر نیروهای تازه نفس شامل سه لشکر پیاده کوهستانی، یک لشکر پیاده و دو لشکر زرهی به مناطق صالح آباد، پیرانشهر، باویسی و قصر، مریوان، مهران و قصر شیرین و نفت‌شهر کرد و حملات مرزی خود را شدت بخشید که اوج آن در روز ۱۵ شهریور بود که جنگنده‌های نیروی هوایی عراق حریم هوایی ایران را نقض و پاسگاه‌های مرزی را که بعدا به اشغال عراق درآمدند بمباران کردند.
 
در پاسخ، نیروی هوایی ایران در روز ۱۹ شهریور اقدام به زدن چند پل مواصلاتی در نزدیکی مرز عراق کرد تا حرکت نیروی زمینی عراق به سمت مرزهای ایران را با مشکل مواجه و ارتباط یگان‌های ارتش عراق را در زینل‌کش و خان‌لیلی در خاک ایران، با فرماندهی عراق قطع کند. پیش‌تر نیز در روز ۱۶ شهریور فانتوم‌های پایگاه سوم شکاری تاکتیکی نوژه (شاهرخی) اقدام به بمباران پاسگاه‌های مرزی عراق و همچنین پاسگاه‌های مرزی تحت اشغال عراق در خاک ایران نموده بودند.
ستوان یکم حسین لشگری (چپ) اولین خلبان اسیر نیروی هوایی ایران و سروان غلامحسین باستانی نخستین خلبانی که جان خود را در جنگ از دست داد. هر دو خلبانان اف-۵ پایگاه چهارم شکاری تاکتیکی وحدتی بودند در هفته سوم شهریور ماه سرانجام شورای عالی انقلاب دستور افزایش آمادگی رزمی نیروی هوایی را داد و پس از آن نیروی هوایی شتابزده اقدام به افزایش سورتهای پروازی برای افزایش آمادگی پروازی و رزمی خلبانان کرد و حتی چندین سورتی تمرین بمباران هوایی نیز صورت گرفت.
 
اما به سبب کمبود خلبان در برخی از گردان‌ها، تصمیم به آزادسازی برخی از خلبانان زندانی از زندان‌ها و دعوت آنها به خدمت برای دفاع از وطن گرفته شد. سرهنگ فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی هیئتی را برای دلجویی از آنها تشکیل داد. هر چند این امر کاملا دیر صورت گرفته بود و امکان بازگشت بسیاری از آن خلبانان پاکسازی شده وجود نداشت اما بودند کسانی که به محض دعوت به خدمت یا آزادی از زندان و حتی رهایی از جوخه اعدام، به خدمت بازگشتند. برخی از آنها جانشان را در جنگ از دست دادند همچون سروان ابوالفضل مهدیار و ستوان یکم غفور جدی اردبیلی و بسیاری دیگر.
در هفته های منتهی به آغاز جنگ ۸ ساله با عراق، نیروی هوایی عراق از میگ ۲۳ بی ان برای حمله به پاسگاه های مرزی استفاده می‌کرد. تصویر یکی از خلبانان گردان ۴۹ نیروی هوایی عراق در مقابل میگ ۲۳ بی ان در سال ۱۳۷۵ پیش از شروع رسمی جنگ و در جریان عملیات رزمی نیروی هوایی، چهار فروند جنگنده و یک فروند هلیکوپتر نیروی هوایی ساقط شد و شش خلبان جان خود را از دست دادند از جمله در منطقه سرپل ذهاب در روز ۱۷ شهریور خلبان کابین عقب اف-۴ ستوان یکم علی ایلخانی به علت برخورد گلوله‌های پدافند خودی جان خود را از دست داد.
 
دو روز بعد یک فانتوم دیگر از پایگاه سوم شکاری تاکتیکی به خلبانی سروان علی شمس‌بیگی و ستوان احمد رمضانی پس از زدن یک پل در نزدیکی مرز ایران و عراق در آسمان عراق هدف پدافند ضد هوایی (روشن نیست خودی یا غیر خودی) واقع شده و خروج اضطراری می‌کنند و در خاک عراق فرود می‌آیند. کمی بعد یک فروند هلیکوپتر جست و جو و نجات بل ۲۱۴ از پایگاه وحدتی نیروی هوایی آنها را نجات می‌دهد اما این هلیکوپتر مورد اصابت پدافند ضد هوایی سپاه قرار گرفت (به دلیل عدم هماهنگی و آشنایی با مدل هواپیما) و خلبانان فانتوم و هلیکوپتر (سروان بیژن فعلی و علی اکبر رشیدی) جان خود را از دست دادند. در گزارش رسمی سانحه علت سقوط، "پدافند برادران" ذکر شده بود.
 
