بریتانیا: امروز روزی مهم برای توافق هسته‌ای ایران است

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای در ارتباط با توافق جامع هسته‌ای ایران، امروز یکشنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) را "روزی مهم برای یک توافق تاریخی" خوانده است که در آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد مرحله اجرا می‌شود.
 
به گفته آقای هموند از امروز - که از آن به عنوان روز پذیرش توافق یاد شده - تمرکز بر اجرای تعهدات این توافق خواهد بود.
او گفت که امروز "نشانگر به سرانجام رسیدن یک دهه مذاکرات بریتانیا و شرکایش با ایران است".
 
در برنامه جامع اقدام مشترک پیش‌بینی شده بود که توافق جامع حداکثر ۹۰ روز بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت در تایید این توافق، واجد اثر یا به عبارتی وارد مرحله اجرا شود.
 
این فرصت ۹۰ روزه - که امروز به پایان می‌رسد - برای طی شدن روندهای قانونی و سیاسی لازم در داخل کشورهای طرف توافق در نظر گرفته شده بود.
 
دیروز شنبه ۲۵ مهر عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران به نقل از هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه امروز یکشنبه مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد.
خانم اشمید برای شرکت در اجلاس جانبی کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرده است.
روز اجرا
تاریخ مهم بعدی در توافق هسته‌ای ایران "روز اجرا" است که در آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعلیق، توقف یا محدود شدن بعضی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر اساس توافق تایید می‌کند و هم‌زمان تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد علیه تهران لغو یا تعلیق می‌شود.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران - که دیروز شنبه قانون مصوب مجلس برای اجرای برجام را ابلاغ کرد - امروز در سخنانی پیش‌بینی کرده است که تحریم‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی (حدود دو ماه و نیم دیگر) برداشته شود. او هفته گذشته هم گفته بود که توافق تا دو ماه دیگر اجرا خواهد شد.
 
آقای عراقچی هم گفته است که ایران نیز بعد از آن که از لغو تحریم‌ها اطمینان حاصل پیدا کرد اقدامات خود را برای اجرای تعهداتش شروع می‌کند.
+35
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    این توافق با سوسمارها و رئیس آنها خمینی قاتل در ۱۳۵۷ صورت گرفت تا ایران به این وضع وحشتناک از نظر حقوق بشر تبدیل شود..که شد..در هر جا دخالت کردید وضع هزاران برابر بدتر شد،عراق لیبی‌ نمونه..!!!
    6
    15
    یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.