۴۵ عامل پنهان چاقی - بخش دوم

در قسمت نخست این مطلب به مواردی از قبیل کمبود خواب، استرس، مصرف داروهای ضدافسردگی، کم کاری تیروئید، شروع یائسگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و غیره اشاره کردیم که جزو عوامل پنهان چاقی محسوب می شوند...

عوامل پنهان چاقی یعنی این که در برخی موارد پرخوری و کم تحرکی باعث کیلوهای اضافه نمی شود. بلکه عواملی دیگر نیز در وزن انسان تأثیر دارند. در این قسمت به چند عامل دیگر نیز اشاره می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
داشتن دوستان پرخور
اگر با افرادی معاشرت می کنید که شما را تشویق به خوردن بیشتر از اندازه ی همیشگی می کنند بعید نیست که خیلی زود چند کیلو وزن اضافه کنید. البته منظورمان این نیست که روابط اجتماعی تان را به خاطر تناسب اندام رها کنید؛ اما لازم است که مواردی را در نظر بگیرید. یاد بگیرید در برابر اصرار آن ها نه بگویید. اجازه ندهید پرخوری آن ها شما را نیز تشویق به زیاده روی بکند. امان از دست دوستان چاق!
ترک سیگار
افرادی که سیگار را ترک می کنند بین 2 تا 4.5 کیلوگرم چاق می شوند. به خاطر این که نیکوتین باعث کاهش اشتها می شود و با ترک سیگار این تأثیر از بین رفته و فرد احساس گرسنگی بیشتری پیدا می کند. در نتیجه غذای بیشتری مصرف می کند و چاق تر می شود. علاوه بر این نیکوتین باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. بنابراین بعد از ترک سیگار متابولیسم بدن کند می شود. همچنین باید بدانید که نیکوتین باعث تضعیف پرزهای چشایی می شود، به همین دلیل بعد از ترک سیگار طعم مواد غذایی بهتر می شود و همین مسئله فرد را به مصرف بیشتر مواد غذایی سوق می دهد. این سه عامل باعث افزایش وزن بعد از ترک سیگار می شوند. بنابراین افرادی که نمی خواهند بعد از ترک سیگار چاق شوند لازم است که رژیم غذایی خود را کنترل کنند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند.

