اردوغان: در صورت اثبات تجارت نفتی ترکیه با داعش، استعفا می‌دهم

اردوغان و پوتین متقابلا یکدیگر را به تجارت نفتی با داعش متهم کرده‌اندرجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اتهام همتای روسی خود در مورد خرید نفت از گروه دولت اسلامی (داعش) را رد کرده و متقابلا روسیه را به تجارت نفتی با این گروه متهم ساخته است.
 
روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که برای شرکت در اجلاس جهانی مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین در پاریس به سر می‌برد، گفت که انگیزه ترکیه در سرنگونی هواپیمای نظامی روسی حفاظت از تجارت نفتی با داعش بوده است.
 
آقای اردوغان در بیانیه‌ای که در روز سه شنبه، ١٠ آذر (١ دسامبر)، صادر کرد، سخنان رئیس جمهوری روسیه را "افترا آمیز" خواند و گفت که "هرگاه چنین اتهامی ثابت شود، شرافت ملت ما مرا وادار می‌کند از سمت خود استعفا دهم." رئیس جمهوری ترکیه متقابلا روسیه را متهم کرد که به تجارت نفت با داعش مشغول است و گفت: "در صورت اثبات تجارت ترکیه با داعش، من در مقام خود باقی نخواهم ماند، اما از آقای پوتین می‌پرسم آیا او هم چنین خواهد کرد؟" وی از روسیه خواست تا مبادلات تجاری خود با داعش را "شرح دهد."
 
به گفته رجب طیب اردوغان، یک شهروند سوری تبار روسیه از داعش نفت می‌خرد و آن را به حکومت بشار اسد می‌فروشد. او گفت که این موضوع توسط منابع آمریکایی هم تایید شده و لازم است روسیه نحوه برخورد خود با این موضوع را روشن کند.
 
رئیس جمهوری ترکیه همچنین اتهام آقای پوتین علیه ترکیه را "غیراخلاقی" دانست و گفت که "اینگونه ادعاها باید اثبات شود." وی افزود که ترکیه نفت مورد نیاز خود را از "منابع شناخته شده" خریداری می کند و روسیه، ایران، آذربایجان، قطر و نیجریه را به عنوان تامین‌کنندگان نفت مورد نیاز کشورش معرفی کرد. آقای اردوغان گفت: "ما هر گونه افترای دیگری را به شدت رد می‌کنیم."
سرنگونی هواپیمای روسی باعث تیرگی روابط روسیه و ترکیه شده استگروه دولت اسلامی برخی مناطق نفت خیز عراق را در تصرف دارد و گفته می‌شود درآمد قابل توجهی از فروش غیرقانونی نفت کسب می‌کند به نحوی که برخی ناظران آن را "ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان" نام داده‌اند. یکی از هدف‌های حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تاسیسات پالایشگاهی این گروه بوده و وزارت دفاع روسیه نیز تصاویری را از حمله هوایی به این مراکز منتشر کرده است.
سابقه اختلاف کنونی روسیه و ترکیه به حادثه سرنگونی یک هواپیمای روسی در روز ٢٤ نوامبر سال جاری باز می‌گردد. این هواپیما در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه سرنگون شد و ترکیه گفته است که به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده بود و پس از بی اعتنایی به اخطارهای مکرر، با واکنش نظامی ترکیه مواجه شد. منابع آمریکایی اخطار ترکیه به هواپیمایی روسی را تایید کردند اما دولت روسیه که ترکیه این هواپیما را در داخل خاک سوریه هدف قرار داد.
کشورهای غربی گفته‌اند هدف پوتین از حضور نظامی در سوریه حفظ اسد در قدرت استنیروی هوایی روسیه از ماه سپتامبر سال جاری با اعلام تصمیم به مقابله نظامی با داعش در سوریه، عملیات نظامی در سوریه را آغاز کرد و هدف از این عملبات را حمله به مواضع "گروه های تروریستی" اعلام داشته است. کشورهای غربی و ترکیه گفته‌اند که هدف روسیه، تحکیم موقعیت حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در برابر مخالفان اوست و هواپیماهای روسی به جای حمله به داعش، عمدتا مواضع نیروهای معتدل مخالف بشار اسد را هدف قرار می‌دهند. هنگام سقوط هواپیمای روسی گفته شد که ماموریت آن بمباران ترکمانان مخالف حکومت بشار اسد بود. ترکیه از ترکمان‌های سوریه حمایت می‌کند.
 
