عراقچی: ۱+۵ باید بین پی‌ام‌دی و برجام یکی را انتخاب کند

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، هشدار داده است که درصورت ایجاد مشکلات آتی در حل و فصل نهایی پرونده ابعاد نظامی احتمالی کشورش (پی‌ام‌دی)، ایران می‌تواند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را متوقف کند.
 
به گزارش رسانه‌های ایران آقای عراقچی در برنامه "تیتر امشب" شبکه تلویزیون دولتی ایران تاکید کرد: "اگر پنجره‌ای در پرونده پی‌ام‌دی باز بماند به این معنا که این موضوع بتواند در آینده نیز مطرح شود به این معناست که برجام متوقف خواهد شد و ما اقدامات هسته‌ای‌مان را از سر می‌گیریم."
 
او گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "باید نتیجه یافته‌ها و ارزیابی خود در رابطه با موضوعات پی‌ام‌دی را به شورای حکام ارائه کند. در همین حال ۱+۵ متعهد شده است که پرونده پی ام دی را براساس یک قطعنامه در شورای حکام ببندد."
 
وی افزود: "اگر این اتفاق نیفتد و یک گوشه‌ای از موضوع پی ام دی باز گذاشته شود به این معنی است که ایران به تعهدات خود طبق برجام عمل نخواهد کرد. همان طور که می‌دانید تغییرات در اراک و فروش اورانیوم منوط به بسته شدن موضوع پی ام دی از سوی شورای حکام شده است و اگر این اتفاق صورت نگیرد روند اجرای برجام متوقف می‌شود. بنابراین ۱+۵ باید بین پی ام دی و برجام یکی را انتخاب کند."
 
آقای عراقچی که مسئول ایرانی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با گروه ۱+۵ است، در چند روز گذشته در وین با تعدادی از مقامات اروپایی و آمریکایی و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره اجرای برجام دیدار و تبادل نظر کرد.
 
او درباره محور مذاکراتش در وین گفت: "ما در این نشست یک دور این گزارش را مرور کردیم و آن‌ها ایده‌ها و عناصر این گزارش را ارائه دادند. همچنین کارشناسان آژانس و ایران جلسه دو ساعته داشتند که با حضور معاون آمانو برگزار شد. ما انتظار داریم این گزارش اول دسامبر منتشر شود و به شورای حکام برای بررسی ارائه شود. قرار است ۱۵ دسامبر جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای حکام تشکیل شود تا در رابطه با گزارش آژانس تصمیم‌گیری شود. در این فاصله ۱+۵ قطعنامه‌ای با هدف بسته شدن پرونده پی ام دی را ارائه خواهد کرد که در جلسه ۱۵ دسامبر به رای گذاشته خواهد شد."
 
معاون وزیر خارجه ایران افزود: "همچنین ۷ دسامبر، ۱۶ آذر کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱+۵ دروین برگزار خواهد شد که در این جلسه نیز قطعنامه ۱+۵ در رابطه با بسته شدن پی ام دی نیز مرور خواهد شد."
 
به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران: "چنانچه همه چیز خوب پیش برود اوایل ژانویه، اواسط دی ماه، ما به روز اجرایی شدن برجام می‌رسیم که در عمل در آن روز تمامی تحریم‌هایی که تاکنون روی کاغذ برداشته شده است متوقف و یا لغو می‌شوند و اجرای برجام را عملا شاهد خواهیم بود."
 
آقای عراقچی با توجه به ادامه مذاکرات مقامات ایرانی با همتایان غربی خود و برخی از نگرانیهای عنوان شده در ایران در خصوص "تسریع" در اجرای برجام از سوی ایران گفت که این تلاشها خلاف اظهارات و درخواستهای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، نیست. او تاکید کرد: "در دو موردی که رهبری تاکید داشتند کار به بعد از بسته شدن موضوع پی ام دی موکول شده است."
 
رهبر ایران از دولت خواسته است تا پیش از حل و فصل نهایی موضوع ابعاد نظامی احتمالی، بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و مبادله اورانیوم غنی شده با سنگ اورانیوم ، آغاز نشود.
 
معاون وزیر خارجه ایران در همین خصوص گفت: "اینکه الان در رابطه با اراک یا ذخایر اورانیوم مذاکرات صورت می‌گیرد مانع کار نیست مهم آن است که تعهدات‌مان تا مشخص شدن موضوع پی ام دی اجرایی نمی‌شود. ما قراردادهای لازم در رابطه با انتقال اورانیوم به روسیه را با مسکو بسته‌ایم. ورود کیک زرد به کشور مانعی ندارد اما خروج مواد غنی شده حتما باید بعد از بسته شدن پی ام دی صورت گیرد."
 
آقای عراقچی در اظهارات خود همچنین با اشاره به هیات نظارت بر برجام گفت که "تاکنون دو جلسه از هیات نظارت برگزار شده است که در رابطه با تحریم‌ها و اراک بوده است که به بررسی گزارش وزارت خارجه در رابطه با ابعاد حقوقی و اجرایی مصوبات رییس جمهور و شورای وزیران اتحادیه اروپا و نیز سند رسمی اراک پرداخته شده است."
+15
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    باز اینا دچار توهم شدن. جام زهر اتمی نوشیده شده و هنوز دارن دست و پا می زنن که ملت چرتی یه وقت نپرسن این همه هزینه برای چی. فکر کردن روسا همیشه پشت سرشون هستن و انگار یادشون رفته همین روسا پای منافعشون که برسه به هیچ کسی رحم نمی کنن.
    3
    8
    ‌پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    loder - شیراز، ایران
    سید عل دوباره رکب خورد ;) فردا انگلیس به امانو دستور میده بیاد بگه کلیه مراکز هسته ای ایران ابعاد نظامی داره اونوقت سید عل باید بساتشو جمع کنه جنگ جهانی سومی در راه هست خدا به خیر بگذرونه ;)
    1
    7
    ‌پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.