زاکربرگ از انتقادها علیه 'وقف فیسبوک' دفاع کرد

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک که طی چند روز اخیر در مورد نحوه وقف ۹۹ درصد از دارایی‌هایش با انتقادهایی روبرو شده بود گفته نیت ایجاد راه فرار مالیاتی نداشته و برابر قانون مالیات بر سهامش را پرداخت می‌کند.
 
پس از آن که آقای زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان همزمان با تولد دخترشان اعلام کردند ۹۹ درصد از سهام خودشان را برای اهداف انساندوستانه وقف خواهند کرد، منتقدان با انتشار جزییات ساختار سازمان نیکوکاری که آقای زاکربرگ و همسرش تاسیس کرده‌اند، به این زوج انتقاد کردند که این نهاد یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود است و نه یک انجمن غیرانتفاعی خیریه.
 
به گفته منتقدان ساختار این سازمان به مارک زاکربرگ و همسرش اجازه خواهد داد از پرداخت مالیات بر فروش یا انتقال سهام‌ فیسبوک معاف شوند. اما خالق فیسبوک می‌گوید تاسیس یک سازمان با مسئولیت محدود به جای یک انجمن خیریه با تعاریف سنتی آن، او را از پرداخت مالیات معاف نمی‌کند و تنها به او قدرت انعطاف بیشتری در هدایت دارایی‌هایش برای استفاده در برنامه‌های انساندوستانه می‌دهد.
 
او تاکید کرده است بر خلاف ادعای منتقدها اهدای دارایی‌هایش به یک انجمن خیریه سنتی می‌توانست برایش معافیت مالیاتی بیاورد اما اکنون او و همسرش برای انتقال هر سهم از دارایی‌هایشان به برنامه "ابتکار عمل چان زاکربرگ" مالیات قانونی آن را پرداخت خواهند کرد.
 
آقای زاکربرگ، ۳۱ ساله، در هنگام اعلام خبر تولد دخترش مَکس گفته بود او و همسرش بخش اعظم ثروت خود را به برنامه "ابتکار عمل چان زاکربرگ" اهدا می‌کنند چون می‌خواهند دخترشان در جهانی بهتر بزرگ شود.
 
مبلغ اهدایی او و همسرش با احتساب ارزش فعلی سهام فیسبوک معادل ۴۵ میلیارد دلار است.
مَکس هفته پیش متولد شد، اما این زوج خبر آن را روز سه‌شنبه گذشته علنی کردند.
 
هدف برنامه "ابتکار عمل چان زاکربرگ " آن طور که آقای زاکربرگ اعلام کرده پیش‌برد پتانسیل انسانی و تشویق برابری برای همه "کودکان فردا" است.
 
برنامه‌ای آموزشی که منحصرا براساس نیازهای هر دانش‌آموز طراحی شده باشد، درمان بیماری، ایجاد تماس بین افراد و ایجاد پیوندهای مستحکم اجتماعی از اهداف بنیادین این برنامه است.
 
آقای زاکربرگ در آغاز نامه‌‌ای که خطاب به دخترش مَکس منتشر کرده آورده: "مادرت و من هنوز واژه‌های مناسب برای توصیف امیدی که تو برای آینده به ما می‌دهی نیافته‌ایم... از حالا دلیلی برای تامل در جهانی که امیدواریم تو در آن زندگی کنی به دستمان داده‌ای."
 
این نامه نقش مهم فناوری در دستیابی به اهداف این زوج در پیشبرد پتانسیل انسان و برابری را پررنگ می‌کند.
 
آقای زاکربرگ به دخترش نوشته:‌ "بسیاری از بزرگترین فرصت‌ها برای نسل تو با دسترسی همگانی به اینترنت ممکن خواهد شد."
+7
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    والله خداییش خیلی مردی . تعداده شما مردها از انگشتانه یک دست هم بیشتر نمیتونه باشه . در حالی که خامنه ای و قبیله ی غارتگرش خیلی بیشتر از شماها پول دارن ولی دریغ از یک ریال برای خیر رساندن به مردم ایران حالا واسه دنیا پیش کش . ولی تا دلتون بخواد برای نابودیه امنیت و جان مردم هزینه میدن و خوشحال هم هستن
    0
    10
    جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    کاش تمام کلاشهای دنیا و مالیات در روها مثل این بنده خدا بودند. نه مثل سیاست مدارها خوبه پول کثیف به اسم اهدا برای کمپین تبلیغاتی بگیرن بعد چند سال خوب ملت رو تارو مار کنن و نوکری سرمایهگذارها تا انتخابات بعد، بعد یک بدبخت 10 ثانیه ماشینشو جای غلط به اشتباه بزاره 500 دلار جریمه بده اما یک سیاستمدار کشور رو نابود کنه و در آخر هم با هرو کر و خنده بره ویلاش با زنش ماهیگیری و قایق سواری به ریش مردم بخنده. مارک از بیل گیتز خط می گیره. بیل اعتقاد داره که دادن پانصد دلار به یک خانواده فقیر معادله با خرید یک کلاشینکف یا تلویزیون ال سی دی یا مواد و مشروب ولی دادن معادل ابزار کشاورزی و 5 تا بز به خانمهای یک خانواده فقیر معادله با انقلاب در یک خانواده فقیر بعد اعتقاد داره باید همین برنامه رو در صورت موفقیت اون خانواده با دادن پول یک گاو و . ادامه بدی. من پشت این آدمهام اینها عیارا و طرارای زمان خودشونن یکبار به بیل گیتس متلک پروندن توکه خیریه کار میکنی چرا ویندوز رو اینقدر گرون می فروشی جوابش خیلی ساده بود اونکه پولشو داره چرا نخره!
    1
    12
    شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    غریبه_021 - تهران، ایران
    نه افرین انگار این یکی حسابش جداست . افرین درد و بلات تو سر خر پولهای ایران که اولا ثروتشون مطلقا از بالا کشیدن مال ملت بدبخت با هزار دوز و کلک بدست اومده مالیات هم که زرشک دولت دزد پشت این هم مسلکهای خودش وایساده و مالیات فقط رو فیش حقوق کارمند و کارگر بدبخت میاد که تمام عمرش باید کار کنه با اون حقوق مفنگی قست شونصد ساله با بهره های سرسام اور بپردازه برای یه خونه شصت متری پیزولی دقت کن فقط واسه یه الونک. بعد توله های اینا برن عکس واسه پیج بچه پولدارهای تهرون بندازن
    0
    0
    شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.