آیا داعش از توانایی لازم برای ساقط کردن هواپیمای مسافربری روسیه برخوردار است؟

تمامی ۲۲۴ سرنشین این هواپیما در اثر سانحه کشته شدند
از همان ابتدا که وابستگان به گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت سقوط هواپیمای روسی را به عهده گرفتند، کارشناسان در مورد توانایی این گروه در ساقط کردن یک جت مسافربری، آن هم از ارتفاع ۳۱ هزار پایی شک داشتند.
 
کارشناسان شک دارند که این گروه سلاح لازم برای ساقط کردن هواپیماهای مسافربری در ارتفاع بالا را داشته باشد.
 
گروه داعش و "ولایت سینا" که خود را زیر مجموعه این گروه در مصر معرفی می‌کند، هیچکدام به سلاح‌های لازم برای هدف قرار دادن هواپیمایی در ارتفاعات بالا دسترسی ندارند و اصولا هیچکدام دارای سابقه انجام حملات هوایی نیستند.
 
اما با گذشت پنج روز از سانحه‌ای که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت "احتمال بیشتر آن است که این هواپیما در اثر بمبگذاری تروریستی" ساقط شده باشد.
روز شنبه یک فروند ایرباس ۳۲۱ متعلق به شرکتی روسی از شرم الشیخ به سن پترزبورگ می‌رفت که در صحرای سینا سقوط کرد و روز چهارشنبه مقام‌های بریتانیایی پروازها از مبدا و به مقصد شرم الشیخ را متوقف کردند.
جولیان بری، کارشناس امنیت هوانوردی می‌گوید حتی برای گروهی تروریستی که دارای کمترین امکانات است "بسیار محتمل" است که بتواند بمبی را درست پیش از پرواز، به داخل هواپیما ببرد.
به گفته این کارشناس این احتمال که مسافری بتواند بمب را با خود حمل کند و به داخل هواپیما ببرد بسیار کم است اما "احتمال دارد که کسی آن را به داخل انبار محموله برده باشد و سپس از آنجا به داخل هواپیما انتقال یافته باشد."
 
این روزها همه هواپیماهای مسافربری، محموله نیز حمل می‌کنند و نگرانی کارشناسان آن است که در فرودگاه شرم‌الشیخ تدابیر امنیتی در انبار محموله رعایت نمی‌شود.
 
آقای بری می‌گوید: "در بسیاری از فرودگاه‌های خاور دور و خاورمیانه به دلیل کمبود خدمه و امکانات، بارگیری با دقت کم و عجولانه انجام می‌شود تا پروازها با حداقل تاخیر مواجه شوند."
 
به گفته او: "همین مسئله منجر به عدم رعایت نظم و اصول امنیتی می‌شود."
مصر این فرضیه که انفجار بمب موجب سقوط هواپیما شده است را مورد انتقاد قرار داده است.
حسام کمال، وزیر هوانوردی مصر گفته است که " تمامی فرودگاه‌های مصر با رعایت کامل اصول ایمنی و امنیتی" اداره می‌شوند.
قطعات هواپیما در شعاع وسیعی پراکنده شده که نشان می‌دهد هواپیما احتمالا در هوا منفجر شده استرسانه‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گزارش داده بودند که ماهواره‌های نظامی در زمان سقوط هواپیما یک "درخشش ناشی از حرارت" را بر فراز صحرای سینا ردیابی کرده‌اند که می‌تواند ناشی از انفجار بمب باشد، اما مقامات آمریکایی گفتند که انفجار باک سوخت یا موتور هم می‌تواند عامل آن باشد.
 
روز چهارشنبه گروه ولایت سینا که در گذشته نامش "انصار بیت‌المقدس" بود با انتشار یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بر مسئولیت خود در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در شبه جزیره سینا تاکید کرد، اما از ارائه جزئیات درباره چگونگی انجام این حمله تا "زمانی مناسب" خودداری کرد.
 
"ما با کمک خداوند این هواپیما را منهدم کردیم اما به هیچ وجه موظف نیستیم که روش خود را توضیح دهیم. پس لاشه هواپیما را خوب جستجو کنید و جعبه سیاه را پیدا کنید و آن را خوب بررسی کنید."
 
در صورت اثبات این ادعا، این اولین حمله گروه داعش علیه یک هواپیمای مسافربری است که برای این گروه تروریستی گامی بسیار بزرگ و وحشتناک محسوب می‌شود.
 
حمله‌های مهلک و رعب‌انگیز علیه غیرنظامیان جزو حیطه تخصص گروه‌های رقیب داعش، از جمله القاعده بوده است که در حملات یازده سپتامبر و بسیاری از حملات هوایی دیگر دست داشته‌اند.
 
دکتر اچ ای هلیر، کارشناس امور خاورمیانه می‌گوید که "ابعاد حمله به جت مسافربری روسیه" بسیار وسیعتر از آن است که از یک چنین گروهی انتظار می‌رفت.
 
"من فکر نمی‌کنم کسی انتظار داشت داعش بتواند هواپیمایی را ساقط کند، شاید آدم ربایی یا بمب‌گذاری در هتل بله، اما حمله‌ای در این ابعاد غیر منتظره بود."
 
به گفته دکتر هلیر اثبات این مسئله که داعش در سقوط هواپیما دست داشته است، نه تنها به این معناست که ضربه بزرگی به دو دشمن این گروه یعنی روسیه و مصر وارد شده است، بلکه یک "یک کودتای بزرگ تبلیغاتی" نیز برای این گروه محسوب می‌شود.
 
دکتر هلیز می‌گوید: "حتی اگر ثابت شود که سقوط هواپیما کار داعش نبوده است، باز هم وقوع این سانحه برای این گروه یک پیروزی محسوب می‌شود زیرا آنها همه بحث‌ها پیرامون این موضوع را به خود اختصاص داده‌اند."
+2
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    تیتو تیتو - تهران، ایران
    داعش قادر نیست اما امریکا و انگلیس قادرند . والسلام
    6
    19
    شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    توانایی خاصی نمیخواد،کافیه یه بمب دست ساز رو وارد قسمت بار کنن که با توجه به خر تو خری فرودگاه مصر سخت هم نبوده.
    0
    24
    شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    چرا برق آ رفت ی - پاریس، فرانسه
    فکر نمیکنم،این قدرها هم سخت و پیچیده باشه،من با جناب (Nakamichi - لندن، انگلستان ) موافقم، مثل چهار شنبه سوری که از کاربیت و اکلیل و سرنج ، یا کلرید +سدیم وکمی آب که باعث شعله ور شدن میکنه،و. هزاران کوفت دیگه،. و اما چطور . باید این رو در نظر داشت که خیلی ها با هر روشی یا پول ویا تحدید خانوادهاشون. یا خودشون،یا شستشوی مغزی و. هزار کوفتی،یه هواپیمای دیگه هم موقعِ تِگ آوف منفجر . شده،از اون خبری نیست؟
    0
    7
    شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.