در روز ۱۸ شهریور ۱۳۵۹، فانتوم‌های پایگاه سوم شکاری،۲۰ تانک عراقی و محل فرود هلیکوپترهای هوانیروز عراق را که در کوه های آقداغ مخفی شده بود با راکت و موشک ماوریک هدف قرار دادند و یکی از هلیکوپترهای عراقی و یک فروند میگ ۲۱ نیروی هوایی عراق که برای محافظت از آنها وارد منطقه شده بود ساقط شدند.
نفر اول از سمت چپ ستوان بیژن فعلی خلبان بل ۲۱۴سی جست و جو و نجات پایگاه چهارم شکاری تاکتیکی وحدتی. او در جریان ماموریت خلبانان یک فروند فانتوم سانحه دیده در خاک عراق به نام‌های علی شمس بیگی و احمد رمضانی در روز ۱۹ شهریور ۱۳۵۹ دچار سانحه شد و همراه کمک خلبان خود علی اکبر رشیدی جان خود را از دست داد پنج روز بعد، ۲۳ شهریور، جنگنده‌های عراقی به هلیکوپتر رئیس جمهوری و نخست وزیر وقت، ابوالحسن بنی‌صدر و محمد علی رجایی حمله ور می‌شوند که موفق به ساقط کردن آن نمی‌شوند. در همان روز فانتوم‌های نیروی هوایی ایران یک میگ ۲۱ عراق را در حین بمباران روستاهای مرزی ایران ساقط کردند. روز قبل از آن هم یک تامکت نیروی هوایی ایران یک سوخو ۲۲ عراقی را ساقط کرده بود.
 
در نهایت در روز ۲۷ شهریور دو فروند اف-۵ئی پایگاه چهارم شکاری وحدتی در حین مأموریت گشت رزمی هوایی یک دسته از نیروهای زرهی عراق را در مناطق اشغال شده در آبدانان و شلمچه مشاهده می‌کنند، اما این دو هواپیما هدف موشک زمین به هوای عراق قرار گرفته و خلبانان آن مجبور به خروج اضطراری می‌شوند، سروان محمد زارع نعمتی جانش را از دست داد و سروان حسین لشگری به اسارت در آمد و ۱۷ سال را -تا سال ۱۳۷۶- در زندان‍های عراق سپری کرد.
------------------------------------------------------------------
*بابک تقوایی، پژوهشگر، خبرنگار و عکاس هوایی و نویسنده سه کتاب در باره تاریخ نیروی هوایی و هوانیروز ایران است به نام‌های "نیروی هوایی مدرن ایران، ببرهای ایرانی در جنگ و سلحشوران صحرا؛ هوانیروز در جنگ".
+96
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۹
    بردیا ارانی - کلن، آلمان

    بیژن فعلی دوستی که هرگز فراموش نمیشود .یادش گرامی تا جاودان ..و همه رزمندگان دلیری که جان خود را فدای وطن کردند یاد همه جانبختگان گرامی باد .
    2
    57
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    hamtarane - ملبورن، استرالیا

    از همان اول انقلاب هم چهره کریه خودشان را نشان دادند و ثابت کردند که هدفشان نابودی ایران است
    3
    43
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    koros_nl - امستردام، هلند