مسافرت و تعطیلات
اگر بعد از تعطیلات و بازگشت از سفر متوجه می شوید وزنتان افزایش پیدا کرده است نگران نباشید؛ چون شما تنها فردی نیستید که با این مشکل مواجه شده است. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهند مردم در مسافرت و تعطیلات عادت های خوب غذایی خود را کنار می گذارند و به اصطلاح خوش می گذرانند. این مسئله نیز چند کیلو اضافه وزن روی دستشان می گذارد.
سخت کار کردن
کار کردن زیاد و به اصطلاح معتاد کار بودن نه تنها باعث افزایش استرس می شود که به خودی خود وزن را بالا می برد بلکه باعث بی تحرکی های طولانی و قرار گرفتن در پشت صفحه ی کامپیوتر می شود. در نتیجه کالری کمتری سوزانده می شود و با گذشت زمان چاق می شوید.
اعتماد به غذاهای رژیمی و کم چرب
اگر با چشمانی بسته به تمام محصولات به اصطلاح رژیمی یا لایت و کم چرب اعتماد می کنید سخت در اشتباهید. تمام این محصولات غذایی هیچ مزیتی نسبت به همتایان معمولی خود نداشته و گاهی به اندازه ی آن ها کالری دارند. بنابراین کاملاً طبیعی است که با مصرف این مواد غذایی چاق شوید.
عدم دریافت فیبر کافی
نتایج پژوهش ها نشان می دهند که فیبرهای غذایی باعث ایجاد احساس سیری شده و مصرف مواد غذایی را کاهش می دهند. اگر این مواد غذایی به اندازه ی کافی در برنامه ی غذایی تان وجود نداشته باشد امکان چاقی تان بیشتر می شود. بنابراین بهتر است میوه و سبزیجات را بیشتر در برنامه ی غذایی تان داشته باشید.
پرداخت صورت حساب رستوران با کارت بانکی
شاید به نظرتان خنده دار و باورنکردنی بیاید. اما نتایج بررسی ها نشان داده است افرادی که با کارت بانکی پول رستوران یا غذاخوری را حساب می کنند بیش از افرادی که اقدام به پرداخت نقدی می کنند غذا سفارش می دهند؛ چون در این صورت پولی رد و بدل نمی شود و فرد متوجه هزینه ی پرداختی نیست. بنابراین توصیه می شود از این پس پول سفارش غذای رستوران را نقدی حساب کنید تا از سفارش دادن غذاها و نوشیدنی های اضافی و البته پرکالری دور باشید.
به اندازه ی کافی غذا نخوردن
برخلاف آنچه تصور می کنید گرسنگی کشیدن و کم غذا خوردن نتیجه ی عکسی می دهد. زمانی که بدن گرسنه می ماند متابولیسم کند می شود و تا شروع به غذا خوردن در نوبت های بعدی تا حد امکان انرژی را ذخیره می کند. بنابراین لازم است که حتی برای لاغر شدن غذا بخورید. باید یک تغذیه ی سالم و متعادل داشته باشید و از محروم کردن بدن از دریافت مواد غذایی اجتناب کنید.
شروع یک رابطه ی عاشقانه
افرادی که عاشق می شوند بیشتر در معرض چند کیلو اضافه هستند. چون به قدری غرق مسائل رمانتیک می شوند و اشتهایشان باز می شود که متوجه خورد و خوراک خود نیستند. اگر تصور می کنید که اخیراً چاق تر شده اید بهتر است وزن همسر یا نامزدتان را نیز چک کنید. اگر هر دو چند کیلو چاق شده اید بهتر است تا دیر نشده ورزش را شروع کنید. پیاده روی، دو، کوهنوردی دو نفره و غیره جزو ورزش هایی هستند که هم رابطه ی تان را مستحکم می کنند و هم تناسب اندامتان را.

فراموش کردن اندازه ی غذا
این اتفاق بیشتر در جمع و مهمانی ها می افتد، زمانی که میزبان مدام تعارف می کند و برایتان غذا می کشد. اگر اهل مهمانی و دور همی هستید حواستان به آنچه می خورید و در عین حال اندازه غذایتان باشد.
مصرف نوشیدنی های پرکالری
برخی افراد غذا را عامل چاقی می دانند. غافل از این که برخی نوشیدنی ها سرشار از کالری هستند. در نتیجه کالری بیشتری به برنامه ی غذایی تحمیل می شود. نوشیدنی های الکلی نیز از عوامل چاق کننده محسوب می شوند.
سرزنش کردن خود
افراد زیادی هستند که به خاطر وزنشان خود را سرزنش می کنند و احساس افسردگی دارند. در نتیجه گاهی تلاش خود را برای داشتن تغذیه ای مناسب از دست می دهند و یا احساسات منفی، آن ها را به سمت خوردن بیش از پیش مواد غذایی می کشاند تا مأمنی داشته باشند. خودتان را به خاطر چند کیلوگرم وزن بیشتر سرزنش نکنید. فقط کافی است تغذیه ی سالم داشته باشید و از مصرف مواد غذایی پرکالری که فاقد ارزش غذایی هستند دوری کنید.
حذف وعده های غذایی
این گفته را آویزان گوشتان کنید: حذف کردن وعده های غذایی لاغرتان نمی کند. صرفنظر کردن از یک یا دو وعده ی غذایی متابولیسم بدن را کند می کند و باعث می شود در وعده ی بعدی زیاده روی کنید. باید فاصله ی مناسبی بین وعده های غذایی ایجاد کنید. به طور منظم غذا بخورید. کافی است اندازه ی وعده ها را کاهش داده و دفعات را بیشتر کنید. یعنی روزانه چند وعده غذای کم حجم میل کنید.
+7
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.