رئیس پارلمان اروپا وارد تهران شد

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپاروز شنبه و همزمان با نخستین سفر رئیس پارلمان اروپا به تهران، وزیر خارجه کره جنوبی نیز پس از ۱۳ سال به ایران سفر کرد.
مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، صبح روز شنبه ۱۶ آبان وارد تهران شد و با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، دیدار کرد.
 
براساس گزارش‌ها، رئیس پارلمان اروپا در سفر یک‌روزه خود به تهران با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز دیدار خواهد کرد.
 
این نخستین سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران است. پس از توافق اتمی وین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران سفر کرده بود.
 
سفر رئیس پارلمان اروپا به تهران ۲۰ روز پس از انتشار بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تصویب چارچوب قانونی این اتحادیه برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، دیدار با محمد جواد لاریجانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس پارلمان اروپا به تهران است.
رئیس پارلمان اروپا پیش از سفر به تهران در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود که در این سفر با «نمایندگان جامعه مدنی» نیز دیدار خواهد داشت.
 
در این بیانیه اشاره‌ای به نام افراد یا گروه‌هایی که بنا است رئیس پارلمان اروپا با آنها دیدار کند نشده بود.
درسال ۹۲ سفر هیئت پنج نفره پارلمان اروپا به تهران به ریاست تاریا کرونبرگ، رئیس گروه ایران در این پارلمان و دیدار این هیئت با نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر و جعفر پناهی، فیلمساز، خبرساز شده بود.
رئیس پارلمان اروپا: آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با رئیس پارلمان اروپا گفت که طرفین «مذاکرات مفید و سازنده‌ای» در زمینه همکاری‌های «اقتصادی و بحران‌های منطقه» داشته‌اند.
 
آقای لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از بشار اسد، «تقلیل مسایل بحرانی در منطقه به فرد» را یک «اشتباه استراتژیک» دانست و تأکید کرد که «مسئله سوریه بحث فرد نیست.»
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «مسئله سوریه شروعی برای به هم ریختن منطقه است لذا اگر نگاه دقیقی به منطقه کنیم می‌بینیم که تروریست‌ها در حال رشد هستند و برای مردم سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان مشکلات کثیری را ایجاد کرده‌اند.»
 
رئیس پارلمان اروپا نیز در پاسخ به این پرسش گفت: «من به آقای لاریجانی هم گفتم که به باور من آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد ولی در زمان حال و کوتاه‌مدت می‌توان برای آن متصور بود و باید این دو مقوله را با هم نگریست.»
 
وی اضافه کرد: «باید مردم سوریه در انتخاباتی بتوانند برای کشور خود تصمیم بگیرند و از آن جمله کشورهایی مانند ایران، اتحادیه اروپا، عربستان، روسیه و آمریکا می‌توانند این جریان را تسهیل کنند.»
آقای شولتز تأکید کرد که در یک «گفت‌وگوی ملی» در داخل سوریه می‌توان به یک راه حل رسید و باید در این راستا «کسانی که جنایت جنگی انجام داده‌اند مانند کسانی که بمب بر سر ملت خود می‌ریزند پاسخگو باشند.»
سفر معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران
روز شنبه همچنین سریل راما فوزا، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به تهران سفر کرد.
به گفته خبرگزاری ایرنا، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است در دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران «مقدمه سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی را به تهران فراهم کند.»
 
در این سفر همچنین، هیأتی متشکل از ۱۶۰ تن از بازرگانان و صاحبان صنایع آفریقای جنوبی روز یکشنبه با نمایندگان بخش خصوصی ایران دیدار می‌کنند.
 
دفتر معاون ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی، پیش از این سفر اعلام کرده بود که این کشور در صدد ساخت یک پالایشگاه نفت است که در آن با استفاده از نفت خام ایران می‌تواند میزان تولید بنزین را افزایش داده و وابستگی به شرکت‌های خارجی را کاهش دهد.
 
در پی اعلام تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، آفریقای جنوبی که بیشترین میزان نفت مورد نیازش را از ایران وارد می‌کرد، مجبور به کاهش خرید نفت از ایران شده بود.
سفر وزیر خارجه کره جنوبی به ایران پس از ۱۳ سال
روز شنبه همچنین یون بیونگ، وزیر خارجه کره جنوبی، وارد تهران شد. آخرین سفر وزیر خارجه کره جنوبی به تهران در سال ۲۰۰۱ انجام شده بود.
 
وزیر خارجه کره جنوبی در سفر یک‌روزه خود به تهران با حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.
 
کره جنوبی چهارمین مشتری نفت ایران محسوب می‌شود اما در سال‌های گذشته و پس از تحریم‌های غرب علیه ایران خرید نفت از ایران را کاهش داده بود.
+18
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    عکسشو که دیدم متوجه شدم که ایشون دهان و دندان داره . پس میشه نتیجه بگیریم که این آقا هم برای خوردن و چاپیدن اومده و نه برای دلسوزی برای مردم
    3
    12
    شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    امیر کانگا - تهران ، ایران
    خوش اومدی گل پسر بوس
    4
    5
    شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.