مخالفان مسلح حکومت سوریه از حمص خارج می‌شوند

نخستین اتوبوس‌های شامل چند صد تن از مخالفان حکومت سوریه از حمص خارج شدندبا برقراری آتش بس در شهر حمص، خروج مخالفان حکومت سوریه از این شهر آغاز شده است.
روز چهارشنبه، ۱۸ آذر (۹ دسامبر)، گروه دیدبان حقوق بشر سوریه تایید کرد که نخستین اتوبوس حامل جمعی از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، محله الوعر شهر حمص را به مقصد استان‌های ادلب و حماء در شمال سوریه ترک کرد. نیروهای مخالف همچنان بر بخش‌های عمده‌ای از این دو استان‌ مسلط هستند.
 
پیش از این، شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه از اکثر نقاط دیگر شهر حمص خارج شده بودند و با خروج آنان از محله الوعر این شهر بار دیکر تحت تسلط دولت مرکزی سوریه قرار خواهد گرفت. سال گذشته، طبق توافق مشابهی، شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه محله قدیمی حمص را تخلیه کردند و نیروهای دولتی در آن مستقر شدند.
 
خروج از الوعر طبق توافق آتش‌بس بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف صورت می‌گیرد که با میانجیگری سازمان ملل متحد به دست آمده است. یک مقام دولتی گفته است که حدود سیصد شبه‌نظامی مسلح و تعدادی افراد غیرنظامی تا پایان روز چهارشنبه شهر حمص را تخلیه می‌کنند و انتظار می‌رود تا پایان روز چهارشنبه، حدود پانزده اتوبوس حامل مخالفان از حمص خارج شوند.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، دولت سوریه به تعدادی زن و کودک و افراد زخمی نیز طبق توافق به دست آمده، اجازه عبور داده است.
براساس این توافق، دولت سوریه موافقت کرده است نهادهای امدادرسانی مواد غذایی و سایر اقلام ضروری را بین ساکنان حمص توزیع کنند. سازمان ملل گفته است که برای نخستین بار طی یک سال گذشته، محموله‌ای از کمک‌های بشردوستانه به محله الوعر رسیده است.
پیشتر، دولت سوریه اعلام کرده بود که به عنوان بخشی از توافق با گروه‌های مخالف، سی و پنج نفر از شبه‌نظامیانی را که بازداشت کرده بود آزاد خواهد کرد.
به چند صد تن از غیرنظامیان نیز امکان خروج از شهر حمص داده شده استتوافق بر سر آتش‌بس در حمص پس از دو سال مذاکره دشوار و پراکنده بین دو طرف به دست آمده و نخستین مرحله آن روز چهارشنبه با خروج چند صد تن از شبه‌نظامیان از گروه‌های مختلف، از جمله گروه‌های اسلامگرای مرتبط با شبکه القاعده، از الوعر عملی شده است.
از حدود سه سال پیش، شماری از شبه‌نظامیان وابسته به گروه های مخالف حکومت سوریه در بخش‌هایی از حمص در محاصره نیروهای دولتی و ساکنان غیرنظامی شهر هم عملا در محاصره اقتصادی قرار داشتند و دولت سوریه به سازمان‌های امدادرسانی اجازه کمک به آنها را نمی‌داد. با خروج شبه‌نظامیان از الوعر، سازمان ملل انتظار دارد به سرعت محموله‌های شامل مواد غذایی به ساکنان این شهر برسد.
برخی مخالفان حکومت سوریه از توافق به دست آمده در حمص انتقاد کرده و آن را "تسلیم تحت فشار تحریم" خوانده‌اند. آنان گفته‌اند که چنین توافقی، مشوق دولت برای افزایش فشار و تشدید محاصره اقتصادی ساکنان شهرهای دیگر خواهد شد تا از این طریق، مخالفان مستقر در آنها مجبور به تسلیم شوند.
سال گذشته با خروج مخالفان از اکثر مناطق حمص، این مناطق تحت تسلط دولت مرکزی قرار گرفتنددر مقابل، مقامات دولتی با اظهار اینکه توافق آتش‌بس در چند نقطه دیگر سوریه هم به اجرا گذاشته شده و باعث کاهش فشار بر غیرنظامیان گردیده، چنین توافق‌هایی را بهترین راه برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور دانسته‌اند. آنان گفته‌اند که در برخی مناطق به شبه‌نظامیان وابسته به جوامع محلی اجازه داده‌اند اسلحه خود را همچنان نگاه دارند و تا حدودی در اداره امور محلی مشارکت کنند.
 
شهر حمص که سومین شهر بزرگ سوریه محسوب می‌شد، از مراکز اولیه اعتراض علیه حکومت بشار اسد و از نخستین شهرهایی بود که هدف حملات ارتش سوریه قرار گرفت. به همین دلیل از این شهر با عنوان زادگاه شورش‌های ضد دولتی یاد شده است.
 
تا قبل از جنگ داخلی سوریه، جمعیت این شهر به حدود یک و نیم میلیون نفر می رسید و دارای اهمیت جغرافیایی و اقتصادی قابل توجهی برای دولت بود. تظاهرات ضد بشار اسد در ماه‌های اول سال ۲۰۱۱ در حمص آغاز شد و با وجود سرکوب شدید نیروهای امنیتی، به سرعت به برگزاری تظاهرات چند صدهزار نفری منجر گردید.
 
در سال ۲۰۱۲، ارتش سوریه عملیات سنگینی را برای تسلط بر شهر آغاز کرد که تلفات و ویرانی گسترده‌ای را به بار آورد.
+34
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۹۳
    mountainman - استکهلم، سوئد

    جالبه طرف فلسطینیه طرف چچنیه طرف عربستانیه عراقیه مخالف دولت سوریه هست . اینقدر که بقیه مخالف دولت سوریه هست خود سوریها نیست. امریکا خودش اعلام میکنه که ارتش ازاد سوریه نیاز به نیرو داره و اگه به نیروهایی که تو سوریه درگیر هست نگاه کنین ارتش ازاد ده درصد هم نمیشه بقیه یا داعش هستن یا شاخه های گروه های تکفیری و القاعده و دیگر گروه های تروریستی. باز این ارتش ازاد هم فکر میکنید چقدر ازاده؟ اینقدر که اولین شعارهاش شریعت و قوانین اسلامیه یه چیزی بدتر از جمهوری اسلامی و عربستان تا جایی که اون اوایل یادمه هر روز جلسه میگذاشتن که چقدر به زنها ازادی بدن اخرین بار یادمه میگفتن زنها با حجاب اسلامی میتونن برن کار کنن
    0
    35
    ‌چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    با اینکه از اسد به دلیل ارتباط با ملایان صد پدر ایران خوشم نمی‌آید !-ولی‌ حقیقت اینکه حکومت بعدی سوریه در صورت سقوط اسد به جهنمی چون ایران عنقلابی که وعده ی استقلال آزادی جمهوری اسلامی داده شد------ شد جمهوری فضولات طویله
    3
    12
    ‌چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::mountainman - استکهلم، سوئد::]. درود . اتفاقا آن فرماندهی که قلب سربازی سوری را در آورد و جلوی دوربین تلویزیون خورد از همین ارتش آزادبود نه از داعش و النصرت
    0
    8
    ‌چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.