دید در شب هم متوقف شد

ایران وایر : توقیف «دید در شب»، کار «رضا رشیدپور» رکورد برنامه‌های توقیفی را به نام خود ثبت کرد. رکودی که البته پیش از این هم در دست خودش بود.
 
او از مدتی پیش برنامه «دید در شب» را برای شبکه اینترنتی «آپارات» تهیه و اجرا می‌کند؛ برنامه‌ای گفت‌وگومحور که پنج‌شنبه‌شب هر هفته با حضور یک چهره‌ شاخص از دنیای هنر، سیاست یا ورزش اجرا می شد. در این برنامه، حرف‌هایی مطرح می شد که چون دچار ممیزی‌های مرسوم رسانه‌ملی نمی شدند، با چاشنی چالش‌های بیش تری همراه بودند.  این برنامه تاکنون میزبان چهره‌هایی نظیر «علی کفاشیان»، «شیلا خداداد»، «اکبر عبدی» و «امیرتتلو» بوده است.
 
رشیدپور در این مجموعه برنامه به مخاطبان خود قول داده بود که محموداحمدی‌نژاد را جلوی دوربین بیاورد. اما این برنامه هم به سرنوشت «مثلث»، «زنده‌رود» و «مثلث شیشه‌ای» دچار شد. این بار گفت وگوی بی‌پرده او با «علی‌اکبر جوانفکر»، مشاور سابق احمدی‌نژاد و رییس اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی که مدتی هم در زندان اوین ساکن بود، کار دست او و برنامه‌اش داد.
 
ماجرا از آن جایی شروع شد که رضا رشیدپور در صفحه شخصی خود اعلام کرد که قرار است علی‌اکبر جوانفکر در این برنامه حاضر شود و به سوال‌های او پاسخ دهد. مصاحبه‌ای که ظاهرا انجام شده بود و جوانفکر در آن علاوه بر پاسخ به بسیاری از سوال‌های چالشی رشیدپور، در  بخش‌هایی از آن، هاشمی رفسنجانی را به «تهذیب نفس» و «رعایت اخلاق» فراخوانده بود. قسمت‌هایی از این گفت وگوی چالشی نیز در صفحه شخصی و رسمی رشیدپور به اشتراک گذاشته و اعلام شد که این برنامه ساعت 22 روز 14 آبان پخش خواهد شد؛ اتفاقی که بدون هیچ توضیحی در صفحه رشیدپور و صفحه دید در شب، رخ نداد و کسانی که منتظر این برنامه بودند، با عدم پخش آن رو به رو شدند.
 
عدم پخش این برنامه باعث شد تا شایعه سانسور آن در شبکه‌های مجازی بپیچد. خبری که پست رشیدپور مهر تایید بر آن بود. رشیدپور در این پست با تیتر «واو به واو واقعیت»، نوشت:«گفت‌وگو با آقای جوانفکر بسیار شفاف و سخت بود. ایشان هم با سعه صدر به تمام پرسش‌ها پاسخ دادند و هیچ مشکلی بین سازندگان برنامه و میهمان آن به وجود نیامد. ماجرا از لحظه ای آغاز می شود که برخی تیترهای گفت‌وگو مطابق معمول منتشر و میهمان برنامه معرفی شد. شاید در کشور ما طبیعی باشد که جملات تند سیاسی، واکنش‌های هیجانی و مقطعی به وجود بیاورد. از همان لحظه سیل تماس‌ها و پیام‌های دوستانه(!) آغاز شد، توقع هرکدام هم متفاوت بود! "لطفا فلان جمله ایشان را حذف کنید" ، "اصلا به نفع‌تان نیست که پخش شود"، "در مورد فلان مسوول چه گفته شده است"، "اگر پخش شود شنبه...". .»
 
رشیدپور افزوده است:«دریافت چنین پیام‌هایی برای سازندگان این برنامه عادی است اما زمانی موضوع خنده دار می شود که هرکسی در تلاش برای انتصاب خود به یکی از نهادهای امنیتی باشد!»
 
او با بیان این که شرمنده مخاطب فرهیخته این برنامه است، ‌افزود:«از اختلالی که به وجود آمده عذرخواهی کرده و دست به سینه، منت دار صبر و نجابت شماییم و به احترام همین نجابت و اعتماد شما هرگز زیربار سانسور و تقطیع برنامه نمی رویم. شعار و آرمان ما حرکت براساس قوانین و موازین جمهوری اسلامی ایران است و مثل همیشه خودمان را ملزم به حرکت در چارچوب خطوط قرمز می دانیم. اما یقینا برخوردهای سلیقه ای را از هر قشر و حزبی که باشد، برنمی‌تابیم.»
 
رشیدپور پست خود را با اشاره به این که رایزنی فشرده‌ای برای پخش برنامه از روز چهارشنبه آغاز شده، این چنین به پایان برد: «اجازه سانسور ثانیه ای از برنامه را نخواهیم داد، حتی اگر به قیمت عدم پخش آن باشد.»
 
رضا رشیدپور، مجری، شومن  و تهیه‌کننده برنامه‌های گفت وگومحور تلویزیون است که تا حدود سال 88 در شبکه‌های مختلف، برنامه‌های چالشی را چون «صندلی داغ» برگزار می‌کرد. «مثلث شیشه‌ای» نام برنامه‌ای است که از اردیبهشت ۱۳۸۷ از «شبکه تهران» با تهیه‌کنندگی و اجرای رشیدپور ساخته می‌شد. این برنامه ادامه برنامه‌های «شب شیشه‌ای» و «عبور شیشه‌ای» بود که از همین شبکه پخش شده بود. مصاحبه با شخصیت‌های مهم اجتماعی، سیاسی یا ورزشی از جمله «علی دایی»، «فیروز کریمی»، «مهران مدیری»، «داوود دانش جعفری» وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت محمود احمدی‌نژاد، «علی شمخانی» وزیر دفاع دولت خاتمی، «محمد هاشمی رفسنجانی» و «علی عبدالعلی زاده» وزیر مسکن دولت خاتمی از جمله گفت وگوهای چالشی مثلث شیشه‌ای بود که در سی و پنجمین هفته پخش خود با توقف مواجه شد.
 
تلویزیون، رشیدپور را اخراج و پخش برنامه‌هایش را متوقف کرد. او که هم‎زمان با آغاز کمپین انتخاباتی حسن روحانی، به عنوان یکی از مشاورانش ظاهر شد، از سال 91 به ساخت برنامه‌هایی در فضای اینترنتی دست زده و چندین رسانه مجازی را به راه انداخته است. حالا باید دید این مجری و شومن جنجالی می‌تواند این بحران را هم مانند بحران‌های دیگر از سر بگذراند یا دید در شب هم برای همیشه تعطیل می‌شود؟
+35
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    اونوقت خامنه ای (شاه اسماعیل) بیسواد میگه ما بهترین دموکراسی دنیا رو داریم. خاک عالم بر سر مزدوران این رژیم چه داخلی چه خارجی.
    6
    27
    ‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.