نژاد پرستی در جامعه ایران: از اعراب و افغان ها تا جوک های قومیتی

عصر ایران - در روزهای اخیر ، دو تن از بازیگران سینما و تلویزیون ایران، اظهاراتی را علیه مردم عرب زبان بیان کردند و بعد از بروز اعتراضاتی، ضمن عذرخواهی گفتند که منظورشان عرب های ایرانی نبوده است.
 
این که منظور این دو بازیگر ، اهانت به هموطنان نبوده و از بابت سوء تفاهم به وجود آمده عذرخواهی کرده اند، نکته مثبت این ماجراست اما واقعیت این است که موضوع فراتر از این سخنان و فراتر از این دو بازیگر است.
 
باید به تلخی پذیرفت که افکار نژاد پرستانه در جامعه ایران وجود دارد و البته این بدان معنا نیست فراگیر و همگانی است اما متأسفانه کم هم نیست. همین دو بازیگر نیز بعد از آن حرف های نژاد پرستانه، تنها چیزی که گفتند این بود که منظورشان عرب های ایرانی نبوده است و جامعه هم از آنها پذیرفت.

این بدان معناست که اهانت های نژادی شان علیه عرب های سایر نقاط دنیا پابرجا و مقبول است!
 
متأسفانه برخی سیاست های ضد ایرانی و نژاد پرستانه ای که از سوی برخی دولت های عربی، به ویژه عربستان سعودی دنبال می شود، باعث این سوء تفاهم شده که این رویکردها، متعلق به کل مردم عرب در سراسر دنیاست و حال آن که به جز نژادپرستان، متعصبان و سیاست پیشگان، همه مردم عادی در همه جهان، کما بیش شبیه هم هستند و سرشان به زندگی شان مشغول است و مشکلی هم با دیگران ندارند.
 
نگاه نژاد پرستانه در میان برخی ایرانیان، فقط متوجه عرب ها نیست بلکه درباره همسایه دیگرمان افغانستان نیز چنین نگاهی در میان برخی مردمان ایران وجود دارد و بسیاری از ما ، دچار این تصور هستیم که برتر از افغانستانی هاییم. حال آن که اگر امروز افغانستان دچار وضعیت کنونی است، از قضای روزگار است و امکان دارد در گذر تاریخ، روزی وضع ما بدتر از حال کنونی افغانستان شود و ما مجبور باشیم برای کارگری به افغانستان برویم. آیا در چنان وضعیتی - که خدا نکند هرگز پیش بیاید - دوست خواهیم داشت کلمه "ایرانی" ، ناسزا تلقی شود یا افغان ها با رویکردی نژادپرستانه، خود را برتر از ایرانی ها بدانند؟!
 
تأسف بار تر این که نگاه نژاد پرستانه ای که در برخی لایه های جامعه ایران ریشه دوانده، نه فقط متوجه خارجی ها که معطوف به هموطنان نیز هست.

 شیوع این همه جوک های اهانت بار و با منشأ نژادی علیه اقوام مختلف ایرانی، هر چند توسط مردم "تحمل می شود" ولی آیا نشانه ای از این نیست که در نظر برخی، قوم و زبان خودشان بر قوم و زبان دیگران ارجح است؟ نگاه از زاویه دید بالا به دیگر اقوام و تمسخر آنان ، ولو به بهانه خنده و شوخی، استمرار همان نژادی پرستی است که درباره اعراب و افغان ها به شکلی رواج دارد و در داخل هم به گونه ای دیگر.
در رسانه های رسمی ما مانند صدا و سیما ، کشورهایی مانند آمریکا متهم به این می شوند که در آنها نژاد پرستی وجود دارد و سیاه پوستان و سرخ پوستان، قربانی نژاد پرستی هستند ولی وجود این مشکل در جامعه ایران، آن طور که باید و شاید مورد توجه و انتقاد قرار نمی گیرد و حتی در نظام آموزشی نیز به موضوع نژاد پرستی و عواقب آن مانند نفرت پراکنی و ناامنی در جامعه اشاره ای نمی شود!

