فواید روغـن نارگیل

ماساژ با روغن نارگیل، یک هدیه شگفت‌انگیز از طبیعت به پوست ما است. هزاران سال است که در سراسر جهان، به‌خصوص در هند و کشورهای همسایه، مادرها برای حفظ زیبایی نوزادان‌شان، آنها را با روغن ماساژ می‌دهند.
 
قرن‌هاست کشورهایی همچون هند، اندونزی، فیلیپین، جاوا، سریلانکا و برخی کشورهای آمریکای لاتین از این روغن استفاده می‌کنند و در حال حاضر، با توجه به پیشرفت علم و افزایش اطلاعات افراد از خواص روغن نارگیل، استفاده از آن در سراسر جهان رواج یافته است و بسیاری از کارخانجات، لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از این روغن تهیه می‌کنند. حتی روغن آن با رایحه‌ها و عصاره گیاهان مختلف به بازار ارائه شده است تا مشتریان تنوع و حق انتخاب بیشتری داشته باشد. روغن تصفیه شده نارگیل، رایج‌ترین نوع روغن نارگیل است که در تمامی دنیا مصرف می‌شود. در واقع روغنی که به‌طور مستقیم در مغز نارگیل وجود دارد، برای مصرف مناسب نیست؛ زیرا ممکن است حاوی ذرات گرد و غبار، میکروب، قارچ و حتی حشراتی باشد که برای سلامتی مضرند. شاید تعجب کنید و بپرسید چگونه اینها وارد نارگیل می‌شوند؟ پاسخ این پرسش در چگونگی خشک شدن دانه نارگیل و تبدیل آن به مغز نارگیل است. دانه نارگیل به دو نیم تقسیم شده و چندین روز، هفته و گاه‌ چندین ماه در همان حالت باقی می‌ماند تا خشک شود و شکل اولیه نارگیل را بسازد؛ بنابراین امکان ورود هر نوع میکروبی به داخل آن میسر است. هر درخت نارگیل تقریباً سالانه 50 عدد نارگیل می‌دهد و هر چقدر این میوه نارس‌تر باشد، شیره داخل آن بیشتر است. بنابراین از روغنی استفاده کنید که ابتدا استخراج و پالایش شده و فرایند تصفیه روی آن صورت گرفته باشد. در برخی موارد این روغن را هیدروژنه می‌کنند تا ماندگاری آن افزایش یابد. روغن تصفیه شده از بسیاری جهات با روغن خالص نارگیل تفاوت دارد.

خواص روغن نارگیل
مراقبت از مو: روغن نارگیل یکی از بهترین مواد برای تغذیه طبیعی است و موجب رشد سالم‌ موها و درخشش آنها می‌شود. در اثر ماساژ مداوم سر با روغن نارگیل پوست سر هیچگاه دچار شوره و شپش نخواهد شد؛ حتی اگر خشک باشد. روغن نارگیل حاوی مواد و پروتئین‌های ضروری مورد نیاز برای ترمیم موهای آسیب‌دیده است و موجب رشد دوباره موهای آسیب‌دیده می‌شود؛ به همین دلیل در تهیه بسیاری از کرم‌ها و شامپوها، از آن استفاده می‌گردد.
مراقبت از پوست: استفاده از روغن نارگیل هیچ عارضه جانبی ندارد و برای ماساژ پوست و رطوبت پوست، به‌خصوص پوست‌های خشک، بسیار مفید است. همچنین از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد چین و چروک ناشی از بالا رفتن سن می‌شود. روغن نارگیل در درمان مشکلات پوستی همچون آماس، اگزما و سایر عفونت‌های پوستی نیز مؤثر است و به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی از پیری زودرس و بیماری‌های دژنراتیو پیشگیری می‌کند.
بیماری‌های قلبی: یک تصور غلط در میان مردم این است که روغن نارگیل برای قلب خوب نیست؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است، زیرا روغن نارگیل به‌دلیل دارا بودن 50 درصد اسیدلوریک، از مشکلات قلبی و بالا رفتن کلسترول و فشار خون پیشگیری می‌کند. چربی‌های اشباع روغن نارگیل از روغن سایر سبزیجات مضرتر نیست و مقدار LDL افزایش نمی‌دهد و در واقع از بروز آسیب به شریان‌ها پیشگیری و مانع از تصلب شریان‌ها می‌شود.
کاهش وزن: روغن نارگیل در کاهش وزن بسیار مؤثر است؛ زیرا هضم غذا را آسان کرده و ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهد و با افزایش متابولیسم بدن، فشار وارد بر لوزالمعده را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه انرژی به سرعت می‌سوزد. به همین دلیل افرادی که در مناطق گرمسیری از روغن نارگیل برای پخت و پز خود استفاده می‌کنند، معمولاً چاق نیستند و هیچ چربی اضافه و یا اضافه وزنی ندارند.
هضم: همان‌طور که گفته شد، روغن هضم غذا را آسان کرده و از طرفی به‌دلیل خاصیت ضد میکروبی خود با باکتری‌های مختلف، از جمله قارچ و انگل و ... مبارزه و به جذب سایر مواد معدنی و آمینواسیدها نیز کمک می‌کند.
سیستم ایمنی: روغن نارگیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ زیرا مواد تشکیل دهنده آن مثل لیپیدها و اسید لوریک و کاپریک و کاپریلیک خاصیت ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری دارند.
عفونت: اگر این روغن را روی زخم‌ها بمالید، لایه‌ای شیمیایی ایجاد کرده و آنها را از گرد و غبار خارجی، هوا، قارچ، ویروس و باکتری حفظ می‌کند. روغن نارگیل در رفع کبودی نیز مؤثر است و بافت‌های آسیب‌دیده پوست را به سرعت ترمیم می‌کند. طبق نظر مرکز تحقیقات نارگیل این روغن ویروس‌های سرخک، هپاتیت، تبخال، سارس و باکتری‌هایی را که سبب زخم می‌شوند، عفونت‌های گلو، عفونت‌های مجاری ادرار، ذات‌الریه و سوزاک را از بین می‌برد.
کبد: تری گلیسیرید و اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، ضمن جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد، مواد غذایی را راحت به انرژی تبدیل کرده و از تجمع و انباشه شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.
کلیه‌ها: پژوهشگران معتقدند که روغن نارگیل در درمان سنگ کلیه مؤثر است و از ابتلا به بیماری‌های مثانه، صفرا و التهاب لوزالمعده پیشگیری می‌کند.

