علمای مسلمان در مورد زمان افطار در سرزمینهایی که طول روز در آنها بیش از هجده ساعت است، اختلاف نظر دارند
همزمان با طولانی شدن روز در بعضی از کشورها اروپایی در ماه رمضان در سالهای اخیر، برخی دانشمندان مسلمان ساکن این کشورها میگویند که دراز بودن روز، روزه گرفتن را برای بسیاریها در کشورهای اروپایی که طول روز در آن بیش از هجده ساعت است، به شدت دشوار میسازد.
آنها خواستار آن شدهاند که باید راهحل شرعی برای این مشکل سنجیده شود و ساعتهای روزهداری دراین سرزمینها کاهش یابد.
در مقابل برخی دیگر از دانشمندان مسلمان با این نظر موافق نیستند و گفتهاند که یک مسلمان بالغ مکلف است که تمام روز روزه بگیرد، چه روز دراز باشد چه کوتاه.
مبنای استدلال طرفین چیست؟ قرآن تصریح میکند که زمان روزه از سحر تا اول شب یعنی غروب آفتاب است. در آیه شماره ۱۸۷ سورهی بقره آمده است: "و بخورید و بنوشید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه که همانا شب است، برای شما روشن شود. سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید."
این آیه مبنای استدلال بسیاری از فقیهان مسلمان و مجامع فقهی بوده است، از جمله دارالافتای عربستان سعودی و شیخ حسنین مخلوف، از مفتیان اعظم سابق مصر. مطابق به این دیدگاه، مسلمانان در هرجایی که باشند باید تمام روز، چه ساعتهای آن طولانی باشد چه کوتاه، روزه بگیرند.
پروفسور عبدالفتاح ادریس، استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر معتقد است که اینجا نص قرآن مطلق است و خالی از هر نوع قید مکانی. به بیان دیگر "ساکنان سرزمینهایی که آفتاب در آن طلوع میکند و شب و روز در آن شناخته میشود، به موجب حکم این آیه، ملزم و مکلف هستند که روزه را تا غروب آفتاب کامل کنند."
جمعی از فقیهان سنی و شیعه، از جمله شمار زیادی از فقیهان برجسته دانشگاه الازهر مانند مفتی کنونی و تعدادی از مفتیان سابق مصر که از دریچه مکتب فقهی غایتگرا یا فقه مقاصدی به روزه نگاه میکنند، این دیدگاه را به چالش گرفته و به مکانی بودن حکم آیه بالا تاکید میکنند.
دارالافتاء مصر میگوید هدف تکلیف شرعی تحمیل مشقت بر انسان نیست از اهل تسنن، شیخ محمد عبده، نخستین مفتی سرزمین مصر، شیخ محمود شلتوت، شیخ جادالحق علی جادالحق از شیوخ اسبق الازهر، شیخ نصر فرید واصل، مفتی اسبق مصر، علامه مصطفی زرقاء از سوریه، و از اهل تشیع، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله سید صادق حسینی شیرازی از مراجع برجسته تقلید شیعه و محسن کدیور، مجتهد و فقیه اصلاح طلب، از آن جمله هستند.
مبنای استدلال آنها، در کنار استنباط احکام از دیگر آیات قرآن و احادیث پیامبر و اصل فقهی استحسان، واقعیتهای جغرافیایی جهان امروز است. بر اساس این دیدگاه، قرآن در آیه بالا ساکنان سرزمینهای دارای شرایط اقلیمی مشابه را خطاب قرار داده است، نه مناطق دارای شرایط خاص اقلیمی. چرا که بر اساس آنچه علمای اصول فقه اهل تسنن میگویند، پدیدههای کمیاب، حکم و قانون خاص خود را دارند.
محسن کدیور باور دارد که در آیه بالا یک بخش جغرافیایی مشخص مورد نظر است نه همه جا: "از ابتدا شارع حکم آغاز و پایان روزه را در حجاز و مناطق مشابه آن بیان کرده و در این آیه نظری به دیگر مناطق نداشته تا به اطلاق آن تمسک شود. اینکه حکم دیگر مناطق چیست به اجتهاد فقها بستگی دارد، و الا در آیه صریحا در این زمینه چیزی نیست. به عبارت دیگر آیات و روایات از این حیث در مقام بیان نیستند تا مقدمات حکمت برای انعقاد اطلاق تمام باشد."
سهدستگی کشورهای جهان امروز کره زمین را به لحاظ حکم نماز و روزه میتوان به سه بخش جغرافیایی تقسیم کرد:
سرزمینهایی که بین مدار ۴۳ درجه شمالی و جنوبی قرار دارند و طول روز و شب گاهی مساوی و در نهایت، طول یکی از هفده ساعت بیشتر نمیباشد. در مورد حکم نماز و روزه در این مناطق فقیهان اختلاف نظرعمده ندارند. هر انسان بالغ ساکن این بخش از کره زمین که عذر شرعی ندارد، مکلف است که روزه بگیرد. سرزمینهایی که بین مدار ۴۳ تا ۶۶ درجه شمالی و جنوبی موقعیت دارند. طول روز بین اردیبهشت تا مرداد (ثور تا اسد، مه تا آگوست) از هجده تا کمتر از بیست و چهار ساعت و طول شب از چند دقیقه تا شش ساعت میرسد.
مناطق قطبی که بالای مدار ۶۶ درجه و ۳۳ دقیقه شمالی و جنوبی هستند. این سرزمین ها چند ماه پی هم شب و چند ماه پی هم روز دارند.
در مورد حکم نماز و روزه در سرزمینهای بخش سوم، فقیهان، دست کم اهل تسنن، تقریبا اتفاق نظر دارند که ساکنان آنها باید براساس مناطقی که شب و روز آن مشخص است روزه بگیرند. منتها برخی میگویند که مطابق به ساعتهای روز مکه روزه بگیرند و بعضی دیگر معتقدند که بر اساس افق نزدیکترین سرزمین معتدل روزه بگیرند.
در سنت پترزبورگ در شمال روسیه طول روز در ماه ژوئن تا ۲۲ ساعت هم میرسد