رای فدراسیون فوتبال ایران به کاندیدای بحرینی؛ مخالفت وزارت ورزش

رئیس فدراسیون فوتبال ایران روابط خوبی با سپ بلاتر و تشکیلات او داشت  -
به نظر می‌رسد آسیایی‌ها برای در دست گرفتن پستی که تا امروز میان مدیران اروپایی و آمریکای جنوبی دست‌به‌دست شده، دورخیزی جدی کرده‌اند.
 
ریاست فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) آن‌قدر وسوسه‌انگیز هست که حالا از میان گزینه‌های نهایی انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال می‌توان به نام‌هایی مانند شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا و همین‌طور شاهزاده علی بن حسین، رئیس اتحادیه فوتبال اردن چهره‌های سرشناسی هستند که تلاش می‌کنند بخش عمده‌ای از آرای انتخاباتی را به سوی خود سرازیر کنند.
 
علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در تمامی ادوار گذشته فدراسیون جهانی فوتبال، به‌عنوان نماینده ایران به سپ بلاتر رأی داده بود.
 
او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خردادماه سال جاری گفته بود: "در کنگره فیفا بر اساس سیاست‌هایمان به بلاتر رای دادیم و طبیعی است که هر کشوری بر اساس منافع خودش رای می‌دهد."
 
رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به‌مانند محسن صفایی فراهانی، رئیس پیشین این فدراسیون، رابطه‌ای حسنه با سپ بلاتر و تشکیلات او داشت.
 
آقای صفایی فراهانی در گفت‌وگو با روزنامه ایران در تیرماه سال ۱۳۹۳ گفته بود: "وقتی به اجلاس فیفا در برزیل می‌رفتم، من رئیس فدراسیون فوتبال بودم و او (علی کفاشیان) معاون قهرمانی وزارت ورزش. ما یک هماهنگی کامل میان برای ایراد سخنرانی داشتیم. می‌دانستیم قرار است رئیس فیفا موردحمله منتقدانش قرار بگیرد. من گزارشی آماده کرده بودم که اشاره مستقیمی به درآمدهای مالی و فعالیت‌های اقتصادی فیفا در زمان ریاست سپ بلاتر داشت. علی کفاشیان این مسئله را به شکلی در سازمان تربیت‌بدنی ارائه کرد که هیچ مخالفتی برای رأی ما به وجود نیامد."
 
بعد از آنکه علی کفاشیان به ریاست فدراسیون فوتبال رسید، کوشید تا روابط حسنه‌اش با آقای صفایی فراهانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و همین‌طور فدراسیون جهانی را تداوم ببخشد.
به نظر می‌رسد همین رفتار او باعث شد تا ایران موفق به کسب کرسی نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا شود. آقای کفاشیان از بروز حمایت‌های دائمی خود از سپ بلاتر ابایی نداشت. او حتی در ۱۵ خردادماه سال ۱۳۹۰ هم در گفت‌وگو با مهر گفت: "رای قاطع من سپ بلاتر بوده!"
وزارت ورزش و جوانان به‌صورت جدی مخالفت خود را با رای فدراسیون فوتبال ایران به شیخ سلمان، متهم به نقض قوانین حقوق بشر، اعلام کرده استحالا اما از رئیس اسبق سوئیسی فدراسیون جهانی فوتبال در انتخابات خبری نیست. طی ماه‌های اخیر تلاش‌هایی شد تا رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به‌عنوان مردی که صاحب مهم‌ترین رأی در بخش آسیای مرکزی است به‌سوی گزینه‌های مختلف کشیده شود.
 
در روز هفدهم شهریور ماه و در جریان اردوی آماده‌سازی تیم ملی امید، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر اعلام کرد که علی کفاشیان با فان پراخ، رئیس فدراسیون فوتبال هلند دیدار کرده است.
از دو ماه قبل از فدراسیون فوتبال ایران خبر می‌رسید که فدراسیون فوتبال هلند در پی دیدار با آقای کفاشیان است. مهم‌ترین دلیل این ملاقات را البته منابع آگاه در ایران، جلب نظر رئیس فدراسیون فوتبال ایران برای گرایش او به سوی کاندیدایی مانند جیانی اینفانتینو می‌دانستند. آقای اینفانتینو ملیتی ایتالیایی و سوئیسی دارد و هم‌اکنون دبیر کل یوفا است.
 
اما به نظر می‌رسد علی کفاشیان این بار به تنهایی در مورد رای خود تصمیم‌گیری نخواهد کرد. سایت خبری متافوتبال در ایران خبر داده است که وزارت ورزش و جوانان به‌صورت جدی مخالفت خود را با رای فدراسیون فوتبال ایران به این نامزد بحرینی اعلام کرده است.
 
دلیل این مسئله را می‌توان در گزارشی دید که ابتدا نهادهای حقوق بشری برعلیه آقای شیخ سلمان منتشر کردند.
 
خبرگزاری فارس در آبان ماه نوشت: "در بخشی از بیانیه نهادهای حقوق بشری آمده است که شیخ سلمان در سرکوب ورزشکاران بحرینی در جریان اعتراضات سال ٢٠١١ نقش مستقیمی داشته است.
همین نهاد حقوق بشری بحرینی در بخش دیگری از بیانیه‌اش به مورد جالب‌توجهی اشاره‌کرده و نوشته‌اند: "در جریان سرکوب معترضان توسط دولت بحرین، شیخ سلمان این وظیفه را داشته که عکس‌های معترضان را رصد کند. او بعد از دیدن این تصاویر، ورزشکارانی که در اعتراضات شرکت کرده بودند را شناسایی و به مقامات امنیتی بحرین معرفی می‌کرده است."
 
