افسانه نیست ! ماجرای عاشق دلباخته گیلانی

افسانه نیست ! ماجرای عاشق دلباخته گیلانی عصر کنونی است که در پی شکست عشقی بیش از سی سال در غار زندگی میکند .عزیز نوروزی پیرمرد ۵۰ ساله ای است که همانندانسانهای نخستین درمیان جنگل در کوه های سربه فلک کشیده ی روستای آلیان فومن زندگی میکند.غارنشین ما هیچگونه وسیله ی زندگی ندارد و اینکه چگونه در سرمای سخت منطقه مخصوصا روز و شب های برفی در بالای ان کوه ها دوام می آورد ، بسیار تعجب آور است او تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده .
راجع به گذشته ی عزیز و علت غارنشینی اش نقل و قول های زیادی شده است از جمله ی آنها اینکه عزیز در دوران جوانی عاشق دختری که ظاهراَ اسمش (نگار) بوده می شود اما در آن زمان که خان و رعیتی بود و تصمیمات ازدواج را بزرگان خانواده می گرفتند، با این ازدواج مخالفت می شود عزیز بیست ساله بود و مایوس نشد با واسطه های دیگر پیش رفت اما تمام راهها به شکست منتهی شد.عاقبت یک شب نابهنگام به عزیز خبر رسید که نگار عروسی دارد به نزدیک خانه نگار رفت و در آن سیاهی شب در دور از چشم دیگران نظاره گر از دست دادن معشوقش شد.
عزیز نا آرام شد آن شب را در بالای درختی نشست واشک ریخت وقتی که اشکهایش تمام شد در سحرگاهان قبل از آنکه خروسها نغمه جدایی را برای عزیز بخوانند از آبادی رفت و ناپدید شد.این غارنشین در مورد علت غارنشینی خود گفته است : من در سوگ یگانه نگارم آواره کوه و جنگل شدم.
گم شدن عزیز برای همه اهالی معمایی بود اما عزیز دور چشم همه دردورترین نقطه کوهستان در جایی صعب العبوردرداخل غاری سکونت نمود عزیز دیگر جنگلی شده بود و اجتماع و آداب زندگی اجتماعی را ترک نموده بود. چند نفر ازدوستان و فامیل های عزیز بعدها در پی انتظار و صبر و کمین در جنگل او را از دور میشناسند و هرچه او را صدا میزنند عزیز از آنها و در لابلای درختان با وحشت دور میشود.

 وقتی عزیز پنجاه ساله شد و غارنشینی او از سی سال گذشت گروهی از اهالی و مردم با صفای آلیان فومن به همراه وابستگان عزیز تصمیم گرفتند به جای آوردن وی به روستا ،غذای خشک قابل ذخیره و لباس و مواد اولیه زندگی بدون دیده شدن در اطراف غار بگذارند ؛
 این کار اهالی نتیجه دادعزیز اینک چندسالی است که هر روز از کوه پایین می آید و پس از جمع آوری غذا دوباره بر میگردد وگاهی دوستانش ، سر و رویش را صفا می دهند ؛ و اینک عزیز در سن ۵۰ سالگی هنوز در دل جنگل زندگی میکند
+118
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    آتیشپاره - گنت، بلژیک

    چند سالِ دیگه از غار میاد پایین میگه به من وحی نازل شده وجبرئیل بهم گفت«بِوخان بِرار»«شو رشت مردوم رو هدایت کن »«اَ جانه قوربان تو رسولی» ;)
    63
    148
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    30 سال پیش نظام خان و رعیتی بوده ؟
    9
    141
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    منهم در جوانی همچین بلائی سرم اومد ولی قافیه رو نباختم و با خروج از کشور و پشتکار شبانه روزی به درجات بالای علمی رسیدم. در زمان تحصیلات دورا دور شنیدم که دختره با دو تا بچه از شوهرش جدا شده و هر روز با گریه و زاری از مادرم میخواست که آدرس منو گیر بیاره! بیست سال بعد اون خانوم رو در ایران ملاقات کرده و ازش تشکر کردم که با انتخاب دوران جوانیش باعث شد تا من به موقعیت فعلی خودم برسم! :
    9
    59
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    داد از این بیداد - ایران، ایران

