۹۰ درصد حیات وحش ایران طی ۴ دهه نابود شده است

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، گفت: بیش از ۹۰ درصد حیات وحش کشور طی چهار دهه از دست رفته است.

محمد درویش در نشست بررسی «تأثیر سینما و تلویزیون بر رفتار مردم با محیط زیست»، تأکید کرد: ایران با چند بحران بزرگ رو به رو است. یکی بحران خاک است که هیچ‌کس متوجه آن نیست و صدای آن را نشنیده است. با توجه به اقلیم ایران بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود اما در حالت خوش‌بینانه ما سالی ۲ میلیارد مترمکعب خاک از دست می‌دهیم. با در نظر داشتن ارزش ۴۸ دلاری هر متر مکعب خاک ما سالانه ۵۶ میلیارد دلار سرمایه کشور را از دست می‌دهیم.
 
وی گفت:‌ بحران دیگر آن است که در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار پهنه سرزمین ایران، در دو سوم مساحت کشور، افت آب‌های زیرزمینی به ۲ متر و بیشتر رسیده است و ما در بزرگترین بحران بیابان‌زایی قرن حاضر ۴۸۰ هزار هکتار بیابان‌زایی داشته‌ایم. افت آب‌های زیرزمینی در این ابعاد یعنی اینکه چه دریاچه‌های بزرگ‌تر از ارومیه را در زیر زمین از دست می‌دهیم و حواسمان نیست و تنها نشانه‌های کوچکی مثل ارومیه، ظشک، آلماگل و آلاگل را روی زمین می‌بینیم.
 
به گزارش مهر،به اعتقاد درویش، بحران تنوع زیستی بحران دیگر ایران زمین است. زمانی که کلنگ سازمان محیط زیست زمین خورد یک میلیون و سیصد هزار آهو، گوزن، گورخر، قوچ و میش و کل و بز و … در ایران زندگی می‌کردند اما اکنون این آمار به کمتر از ۱۱۰ هزار رسیده است یعنی ایران زمین بیش از ۹۰ درصد حیات وحش خود را در چهار دهه از دست داده است. سرزمینی که کل و بز و پلنگ و یوزپلنگ نتواند در آن زندگی کند حتماً حالش خراب است و حتماً غذای این سرزمین سالم نیست. این چنین می‌شود که به گفته وزیر بهداشت باید ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال (یعنی ۶۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست) باید برای داروهای ضد سرطان هزینه کنیم.
 
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، بحران هوا را دیگر بحران محیط زیستی کشور خواند و گفت امروز بعد از ۸ روز توانستیم نشانه‌های هوای سالم را استنشاق کنیم. وزارت ورزش که بر سر درش نوشته ز نیرو بود مرد را راستی باید در نظر داشته باشد که وقتی هوا آلوده است پیاده‌روی هم زیان‌آور است چه رسد به فعالیت‌های بدنی و ورزشی.
 
درویش در ادامه با بیان اینکه چنین بحران‌های بزرگی داریم که فیلم مادرم بلوط تنها گوشه کوچکی از آن را به نمایش گذاشته است گفت: ۱۸ میلیون بلوط در زاگرس خشک شده است. چقدر از این نابودی سهم مردم است؟ نشست زمین در شهر تهران ۹۰ برابر شرایط بحرانی است. این همه بی‌تفاوتی از کجا می‌آید؟ سهم مردم در این میزان نشست زمین چقدر است؟ مرتبا به مردم گفته‌ایم حفظ محیط زیست یعنی اینکه ذباله را در طبیعت نریزیم و به حیات وحش شلیک نکنیم. این‌ها معلول است. عامل اصلی نابودی محیط زیست چیدمان توسعه بدون در نظر داشتن توانمندی اکولوژیک است.
+60
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    sleepyhollow - کوالا لامپور، مالزی