    این عربهای شاشکولا خور از بدو خلقت دشمن ایران و ایرانی بودن !! وحشی گری و قتل و تجاوز تو خون این موجودات است !!
    9
    42
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    سوال اینجاست که اگر نیروی هوایی ایران تا این حد بنا بر ادعا از امکانات خاص و اغراق آمیز برخوردار بوده، پس چطور اینقدر آمار تلفات و خسارتها بالا بوده؟ به شخصه فکر میکنم دلیل اصلی عدم توان برخورد صدام با شاه، ترس از حمایت مطلق و قدرت نظامی آمریکا بود و نه توان هوایی خاص و منحصر به فرد ایران . آمریکا در واقع هرگز هیچ کشوری رو طوری تجهیز نمیکنه که اون کشور مستقلا قادر به دفاع از خودش باشه . تسلیحات در قبال وعده حمایت دائمی به کشورها فروخته میشن . همین الانش دست از حمایت از عربستان و امارات بردارن، ببینند چند روز طول میکشه تا ایران هر دو تا رو به اشغال خودش در بیاره . بزرگنمایی قدرت هوایی ایران یه دروغ و مانور بوده . قدرت اصلی هم پیمانی با آمریکا بوده . و بدین ترتیب کسی که تمام بنیان و تکیه اش بر آمریکا بود، ابتدا با عدم حمایت حقیقی آمریکا سلطنت را از دست داد و در ادامه ارتش وطندوست و پر طمطراق و پر تبلیغات و پر هزینه او عملا آنچنان که تبلیغ میشد عمل نکرد
    63
    11
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران

    شور بختانه عمق کینه و نادانی روشنفکران انقلابی از مصدقی بگیر تا ملی مذهبی ها (ابراهیم یزدی و ......)که از مصدقی ها منشعب شده بودن و هم راهی آنان با خمینی خون خوار و بریدن دست و پای ارتش شاهنشاهی وقدرت بخشیدن به سپاه پاسداران که بیشتر سران آن ها از الواط محلات بودن نا کار بلدی آنان و آدم فروشی توده ای ها( که سابقه همراهی و حمایت از مصدق ااسلطنه قاجار را در پرونده خود داشتن)و سایر گروهک های انقلابی ایران ویران کن با بر هم زدن شالوده ارتش شاهنشاهی زمینه طمع ورزی صدام و قدرتهای استعماری را به وجود آوردن و نظریه صدور انقلاب نیز مزید بر علت شد و همه گروهای انقلابی ایران را در ورطه جنگ 8 ساله بی نتیجه فرو بردن که با خون فشانی جوانان غیرت مند با گوشت و استخوان خود ایستادگی کردن و این روسیاهی ابدیست که هیچ گاه از صورت مسببین آن پاک نخواهد شد.
    6
    29
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    آنتی خرافه - کلن، آلمان

    وقتی مملکت دست یک مشت جانی بیسواد بیوفته همین میشه، اگه شاه این تجهیزات و جنگنده هارو خریداری نکرده بود گفته صدام جامه عمل پوشیده بود و ده روز بعد زبان مادری ما عربی شده بود.
    4
    41
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    kiyanzx1 - استکهلم، سوئد

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. وقتى تو و امثال تو اخوندهاى دو زارى دلاوران خلبان ما را کنار زدند و اعدام کردند ( تیمسار جهانبانى و دیگران شهیدان ) !! این شد که صدام جنایتکار جرات و جسارت حمله به ایران را بکند !! تو هم بجایه نظرات بى پایه بشین مفاتیح را بخون !!!
    3
    43
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    بردیا ارانی - کلن، آلمان

