عباس معروفی بعد از ۲۰ سال به ایران بازمی‌گردد

تقاطع: عباس معروفی، نویسنده‌ی مطرح ایرانی مقیم آلمان می‌گوید که بعد از ۲۰ سال زندگی در تبعید قصد دارد به ایران برگردد.
 
آقای معروفی ۵۸ ساله در نوشته‌ی کوتاهی که در صفحه‌ی فیسبوکش منتشر کرده می‌نویسد: «از ۱۱ اسفند ۱۳۷۴ که از چنبره‌ی سعید امامی و باند مخوفش به آلمان گریختم، تا ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ بیست سال گذشت. تمام این مدت در روشنایی راه رفتم و کار کردم؛ انگار در آکواریوم، زندگی می‌کنم. می‌خواستم همه ببینند کجا می‌روم؟ کجا می‌آیم؟ با کی می‌روم؟ با کی می‌آیم؟ چرا می‌روم؟… از کار و نوشتار تا مرز زندگی‌ام را برای خوانندگانم نوشتم و گفتم. حالا تصمیم گرفته‌ام روز ۱۱ اسفند در روشنایی به تهران برگردم. هیچ چیزی هم نمی‌تواند مانع برگشتنم شود؛ هیچ چیز. می‌تواند؟»
 
تصمیم غیرمنتظره‌ی بنیان‌گذار و سردبیر مجله‌ی توقیف‌شده‌ی «گردون» برای بازگشت به ایران در حالی صورت می‌گیرد که آثار او هم‌چون «سمفونی مردگان»، «پیکر فرهاد»، «سال بلوا»، «فریدون سه پسر داشت» و «ذوب‌شده» در سال‌های گذشته با توقیف و جلوگیری از چاپ مجدد روبه‌رو بوده‌اند. هرچند که حدود دو سال قبل، دو کتاب «سمفونی مردگان» و «سال بلوا» بار دیگر اجازه‌ی تجدید چاپ توسط «نشر ققنوس» را پیدا کردند.
 
با وجود این ممنوعیت‌ها، آثار عباس معروفی به ویژه رمان «سمفونی مردگان» او از جمله پرفروش‌ترین‌های حوزه‌ی نشر در ایران به شمار می‌رود.
 
گفتنی است این نویسنده دگراندیش پس از ترک ایران، با تاسیس «نشر گردون» در آلمان، آثار خود و شماری دیگر از نویسندگان و مترجمان ایرانی را به انتشار رسانده که شمار این آثار به حدود ۹۰ کتاب می‌رسد.
+55
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    و بعداز برگشتن ,بقیه عمر را در بازاداشت و تبعید و اوین,خوش بگذرانم
    10
    39
    دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سرورآقا - پوتسدام، آلمان
    آقای معروفی از جمله افرادی هست که بخاطر پول بهر کاری دست میزند و خیلی راحت دروغ میگوید حال منتظر باشید که چه چیزی پشت این جریان است
    18
    35
    دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    والا ماکه درالمان هستیم . چیزی ازنشریات عباس معروفی ندیدیم و گویا قبلا هم بایران رفته اند واعلان درست تاریخ سفربایران انهم 11 اسفند 1394 . نشان بی دردسری رفتن بایران است ..
    25
    13
    دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::سرورآقا - پوتسدام، آلمان::]. اکثر نویسندهگان برجسته ایران یا در فقر مردند و یا با سیلی صورتشان را سرخ میکنند. میدونی چرا ؟ چونکه هموطنان گرامی کتاب بخر نیستند. نمونه دیگر دکتر روانپزشک غلامحسین ساعدی که تنها و فقیر در پاریس در گذشت. عزاداران بیل دهها بار تجدید چاپ شد . چقدر پول دست ساعدی آمد ؟ آیا ایرج پزشکزاد پول پارو میکنه ؟
    0
    15
    ‌سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    خوب آقا جان مگه بیماری ؟ بعد میگیرنت و هزار ماجرا .
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سرورآقا - پوتسدام، آلمان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست عزیز مقایسه کردن این شخص از نظر سواد با بزرگانی مانند ایرج پزشکزاد و مرحوم غلامحسین ساعدی دقیقا مثل این است که یک دانش آموز کلاس اول ابتدائی را با یک پروفسور مقایسه کنید پزشکزاد و ساعدی هیچگاه نخواستند از طریق نویسندگی به پول و مقام برسند ولی معروفی برای یک یورو حاضر است برای شما جفتک بزند در ضمن ایشان بارها در عرض همین مدت به ایران بدون هیچ دردسری سفر کرده است.
    0
    0
    شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.