    مردم؟ آخه جناب درویش اصل کاری ها را ول کردی به زباله گیر دادی؟ عجیبه والا! نمیگم زباله ریختن بد نیست و مردم مقصر نیستند اما داستان اختلاس ها شده. ساخت و ساز بی رویه. قطع کردن درختان، استفاده بی رویه از سفره های زیر زمینی. آلودگی زیاد بخاطر سوخت های مشکل دار و اجازه ویلاسازی تا نوک قله کوه و ... همه اینها را ول کردی رسیدی به زباله ریختن مردم؟ واقعیت را فریاد بزن که حکومت لیاقت نداره. خاکی که میفروشن خاک سرزمین مادریشون نیست که! خاک خانه دشمن آنها است. همین تهران مشکل جریان باد داره که بخاطر شهرسازی و برج سازی های غلط صورت گرفته و باعث بالارفتن میزان آلودگی است. چون نمی خواهند راه درآمدهاشون بسته بشه. آمار سرطان به شدت بالا رفته و فکری به حال مردم کشور نمی کنند حالا به فکر حیات وحش باشند؟
    6
    26
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    روانشناس مشاور - تهران، ایران
    متاسفانه شکارهای بی رویه وتجارت فروش غیرقانونی حیوانات نادر وکمیاب نسل انان رادرمعرض خطرانقراض ونابودی قرارداده است.متاسفانه نکته ای که دراین میان مغفول مانده ان است که خودسازمان حفاظت ازمحیط زیست نقش اساسی رادرجهت به انقراض کشاندن نسل حیات وحش ایران بازی کرده است!!وجودباندهای مافیائی داخل این سازمان که جهت کسب درامد وسود بیشتر وتامین منافع نامشروع خویش با اعطای مجوزهای بی رویه شکار به برخی گروهها واشخاص بانفوذ دولتی وغیردولتی سنگ بنای نابودی گونه های کمیاب ونادر حیات وحش ایران را گذاشته است.متولیان این سازمان عریض وطویل والبته بی فایده وخاصیت باید درمقابل این پرسش پاسخگوباشند که چرا درطی گذردهه های متوالی وبه رغم برگزاری تعدادبیشمارجلسات وهمایشهای هزینه بروبی فایده کوچکترین اقدام مثبتی در جهت کنترل شکارهای بی رویه ومجازات متخلفین مرتبط صورت نگرفته است؟؟!! به راستی اگرحیوانات قدرت تکلم داشتند واین امکان برایشان وجوداشت که بارئیس سازان حفاظت محیط زیست دیدار کنند چه درخواستی ازوی می کردند؟؟!! من مدتها به این موضوع فکرکردم واین جمله به خاطرم رسید
    3
    9
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    تحقیق دولت ایران درباره مرگ ۴۰ هزار دام به دلیل آلایندگی صنایع مس . فعالیت کارخانه ذوب مس در دشت خاتون‌آباد شهرستان شهربابک باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و تلف شدن دام‌ها شده است.
    4
    7
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    مشاور سازمان محیط زیست: وضعیت پرندگان در ایران بسیار وخیم است . اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید وضعیت پروندگان در ایران «بسیار وخیم است» و بسیاری از پرندگان «در خطر انقراض قرار دارند.».
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    . دام‌ها شده است. . برداشت ۱۳۰ درصدی از منابع آب در خراسان رضوی . رئیس انجمن ناجیان آب وضعیت ذخایر آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی را در مقایسه با سایر استان‌های ایران «بد‌تر» توصیف کرد.
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    سیل‌ها برای چه به راه می‌افتند؟ . خشم طبیعت یا به خشم آوردن طبیعت؟ سیل‌ها می‌خروشند یا سیل‌ها را به خروش درمی‌آورند؟ از سال ۱۳۹۰ به بعد، هر ساله دست‌کم ۲۲۶ تن ایرانی بر اثر جاری‌شدن سیل کشته می‌شوند.
    4
    7
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    افزایش ۵۵ درصدی شکار غیرمجاز حیوانات در ایران . طی شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، زنده‌گیری پرندگان ۹۷ درصد و زنده‌گیری حیوانات ۶۷ درصد افزایش یافته است.
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    حالا بازم عکس پادشاه ایران محمدرضا پهلوى رو بزارید بگید شکار میکرده انقدر بى شرم هستید که حتى نگاهى به امارها نمیکنید و دروغ میگوید درست مثل همانزمان
    5
    10
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    خواستم تو دهن این دولت بزنم، جاخالی داد زدم تو دهن ملت!فرشته ملت مستضعف ایران ،خمینی به گور رفته !
    3
    8
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    کجاشو دیدید! دمل های چرکین حکومت مالیخولیایی اسلامی یکی پس از دیگری سر باز میکند و رژیم ورشکسته آخوندی همچنان نگران آینده اسد !
    12
    7
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    فکر نمیکنم باین شدت باشد چون هنوز نهاد رهبری و استان قم دست نخورده
    11
    4
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    کله شیری - آمستردام، هلند
    آقا شما یه سر برو فیضیه در شهر قم،بعد می بینی که این آمار دروغه.ما الان خودکفا شدیم دوتا پلنگ ایرانی نر و ماده دادیم به روسیه دوتا ببر روسی گرفتیم ،اما اونا نامردی کردن دوتا ببر نر بما دادن، بعد یک ماه هم به دلایلی که نمیشه گفت دوتاشون مردن ;)
    17
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    بلی نزدیک به ۴۰ سال و بلای آسمانی آن قلاب- بلایی به سر ایران آورد که اگر همین امروز ملا به گور رود .دهها سال ترمیم خرابی‌ها و پسگرایی‌های فرهنگی‌ به طول خواهد انجامید تا به حالت نرمال برگردد!!!
    28
    10
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    حیات وحش به درک که نابود شده , حیات انسانها هم دارد در ایران بعلت اخوند اشغال , خشکسالی و دود و بارش ریزگردها نابود میشود
    9
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.