اگر قرار است جوالدوزی به دیگران بزنیم، باید ابتدا سوزنی به خود بزنیم و الا تا ابد در این توهم که برترین و بی عیب و نقص ترین ملت جهانیم خواهیم ماند و دچار تبعات آن خواهیم بود.
+115
رأی دهید
-34

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    یک نوع نژادپرستی عجیبی در بین مردم ایران وجود دارد آنها معتقدند بعضی از نژادها پایین تر و برخی بالاتر هستند . ایرانیها معتقدند اعراب و افغانها پست ترین نژادند و خیلی از ایرانیها پایین تر هستند در رده بعد ترکها و آفریقایی ها و چینیها هستند که معتقدند از اعراب و افغانها بالاتر ولی از ایرانیها پایین تر هستند و جالب این که ایرانیها معتقدند موبورها و اروپایی ها برترین نژادند بخاطر همین وقتی یک توریست اروپایی به ایران می آید مردم چنان از او استقبال می کنند که خود توریست هم شوکه می شود در حالی که یک توریست آفریقایی یا ژاپنی هیچوقت مورد چنین استقبالی قرار نمی گیرد
    32
    86
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران
    شوخی‌ و جوک‌های که با اقوام ایرانی‌ میشه اصلا ریشه نژاد پرستانه و تحقیر نداره و فقط برای شوخ طبعی و وقت گذارنی هست، توی خود هر قومی حتا، افراد همون قوم ریشه‌ها و اصلیت‌های و ادب و رسم خودشون رو زیر سوال میبرن برای خنده و انتقاد، در مورد همسایگان هم همه جای دنیا این وجود داره که کشورها چشم چند تائی‌ رو نداشته باشن به هزار و یک دلیل
    55
    51
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    shana - خوزستان، ایران

    والا اینقدر که اعراب رو می پرستیم و با تعصب و افتخار مقلد حلقه به گوش رسوم بدوی اونا شدیم ، خود ایرانیان مظلومترین نژاد در ایران هستند
    28
    68
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    واقعا مقاله مزخری بود .چون ایرانیان نزاد پرست نیستند....پرواضح است اگراعراب حاشیه خلیج پارس گنده تراز دهانشون بگن ودر حاکمیت جغرافیایی ایران زرزر کنند ..ملت ایران بانگاه تحقیربه انان میکنند واگر هم میهنان افغان که زمان ناصرالدین شاه قاجار بی لیاقت ازمااگزفتند..خلافی یاناهنجاری درجامعه بوجوددبیارند بازبانگاه منفی به انان دارند مثل خیلی ازارازل اوباش ایرانی....یرانیان بسیار مهمان ناز ومظلوم هستند....دم اکبرعبدی گرم
    59
    40
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    والا خود افغانی ها با خودشون درگیری دارن هراتی ها با کابلی ها ، کابلی ها با پشتو زبانها ، اون چشم کشیده های خودشون رو بربری میگن و هزاره های خودشون رو مسخره میکن اونوقت ایرونی ها رو نژاد پرست میدونن؟ !! جوک همه جای دنیا هست المانیها برای اطریش و المانی زبانهای سویس ، یونانی ها برای قبرسیهای یونانی زبان ، ترکهای ترکیه برای اذری زبانها و ووو. توی ایران محله به محله برا هم جوک میسازن و اصلا ربطی به نژاد نداره
    38
    51
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    be_pa.khaste - هارلم، هلند
    متاسفانه بیشتر تو تهران شاهد این افکار زشت و مسخره هستیم. در صورتی‌ که درصد کمی‌ از مردم تهران اونم خیلی‌ کم دارای فرهنگ مناسب و جمعی‌ پسند هستن.شاید ۲%
    30
    46
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Ahmad_Esfahani - اصفهان، ایران
    marhoom alinaghi khan - اشنویه، ایران هب. دوست عزیز اون متن بالا را بخونید مثل این که درست متوجه نشدید بحث فقط شوخی و جک نیست در تار وپود ما نژادپرستی ریشه دوانده ما اگر یک رژیم دموکراسی اومد سرکار باید سالهای سال رواندرمانی بشویم و مداوا شویم نا این ذهنیت نژادپرستانه از بین برود ما اینجا دلیل و مدرک میخواهیم که هزاران دلیل بر نژادپرسنی ما هست اما شما با مهملات و نامفهوم بودن گفتید که خوب این ها جوک است وبعدش هم چشم دیدن همسایه ها را نداریم به هزار ویک دلیل همه این هزار ویک دلیل ناگفته شما اشتباه است نژاد پرستی به هر دلیلی محکوم است.
    13
    23
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    sarbaz007 - المان، آلمان
    توی همه جا نژاد پرست زیدان ، ولی‌ ایرانیها تنها مشگلی که دارن با عربی خلیج فارسی ،همین جا هم که ما هستیم افغان اینجا هم میگن والا ایران بهتر از اینجا بود ، یه دوستی‌ گفت بود توی تهران ، تهران خودش همشون از شرها دیگه اومدن، قومهی ایران مثل طناب ۱۰۰ پیچ به هم خوردن که کسی‌ نمیتونه اینرو باز کنه
    13
    20
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان

    قابل توجه اون دسته از ایرانیهایی که بجای مطالعه تاریخ کشور خودشون، تاریخ سرزمین عربستان و عراق رو بیشتر مطالعه کردن باید عرض کنم که واقعا غیر قابل قبوله که یک ملتی که خودش رو تافته جدا بافته میدونه ولی از تاریخ کشور خودش هیچ اطلاعی نداره!! افغانستان و ایران مانند کره شمالی و جنوبی از هم جدا شدن و در حقیقت خواهر از برادر و برادر از خواهر و .... امروز مردم کره جنوبی و شمالی بعد از 60 سال تونستن که اقوام و بستگان خودشون رو از نزدیک ملاقات کنن. اینکه بگوییم افغان پایین ترین نژاده، یعنی به نژاد ایرانی توهین شده، چون افغانستان و ایران متاسفانه یکی بود و شهر هرات در زمان قاجاریه از ایران جدا شد. خیلی مسخره به نظر میرسه که تاریخ کشور خودت رو ندونی و در عوض محل و ساعت کشته شدن امام حسین و امام حسن و امامزاده ها رو دقیق بدونی!!!!!!!!!!!!!!
    13
    47
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    parsi6 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    ۱. تو مرام نامه و احکام دینی عربهای سنی، ایرانی و شیعه یه انسان و یا بهتر بگم یه مسلمان محسوب نمی‌شه(چون به انسانیت اعتقادی بردارند) و کشتن ا‌ش و غارتش و تجاوز و به برده گرفتن زن و فرزندش ا‌ش عبادت محسوب. این تنفر و دیدگاه تو خون یه عرب تازی سوسمار خوره و این اعتقاد به دیگر اقوام سنی داخل کشور و همینطور افغانی‌های سنی و اقوام سنی پیرامون کشور ما انتقال پیدا کرده و این اقوام رو به قبله وهابیها نماز می‌خونند که اصلا ربطی‌ به سیاستهای این رژیم اخوندی نداره. چه اینکه در زمان شاه هم عرب‌ها و اقوام یاد شده همیشه مشکل ساز بودند و خواهند بود. حال اگه در مرزهای شرقی‌ کشور ما سر ایرانی‌ رو از تنش جدا میکنند و یا بعضی‌ افغانی‌ها در ایران تجاوز و جنایت میکنند و یا به حجاج ما اهانت می‌شه خیلی‌ تعجب نکنید. شما هرگز انتظار همدردی و حمایت از امثال سیرابی - شیراز یا سلطنت طلب- امارات نداشته باشید چون خودشون رو متعلق به جهان عرب و اسلام سنی میدونند نه به ایران.
    11
    21
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    parsi6 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    ۲. جوک ساختن یا گفتن ربطی‌ به نژاد پرستی‌ نداره. تهرانی‌ها خودشون ۹۰ درصد اهل شهرستانهای دیگه اند که طی‌ ۵۰ سال گذشته به تهران مهاجرت کردند. بنده خودم ریشه یه آذری دارم و بیشترین جوکهای مربوط به آذری‌ها رو با فامیل و دوستان شی‌ ر می‌کنم. با لًر‌ها و کردها و شمالیها و جنوبیها و مشهدی‌ها و شیرازی‌ها هم وصلت کردیم و هرگز مشکلی‌ نداشتیم. و چیزی به نام نژاد پرستی‌ بین ما وجود نداره. همیشه جوک گفتیم و خندیدیم. ۳. اگه در زندانها یه ما تجاوز اتفاق افتاده یا شکنجه وجود داره به ایرانی‌ و ایران مربوطه و این یک مساله داخلی‌ یه. ولی‌ اگه یه عرب پاپتی ملخ خور به ایرانی‌ توهین کنه و موجب آزارش شده باشه این مساله دشمنی محسوب می‌شه. که در این صورت ایرانی‌ نژاد پرست می‌شه. جنایات عرب‌ها سنی مثل داعش هرگز قابل مقایسه با اونچه در زندانهای ما اتفاق افتاده قابل مقایسه نیست.
    15
    22
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - بازل، سوییس

