وزارت خارجه ایران: در حال بررسی شرکت در اجلاس بین‌المللی سوریه هستیم

به دنبال دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس آینده سوریه که اواخر هفته جاری در وین برگزار می‌شود، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است کشورش در حال بررسی مشارکت در این اجلاس است.
 
یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرده است که از ایران به طور رسمی برای شرکت در نشست مربوط به بحران سوریه در وین دعوت شده است. بر اساس این گزارش، این دعوتنامه را آمریکا و روسیه برای ایران ارسال کرده‌اند.
 
خانم افخم امروز، ششم آبان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا، ضمن تایید دریافت این دعوت گفته است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای دومین بار طی ۲۴ ساعت گذشته با همتای روسی خود تلفنی درباره مسائل سوریه رایزنی کرده است.
 
آقای ظریف و سرگئی لاوروف شب گذشته هم درباره بحران سوریه تلفنی با هم گفت‌و‌گو کردند.
 
در صورتی که ایران به این دعوت جواب مثبت دهد این اولین بار خواهد بود که ایران در نشست صلح سوریه که کشورهای غربی میزبان آن هستند، در کنار مخالفان بشار اسد شرکت خواهد کرد.
 
مقام‌های آمریکایی از ماه سپتامبر که مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد از ایران و روسیه می‌خواستند که برای حل بحران سوریه به آمریکا کمک کنند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در این زمینه ابراز آمادگی کرده بود.
 
ایران و روسیه متحدان اصلی حکومت بشار اسد در سوریه هستند و کمک‌های نظامی در اختیار نیروهای او می‌گذارند در حالیکه کشورهای غربی و عربی شرکت کننده در اجلاس بین‌المللی سوریه با ادامه حکومت او مخالف هستند.
 
پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود در صورتی که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا درباره موضوع اتمی به فرجام برسد، امکان گفت‌و‌گوی دو کشور درباره سایر مسائل منتفی نیست.
+7
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    کیوان م - تهران، ایران
    رژیم خونخوار اسد باید بره چه آخوندها و روس‌ها بخواهن یا نخواهن،و بعدش نوبت علی‌ گدا و مزدورانش هست که باید دنبال سوراخ موش بگردن .
    4
    15
    ‌چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    united-iran - آکلند، نیوزلند
    چه ناز هم میکنه این جمهوری اسلامی، زدید همراه با عربستان مردم سوریه را آواره کردید حالا ناز هم میکنید، تنها کسانی که نباید به این اجلاس دعوت بشوند یکیش جمهوری اسلامی و عربستان است که باعث بدبختی و آوارگی مردم سوریه شدند، این دوتا رژیم هیچ حقی در تصمیم گیری برای سرنوشت ملت سوریه ندارند.
    3
    9
    ‌چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    قیافه شبیه سوسمار زیر کامیون رفته..افکار از فاضلآب مساجد بد بوتر---مرگ بر شورش ننگین ۱۳۵۷
    4
    8
    ‌چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.