سقوط هواپیمای روسی باعث یک رشته واکنش روسیه از جمله وضع برخی محدودیت‌های تجاری علیه ترکیه و درخواست از شهروندان روسی برای خودداری از سفر به آن کشور بوده است. آقای اردوغان گفت که کشورش "با شکیبایی و خونسردی" در مورد اقدامات روسیه تصمیم‌گیری خواهد کرد. ولادیمیر پوتین روز شنبه فرمان وضع تحریم‌های تجاری علیه ترکیه را امضا کرد که عمدتا شامل اقلام کشاورزی است. مقامات روسی گفته‌اند که در صورت لزوم، محدودیت‌های موجود تشدید خواهد شد.
 
روسیه خود به دلیل عملکردش در مورد اوکراین، در معرض برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و سیاسی کشورهای غربی قرار گرفته در حالیکه اقتصاد آن کشور که به عواید نفتی به شدت وابسته است، در نتیجه سقوط بهای جهانی نفت خام با مشکلاتی مواجه است.
 
به گفته ناظران، از آنجا که رویکرد سیاسی ولادیمیر پوتین شامل تحریک حس ملیگرایی مردم روسیه و تاکید بر لزوم تبعیت از "رهبر نیرومند و قاطع" برای رقابت با غرب و کسب موقعیت یک ابرقدرت جهانی است، اتخاذ موضعی سختگیرانه در برابر ترکیه اجتناب ناپذیر بوده است. در عین حال، رویکرد سیاسی آقای اردوغان نیز شامل تاکید بر لزوم تبدیل ترکیه به یک قدرت عمده منطقه‌ای و اسلامی است.
+62
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    alvares - زوریخ، سوییس

    حالا که کلی‌ نفت رو خریده و تو انبار ذخیره کرده، چطوری مدرک بیاره، اثر انگشت می‌خوای یا جنازه داعشی تو انبار نفت، قضیه عکسهای اون پسر دزدت را میتونی‌ توضیح بده با دأعشیها چه غلطی میکرد، اثبات از این بهتر، اسلحه که به داعش از طریق خاک ترکیه میرفت چی‌، کشتار کردها که با داعش میجنگیدن چی‌، دست اردقی رو شده، البته با دستور مستقیم آمریکا و ناتو، حالا داره جفتک میندازه.
    19
    95
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    دروغ در نزد یک اسلامی---آب خوردن و حلال---نامش-تقیه.
    15
    31
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    شرافتِ ملتِ ترک ترا وادار می‌کند که استعفا دهی‌ ؟کدام شرافت ؟! کشتارِ ارامنه در ۱۹۱۵ ، حمایتِ شما از جبهه النصره که زادگاهِ فأش است ، عکسِ پسرانِ قاچاقچی تو با داعشیان و کشتارِ کرد‌ها هم حتما از دلائلِ این شرافت است!!!!
    13
    61
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    بادبادک - زوریخ، سوییس

    این آقای اردوغان گفته روسیه دروغ میگه خودش داره از داعش نفت میخره!!. یعنی‌ این آقا اینقدر بی‌ سواد تشریف دارن که نمیدونن روسیه بعد از عربستان بزرگترین صادر کننده نفت هستش و نفت خودش رو دستش باد کرده!!. همیشه دود بی‌ سوادی این دوستان سیاست مادر تو چشم مردم بی‌ گناه میره. در افتادن با ابر قدرتی‌ مثل روسیه هم دودش تو چشم مردم ترکیه میره به خاطر غرور این آقای بی‌ خاصیت.
    9
    46
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    زنده باد ترکیه، زنده باد اردوغان، این مرد یک انسان با غیرت و شرافتمنده . افرین بر تو.
    84
    13
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    سعدی هستم - لندن، انگلستان

    [::alvares - زوریخ، سوییس::]. دوست عزیز بد نیست نگاهی به این مطلب بندازی :. حقیقت داستان رابطه بلال فرزند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با داعش که رسانه های روسی از جمله تلویزیون عربیRT روسیه، و کانال «زوی زدا » مبنب بر تجارت وقاچاق نفت داعش در در بازار سیاه توسط پس اردوغان واقیت نداشته و اشخاصی که فرزند اردوغان با آنها عکس انداخته دو برادر مالک یک رستورانی در استانبول هستند که اغلب مردم شهر آنها را می شناسند. رسانه های ترکیه تنها یک روز پس از انتشار تصاویر فرزند اردوغان توسط رسانه های روسیه، ایران و سوریه، ضمن انتشار مجدد عکس های جدیدی از همان افراد یعنی دو برادر مالک رستوران در استانبول با بلال اردوغان بر شایع پراکنی رسانه ای روسیه وسوریه خط بطلان کشیده و با شرحی کوتاه و همچنین چاپ عکس های جدیدی از مالکان رستوران، معمای ارتباط خانواده اردوغان با «رهبران خیالی داعش آنهم در سوریه» که رسانه های روسیه ، ایران و رژیم اسد با شادی و شعف خاص آن را منتشر کرده بودند، را حل کرد.
    35
    15
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    سعدی هستم - لندن، انگلستان