از سویی دیگر خبرگزاری متافوتبال نیز نوشت: "شیخ سلمان بعدها مطرح‌شدن چنین اتهاماتی را رد کرد و گفت که این مسائل سیاسی است و ربطی به فوتبال ندارد."
 
با این‌ حال، نیکلاس مک‌گیهان، محقق وضعیت حقوق بشری در خاورمیانه، صحبت‌های شیخ سلمان را کذب می‌داند.
 
او می‌گوید: "فیفا با تأیید صلاحیت شیخ سلمان مطمئنا چهره تاریکی که این روزها در آن گرفتار آمده را تاریک‌تر می‌کند. شیخ سلمان مدت‌ها در سرکوب ورزشکاران بحرینی دست داشته و حتی فوتبالیست‌های این کشور را به زندان انداخته است. فیفا چطور می‌تواند هدایت ورزشکاران سطح‌بالاتر را به‌دست چنین مردی بسپارد."
 
اما به نظر می‌رسد آقای کفاشیان بازهم راه خود را خواهد رفت. او که روز ۲۳ آبان ماه به نمایشگاه مطبوعات رفته بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: "شیخ سلمان که هم اکنون رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا است برای ایران گزینه بهتری است که رییس فیفا شود و وی نیز روابط خوبی با ایران دارد. انتخاب وی به‌عنوان رییس فدراسیون جهانی فوتبال می‌تواند به پیشبرد اهداف فوتبال ما نیز کمک کند."
آیا این اظهارنظر صریح رئیس فدراسیون فوتبال ایران در مورد رای ایران به کاندیدای بحرینی، می‌تواند در واکنش پشت پرده وزارت ورزش و جوانان نیز مؤثر باشد؟
شاهزاده علی بن حسین، رئیس اتحادیه فوتبال اردن که در کنار مارادونا، اسطوره فوتبال عکس گرفته است از نامزدهای سرشناس برای ریاست فیفا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا چندی قبل اعلام کرد که با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد شاهزاده علی بن حسین اردنی که در انتخابات اخیر فیفا جدی‌ترین رقیب سپ بلاتر برای احراز پست ریاست این نهاد بود، بیشترین شانس را در انتخابات پیش‌ِرو داشته باشد.
 
این نشریه در گزارش خود مدعی شد بسیاری معتقدند تلاش‌های شیخ احمد (رئیس شورای المپیک آسیا) و آقای کفاشیان بود که رای بسیاری از کشورهای کوچک آسیایی را به سبد رای بلاتر ریخت. با این‌ وجود رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنان از رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا حمایت می‌کند و رأی ایران را برای او می‌داند.
چرا رای ایران مهم است؟
جواب این سؤال را می‌توان در مراودات اخیر علی کفاشیان با مقامات درجه‌یک فوتبال آسیا و همین‌طور کمیته المپیک این قاره دید. آقای کفاشیان تلاش کرد بخش (زون) جدیدی را در قاره آسیا تأسیس کند و نام آن را 'زون مرکزی' گذاشت. این طرح با حمایت سلمان بن ابراهیم همراه بود.
 
علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران، برای اولین بار خبر تاسیس این گروه جدید را در اولین کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران ایرانی در برزیل و پیش از بازی ایران مقابل نیجریه به خبرنگاران داد و آن را یک پیروزی بزرگ برای فوتبال ایران و آسیا دانست.
 
تأسیس همین بخش مرکزی در آسیا باعث شد تا ایران به عنوان پایتخت بخش مرکزی کنفدراسیون فوتبال آسیا، صاحب یک کرسی نایب رئیسی در این کنفدراسیون شود.
 
در روز دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، سایت فدراسیون فوتبال چنین نوشت: "علی کفاشیان که جهت شرکت در بیست و ششمین کنگره فوتبال آسیا در بحرین به سر می‌برد طی انتخابات هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی به‌عنوان نایب رئیس AFC انتخاب شد. او در این انتخابات رقیبی نداشت."
 
از آقای کفاشیان در فوتبال ایران به عنوان مردی که همواره لبخند به لب دارد یاد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد در فوتبال آسیا او چهره‌ای تاثیرگذار است. گاردین مدعی شده که او موفق شده بخشی از آرای کشورهای کوچک را به سوی آقای بلاتر در انتخابات گذشته روانه کند. این کشورها، کدام سرزمین‌ها هستند؟
 
علی کفاشیان در کنفرانس قبل از بازی ایران و نیجریه در جام جهانی ۲۰۱۴ در مورد بخش جدید آسیای مرکزی این‌گونه توضیح داده بود: "از این پس زون (بخش) جدیدی در آسیا شکل می‌گیرد به نام زون مرکزی که با حضور افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان تشکیل می‌شود..."
"همچنین رئیس فدراسیون فوتبال ایران روابطی بسیار حسنه با عبدالخالق مسعود رئیس فدراسیون فوتبال عراق دارد. طی ماه‌های اخیر، به دلایلی که ناامنی کشورهای افغانستان و عراق خوانده‌شده است، بازی‌های رسمی تیم‌های ملی افغانستان و عراق به میزبانی ایران برگزار می‌شود."
رئیس فدراسیون فوتبال ایران شاید بتواند بخشی از آرای فدراسیون‌های آسیایی که شاید بیش از ۱۰ رأی می‌شوند را برای کاندیدای موردنظر در آسیا جلب کند.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.