دفاع نوه خمینی از اعدام های ۶۷
+21
رأی دهید
-117
ایران وایر: علی خمینی، نوه آیت الله خمینی با اشاره تلویحی به اعدام اعضای سازمان مجاهدین خلق که به طور عمده در تابستان سال ۱۳۶۷ صورت گرفت، گفته است: «أنان رییس جمهور، نخست وزیر و بسیاری از بزرگان کشور را ترور کردند، اگر بنا بود که امام خمینی همواره در مقابل این جنایت نرمش از خود نشان می داد که کشور پس از ۳۰ سال هم رنگ آرامش به خود نمی دید.» علی خمینی از اینکه «عده ای برای منافقین دل می سوزانند» گلایه کرده و گفته است مجاهدین خلق «جنایاتی کردند که داعش آنها را نمی کرد.»

در سال های اخیر انتقادات درباره اعدام های تابستان ۶۷ افزایش یافته است. بر اساس خاطرات آیت الله منتظری، قائم مقام وقت خمینی در تابستان ۶۷ یک هیات چهارنفره شامل ابراهیم رییسی (معاون دادستان که اکنون تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد)، مصطفی پورمحمدی (نماینده وزیر اطلاعات که اکنون وزیر دادگستری است)، مرتضی اشراقی (دادستان تهران و حاکم شرع دادگاه ویژه روحانیت که اکنون بازنشسته شده و دفتر وکالت دارد ) و حسینعلی نیری (قاضی که اکنون رییس دادگاه عالی انتظامی قضات است ) مجوز اعدام هزاران زندانی مجاهد خلق را از آیت الله خمینی گرفته بودند.

ااقدام در واکنش به عملیات فروغ صورت گرفت. این عملیات نظامی تیرماه ۶۷ توسط سازمان مجاهدین خلق در غرب ایران شروع شد و توسط نیروهای نظامی ایران سرکوب شد.
گفته می شود در جریان اعدام های تابستان ۶۷، ۳۸۰۰ زندانی اعدام شدند. در جریان این اعدام ها صرفا اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق اعدام نشدند. برخی از اعضای حزب توده، چریک های فدایی خلق و دیگر گروه های سیاسی نیر قربانی این انتقام گیری شدند که دو سال پیش از سوی دادگاه بین المللی لاهه به عنوان «جنایت علیه بشریت» توصیف شده است.
اعدام گسترده بر اساس نامه آیت الله خمینی به مجریان اعدام صورت گرفت. در این نامه آمده بود، «کسانی که در زندان های سراسر کشور بر موضع نقاق خود پافشاری کرده و می کنند، محارب و محکوم به اعدام می باشند.»
مهم ترین انتقاد مطرح شده به اعدام های تابستان ۶۷ این بوده که افرادی که در زندان بسر می بردند و اعدام شدند، قبلا به صورت غیر علنی محاکمه و محکوم شده بودند. آنها در طول دوران محکومیت خویش با تشدید مجازت مواجه و اعدام شدند.
علاوه بر این شیوه محاکمه مجدد این افراد نیز کاملا غیرقانونی بوده و افراد پس از یک بازجویی کوتاه مستحق مرگ تشخیص داده شده اند.
این انتقادها تنها از سوی بازماندگان این اعدام یا مخالفان جمهوری اسلامی مطرح نشده است. مصطفی تاج زاده، فعال اصلاح طلب با غیرقانونی خواندن این اعدام ها نوشت «پذیرفته نیست برای زندانیانی که محاکمه و محکوم شده اند، بدون ارتکاب جرم جدید، حکم جدیدی صادر واجرا شود.» او خواستار «پوزش خواهی و حلالیت خواهی» جمهوری اسلامی از خانواده های افراد اعدام شده در تابستان ۶۷ شده بود.
به نظر می رسد موضع گیری نوه آیت الله خمینی نوعی واکنش در قبال درخواست چهره هایی چون مصطفی تاج زاده باشد.
علی خمینی همچنین در موضع گیری تازه اش تلاش کرده است انتقام آیت الله خمینی از زندانیان مجاهدین خلق در تابستان ۶۷ را واکنشی به فعالیت های تروریستی این گروه در سال های قبل توصیف کند. این در حالی است که بر اساس روایت های تاریخی، اعدام های تابستان ۶۷ تنها منحصر به اعضای این گروه نبوده و یک واکنش ناگهانی بخشی از حکومت با پشتیبانی شخص آیت الله خمینی بوده که با مخالفت آیت الله منتظری نیز مواجه شده و بر اساس خاطرات او، افرادی چون علی خامنه ای، رییس جمهور وقت هم از آن ابراز بی اطلاعی کرده اند.
خانواده آیت الله خمینی در سال های اخیر تلاش ویژه ای کرده اند که تصویر یک رهبر اخلاقی، اجتماعی و قدرتمند از رهبر سابق جمهوری اسلامی به نمایش بگذارند. به طور معمول هر سال و در میانه خرداد و با نزدیک شدن به سالگرد مرگ آیت الله خمینی این تلاش ها شدت می گیرد. حسن خمینی، دیگر نوه آیت الله خمینی هم امروز در سخنانی، پدربزرگش را فردی مخالف تحجر و ترور معرفی کرده و از «توجه به رای مردم» به عنوان یکی از ارکان گفتمان آیت الله خمینی نام برده است.
علی خمینی نسبت به حسن خمینی شخصیت اصولگرایانه تری دارد. او در سال های اخیر بیشتر مورد توجه اصولگرایان بوده و گاه رسانه های اصولگرا تلاش کرده اند دوگانه علی خمینی – حسن خمینی را در خانواده خمینی برجسته سازی کنند. با این حال، نوه های آیت الله خمینی در دفاع از عملکرد پدربزرگشان تردید یا اختلافی ندارند، ولو پای اعدام چند هزار نفر در میان باشد.
۴۹

آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
خجالت آوره تو این کشور هیچ دسته و هیچ گروه سیاسی حاضر نیست اشتباهات خودش را بپذیرد می گویند اگر کشتیم چون طرف مقابل بد بود . بد بودن طرف مقابل به شما مجوز قتل عام صادر کردن را نمی دهد این را بفهمیم
97
124
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
۵۵

اینجالندن صدای ایران - لندن، انگلستان
ن پ توقع داری بیان بگم آقامون غلط کرده وما بجاش معذرت میخوایم!!؟؟به صبح نرسیده جنازشم چال کردن. ٤ روز پیش شهاب حسینی تو کن جایزشو تقدیم ملت کرد، دیشب تو تهرون تقدیم امام زمان، شاید از ترس ، اونجا ایرانه ، مملکت لحظه ها و موقعیتها و....
23
133
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
۱۰۸

Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
گویا از این بابت نوه شیخ و پسر شاه هر دو همعقیده هستند. پدران هر دو شان مردان وطن پرستی بودند که برای امنیت کشور (نه برای حفظ قدرت ) مجبور! شدند آدمها را بگیرند و از حلقشان آویزان کنند. آنهم برای حفظ وطن ! جان آدم که ارزشی ندارد وطن مهم است. به خاطر همین برقراری امنیت است که هر ماه صدها هزار نفر از امریکا و اروپا دار و ندارشان را می فروشند فرار می کنند می آیند در این مملکت گل و بلبل که در امنیت باشند. قصد بازگشت هم ندارند. البته هم شیخ و هم شاه هر دو یک کم اشکال و ایرادات جزیی و قابل گذشت داشتند مثل ممنوعیت تحصیل به زبان مادری برای ۷۵ درصد مردم ایران! یا مثلا شکنجه و اعدام . اینجور اشتباهات بالاخره در هر دولتی پیش می آید. زیاد سخت گیر نباشید.
149
150
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
۴۵

مترلینگ - منچستر، انگلستان
خوب مردک دیوانه کلی ادم بخاطر اینکه مخالف نظر شما بودند اعدام شدند کاری به مجاهدین ندارم ولی خیلی بیگناه بدون اینکه ترور کرده باشند ویا خرابکار باشند اعدام شدند حتی اگه شک داشتن که سیاسی هست یا نیست اعدام کردند سه تا دختر از یک خانواده ما اعدام شدند که 16ساله( که دوسال نگه داشتن که بشه 18 سال )18 ساله و 24 ساله واقعا شرم ناکه چون فقط طرفدار بودند
3
120
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
۶۵

Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. مثل اینکه هواى مریخ با محتویات جمجمه شما سازگار نیست. آخه محترم، اگر زمان شاه اعدام و شکنجه و این شایعاتى که آخوند و مجاهد ادعا میکردند وجود داشت که کسى جرأت انقلاب به سرش نمیزد. مگر نمیگید که شاه و شیخ هر دو جنایت میکردند و میکنند؟ پس چرا امروز لال شدیم و انقلاب نمیکنیم؟ لابد از نظر شما آخوند هنوز جنایتى که لایق انقلاب باشه نکرده، و این دقیقا همان مدرکى هست که ما ایرانیان آزاده براى مزدور خطاب کردن شما حامیان آخوند رو میکنیم. شما وقتى شاه وشیخ را همتراز در رفتار معرفى میکنید و تمام خدمات پهلوى را انکار میکنید، وظیفه دارید که به ما ثابت کنید که منافعى در این حکومت ندارید. به ما بگویید چرا مردم امروز قیام نمیکنند؟
165
149
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
۶۰

farokhzad - کنت، انگلستان
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. ایکاش زمان شاه همان چهارتا انگل مثله گلسرخى هم که به اشتباه خودشون افتخار میکردن هم إعدام نمیشدن که أمثال تو توده اى بیوطن یکى بدر نزنى یکى به دیوار !!! هر چند خانواده هاى قربانیان اوارگان غربت رأ جمع کنى خواهى دید که تک تک انها گله مند هستند که چرا شاه امسال این لجن ها رأ نکشت إز خمینى تا ریس حزب توده یا مارکسیت هاى اسلامى مثله مسعود رجبى ها یا جبهه کلى منقلى ها !!! میگى نه إز تاریکى بیا بیرون بپرس ببین چقدر مردم به او اتهام ترسو زدن !!!
158
142
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
۴۵

