"چهار سوارکار" جان گاتمن برای اطمینان از یک ازدواج موفق

جان گاتمن می‌گوید، اختلافات بزرگ باعث شکست زندگی زناشویی نمی‌شوند، بلکه نحوه برخورد با اختلافات است که منجر به جدایی خواهد شد.جان گاتمن می‌تواند با گوش دادن به حرف‌های یک زوج، تنها در عرض ۵ دقیقه و با دقت ۹۱ درصد، بفهمد که آیا آنها در آینده نزدیک از یکدیگر جدا خواهند شد یا خیر.
 
او بیش از ۴۰ سال درباره ازدواج و زوج‌های مختلفی که در کارگروه‌های او حاضر شده‌اند تحقیق کرده است، کتابی با عنوان "هفت اصل برای یک ازدواج موفق" نوشته که سرشار از اطلاعات مفید است.
 
به گزارش نشریه تایم، آقای گاتمن که در این کتاب نادرستی باورهای رایج بسیاری را اثبات کرده، توضیح می‌دهد که چرا ازدواج و زندگی زناشویی به مسیر نامطلوب کشیده می‌شود، و برای جلوگیری از آن نیز چه باید کرد.
 
بر اساس این گزارش، او با در نظر گرفتن چهار نکته یا نشانه، درمی‌یابد که آیا زندگی مشترک یک زوج در مسیر فروپاشی قرار گرفته یا خیر. خود او از این چهار نکته با عنوان "چهار سوارکار" یاد می‌کند.
 
این چهار نکته عبارتند از: انتقاد کردن، اهانت یا تحقیر کردن، حالت دفاعی گرفتن و خودداری از پاسخگویی یا دادن جواب‌های کوتاه و بی‌ربط.
 
جان گاتمن می‌گوید، آنچه او را بیش از هر چیز دیگری شگفت‌زده کرده، این است که اختلاف نظرهای عمده و بزرگ باعث شکست زندگی زناشویی نمی‌شوند، بلکه نحوه برخورد زوجین با اختلافات است که منجر به جدایی خواهد شد.
 
حدود ۶۹ درصد مشکلات زندگی همیشگی و دائمی هستند و همه زوج‌ها هم به نحوی با آنها سر و کار دارند. بنابر این با جر و بحث مداوم، این مشکلات برطرف نخواهند شد.

 
وی با یادآوری این که اغلب زوج‌ها سعی می کنند عقاید و نظرهای طرف مقابل را عوض کنند، می‌گوید رمز ازدواج‌های موفق این است که دو طرف همواره سعی می‌کنند یکدیگر را همانطور که هستند بپذیرند.
 
این گروه از زوج‌ها درک کرده‌اند که مشکلات در زندگی اجتناب ناپذیر هستند، مانند برخی دردهای فیزیکی مثل زانو درد و کمر درد و سوء هاضمه و غیره، که تمامی ندارند و باید با آنها کنار بیایند.
 
می‌توان از شرایطی که موجب بروز آنها می‌شود پرهیز کرد، یا حتی در صورت بروز، می‌توان آنها را مهار کرد تا تحمل شان راحت‌تر شود به نحوی که زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار ندهند.
+12
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.