سه فیلم با کارگردانان ایرانی در فهرست ۵۰ فیلم برتر سال گاردین

دزیره اخوان (سمت راست)، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی کمدی “رفتار مناسب”تقاطع: بخش فیلم و سینمای وب‌سایت روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین روز جمعه (۴ دسامبر-۱۳ آذر)، نام ۴۰ فیلم از فهرست ۵۰ فیلم برگزیده‌ی خود در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد که در رتبه‌های ۱۴، ۱۶، و ۳۶ این فهرست نام سه فیلم با کارگردان‌های ایرانی دیده می‌شود.
 
در جایگاه ۱۴ این فهرست، فیلم کمدی “رفتار شایسته” به کارگردانی “دزیره اخوان”، کارگردان و هنرپیشه ۳۱ ساله‌ی ایرانی-امریکایی جای گرفته است. اخوان خود فیلم‌نامه‌ی این فیلم را نوشته و در آن نقش “شیرین” یک دختر ایرانی-امریکایی را بازی می‌کند که دچار بحران‌های عاشقانه می‌شود. “شیرین” دختر یک خانواده‌ی مهاجر ایرانی است که با انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ از ایران خارج شدند.
 
اما در رتبه‌ی ۱۶ فهرست “گاردین”، نام فیلم “تاکسی” ساخته‌ی جعفر پناهی، کارگردان شناخته‌شده‌ی سینمای ایران دیده می‌شود. این فیلم که با وجود ممنوعیت‌های حکومتی برای آقای پناهی، با امکانات محدود در داخل یک “تاکسی” فیلم‌برداری و ساخته شده، هم با استقبال منتقدان سینمایی مواجه شده و هم اکران موفقی را در سینماهای کشورهای مختلف جهان پشت سر گذاشته است.
 
“پیتر بردشاو”، منتقد سینمایی “گاردین” در یادداشت طولانی که در تمجید از “تاکسی تهران” نوشته، این فیلم را اثری «درگیرکننده» با «طراحی و صحنه‌سازی هوشمندانه» توصیف کرده که با روشی «چریکی» توسط یک «کارگردان و نجات‌یافته‌ی منحصر به فرد» ساخته شده است.
 
و سرانجام در جای ۳۶ این فهرست، نام فیلم “دختری در شب تنها به خانه می‌رود” ساخته‌ی “آنا لیلی امیرپور” دیگر کارگردان زن جوان ایرانی-امریکایی به چشم می‌خورد.
 
خانم امیرپور ۳۵ ساله، در اولین فیلم سینمایی بلند خود که به زبان فارسی ساخته شده، ژانر فیلم‌های خون‌آشام هالیوودی را به فضای ایرانی آورده است. ماجرای این فیلم در شهری تخیلی به نام “شهر بد” اتفاق می‌افتد.
 
قرار است شماره‌های ۱۰ تا ۱ فهرست سال “گاردین” از روز دوشنبه ۷ دسامبر، در ده روز معرفی شوند.
پوستر فیلم “تاکسی تهران” ساخته‌ی جعفر پناهی
نمایی از فیلم “تاکسی تهران” ساخته جعفر پناهی
جعفر پناهی فیلم “تاکسی” را با وجود ممنوعیت‌های حکومتی، به صورت مخفیانه در یک تاکسی در تهران ساخته است
پوستر فیلم “رفتار مناسب” ساخته‌ی دزیره اخوان
آنا لیلی امیرپور” کارگردان ایرانی-امریکایی فیلم “دختری در شب تنها به خانه می‌رود”. خانم امیرپور ۳۵ ساله و متولد بریتانیا است
نمایی از فیلم “دختری در شب تنها به خانه می‌رود” ساخته‌ی “آنا لیلی امیرپور”
+32
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    برای من اهمیتی ندارد که مرا به شیطان فرضی‌ هم بچسبانید یا بی‌ سواد بدانید!! ولی‌ این نظر من است-- موفقیت هر فیلمساز و ورزشکار در داخل ایران!!!!!! به سود رژیم تمام خواهد شد!! در خارج چنین نیست!!!
    59
    22
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    درود بر این سینما قبلا هم گفتم این سینمای ایران امروز مایه افتخار ماست و دنیا را هم به تحسین برداشته نه مثل آن سینمای جاهلیت که تنها فیلم گاو بود که توانست تا حدی نظرها را جلب کند و بقیه اصلا ارزش نگاه کردن هم نداشت چرا که سینمای امروز دردهای واقعی جامعه ایران را به نمایش می گذارد نه مثل آن فیلمها که تمام فکر و ذکرش روی یک مشت لات جنوب شهری که دغدغه ای جز ناموس نداشتند متمرکز شده بود
    14
    10
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.