    کسی‌ که چنین مقاله‌ای می‌نویسه مثل اینکه از سیاست هیچ باری نداره،حرف من در مورد اکبر عبدی ‌ست که چندی قبل از یک رویداد که (در عربستان از دختر ۱۱ سالش خواستگاری کردن) به نظر من جنبه سیاسی داشت و هیچ نژادپرستانه نیست ،این کار عبدی را اینگونه توضیح بدم چون در ایران نمیشه مستقیماً با اسلام و جمهوری اسلامی مخالفت کرد ایشون از موقعیت پیش آمده استفاده نموده و مخالفتشو اعلام نمود ،گرچه از لحاظ ادبی‌ در‌شان هنر پیشه و آن هم در تلویزیون نیست ولی عاقلان حرفو گرفتن.
    6
    51
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    setayeshz565 - وین، اتریش
    نزادبرستی؟؟؟ یادمه وقتی ٦-٧ساله بودم هر وقت از جلوی أفغانیا رد میشدیم سریع دستشونو میزاشتن رو خشتکشون،یا جند سال بیش که هنوز ایران بودم یه روز تو یه کوجه خلوت دنبالم کردن و روسریمو از سرم کشیدن و من فرار کردم،حالا جرا نباید من از این ملیت متنفر نباشم؟یا در مورد عربا از وقتی رفتن مدرسه باید قران یاد میکرفتم و کلی کتابای دینی و مذهبی که با فرهنک من تناقض داشت!!!!
    8
    20
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    sahandd11 - کلن، آلمان
    متاسفانه نژادپرستی درایران سابقه نزیک صدساله داره . با روی کارآمدن سلسله پهلوی وسیاست یک ملت یک دولت یک فرهنگ (زبان مشتق أن است) وممنوعیت زبان های دیگر ومشئوعلیت دادن به زبان تاجیکی ( درایران فارسی گفته میشه). تمسخر وتحقیرفرهنگ ؛ ملل دیگر توسط دستگاههای دولتی ماهرانه و مخفی طرح ریزی شده تا بتوانند آنها را فارسی ریزه کنند وان سیاست در جمهوی اسلای هم اما با شدت زیا د ادامه یافت ولی چیزی که مشخصه شکست این پرسه نود ساله است. و در این نود سال این بدگویی وتحقیر اقوام اعم از ترک.عرب.کرد.بلوچ.گیلی وغیره یکی ازعوامل نژادپرستی بار آمدن وتحقیر مللی با این فرهنگهاست که در همساگی ایران هستند. بنابر این وعلل دیگر که متاسفانه اینجا نمی گنجد متاسفانه دور نمایی ضعیفی برای ایران یکپارچه درآینده دیده میشود.
    15
    8
    ‌سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    83hamid - میامی، ایالات متحده امریکا
    همه اینها به فرهنگ ۳۷ ساله جموری اسلامی برمیگردد تفرقه بنداز حکومت کن
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    sikan - موناکو، فرانسه
    جنگ بین قومیتها رو رضا پهلوی و با برنامه اشاعه داده و جمهوری اسلامی این سیاست رو عامدانه دنبال کرده
    7
    1
    ‌پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.