فاروق و مالک 'پیش از آشنایی افراطی شده بودند'

مدیر سازمان تحقیقات جنایی فدرال آمریکا، اف بی آی، می گوید زوجی که عامل کشتار ۱۴ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر دیگر در سن برناردینوی کالیفرنیا بودند پیش از آنکه با هم آشنا شوند به افراط کشیده شده بودند.
 
جیمز کومی گفت که تاشفین مالک و شوهرش سید رضوان فاروق در محاوره هایشان در یک وبسایت زوج یابی در اواخر ۲۰۱۳ از جهاد و شهادت حرف می زدند.
 
مدیر اف بی آی گفت بر این باور است که این دو از سازمان های تروریستی خارجی الهام گرفته بودند، اما افزود تحقیقات ادامه دارد.
 
حمله چهارشنبه هفته پیش - دوم دسامبر - خونین ترین حمله تروریستی در خاک آمریکا از سپتامبر ۲۰۰۱ بود.
 
هر دو مهاجم در جریان تیراندازی متعاقب آن با پلیس کشته شدند.
آقای کومی در یک جلسه سنا در واشنگتن این زوج را "افراط گرایان خشن رشد کرده در داخل" توصیف کرد و گفت که ماهیت دقیق نفوذ خارجی بر آنها هنوز موضوع تحقیق است.
 
پیشتر در این هفته، یک مقام دیگر اف بی آی گفت که تاکنون شاهدی دایر بر طراحی این حمله در خارج به دست نیامده است.
جیمز کومی به سوالات نمایندگان پاسخ می دادآقای کومی گفت که تحقیقات "نشان می دهد که آنها پیش از شروع نامزدی یا آشنایی با هم در اینترنت رادیکالیزه شده بودند."
 
تاشفین مالک در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ با ویزای نامزدی وارد آمریکا شد و با فاروق ازدواج کرد. او پاکستانی بود. فاروق از پدر و مادر پاکستانی در آمریکا متولد شده بود.
 
جین اوبرایان خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید که این اطلاعات مهم است چون با روایات پیشین دایر بر اینکه ممکن است تاشفین مالک عامل به افراط کشیده شدن همسرش بوده باشد تناقض دارد.
همزمان مدیر اف بی آی گفت تحقیقات گسترده تری در جریان است تا به وجود افرادی که شاید "به آنها کمک یا از آنها حمایت کرده و آنها را تجهیز کرده باشند" پی برده شود.
 
در طول پایان هفته، پلیس به خانه انریکه مارکز دوست قدیمی و خویشاوند دور فاروق یورش برد. او دو سلاح بزرگی که در حمله به کار گرفته شد را خریداری کرده بود.
در آن حادثه ۱۴ نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی شدندآقای مارکز هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد. رسانه های آمریکا گزارش می دهند که مقام ها پس از حمله ابتدا نمی توانستند او را پیدا کنند تا اینکه معلوم شد در یک مرکز بهداشت روان بستری شده است.
اف بی آی پیشتر گفت که دو مهاجم چند روز پیش از آن حمله به تمرین تیراندازی رفته بودند.
 
دیوید بودیچ دستیار مدیر دفتر اف بی آی در لس آنجلس گفت که تاشفین مالک و شوهرش سید رضوان فاروق در ناحیه لس آنجلس به یک مرکز تمرین تیراندازی رفته بودند.
اف بی آی از پیش از آن حمله به فاروق و همسرش مظنون نبود. حمله آنها در مرکز بهزیستی (مرکز منطقه ای ایلند)‌ انجام شد جایی که فاروق برای پنج سال کار می کرد.
 