    منظور از پیر مرد چیه ؟ یعنی ٥٠ساله پیره ؟؟؟ مثل اینکه نویسنده مطلب الیان-فومن-گیلان رو نمی شناسه،٣٠ سال پیش اونجا ارباب رعیتی نبود،
    3
    37
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    لابد پدر نگار یه چیزی تو عزیز دیده بوده که شبونه دخترشو عروس کرده دست عزیز جون بش نرسه ...کما اینکه بعدا هم رو درخت نشسته و تو غار رفته و . میخوام بگم هر کسی تو زندگیش از یه خط و مشی پیروی میکنه که معمولا تا انتهای زندگی زیاد تغییر نمیکنه . این عزیز جون هم درسته که قبل عروسی نگار تو شهر زندگی میکرده ولی زمینه هایی از جنون و دیوانگی تواما با روانپریشی داشته که حتما اگه از هم دوره ای های اون بپرسن بهشون میگن .توصیه میکنم اهالی مهربون فومن یه اینترنت وای فای هم پشت در غار بذارن سر شیش ماه عزیز تیپ زده میاد تو شهر .
    21
    25
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    با دارا و سارا - ملبورن ، استرالیا
    این بابا عزیز. 30 سال پیش به شکل فرهنگ 30 سال پیش عمل کرده. / فرهنگ ملایی کنونی میگه : اگه دختر بهت ندادن یا دختره ازت خوشش نیومد. اسید بپاش.
    9
    18
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    zan kermanshah - کلن، آلمان
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران .من با نظر شما کاملا موافقم.این یاروآنقدر قاطی داشته بنده خدا بابای دختره گفته عروسی رو شب را بندازیم که عزیز خواب باشه نفهمه این هم از همون شب عشق درخت داشته پریده اون بالا ناله سر داده.30 سال گذشت و دید معروف نشده و کلی هم دیوانه تر شده.حالا هم میخواد یک شبه با این حال زار مقام فرهاد کوه کن را بدست بیاره.برو بابا تو همون عزیز خل و چل گیلانی.
    6
    12
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    [::zan kermanshah - کلن، آلمان::]. مرسی. اکثرا تون دسته که منفی میزنند سن کمی دارن ولی من و شما متوجه حال پدر دختره میشیم و بقیه فقط عزیز غار نشین عاشق دلشکسته رو در نظر میگیرن که مورد جفا واقع شده .
    4
    7
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    شمال ایران برای تولیده امامزاده خیلی مستعده . این بابا هم دو روز دیگه اگه بمیره براش توی همون غار یه مقبره درست میکنن و خیلی راحت میشه امام زاده عزیز. من مرده شما زنده
    11
    7
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    paydar22 - لاهه، هلند
    اگر این اقا پنچاه سالش باشه باید بکویم که چند سال قبل از به دنیا امدنش قانون ارباب رعیتی توسط شاه فقید برداشته شوده بود
    1
    10
    ‌پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iranking - مونیخ، آلمان
    من نمیدونم چرا غیر مستند حرف میزنیم !! ".... عزیز نوروزی پیرمرد ۵۰ ساله ای است :..در آن زمان که خان و رعیتی بود و تصمیمات ازدواج را بزرگان خانواده می گرفتند، با این ازدواج مخالفت می شود عزیز بیست ساله بود و. " یعنی واقعا 30 سال پیش ایران خان و رعیت بازی بود ؟ من هم 50 سالم هست و شمالی هستم و اصلا یادم نمیاد که 30 سال پیش که 5 سالش هم همین دوران پس از انقلاب بود خان و خان بازی بوده باشه !! .....ضمنا پیرمرد هم خودتی ......50 سال پیر به حساب نمیاد که ... حتما خودت 15 سالته که 50 ساله ها رو پیر میبینی !
    2
    16
    جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.