تحقیق اف‌بی‌آی در مورد 'نقش بلاتر در فساد ۱۰۰ میلیون دلاری'

بی بی سی دریافته که دایره تحقیقات فدرال آمریکا، اف بی آی، درحال تحقیق درباره نقش رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در آنچیزی است که ادعا می شود یک رشوه خواری ۱۰۰ میلیون دلاری در دهه ۱۹۹۰ بوده.
 
قبلا ادعا شده بود که شرکت بازاریابی ورزشی آی‌اس‌ال در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار به مقام های فیفا از جمله ژائو هاولانژ رئیس سابق فیفا و ریکاردو تیکسیرا مدیر سابق اجرایی فیفا پرداخت کرده بود.
در مقابل این شرکت حق پردرآمد پخش تلویزیونی و بازاریابی در دهه ۱۹۹۰ را به دست آورد.
سپ بلاتر آگاهی از آن رشوه را رد کرد و در مورد آن اقدامی انجام نداد.
 
او حتی به تیکسیرا اجازه داد در رای گیری انتخاب میزبان جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ شرکت کند؛‌ گزینش هایی که سلامت آن زیر سوال رفته است.
 
اندرو جنینگز خبرنگار برنامه پانوراما بی‌بی‌سی نامه ای را دیده است که اف‌بی‌آی در تحقیقات خود کشف کرده و در آن انکارهای آقای بلاتر در این مورد زیر سوال رفته است.
 
آن نامه که ظاهرا هاولانژ آن را نوشته از پرداخت هایی حرف می زند که او از آی‌اس‌ال دریافت کرده. در این نامه آمده است که بلاتر "از این فعالیت ها آگاهی کامل داشت" و "همواره از آنها آگاه بوده".
 
این نامه به عنوان بخشی از درخواست اف‌بی‌آی از مقام های سوئیسی برای کمک به این تحقیقات است. اف‌بی‌آی خواستار فایل تحقیقات سابق سوئیس در مورد رشوه آی‌اس‌ال شده و اشاره می کند که "مشغول تحقیق درباره بیانیه هاولانژ در مورد نقش بلاتر در این ماجراست."
سپ بلاتر در کنار ژائو هاولانژ رئیس سابق فیفابلاتر در سال ۲۰۱۰ یک یافته دستگاه های حقوقی سوئیس در مورد رشوه گرفتن هاولانژ و تیکسیرا از آی‌اس‌ال را رد کرد. او در سال ۲۰۱۳ به کمیته اخلاقی فیفا گفت که او از این مورد رشوه خواری خبر ندارد. او از هرگونه تخطی در این زمینه تبرئه شد.
 
آقای بلاتر که می گوید در ماه فوریه ۲۰۱۶ از ریاست فیفا کناره گیری خواهد کرد، از پاسخگویی به ادعاهای فساد خودداری کرد.
 
او که ۷۹ سال دارد هم اکنون یک دوره تعلیق ۹۰ روزه از فیفا را طی می کند. او اواسط دسامبر باید به سوالات کمیته اخلاقی فیفا پاسخ دهد.
 
برنامه پانوراما همچنین شواهد تازه ای درباره پولی که قطر برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ خرج کرده به دست آورده است.
 
لرد ترایزمن از روسای سابق اتحادیه باشگاه های فوتبال به نقل از منابع نزدیک به دستگاه اطلاعاتی بریتانیا گفت که این مبلغ "۱۱۷ میلیون پوند بوده است."
 
این شش برابر رقمی است که انگلستان برای کسب میزبانی ۲۰۱۸ و ۱۲ برابر رقمی که آمریکا برای میزبانی ۲۰۲۲ خرج کرد.
 
قطر به سوالات خبرنگار پانوراما در این زمینه پاسخ نداده است.
مقام های قضایی سوئیس به ظن فساد مالی و پرداخت رشوه برای خرید رای، در حال تحقیق در مورد چگونگی نحوه اعطای میزبانی دو جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر هستند.
+8
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.