روغن نارگیل بسیار آرامبخش است و به کاهش استرس کمک می‌کند. مالین روغن نارگیل روی سر و ماساژ آن، خستگی فکری را از بین می‌برد.
 
دیابت: روغن نارگیل با کنترل قند خون از ایجاد و پیشرفت دیابت جلوگیری می‌کند و در نتیجه تزریق انسولین کاهش می‌یابد.
استخوان‌ها: همانگونه که قبلاً گفته شد، روغن نارگیل، توانایی بدن را برای جذب مواد معدنی، از جمله کلسیم و منیزیم، افزایش می‌دهد. کلسیم و منیزیم برای رشد استخوان‌ها بسیار مفیدند و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.
دندان‌ها: کلسیم در مراقبت از دندان‌ها، نقش مهمی دارد و روغن نارگیل جذب کلسیم را آسان و از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند و موجب استحکام آنها می‌شود.

از آنجا که چربی روغن نارگیل به راحتی به انرژی تبدیل می‌شود، از تجمع چربی در عروق و قلب جلوگیری می‌کند و به نسبت سایر روغن‌ها کالری بسیار کمتری دارد. بیشتر ورزشکاران از این روغن استفاده می‌کنند تا علاوه بر تناسب اندام، انرژی مورد نظر را کسب کرده و عملکردشان افزایش یابد.
 
ماساژ: ماساژ با روغن نارگیل، یک هدیه شگفت‌انگیز از طبیعت به پوست ما است. هزاران سال است که در سراسر جهان، به‌خصوص در هند و کشورهای همسایه، مادرها برای حفظ زیبایی نوزادان‌شان، آنها را با روغن ماساژ می‌دهند. ماساژ نه تنها برای نوزادان، بلکه برای تمامی سنین مفید است. این‌کار گردش خون را در زیر پوست افزایش داده و عضلات را تحریک می‌کند و افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری را به بافت‌ها می‌رساند و موجب تجدید حیات آنها می‌شود؛ در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، روغن نارگیل رطوبت پوست را تأمین می‌کند و با داشتن عوامل ضد میکروبی، مثل اسید کاپریک و اسید لوریک، مانع از ورود میکروب به پوست می‌شود و پوست را از ترک خوردگی‌ محافظت می‌کند همچنین سرشار از ویتامین است و پوست را جوان و سالم می‌کند. در ضمن، پوست بدن را خوشبو کرده و بوی بد بدن را از بین می‌برد.
 
ترکیبات روغن نارگیل
بیش از 90 درصد روغن نارگیل از چربی‌های اشباع شده و مقدار اندکی چربی‌های اشباع نشده تشکیل شده است. اسیدهای چرب اشباع شده: بسیاری از این اسیدهای چرب در گروه زنجیره‌ای تری‌گلیسیرید قرار دارند که اسید لوریک عمده‌ترین آنهاست و بعد از آن اسید کاپریک، اسید کاپرلیک (Caprylic) و اسید میرستیک (Myristic) و اسید پالمیتیک (Palmitic) هستند.  اسید اولئیک  اسیدهای چرب غیر اشباع: اسید لینولئیک  پلی فنول‌ها: در واقع اسید فنولیک است که به نظر می‌رسد عامل رایحه، عطر و مزه، روغن نارگیل باشد.  ویتامین K، مواد معدنی، آهن و ویتامین E  سولفات و اترسولفات برخی از مشتقات اسیدهای چرب همچون: ethoxylates, ethanol ethanolamide amide, Betaine B، استرها و polyol.
+35
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا
    پس بگو چرا جناب خان میگه : سیاهه نارگیله ! عقابه نارگیله !! و وقتى میخواد درجه ترفیعى بده از اصطلاح نارگیل یکم ، یا نارگیل تمام استفاده میکنه !!!
    0
    6
    جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    Rainy Sky - تهران، ایران
    اگه روغنِ نارگیل به صورتمون بزنیم باعث نمیشه که موهایِ صورتمون زیاد بشه؟ تو اینترنت جوابی‌ پیدا نکردم،لطفا اگر کسی‌ تجربه‌ای داره در این زمینه راهنمایی کنه . ممنون. :)
    0
    4
    جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان
    [::Rainy Sky - تهران، ایران::]. جواب شما این است :خیر !این روغن -ودر اصل هیچ روغنی - در رشد موهای اضافی در صورت هیچ اثری ندارد و در واقع رشد موهای در صورت -و همه جای بدن -بسته به سبوم هایی دارد که در زیر لایه سوم پوست قرار دارد و این روغن گرچه به سرعت جذب پوست می شود اما تاثیر آن تا آنجا نیست و درواقع رشد موها در بدن بسته به ژنتیک افراد دارد و کندن موها نیز در سرعت رشد تاثیر ندارد !
    0
    9
    جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.