مرکز آمار: ایرانیان دو ساعت و ۴۶ دقیقه کار می‌کنند

مرکز آمار ایران گزارشی از ساعاتی که شهروندان به کار، استراحت، فعالیت‌های داوطلبانه یا خانه‌داری اختصاص می‌دهند منتشر کرده است که نشان می‌دهد، ایرانیان به طور میانگین دو ساعت و ۴۶ دقیقه در روز کار می‌کنند و بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت مشغول مراقبت‌های شخصی هستند.
آمار منتشرشده در رسانه‌های ایران، به طرحی باز می‌گردد که در زمستان سال گذشته عملی شد و هدف از آن بررسی الگوی گذران وقت در میان شهروندان ۱۵ ساله و بیشتر بوده است.
بر اساس آمار منتشرشده، کم‌ترین فعالیت روزانه مربوط به امور داوطلبانه یا خیرخواهانه می‌شود که ۳ دقیقه در روز است.

آمار نشان می‌دهند که فعالیت‌های مربوط به مراقبت شخصی طی هفت سال گذشته، بیشترین رشد را داشته است. در حالی‌که زمانی که ایرانیان صرف آموزش و فراگیری می‌کنند بیشترین کاهش را داشته است.
 
به گفته مرکز آمار، شهروندان بیشترین زمان را پس از مراقبت‌های شخصی، صرف فعالیت‌های داخل خانه می‌کنند؛ به طور میانگین ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه.
 
استفاده از رسانه‌های جمعی پس از فعالیت‌های شغلی و کاری قرار می‌گیرد و دو ساعت و ۹ دقیقه (۱۲۹ دقیقه) از زمان را به خود اختصاص می‌دهد.
 
آمار «استتیستیک‌پورتال» نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با ۲۹۳ دقیقه (تقریبا ۵ ساعت در روز) استفاده از رسانه‌های جمعی در صدر کشورهای جهان از این نظر قرار دارند. در آلمان یا فرانسه تقریبا ۲۲۰ دقیقه و در چین و سوئد، میانگین به ۱۶۰ دقیقه در روز می‌رسد.
«کار» و «مراقبت شخصی»
همه مردان و زنان ایرانی بیشتر از ۱۵ سال، به گفته مرکز آمار ایران، ۱۶۶ دقیقه در روز کار می‌کنند. این رقم در میان مردان بیشتر از زنان است.
 
مردان ایرانی نزدیک به پنج ساعت در روز کار می‌کنند.
در میان افراد شاغل در ایران، مراقبت‌های شخصی و نگهداری، نصف روز را در بر می‌گیرد و در میان افراد بیکار این میانگین دو ساعت بیشتر است.
 
به نظر می‌رسد خواب روزانه نیز در فعالیت‌های «نگهداری و مراقبت‌های شخصی» گنجانده شده است.
برای نمونه آمار وزارت کار ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد که نگهداری و مراقبت‌های شخصی (از خواب روزانه تا امور بهداشتی و آرایشی) کمی بیشتر از ۱۰ ساعت از وقت شهروندان آن کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
 
آمار نشان می‌دهند که فعالیت‌های مربوط به مراقبت شخصی طی هفت سال گذشته، بیشترین رشد را در ایران داشته است. در حالی‌که زمانی که ایرانیان صرف آموزش و فراگیری می‌کنند بیشترین کاهش را داشته است.
 
آماری جمع‌آوری‌شده در سال گذشته میلادی توسط «سازمان همکاری‌ها برای اقتصاد و توسعه» (او‌ای‌سی‌دی) نشان می‌دهد که ساعات کاری در برخی کشورهای جهان میانگینی بین ۲۳۰ دقیقه تا ۳۶۰ دقیقه است. برای نمونه آلمانی‌ها یا فرانسوی‌ها (مردان و زنان) تقریبا ۲۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر در روز کار می‌کنند و شهروندان مکزیک، کاستاریکا یا کره جنوبی تا ۳۶۰ دقیقه.
 
