اثرات حنا و سدر بر موها

حنا دارای خواص متعددی است: هم‌زمان موها را رنگ‌ می‌کند و به آنها حالت نرمی و درخشندگی می‌بخشد.
شامپوها و لوسیون‌های ساخته شده از سدر
هنگام استفاده از سدر و حنا به این نکته توجه داشته باشید که اگر آنها را خوب آبکشی نکنید و موها را به دقت نشوئید، سدر لابه‌لای موها باقی می‌ماند و تأثیر عکس خواهد داشت و موجب ریزش مو می‌شود. یک قاشق سدر را در یک ظرف بزرگ ریخته و خوب هم بزنید تا کف کند و در نهایت با آب و کف سدر موها را بشوئید. پس از قرار دادن حنا بر روی موها، لازم نیست از شامپو استفاده کنید؛ اما اگر تمایل دارید موهایتان را شامپو کنید، شامپو باید ملایم و رقیق باشد. در حالی که هنوز موهای‌تان مرطوب است، می‌توانید با یک روغن گیاهی موها را ماساژ دهید.
 
اگر پس از قرار دادن حنا بر روی موها، آنها را خوب نشوئید، پوست سر دچار خارش و خشک می‌شود موها حالت شکننده پیدا می‌کنند، افرادی که از خشکی موها پس از استفاده از حنا، شکایت دارند، موها را خوب آبکشی نمی‌کنند. موها را آنقدر آبکشی کنید تا رنگ آب کاملاً بی‌رنگ و تمامی ذرات حنا از روی آن پاک شود. استفاده از حنا، خشکی مو و پوست سر را تشدید نمی‌کند، مگر در مواقعی که موها به خوبی آبکشی نشوند. هنگام خرید نیز دقت کنید حنا یا سدری که می‌خرید حاوی هیچ نوع ماده افزودنی و مصنوعی نباشد و کلمه 100 درصد طبیعی روی آن درج شده باشد.
 
حنای طبیعی هیچ‌گاه رنگ مشکی ندارد ولی استفاده از حنای مشکی ایمن نخواهد بود (چه در دوران بارداری و چه غیر از آن) و ممکن است موجب واکنش‌های آلرژیکی، قرمزی، تاول و یا سوختگی شود که در این صورت باید به سرعت درمان گردد.
موهای سالم با حنا
اگر می‌خواهید موهای سالم و مستحکم با رنگ زیبا داشته باشید و به دنبال یک راه مطمئن و طبیعی می‌گردید، وقت آن است که با حنا آشنا شوید. پودر حنا از برگ‌های فرآوری شده بوته حنا به دست می‌آید. حنا یک گیاه خودرو با لاسونیا اینرمیس و یکی از انواع رنگ‌های طبیعی است. رنگدانه‌های موجود در برگ گیاه حنا هنگامی که با مایعی مثل آب یا مایعات اسیدی مانند آبلیمو مخلوط شوند، رنگ پس می‌دهند. چیزی که حنا را از دیگر رنگ‌های طبیعی متمایز می‌کند، دوام رنگی بیشتر آن نسبت به رنگ‌های طبیعی دیگر است. برگ‌های جمع‌آوری و خشک‌شده بوته‌های حنا در رنگ‌آمیزی و رنگرزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
این برگ‌ها در کارخانجات به پودر تبدیل می‌شوند. در اکثر موارد پودر حنا از مخلوط تعدادی از گونه‌های مختلف برگ حنا (از نقاط مختلف یک کشور یا کشورهای مختلف) و یا حتی از ترکیب برگ انواع مختلفی از بوته‌های حنا به دست می‌آید. حنا پس از آسیاب شدن، الک می‌شود. با این کار حناهای مختلف از حنای نامرغوب تا بسیار مرغوب به دست می‌آید. حنای نامرغوب دارای تکه‌های مشخص برگ و ساقه است. حنای بسیار مرغوب شبیه پودر تالک می‌باشد و تکه های برگ و ساقه در آن وجود ندارد. الک کردن حنا معمولاً برای مواردی مثل رنگ کردن بدن و به خصوص مو اهمیت دارد.
 
با حنای بسیار مرغوب خمیر حنای روان‌تری به دست می‌آید و هیچ‌گونه تکه برگ یا ساقه در مو باقی نمی‌ماند و شستشوی مو با مشکل مواجه نمی‌شود. از حنا برای رنگ کردن دست‌ها، پاها و مو استفاده می‌شود که به خنک نگه داشتن بدن در اقلیم‌های بسیار گرم کمک می‌کند. در برخی نواحی حنا جزئی از جهیزیه عروسان است و در بسیاری از نواحی ایران از حنا در حنابندان برای آراستن عروس و داماد استفاده می‌شود. گاهی از حنا در مناسبت‌های مذهبی نیز استفاده می‌گردد. منسوجات نیز می‌توانند با حنا رنگ‌آمیزی شوند.
خاصیت حنا
حنا دارای خواص متعددی است:  هم‌زمان موها را رنگ‌ می‌کند و به آنها حالت نرمی و درخشندگی می‌بخشد. علاوه بر آن، خاصیت ضدقارچی دارد و میزان شوره سر یا تشکیل پوسته سر را کاهش می‌دهد، پوست سر را نرم می‌کند، کمی از پیچ و تاب موهای مجعد می‌کاهد و به حالت گرفتن موها کمک می‌کند. حنا به عنوان یک منبع طبیعی رنگ، موها را به رنگ قرمز زیبا و طبیعی در می‌آورد و همچون رنگ موهای مصنوعی عمل نمی‌کند. در واقع، ساقه مو را با رنگ قرمز درخشانی می‌پوشاند و با استفاده مکرر این رنگ پررنگ‌تر خواهد شد. حنا نمی‌تواند مو را روشن‌تر کند.
 
به علاوه، روی موهای تیره رنگ قرمز یا سایه متمایل به قرمزی ایجاد می‌‌کند. استفاده از حنا روی موهای مشکی یا قهوه‌ای سوخته، مو را به رنگ قهوه‌ای روشن یا مشکی بور در می‌آورد که سایه متمایل به قرمزی نیز در زیر نور آفتاب مشاهده می‌شود. موهای بلوند با استفاده از حنا به رنگ قرمز طبیعی در می‌آیند و اگر روی موهای قرمز رنگ (حنایی رنگ) استفاده شود، رنگ قرمز مو را پررنگ‌تر و قرمز‌تر می‌کند. حنا موهای قهوه‌ای را بسته به تیرگی و روشنی از یک قرمز طبیعی تا روشن یا قهوه‌ای متوسط تغییر رنگ می‌دهد. اگر حنا روی موهای سفید استفاده شود، مو را به رنگ نارنجی، قرمز طبیعی یا قرمز پر رنگ در می‌آورد.
چگونه از حنا استفاده کنیم؟
 
استفاده از حنای طبیعی برای نرمی و رنگ‌آمیزی مو نیازمند صبر و کمی یادگیری است. حنا برای رنگدهی مطلوب، نیاز به محیط اسیدی و محیط‌های گرم و شرجی (مرطوب) دارد و برای آنکه رنگ طبیعی خود را آزاد کند، نیازمند زمان است و باید به آن مدت زمان لازم داده شود.
+12
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.