«دو زخمی و چند بازداشت» در درگیری تجمع اعتراضی تبریز

رادیو فردا : گزارش‌ها حاکی است که روز دوشنبه ۱۸ آبان در شماری از شهرهای شمال غربی ایران از جمله تبریز، اورمیه، اردبیل و زنجان تجمع‌هایی در اعتراض به برنامه تلویزیونی «فیتیله» برگزار شده است. گزارش‌ها از تبریز  حاکی است که بین نیروهای امنیتی و معترضان درگیری روی داده است و «برخی» از معترضان بازداشت و دو نفر نیز زخمی شده‌اند.
 
پخش برنامه طنزآمیز کودکان «فیتیله» از تلویزیون دولتی ایران در روز جمعه موجب خشم و اعتراض  شهروندان در استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان شده است. معترضان، این برنامه را حاوی مطالب توهین آمیز نسبت به خود می دانند. با این حال، مدیر صدا و سیما به دلیل پخش این برنامه عذرخواهی کرده است.
 
 در همین حال، رحیم شهرتی فر، فرماندار تبریز به ایرنا گفته است: عده‌ای از جوانان به عنوان اعتراض در ساعت ۱۶ بعد از ظهر امروز در تبریز تجمع کردند و پلیس و نیروی انتظامی با توجه به وظیفه ذاتی خود مبنی بر ممانعت از برگزاری تجمع‌های غیرقانونی و فاقد مجوز و برای حفظ امنیت و آرامش شهر و جان و مال مردم، درخواست متفرق شدن تجمع کنندگان را کردند.
 
فرماندار تبریز گفته است که در این تجمع «به صورت محدود منجر به بروز تنش جزئی شده بود، به سرعت به پایان رسید.»
وی اضافه کرده است: در این تجمع دو نفر بر اثر اصابت سنگ از ناحیه سر زخمی شدند.
فرماندار تبریز توضیح بیشتری در خصوص مجروحان این درگیری ارائه نکرده است.
 
در همین حال واحد مرکزی خبر، خبرگزاری رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گزارش داده است: «در تجمع امروز تبریز، عده‌ای با سوء استفاده از اعتراض آرام مردمی به یک برنامه در شبکه دو سیما، به برخی اماکن عمومی اسیب رساندند که در نتیجه نیروی انتظامی دخالت و برخی از برهم زنندگان نظم و متعرضان به اموال عمومی را بازداشت کرد.»
 
واحد مرکزی خبر تعداد کسانی که در این تجمع اعتراضی بازداشت شده اند را اعلام نکرده است.
در همین حال، برخی گزارش حاکی است که نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان در تبریز، از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.

واحد مرکزی خبر می گوید، علاو بر تبریز تجمع های اعتراضی نیز در روز دوشنبه در  شهرهای اورمیه، اردبیل و زنجان برگزار شده است.
رییس سازمان صدا و سیما صبح روز دوشنبه با ابراز «تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت» در بخشی از برنامه «فیتیله‌ها» گفته بود: «با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است برخورد جدی و رسیدگی کامل می‌شود.»
به دنبال واکنش ها به پخش «فیتیله ها» در روز جمعه، مدیر شبکه «دو» تلویزیون دولتی ایران، دو نفر را توبیخ و یکی از مقام‌های نظارتی را از کار برکنار کرد.
پیشتر صدا و سیما در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پخش برنامه «فیتیله» متوقف شده است.
+46
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    hossein+87+ - ایران، ایران
    بابا من این کلیپ رو دیدم. یعنی جوگیر تر از این تبریزیا هیچکی نیست. بیخود جو میدن. همه ی اقوام میگن تو فیلما نباید با لهجه اونها یا درباره اونها صحبت بشه! فقط فارسی اون هم با لهجه تهرانی! حالا تهرانی ها هم باید یه روزی تجمع کنن و از این به بعد فیلم ها باید صامت ساخته بشه! من تبریز دانشجو بودم و با اینکه رگ و ریشه ترک دارم ، جوگیر تر از این تبریزیای عزیز ندیدم. البته جمع نمیبندم ولی استثنائاتشون خیلی کمه! اینهمه شهر ترکنشین داریم و فقط به اینا بر خورده! انصافا با جنبه تر از شمالیا و جنوبیا ندیدم. زرت و زرت با لهجه شون فیلم میسازن و مسخره میکنن و اونها هم با لبخند جواب میدن. سریال پایتخت که کلا مسخره بازی و مسخره کردن شمالیا بود. حالا اینو واسه ترکا میساختن باور کنید 2تا غیور مرد از تبریز میرفتن عملیات انتحاری!! نکته جالب اینه که این کلیپی که ساخته شده ، بازیگر اصلیش خودش ترکه! البته تبریزیا میگن ما فقط ترکیم و بقیه فارس هستن با لهجه ترکی! خداییش این طرز تفکر رو دارن. بسیار مهربان و سختکوش هستن ولی متاسفانه فکر میکنن خیلی میفهمن و بقیه نفهم تشریف دارن .
    40
    58
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    شنبلیله - اسلو، نروژ

    به خاطر یه برنامه کودک ببین چکار میکنن، بعد میگن چرا ..........
    32
    54
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    forogh - اصفهان، ایران

    ثلث این اتحاد که برای فیتیله داریم و تجمع می‌کنیم را اگر برای گرانی و بیکاری و اعتیاد و.. داشتیم و حکومت را وادار به پاسخگوی میکردیم حالا وضع این نبود.
    18
    74
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    من دربه در - دوسلدورف، آلمان

    این خس و خاشاک کی باشند که امنیت ایران نوین ساخته شده به دست رهبر کل مسلمین جهان حضرت اقا الامام خامنه ای(أرواحنا لهم فدا)را بخواهند بهم بزنند.اگر اقا حکم دهند .....حالا یه طنزی بوده که به واقعیت نزدیک بوده دیگه این چندتا جوان خام کشش ندهند دیگه که مسولیت عواقبش با خودشون خواهد بود.جانم فدای رهبر.ای علی زمان،شما جانشین امام زمانید اقا.
    43
    12
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    chupan - یونشاپینگ، سوئد
    این اذری ها هم دیگه گندشو مسخره کردنا .
    29
    29
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان
    بعضی دوستان کال هستند ، اینجا به لحظه فارسی صحبت کردن ترکها توهین نشده به خود ترکها با زبان ترکی در فیلم توهین شده و بدتر از همه وقتی در تلوز یون به ترکها توهین شده ولی از آزری ها ( موجود بی نام و نشان و بی تاریخ از ترک به فارس برگشته اصالت فروش ) پوزش می خواهند ! . در تمام کشورهای متمدن هم اتفاق می افتد ولی از طرف گروه افراطی در شبکه های بی نام و نشان ماننده بهرام مشیری نه در شبکه سراسری دولتی که با پول همان ملت را ه افتاده ، اینجا دولت از افراد افراطی هم افراطی تر هست .
    27
    14
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
    آخوند خائن کارش بهتر از این نمیشه که تفرقه بندازه میان اقوام یا شیعه و سنی
    7
    20
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    persianshadow1 - برایتون، انگلستان
    امیدوارم دولت بزنه بترکوندشون، چند تاشونو که کشتن میفهمن ایران جاى این بیمزه بازیها و لوسبازیها نیست! چند تاشونو شهید راه برس توالت کنند تا حالیشون بشه چه خبره، هیچ کدوم از اقوام ایرانى هم پشت شما پانترکها نیستند، از بس عقده اى هستید.
    21
    38
    ‌سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.