انتشار محتویات 'ای‌میل های برنان' از جمله درباره ایران

وبسایت ویکی لیکس مدعی شده است که محتویات ای‌میل های شخصی جان برنان، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، از جمله درباره ایران را منتشر کرده است.
 
این رسانه افشاگر، روز چهارشنبه سه ساعت پس از آنکه گفت این اطلاعات را منتشر خواهد کرد آن را روی وبسایتش گذاشت.
 
ظاهرا همه این ای‌میل ها مربوط به زمانی است که آقای برنان برای سی‌آی‌ای کار نمی کرد. از جمله فایل مربوط به ایران در سال ۲۰۰۷ نوشته شده، زمانی که به نوشته ویکی لیکس آقای برنان یک شرکت تحلیل اطلاعات امنیتی به نام (آنالیسیس کورپ) را بنیان گذاشت.
اف‌بی‌آی و سازمان پلیس مخفی آمریکا در حال تحقیق درباره هک شدن حساب ای میل آقای برنان هستند.
 
یک دانش آموز دبیرستانی که مدعی هک کردن این حساب است به روزنامه نیویورک پست گفت که او فایل‌های کاری را در این ای‌میل ها یافته است.
 
این هکر که از او نام برده نشده به این روزنامه گفت از سیاست خارجی آمریکا خشمگین است. در حساب توییتر این نوجوان که ۱۳ ساله توصیف می شود تصاویری از آنچه به نظر می رسد اطلاعات دولتی است منتشر شده است.
 
آقای برنان در سال ۲۰۱۳ مدیر سی‌آی‌ای شد. پیش از آن به مدت چهار سال دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم بود.
 
ویکی لیکس نوشت:‌ "امروز، ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ و طی روزهای آینده ویکی لیکس درحال انتشار اسنادی از یکی از حساب‌های ای‌میل غیردولتی رئیس سی‌آی‌ای است. برنان در چند مورد از این حساب برای انتقال چندین پروژه با جنبه های اطلاعاتی استفاده کرد."
'معمای ایران'
در فایل مربوط به ایران که ویکی لیکس می گوید آقای برنان به تاریخ ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۷ تحت عنوان "معمای ایران" نوشته، او درباره چگونگی تعامل با ایران نظر می دهد.
 
تاکید می شود که آقای برنان در سال ۲۰۰۷ هنگام نگارش این متن برای سی‌آی‌ای کار نمی کرد. او از ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۵ برای سی‌آی‌ای کار کرده بود و فایل ها مربوط به دوسال پیش از به عهده گرفتن یک پست ارشد در امور امنیتی است.
 
او در آن تحلیل اشاره می کند که ایران در دهه های آینده "بازیگری عمده" در سطح جهان خواهد بود و اقدامات و رفتارش تاثیری ماندگار بر منافع دور و نزدیک آمریکا در مسائل مختلف منطقه ای و جهانی خواهد داشت.
 
او نوشت: "... از جمله دیده شده که ایران دارای توانایی بالقوه برای توسعه سلاح های اتمی است، و ایالات متحده چاره ای جز یافتن راهی برای همزیستی - و کنار آمدن - با هر دولتی که در تهران سر کار باشد، ندارد. همزمان دولت ایران هم باید با واشنگتن کنار بیاید، چون توانایی تهران برای پیش بردن منافع سیاسی و اقتصادی اش بر رابطه ای غیرخصمانه با ایالات متحده و غرب بستگی دارد."
 
براساس اسناد منتشره توسط ویکی لیکس، آقای برنان می گوید که موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که بزرگترین آنها "تقریبا ۳۰ سال سابقه رژیم مذهبی ایران در انجام تروریسم فراملیتی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، برای پیش بردن دستور کار انقلابی اش است."
 
او نوشت:‌ "تمایل تهران برای پیش بردن منافعش از طریق بازی با کارت تروریسم موقعیت آن را به عنوان یک کشور مسئول تضعیف می کند و تقریبا همه اعمالش را، حتی وقتی در حال تعقیب منافع مشروع سیاسی، اقتصادی و استراتژیک است زیر سوال می برد."
 