SydneyWater - سیدنی، استرالیا
[::farokhzad - کنت، انگلستان::]. لایک به کامنت واقع گرایانه و زیبا ی شما. دروووود
11
11
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
۱۰۸

DenaOslo - اسلو ، نروژ
اینو باش !! چون اسمی خمینی رو داره خیال میکنه عددیه ! برو بابا همون ساندویچ و قارچ رو بزن
1
4
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
۵۸

دوستدار - استهکلم، سوئد
[::farokhzad - کنت، انگلستان::]. [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::] درود بر هر دوی تان باد , منهم کاملا با شما هم عقیده می باشم. هرگز شاه ایران با این شیخها و اخوندهای کلاش جنایتکار هم تراز و هم سطح نبوده .
16
14
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
۵۵

kiauk - لندن، انگلستان
متاسفانه تا زمانی که یک شخص سمبل یک ملت باشد آش همین آش است و کاسه همین کاسه . حالا میخواهد شاه باشد و یا خمینی . تا زمانی که ملت به خود باوری نرسد و هنوز منتظر شیخ و شاه باشد همیشه دیکتاتور و جنایت خواهد بود و جالب اینکه هر وقت یک جنایتکار بدتر روی کار می آید جنایتکار قبلی فرشته میشود . تعجب میکنم که همه کشوری مانند آمریکا را میبینند که دارد بر دنیا حکومت میکند و بالاترین فرد آن مملکت بعد از چهارسال پرونده اش بسته میشود و فرد دیگری روی کار می آید و باز یا به دنبال شیخ هستند که به سعادت برسند و یا به دنبال شاه !! جالب است که چه تشابه هایی هم بین شیخ دوستان و شاه دوستان هست زیرا هر دو تا دیدگاهی را مخالف خود میبینند شروع میکنند به انگ زدن ... توده ای ، جاسوس ، حقوق بگیر جمهوری اسلامی و......
3
9
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
۴۵

Compatriot - تورنتو، کانادا
آسیا به نوبت. صبر کن نوبت شما هم میشه! حقه بازهای کثیف. حق داری که از کشتار دفاع کنی چون هر چه باشه از تخم و ترکه "خم می نی" هستی. مأموریت شما ویرانی ایران بود که بهش رسیدید تازیهای فاسد!
1
8
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳
۶۱

paydar22 - لاهه، هلند
از همه بد تر نواع دفن انان بوده
1
2
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۱
۴۸

آریاتس - سئول، کره جنوبی
باید دفاع کند چون با خون بزرگ شدن.... خون خونریزی غذای جسم و روحشان است. داغ بر دل هزران انسان گذاشتند۰ هنوزهم قلبها میسوزد از این همه درد
1
9
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
۶۵

Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::kiauk - لندن، انگلستان::]. دوست فهمیده و محترم، پس تمام ممالک غربى پیشرفته که با نظام پادشاهى اداره میشوند، مثل کشورى که شما در آن زندگى میکنید از نظر شما دیکتاتورى و عقب افتاده هستند، بله؟
8
3
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
۶۵

Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. نظر لف شماست، سعادتمند باشید.
6
2
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
۶۵

Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. با پوزش، لف= لطف.
6
1
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
۵۵

kiauk - لندن، انگلستان
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیز و گرامی ، شک نکنید که اگر در این کشورها هم شاه و یا ملکه محور حکومت بودند اینجا هم حکومت دیکتاتوری بود . اما این کشورها هم از این مرزها گذشته اند و در همین کشوری که من در آن زندگی میکنم خاندان سلطنتی اجازه ورود در سیاست و دخالت در تصمیم گیری های مملکتی را ند ارند . هر کشوری که به یک شخص متکی باشد بیشک به دیکتاتوری خواهد انجامید وانگهی این کشورها سلطنت را ابتدا خلع ید کردند و بعد نگه داشتند و نه اینکه در این عصر سلطنت را دوباره به روی کار بیاورند .
0
8
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
۵۵

kiauk - لندن، انگلستان
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. و چه بسا اگر شاه ایران هم مانند ملکه اینجا رفتار میکرد و مشروطیت را با دیکتاتوری لگدمال نمیکرد . چه بسا ما نیز حالا هم شاه داشتیم و هم دموکراسی اما حالا که ما از همه این مرزها گذشتیم بازگشت به عقب به امید اینکه یک شخص افسار یک مملکت را در دست بگیرد دیدگاهی مرتجعانه است . و همه مشکل مردم ایران این است که به آن خودباوری نرسیده است که مردم میتوانند حاکم بر سرنوشت خود باشند . اینکه دوباره بخواهیم یک دیکتاتور را برای خود بپروریم دیدگاهی است که من آن را واقعا درک نمیکنم .
0
5
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