فاروق در ژوئیه ۲۰۱۴ به عربستان سعودی سفر کرد و دو هفته بعد با مالک برگشت.
پدر فاروق به روزنامه ایتالیایی لااستامپا گفت که پسرش با داعش (گروه دولت اسلامی) همدردی می کرد و اشتغال خاطر زیادی به مساله اسرائیل و فلسطینی ها داشت.
+12
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    جنگِ ما با اسلام است و اسلام از اساس ضدِ بشر است. همانطور که گفته‌ام اسلامِ افراطی و اسلامِ معمولی‌ یا به قولِ بعضی‌‌ها " اسلامِ رحمانی " نداریم . مسلمینی که هنوز وحشی نیستند از اصلِ قرآن خبر ندارند و فقط مسلمان زاده هستند . گفته‌ام که مسلمان اگر به مبانیِ قرآن آشنا شود ۲ راه بیشتر ندارد . یا از اسلام خارج میشود و انسانیت را بر میگزیند یا شمشیر به دست میشود و به موجودی بی‌ ادب ، وحشی و شهوانی تبدیل میشود تا فرامینِ قرآن را اجرا کرده باشد . مثل همین فداییِ چیز ، آقا ، که اگر دقت کنید هر جا که یک عکسِ لختی وجود دارد تشریف آورده و با کمالِ " ادب " ما را با بینشِ اسلامی اشنا می‌سازد . مسلمین بیدار شوید !
    12
    52
    ‌چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    چشم اف بی آی روشن ! اینها از سه سال پیش رسما از جهاد و شهادت حرف زده بودند ولی مقا امنیتی اصلا با آنها کاری نداشتند ماجرای برادر ان سارنایف هم همین بود سازمان اطلاعات روسیه به آمریکا هشدار داد که اینها آمده اند چچن و با تندروهای اسلامی در ارتباط بودند ولی مقامات آمریکایی حتی آنها را تحت نظر هم نگرفته بودند تا براحتی بمب منفجر کنند بنظرم می آید خود مقامات کشورهای غربی هم بدشان نمی آید اینها موفق به عملیات تروریستی بشوند تا از آن بتوانند استفاده کنند
    9
    35
    ‌چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    بوزرجمهر - تهران، ایران
    [::Omide por jalal -ختم کلوم رو گفتی برادر.ما ایرانی ها که در حالت کلی مسلمون آدمخور نیستیم چون اولا با متن اصیل قران بدلیل زبان بیگانه عرب آشنا نیستیم.و دوم ما به هر روی میراثداران باستانی دو آیین فلسفی بودا و زردشت و مهرپرستی هستیم.دقت کنید در قنوت به شیوه مهرپرستی یا میتراییسم رو به آسمان یا خورشید میشیم.همچنین اندیشه ایزدی که که مادران زردشتی به کودکان نامشروع تهاجمات تازیان و ترکان دادند باعث شده ایرانی قسمت تا حدودی میانه رو اسلام رو بگیره و به کمک تصوف و درویشگری تمایلات شهوانی اسلام رو دفع کنیم.وگرنه اسلام اصیل عربی واقعا مکتب آدم خوری و آدمکشی زن ستیزی سگستیزی عدم رحم و مروت و عدم تحمل عقاید آرا های گوناگون است.
    4
    15
    ‌پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    fair 50 - رنتون، ایالات متحده امریکا
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. متاسفانه حق با شماست! بزرگترین قدرت نظامی دنیا، بزرگترین کشور سرمایه داری، مدعی پیشرفت و پیشقراولی دموکراسی در جهان آزاد و انقدر خنگول؟؟ اینهمه سازمانهای عریض و طویل امنیتی و منابع اطلاعاتی و ضد جاسوسی باید درشو گِل بگیرن! باور کنین اگه این دوتا با پای خودشون میرفتن و برنامه های خوشون رو لو میدادن هم هیچ اتفاقی نمیافتاد و الآن داشتن سُر و مُر و گنده راست راست راه میرفتن! . جای تعجب نیست که ویزای محمد عطا « سر گروه ١٩ نفر عوامل یازدهم سپتامبر» در تاریخ آپریل ٢٠١٢ بمدت سه سال تمدید شده بود! ٧ ماه بعد از اینکه یارو پودر شده بود و رفته بود به هوا !!
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.