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. واقعا افسوس میخورم به بعضی ادما یی مثل تو ..یا واقعا نمیدانی یا منافعت اجازه نمیدهد واقیت را بیان کنی ..شما دفت کن تا بدانی اول عنقلاب در دوران خمینی گور بگوری بیش از 30 تن از بهترین خلبانان دلاور این را بالای مدرسه علوی تیرباران کردند و خود خمینی گور بگوری رفت بالا تا با دو چشم کور شده اش ببیند . این واقعه در اخبار تمام کشورها منعکس شد . اگر وجدان داری تحقیق کن .و اگر منفعت اختضا نمیکند لطفا در چنین مواردی ازحار نظر نکن ..همین !!
    3
    25
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان
    بقول آقا منتظری آغاز گر جنگ از خمینی بود ، او می گفت " من به خمینی گفتم به کشورهای اطرف شعار تجاوزآنه ندهید چون کشورهای همسایه نگران حمله هستند باید به انها نامه نوشت و گفت شما نگران اوضاع نباشید و ما ضرلی به شما نمی زنیم و تمام روابط مثل گذشته خوب خواهد بود " در حالی که آنها با شعارهای تحریک کننده ماننده راه قدس از کربلا می گذرد یعنی عراق را زیر می گیریم و الا اخر کلی شعار توهم به اسرائیل و غیره آنهم در شرایط رژیم تازه و ضعیف با ارتشی جدید و بی تجربه.
    6
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    [::باور عمیق - قم، ایران::]واقعاً برای این مواضع شرم اورت متاسفم، اخوندای دوزازی و دروغگو جنایتهای مرتکب شدند و انسانهای شرافتمند بسیاری رو سر بریدند و عملاً هدفشان نابودی کامل ارتش و به خصوص نیروی هوایی بود، البته سست عنصرهایی مانند حسین فردوست که ارتش را به خمینی فروخت اگر در راس کار نبود خمینی هندو هیچوقت نمیتوانست بر ایران استیلا یابد ما عملاً کودتای نوژه و انزجار نظامیان از خمینی رو به عینه دیدیم و کاش کودتا موفق میشد اگر صد نفر کشته میشدند بهتر از ان بود که هشت سال زیرساختهای کشور و از همه مهمتر فرزندان برومند این سرزمین نابود بشن لعنت به اخوند و لعنت به فرقه ضاله رافضی که ایران رو به بیگانگان فروخت . تمام جوانیم رو در جنگ سپری کردم و خوشحال هستم که برای دفاع از کیان میهنم دست به سلاح بردم و کاش به جای جنگ با صدام تفنگم رو به سوی خمینی گرفته بودم .
    12
    23
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    باور عمیق - قم - ایران : شما که نه داش اش را داری و نه بینش اش را تا خیلی از مسائل و مشگلات آنزمان را درک کنی . خیلی از سانحه ها بر اثر اشتباه نیروهای خودی که بعضا" سپاهیان و بسیجی های کم تجربه و مبتدی بود بوقوع پیوست . و آن باور عمیقت هم بدرد ..میخورد. والسلام.
    5
    17
    ‌سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    kiyanzx1 - یعنی هواپیما بود و خلبان نبود؟ دهها خلبان در زمان جنگ مشغول خدمت بودند . یه عده رو از بین بردند قبول، بقیه چی شدن؟ سیستم پدافند هوایی ما در چه وضعیتی بود؟ سلاح های پدافندی ما در چه سطحی بودند؟ مرد حسابی آسمان ایران مثل یه دروازه کاملا باز بود. هیچ قدرتی در پدافند هوایی نداشتیم . تا کی نمیخوای بفهمی که اینا همش تبلیغات آمریکاست. میلیونها دلار تسلیحاتی که به ایران فروخته شد تنها و تنها قراردادهای پرسودی بود که جیب کمپانی های آمریکایی را پر میکرد. چرا ظرف یک ماه از شروع جنگ کل نیروی دریایی عراق فلج شد؟ دریادارها رو اعدام نکرده بودن؟ چون نیروی دریایی ما توان نظامیش کاملا بر عراق میچربید . اما توان هوایی ما بر خلاف تمام ادعاها و بوق و شیپورها اون چیزی نبود که تبلیغشو میکردن . مثل نیروی هوایی امارات . مثل عربستان . قدرت اصلی ترس از درگیری با ایران به علت همپیمانی با آمریکا بود. عراق رو روسها بدون سر و صدا و بدون شیپور از نظر هوایی بسیار بهتر از ایران تجهیز کرده بودن. پدافند هوایی بغداد نمونه بود. مغز آدمایی مثل تو رو با این عکسا و تبلیغات آمریکایی پر کردند