    زدن چنین تهمتایی از روسیه و ایران بعید نیست.همونطور که صدا و سیما وقتی قراره یکی رو تخریب کنه چنین کارهایی میکنه.هیچ مدرکی در مورد رابطه ی داعش و ترکیه وجود نداره جزء اخبار رسانه های ایرانی و روسیه.چون خیلی از شماها ضد ترکیه هستین زود باور میکنید و زیاد پیگیر حقیقت نمیشید.حتی اگه حقیقت رو بفهمید هم حرفی نمیزنید و سکوت میکنید. مثلا فیلمی رو منتشر کرده بودند که سرباز ترکیه داشت با یه مرد ریش دار حرف میزد و اخبار ایران گفت داعشه اما بعدها مشخص شد یه پناهجوی سوری هست که فقط ریش بلند داره. داعش حتی با عربستان وهابی هم جنگ داره که چرا اسلام درست رو اجرا نمیکنه چه برسه با ترکیه ی میانه رو و سکولار!. من نمیتونم باور کنم که ترکیه با داعش رابطه داره بخصوص که داعش شدیدا با گروه های میانه رویی که ترکیه حمایت میکنه در حال جنگه در عوض با ارتش سوریه درگیری کمی داره و طبق مدارکی که آمریکا هم اثباتش کرده این دولت سوریه هست که از داعش نفت میخره.کلا داعش و ارتش سوریه دارن با مخالفای میانه رو میجنگن و دشمن درجه دو هستن.حتی روسیه هم داعش رو در اولویت دوم قرار داده و داره مخالفای میانه روی سوری رو میزنه
    35
    11
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    بختیاری2500 - اهواز، ایران

    کثافتر از خودت خودتی....عثمانی
    9
    41
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    farahnoush - ساری، ایران

    [::سعدی هستم - لندن، انگلستان::]سعدی ان دو روزنامه نگار ترک که در زندان هستند به جرم گزارش کمک تسلیحاتی اردوغان به داعش و القاعده و خرید نفت از داعش و القاعده چه !؟ ایا این خبر نیز دروغ است !؟ ایا بازداشت دادستان های ترک به جرم اینکه دستور توقف و بازرسی کامیون های ترک مثلا حاوی کمک بشر دوستانه اردوغان به سوریه نیز دروغ است ؟! در همین کامیون های حاوی کمک بشر دوستانه اردوغان چندین هزار اسلحه و بمب و موشک کشف شده است !هر روز صدها تروریست غربی اسلامگرا داعشی از مرز ترکیه به سوریه میرود ! چرا این تروریستها از ایران به عراق و سوریه نمی رود ؟! اگر سوریه با داعش مبارزه می کند چرا جلوی ورود تروریست ها از ترکیه به سوریه را نمی گیرد !؟ ایران و روسیه در تحریم گاز و نفت خود را به زور میفروشند ! چگونه میخواهند نفت و گاز داعش را بفروشند ؟! این همان امریکا که طالبان و القاعده را در افغانستان به کمک عربستان و پاکستان برای مبارزه با شوروی بوجود اورد ! بعد به بهانه وجود طالبان افغانستان بمباران کرد ! داعش هم امریکا با ترکیه و قطر و عربستان در سوریه برای حذف أسد بوجود أورده است ! تازه سلاح داعش و القاعده
    8
    39
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    farahnoush - ساری، ایران

    تازه سلاح داعش و القاعده موشک تاو که برای امریکا نه روسیه !
    3
    24
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    alvares - زوریخ، سوییس

    [::سعدی هستم - لندن، انگلستان::] جوابتو تو کامنت قبلی‌ دادم، باز هم بگم. اردق تو کاخی زندگی‌ میکنه که بمب اتمی‌ هم کار ساز نیست، اونوقت پسرش تو خیابون رد می‌شده رفته قهوه خونه که فقط همین 3 تا ریشو داعشی اونجا بودند و افتخار عکس انداختن با این دزد رو کردند، کمی‌ عمقی فکر کنی‌ بد چیزی نیست. در ضمن اگر ترکیه با داعش زد و بند نداره چرا به اونها راه اسلحه میداد و در ضمن نفت داعش پس کجا فروخته میشد، حتما به روسیه و ایران...
    7
    32
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    عاشق تبریز - تبریز، ایران
    توی .....اصل خوده داعشی همجنسباز ........!
    4
    18
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    Iranievatanparast - مادرید، اسپانیا
    اردک خان برو زود استعفارا بده که آبروت رفت
    3
    14
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    حالا مرتیکه خودش یک سری تحقیقات به ریاست خودش جهت عدم اثبات این تهمت‌ها انجام میده و سر آخر میگه که ‌همش دروغ و افترا بود
    1
    11
    ‌سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.