نماینده کرمان: زندگی در ایران را برای افغان‌ها گران کنیم تا بروند

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید باید هزینه اقامت مهاجران افغان را ایران بالا برد تا آنها این کشور را ترک کنند.
 
آقای پورابراهیمی به ایسنا گفته است اقامت شهروندان افغان در ایران و در استان کرمان مشکلات و آسیب‌های جدی اجتماعی، سیاسی و به دنبال داشته است. او گفته است اتباع افغانستان "از لحاظ مباحث امنیتی نیز تبدیل به یکی از معضلات کشور شده‌اند."
 
نماینده کرمان به ماهیت این معضلات امنیتی اشاره‌ای نکرده اما گفته به خاطر "مسائل امنیتی، موضوعات منطقه‌ای و شرایط خاص کشور" باید تصمیم‌گیری در این زمینه تسریع شود.
 
محمدرضا پورابراهیمی گفته است به دلیل وسعت ایران نمی‌توان ورود و حضور مهاجران افغان را کنترل کرد و آنها می‌توانند پس از اخراج شدن از ایران دوباره به این کشور برگردند.
 
او گفته است: "بنابراین باید هزینه حضور آنها در کشور افزایش یابد به این معنی که برای ماندن در ایران هزینه اقتصادی بالایی بپردازند، اگر برای آنها کارت شناسایی و هویتی صادر شود و آنها که کارت شناسایی ندارند را قبول نداشته باشیم، اگر برای درآمدهایی که کسب می‌کنند و استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات کشور هزینه سنگین پرداخت کنند دیگر در کشور ما نمی‌مانند."
 
"مثل اینکه ما بخواهیم برویم آلمان نمی‌توانیم با هزینه‌های اینجا در آلمان زندگی کنیم لذا برمی‌گردیم، کسی هم ما را اخراج نکند خودمان برمی‌گردیم، بنابراین باید مدلی خودکنترلی و نظام‌مند را جایگزین فشار سیاسی و دولتی و تصمیماتی اتخاذ کنیم که خودشان بروند."
 
افغانستان دهه‌ها است که با حملات نیروهای خارجی، جنگ داخلی و فعالیت گسترده گروه‌های شورشی درگیر بوده است. بیشتر از دو میلیون و نیم شهروند افغان به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و این کشور در کنار سوریه بیشترین شمار پناهجو را دارد. پس از پاکستان ایران پذیرای بیشترین شمار شهروندان افغان بوده است.
 
محدودیت‌های مختلفی برای افغان‌های ساکن ایران وضع می‌شود و آنها از حقوقی چون کسب تابعیت و ثبت ازدواج (بین مرد افغان و زن ایرانی) محرومند.
 
محمدرضا پورابراهیمی گفته اطلاعات شفافی از فعالیت اقتصادی مهاجران افغان وجود ندارد و آنها را متهم کرده که "هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و بسیاری از مشکلات مربوط به کیفیت محصولات صادراتی متوجه آنهاست که به بازار اقتصادی ما به شدت لطمه وارد کرده است، لذا باید به این قضیه توجه جدی شود."
آقای پورابراهیمی خواهان مداخله شورای امنیت ملی در این زمینه شده است.
+75
رأی دهید
-64

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    اصلا خود این نماینده محترم فهمید در خصوص مثالش راجع به آلمان چی بلغور کرد؟ مگه قراره افغانها در افغانستان کسب درآمد کنند و بعد بیان در ایران خرج کنند که از عهده مخارج در ایران بر نیان؟ نماینده های ما رو باش :o
    40
    66
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    ایشون ذرت پرت کردن که: "دلیل وسعت ایران نمی‌توان ورود و حضور مهاجران افغان را کنترل کرد و آنها می‌توانند پس از اخراج شدن از ایران دوباره به این کشور برگردند". اقتدار ملی تون عمودی تو کبد رهبر که عرضه محافظت از مرز رو برای ورود افغانها ندارین. همیشه مسائل تو ایران با پاک کردن صورت مسئله پاک میشه! ننیتونین کنترل کنین، میگین خوب بیرونشون میکنیم!
    19
    19
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا

    مرسى شعور !!! برادران و خواهران افاغنه لطفا حساب مردم ایران با این جور افراد جدا بدونین !! با وجود اینکه کم نیستن افغانیهایى که مرتکب جرم و جنایت در ایران میشن ولى همه شون که از یه قماش نیستن !!! ما هم کم ایرانى نداریم که در ژاپن زیاد دسته گل به اب دادن !!! سلامت باشین !!!
    22
    46
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران
    نمردیم یه حرف درست ازینا شنیدیم.دوستای کرمانی دارم که اونا هم مثل استان ما با افغانی های زیادی مواجه هستن که جز خشونت و جنایت ازشون چیزی ندیدن,مخصوصا شهر جیرفت.خیلیها الان میان حمله میکنن و تیریپ روشنفکری برمیدارن و میگین اینا همزبون هستن و انسان هستن مث ما,ما با همزبونی و انسان بودنشون مشکل نداریم.ما با این مشکل داریم که کار مارو از ما دزدیدن,خیلی راحت دست به هر خلافی میزنن,تجاوز میکنن و فلنگ رو میبندن چون هیچ کس اونارو نمیشناسه.یه کارخونه داری رو میشناسم که افغانیه براش15سال کار کرد.مثل پسرش براش استین بالا زد و براش زن و زندگی درست کرد.بعد از اینهمه محبت چیکار کرد اون افغانیه؟؟یه شب همین اقای کارخونه دار رو با دوستاش شکنجه کرد و از خونه طرف کلی پول و طلاهاشو گرفت و دود شد رفت اسمون.شاید بگین بد و خوب همه جا هست ولی ما تا حالا تو اینا خوب ندیدیم وگرنه هیچ پدرکشتگی با این قوم نداریم.اگه میخوان اینجا باشن باد ساماندهی بشن که نتونن عقده های وحشیگریشون رو اینجا خالی کنن
    37
    41
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    کشورهای پیشرفته افراد را از همه نقاط دنیا جذب میکنند. بعد این نماینده گوشکوب چهارتا پناهجوی بدبخت را نمیتواند تحمل کند . اگر افغانها نبودند اینهمه فضای سبز در تهران احداث نمیشد.
    32
    19
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    یعنی دقیقاً همون بلایی که سر مردم ایران آوردید
    14
    37
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران
    از ساختمان سازی گرفته تا کفاشی و آهنگری و آشغال جمع کنی و کار در گورستان ها و سنگ قبر ها ،دارند خوب پول در میارن و جوونای ما درس می خونن،و البته یک عده قابل توجه افغان ها هم که تو کار قاچاق مواد هستن.البته یک عده از کارفرما های ایرانی از برکت این افغانها سود خوبی بدرس میآرن. ایده نماینده کرمان درسته ودر کنار اون بایست به مرز ها هم رسیدگی بیشتر کرد و نبایست به دلیل طولانی بودن مرز هامون با افغانستان و پاکستان در سخت گیری و بازرسی کوتاهی کرد.
    23
    19
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    بیدار۵۸ - بابلسر، ایران دوست نازنین اگر معیار و درک شما بر این است که این اراجیف را حرف حسابی‌ تلقین کنید ، بالطبع فاکت‌های شما هم بیان گر‌ سبک اندیشی‌ شما ‌ست،آب از سر چشمه گًل آلود است، مشکل جامعه دوستان افغان نیستند، انگار گیر کار در اینجاست که اگر دوستان افغان برون روند دیگر مسائل رفاهی،کار، بهداشت و غیره همه حل می‌شوند.و گویی ما ایرانیان با قتل،فحشا،جنایت بیگانه هستیم، خیر دوست خوب کرم از خود درخت است.مشکلات را به حساب دیگران نگذاریم.شاد
    23
    27
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    kasra persia - لندن، انگلستان
    شما که آنچنان دهن ما و امثال مارو گچی کردید که مجبور به جلای وطن شدیم که البته وطن و آب و خاکمون بود و شبی نیست که بدون یاد وطن بخواب برم حالا خدا برسه به داد افاغنه
    11
    11
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Persian-turk - استکهلم، سوئد
    واقعاً که ملته افغانستان ملت خار و پستی شده. و گرنه که نما آینده یک کشور جهان سومی‌ با یک رهبری الدنگ مثله ایران که خودش ۴-۵ میلیون معتاد و ۳۰-۴۰ میلیون زیر خط فقر داره اینطوری دور ور نمیداشت علیه شون. توف به تو روزگار
    16
    7
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    botparast - میلان، ایتالیا
    اقای وکیل نفهم!تف به خودتون با اون مملکتتون!ا به قبر اون خمینی دجال که هر چی میکشیم از اونه..پس بگو چرا کشورهای شرق اسیا دیگه راتون نمیدن!چون گند زدین به همه دنیا!بد بختای عقده ای حسود!بمیر از عقده و حسادت!
    17
    11
    یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    پوفیوز
    11
    5
    دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.