    8
    5
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    ایران از نظر توان موشکی در زمره ضعیف ترین کشورهای منطقه بود . موشک سازی که نداشتیم هیچ، موشک هم نداشتیم. لیبی و سوریه موشک داشتن اما ما نداشتیم . صدام با موشک باران ایران رو نابود کرد. نه موشک داشتیم که پاسخ بدیم نه پدافند هوایی داشتیم که بتونیم دفاع کنیم . ارتش ما یک ارتش وطن پرست اما حقیقتا دست خالی بود. قدرت ارتش در جنگ و در صحنه عمل مشخص میشه نه در تبلیغات. ارتش ما در زمان جنگ نشان داد که علیرغم تمام غیرت و وطن پرستی، فاقد امکانات لازم برای دفاع در سطح منطقه هستش. فکر میکنی دلیل تنفر بخش وسیعی از پرسنل هوایی از شاه چی بود؟ الکی بود؟ نه عزیز . میدیدند و میفهمیدند که فاقد توان هستند. میفهمیدند که علیرغم تمام تبلیغات، وابستگی نظامی صد در صدی و توان نظامی مستقل صفر درصدی دارند . ارتش عراق ارتشی بود که کاملا از نظر نیروی زمینی و هوایی به درستی توسط روسها تجهیز شده بود. با هزینه هایی به مراتب کمتر . امروز عین همون بلا رو دارن سر عربستان و امارات میارن. فقط تبلیغات . فقط تبلیغات. فقط هزینه . روزی که پای عمل فرا برسه، اگر آمریکا نباشه هیچ چی نیستن
    9
    7
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    جنگنده های F14 و F15 تقریبا به صورت همزمان به خدمت ارتش آمریکا درآمدند. اف 14، 5 آزمایش منجر به شکست داشت تا جایی که به خاطر بالا رفتن شدید هزینه های تولید در مقطعی تصمیم گرفتند تولید این جنگنده رو متوقف کنند. 77 میلیون دلار رو جناب شاه به کارخانه مربوطه وام داد تا اینکه بتونن خط تولید این هواپیما رو فعال نگه دارن. تنها کشوری که به غیر از آمریکا این هواپیما رو به خدمت گرفت ایران بود. نه به خاطر لطف آمریکا بلکه به خاطر حماقت معامله چاق کن های تسلیحاتی . موتور فوق العاده پر ایراد طوری که ژنرال ارتش آمریکا این هواپیما رو به خاطر عدم توازن قدرت و کارایی موتور با بدنه افتضاح صنعت هوانوردی آمریکا میخونه. هزینه و پیچیدگی شدید تعمیر و نگهداری هواپیما در کنار نقص فنی موتور که منجر به سوانح هوایی و کشته شدن تعدادی از خلبانهای ما شد. اولین آزمایش واقعی این هواپیما در جنگ ایران و عراق منجر به توقف فوری خط تولید این هواپیما شد. هیچکدوم از کشورهای دیگر منطقه به استثنای ایران این کلاه سرشون نرفت. چند ماه بیشتر از شروع جنگ نگذشته بود که بیشتر از نیمی از اف 14 های ما زمینگیر شدن
    9
    6
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    اما بوق های تبلیغاتی شاهنشاهی هرگز کوچکترین اشاره ای به این مسائل نمیکنه و نخواهد کرد .این قرارداد یک افتضاح بود.پول ساخت و تحقیقات اف 15 قبراق رو از جیب مردم بدبخت ایران گرفتند، دلالان همایونی پول رو به جیب زدند و جنس پر ایراد اف14 رو انداختند به ایران و بعدشم بی سر و صدا تولیدشو متوقف کردند تا اونیکی نادان به من بگه دانش و بینشش رو نداری، اونیکی واسه من تاسف بخوره و اونیکی افسوس بخوره و از غصه دق کنه .این جمله رو بخونید تا بفهمید چرا نصف اف14 های ما چند ماه بعد از شروع جنگ از کار افتادن : خلبانان F-14 از دست موتور هواپیما بسیار ناراضی بودند. یکی از خلبانان توضیح می‌دهد که این پرنده یک نقطه ضعف داشت؛تعداد رو به کاهش تامکت‌های قابل پرواز و مشکلات پایان‌ناپذیر موتور این پرنده.در حین نبرد تن به تن کافی بود که یک حرکت تند و تیز با اهرم گاز موتورها انجام دهیم تا کمپرسور آن وامانده شود که معنی آن در اغلب موارد این بود «سانحه!». در واقع هیچ خلبان تامکتی را نمی‌شناسم که در حین پرواز یک چشمش به آلات دقیق موتور نبوده باشد