میانگین کار روزانه در ایران در حالی‌ست که در تابستان سال گذشته مرکز آمار ایران گفته بود جمعیت «غیرفعال» کشور به طور بی‌سابقه‌ای رشد کرده است.
 
بنا بر آماری که در آن زمان تهیه شده بود، در زمانی کم‌تر از ۱۰ سال، ۶.۵ میلیون نفر به افراد «غیرفعال» افزوده شده و جمعیت کسانی که نه شاغل هستند نه بی‌کار به تقریبا ۴۰ میلیون نفر رسیده است.
آمار نشان می‌دهند که زنان ایرانی همچنان نرخ مشارکت اقتصادی کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهند که دلیل آن «فضای نابرابر رقابتی» برآورد می‌شود.
 
با وجود مشارکت کم‌تر زنان در اقتصاد، نرخ مشارکت آنها در امور اجتماعی از مردان بیشتر است.
+40
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    Mammal - لندن، انگلستان

    وقتی‌ ۴۰ میلیون بیکار هستند میخواهید مردم چی‌ کار کنند؟ آنها هم که سر کار هستند و کم کاری میکنند بخاطر مدیران بیکفایت هست که نمیتوانند اداره کنند. ۸ هزار دکتر بیکار هست این نشان میدهد که کسی از مسئولان بلد نیستند کار درست کنند و فقط دانشگاه آزاد، نور، تاریکی‌ و غیره میسازند که آن ته پول مردم را بمکند و امید پوچ و تو خالی‌ بهشان بدهند. سرباز رهبر تو این سایت که به دروغ میگه در انگلیس هست هفته‌ا‌ی میاد و زود هم جیم می‌شه، هنوز نگفته قیمت بلیط اتوبوس لندن چنده
    3
    30
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند

    ایرانیها سر کار همش تسبیح میچرخانن چایی میخورن و در صفت نمازن کار مفید که انجام نمیدهند
    6
    37
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان

    خامنه ای انگل چند دقیقه کار میکنه!؟ تو اون مملکت آخوند شارلاتان دو دقیقه و ۴۶ثانیه کار میکنه؟. به نظر من باید مردم ایران برای یک هفته تو خونه هاشون بمونن و یک ثانیه هم برای حکومت بی لیاقت آدمکش آخوندی کار نکنند تا آخوند فاسد حساب کارش را بکند!
    2
    35
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران

    این آمار هیچ گونه ارزشی نداره،این سا عات کار در مورد کارمندان اداره دارائی،شهرداری،گمرک،سپاه پاسداران و امثالهم صحیح می‌باشد اما نمیشه بگیم که ‌یک کارگر یا بنای ساختمان روزی دو ساعت کار می‌کنه و یا معلمین و یا رانندگان اتوبوس شرکت واحد و. این آمارها بیشتر با نحوه کار اداره آمار سنخیت داره.
    2
    35
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    اون دو ساعتو خورده ای هم که نصفش میره واسه چک کردنه تلگرام و وایبرو فیس بوک و اینستاگرام .
    0
    21
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    من این خبر را طور دیگری شنیدم . که ایرانیان در زمستان 2 ساعت و46 دقیقه کار میکنند. بهرحال من نفهمیدن . 46 دقیقه چرا ?
    0
    7
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. حق با شماست تعدادی در آن خرابشده ی این دین ننگین ملایش انقلابش جان میکنند تعدادی در سر کار قصه ی ملا نصرالدین و تعریف فلان رستوران و چرندیات دیگر.....نکبت باقی‌ خواهد ماند با این ملت نباید افسانه ی آزادی ساخت..این شعار دیگر جوک شده..امسال اینها رفتنی هستند...!!!!!
    0
    15
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. دوست عزیز..نوشته میانگین دیگه ! خوب همه جای دنیا هم کارگر وجود داره و هم شغلهای دیگه ! من فکر کنم تو ایتالیا زیر 2 ساعت باشه این آمار ! :))))))
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.