او می نویسد که این رفتار به خصوص از آن جهت دردسرآفرین است که دولت ایران ابزارهای قدرتمند زیادی مثل جعل اسناد رسمی و تهیه مواد منفجره و سلاح و استفاده از مراکز محافظت شده دیپلماتیک دارد، و بنابراین امکان برنامه ریزی و اجرای موفق حملات تروریستی را داشته:‌ "اغلب و برای مدتی بیش از حد طولانی، ایران در این گونه فعالیت ها پیشتاز بوده."
ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می کند.
توصیه ها
آقای برنان در آن تحلیل همچنین توصیه هایی در ارتباط با ایران برای رئیس جمهور بعدی دارد که از جمله تلاش برای "ایجاد یک دیالوگ مستقیم با تهران است."
 
او نوشت:‌ "به علاوه گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با تهران، نباید محدود باشد، چون طیف مسائلی که بیشترین اهمیت را برای ایران دارد - مشارکت در تروریسم و حمایت از گروه های افراطی و همچنین فعالیت های اشاعه هسته ای و بلندپروزی های منطقه ای، به طور جدایی ناپذیری به هم پیوسته است. لازم است چارچوبی جامع برای بحث در مورد این مسائل وجود داشته باشد."
به نوشته ویکی لیکس آقای برنان در سال ۲۰۰۸ حامی مالی مبارزات انتخاباتی آقای اوباما شد. همان سال، شرکت او، شروع کرد به دادن مشاوره امنیتی به مبارزات انتخاباتی آقای اوباما کرد.
 
به نوشته ویکی لیکس در همین دوره است که بسیاری از سیاست های مهم استراتژیک دولت اوباما از جمله در مورد ایران شکل گرفت.
او در سال ۲۰۰۹ دستیار آقای اوباما در سازمان امنیت ملی و مقابله با تروریسم شد تا زمانی که در سال ۲۰۱۳ مدیریت سی‌آی‌ای را به دست گرفت.
 
آقای برنان در یادداشت خود به رئیس جمهور بعدی آمریکا توصیه می کند لحن کلام مقابل ایران را "ملایم" کند و از جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به خاطر قرار دادن ایران در "محور شرارت" انتقاد می کند.
 
او همچنین نوشت که "حتی مشارکت مثبت ایران در کمک به مرمت محیط سیاسی افغانستان پس از طالبان با بی تفاوتی واشنگتن روبرو شد. به گفته جیمز دابینز، اولین فرستاده دولت بوش در افغانستان، دیپلمات های ایرانی خدمات مهمی در موفقیت مذاکرات با حمایت سازمان ملل داشتند که به سرکار آمدن دولت کرزی در کابل منجر شد."
 
"اما برخلاف وزرای خارجه سایر کشورهای شرکت کننده در آن مذاکرات، وزیر خارجه ایران از همتای ایرانی اش یادداشت شخصی تشکر دریافت نکرد درحالی که به گفته آقای دابینز او 'احتمالا بیشترین کمک' را کرده بود."
واکنش سی‌آی‌ای
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بیانیه ای انتشار این ای میل ها را یک "جرم" خوانده است.
در این بیانیه آمده است:‌ "خانواده برنان قربانی این ماجراست. این حمله (هک حساب ای میل)‌ چیزی است که می تواند برای همه اتفاق بیافتد و به جای تشویق، باید محکوم شود. هیچ نشانه ای نیست که هیچ کدام از اسناد منتشر تا این لحظه محرمانه بوده است. در واقع به نظر می رسد که اینها اسنادی باشد که انتظار می رود یک شهروند خصوصی با علائق و تخصص در زمینه امور امنیت ملی داشته باشد."
+33
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    پریستوک - تهران، ایران
    این یک تیکه رو هیچ جوره نمی تونم هضم کنم: نوجوان 13 ساله از سیاست خارجی آمریکا خشمگین است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.