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    koros_nl - امستردام، هلند
    [::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. باز تو پاپتی آمدی تو کار بزرگترها دخالت کردی ؟!! آخه عرب رو چه به کار انسانها ؟!! گنده شما صدام بود که رفت بالا دار !! تو دیگه چی میگی با شیخک سلمان الگیجک و عادله خانم الجیرجیر هم جنس بازتون
    6
    6
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    kiyanzx1 - استکهلم، سوئد
    [::باور عمیق - قم، ایران::]. واقعا تو مجذوب ولایت هستى !!! تمام امارها نشون میداد هم از نظر میدانى و هم از نظر هوایی ارتش شاه برترین نیروی ارتش در خاور میانه بود میتونى مقایسه کن حتى با ارتش عراق از اهمین سرى مقالاتی که اقاى تقوى نوشتند امارها بخون و بنویس ببین نیروى دریایی ارتش شاه کجا بوده و بقیه نیروی هاى دریایی !! نیروی زمینى و یگانهاى هوایی ما در چه زمره از خاورمیانه بودند و دیگر ارتشها !! در مثال روشن جنگ عمان و زهر چشم از صدام در زمان اروند رود !! چرا عمانیها مثلا از عراق یا عربستان یا حتى مصر دریافت کمک نکردند در انموقع ؟؟ و چرا صدام حسین در زمان شاه فقید جسارت حمله نداشت !! نکنه صدام هم مثل تو درگیر تبلیغات بود و از امار ارتش بى اطلاع !! ما در مسیر درست پیش میریفتم که این انقلاب ضد مردمى اتفاق افتاد !! بقول خمینى : من در این انقلاب خدعه کردم !! بعنى کلاه مردم ایران را براى عقده هاى شخصى برداشتم و تاریخ ایران دویست سال عقب بردم !!! ننگ بر روشنفکران اسلامى اونوموقع که الان هر کدومشون به معذرت هواهى افتادند !!
    9
    7
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    یه بار واست توضیح دادم دیگه بقیش وقت تلف کردنه . بهت گفتم صدام و هفت پدر جد صدام جرات کوچکترین جسارتی رو به شاه نداشت چون آمریکا متحد نظامی ایران بود . آمریکا سلاح میفروشه به شرط حمایت . صدها میلیون دلار سلاح میفروشه فقط به شرط حمایت . باج گیری میکنه . قدرت شاه در منطقه، اتحاد نظامی با آمریکا بود . F14 های ما از حیث راداری برترین بودند . رهگیری از فاصله 300 کیلومتری . دو کابینه . چون مبنای طراحی برای ارتش آمریکا بود . جنگنده ای که قابلیت رهگیری بمب افکن های روسی از فاصله دور برای حفاظت از ناوهای هواپیمابر آمریکایی را داشته باشد . رادار F14 تقریبا غیر قابل نفوذ بود . موشک فینیکس F14 معجزه بود . ایراد اساسی آن موتور پر عیب و هزینه و سختی بالای تعمیر و نگهداری آن بود . با شروع جنگ چند ماه گذشت و نیمی از آنها از کار افتادند . خط تولید آن بلافاصله در آمریکا متوقف شد . هیچ کشوری در خرید نظامی حاضر به خرید F14 نشد . با پول ایرانی ایرادات F14 را برطرف کردند و F15 را به ارتش آمریکا تحویل دادند . صدایش هم هرگز آنطور که باید در نیامد که چه کلاه گشادی بر سر شاه و مملکت رفت
    10
    4
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    [::koros_nl - امستردام، هلند::]. بشین سرجات عقده ای وطن فروش، تو اگه واسه خودت لاتی واسه من شکولاتی. زمان جنگ کجا بودی که بیایی دوشادوش وطن پرستان بجنگی، ؟ برام مهم نیست که من رو عرب بدونی چون انسانیت به عرب بودن یا فارس بودن نیست ، هرچند که بنده یک ایرانی از تبار فارس هستم
    6
    8
    ‌چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    سهیل51 - گلدیس، ایران
    چطورکه F-14 اسقاطی آمریکا هست.ولی بوئینگ امریکایی دارد40سال کارمیکند.وآخوندها حاضربه کنارگذاشتن این آشغالهانیستند.خریدمیگ21چینی،10سال بعدازF-14بدردهمین آقایان میخورد.
    4
    2
    ‌پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.