رئیس سازمان حج ایران: اجساد جدیدی در سردخانه‌های مکه پیدا کرده‌ایم

شمار زائران ایرانی کشته شده در منا بیش از هر کشور دیگری بوده استهنوز وضعیت تعدادی از زائران ایرانی کشته شده در مراسم حج امسال مشخص نیست و تلاش برای شناسایی اجساد یافت شده در سردخانه‌های مکه ادامه دارد.
 
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی، گفته است که از سرنوشت بیست و پنج تن از زائران مفقود ایرانی حج هنوز اطلاعی در دست نیست اما به تازگی تعدادی جسد شناسایی نشده در سردخانه‌های مکه یافت شده است.
 
روز عید قربان سال جاری، ازدحام جمعیت در جریان اجرای مراسم رجم جمرات در منا به کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران منجر شد. بیش از چهارصد و شصت تن از کشته‌شدگان از زائران ایرانی بودند که اجساد اکثر آنها شناسایی و برای دفن به ایران انتقال یافت و معدودی هم در مکه دفن شده‌اند اما به گفته مقامات ایرانی هنوز از سرنوشت تعدادی از آنان، از جمله غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در بیروت اطلاعی در دست نیست.
 
رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرده که با ارسال نمونه‌های دی‌ان‌ای بستگان حجاج مفقود و تطبیق آنها با اجساد دفن شده در مکه و اجسادی که به تازگی در سردخانه‌های آن شهر یافت شده، سرنوشت مفقودان هم روشن شود.
 
بروز حوادث مرگبار در جریان برگزاری مناسک حج بی‌سابقه نیست اما تعداد زیاد کشته‌شدگان و همچنین چگونگی روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی باعث توجه بیشتر مقامات ایران به حادثه سال جاری شده است.
 
در مورد شمار کشته‌شدگان، مقامات سعودی هنوز در آمار قبلی شامل ۷۶۹ کشته و ۹۳۴ زخمی تجدید نظر نکرده‌اند. آنان در مورد آمار بالاتری که از سوی منابع دیگر مطرح شده گفته‌اند که ممکن است این آمار شامل کسانی باشد که به دلایل دیگری در جریان برگزاری مراسم حج درگذشته‌اند.
اخیرا خبرگزاری رویترز گفت که با محاسبه ارقام اعلام شده توسط کشورهای مختلفی که زائران آنان متحمل تلفات شده‌اند، شمار کشته‌شدگان واقعه منا به حدود ۲۱۰۰ نفر بالغ می‌شود.
رهبر جمهوری اسلامی از کشته شدن هفت هزار مسلمان در منا سخن گفته استکوتاه مدتی پس از واقع منا، مقامات جمهوری اسلامی حکومت عربستان را به پرده‌پوشی در مورد این ماجرا متهم کردند و گفتند که بیش از چهار هزار نفر در منا کشته شده‌اند. چندی پیش، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از عدم اعتراض کشورهای اسلامی به عربستان، گفت که هفت هزار مسلمان در منا کشته شده‌اند. اخیرا برخی منابع رسمی جمهوری اسلامی این آمار را به کار گرفته‌اند اما منبع این رقم را اعلام نکرده‌اند.
 
از زمان تاسیس جمهوری اسلامی، رابطه بین حکومت به رهبری روحانیون شیعه در ایران و حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان غالبا سرد و در مواردی تیره بوده است. در چند سال اخیر، موضعگیری‌های مختلف دو حکومت در مورد جنگ داخلی سوریه، رقابت‌های فرقه‌ای در عراق و اخیرا، درگیری‌های یمن باعث تیرگی بیشتر این روابط شده است.
+14
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    خب همه رو دستجمعی بیارین ایران و در دانشگاههای ایران دفن کنین! ما که ماشالله دانشگاه زیاد داریم! :o
    14
    17
    جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.