مجلس ایران کلیات طرح اجرای توافق جامع هسته‌ای را تصویب کرد

نمایندگان مجلس ایران در یک جلسه جنجالی کلیات طرح یک فوریتی "اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)" را تصویب کرد. جزئیات این طرح قرار است در جلسه علنی روز سه‌شنبه بررسی شود.
 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان او به همراه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) مجلس ایران حاضر بودند.
 
نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع با تغییر دستور جلسه و افزودن طرح اجرای برجام به آن موافقت کردند که این امر اعتراض مخالفان طرح را برانگیخت.
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت که متن طرح را شب گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بررسی کرده است. پیش از جلسه علنی صبح امروز هم شورای مرکزی فراکسیون اکثریت به ریاست آقای لاریجانی تشکیل جلسه داد و در مورد این طرح بحث و گفت و گو کرد.
 
آقای لاریجانی در جلسه علنی گفت که متن طرح به اطلاع آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران رسیده، اما او نظری در مورد آن نداده است.
مخالفان طرح ضمن تکرار انتقادهایشان از توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی، می گفتند که هیئت رئیسه و اکثریت مجلس در بررسی موضوع عجله می کند.
 
موافقان و مخالفان طرح بارها در طول جلسه به مشاجره پرداختند. در پایان، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سخن گفت و به بخشی از انتقادات که به جنبه های فنی باز می گشت پاسخ داد. او همچنین به شدت از لحن بعضی منتقدان و اتهاماتی که آنها علیه تیم مذاکره کننده مطرح کرده بودند گلایه کرد.
گزارش کمیسیون برجام
هفته گذشته (یکشنبه ۴ اکتبر/۱۲ مهر) گزارش نهایی کمیسیون برجام، مجلس ایران در مورد توافق ایران و قدرت‌های جهانی در صحن علنی قرائت شد و سپس نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح اجرای آن را دادند.
 
این طرح که "طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" نام دارد ابتدا با دو فوریت پیشنهاد شد، اما نمایندگان به دو فوریت آن رأی ندادند. سپس یک فوریت آن به رأی گذاشته و با ۱۶۸ رأی موافق در مقابل ۵۷ رأی مخالف و ۷ ممتنع به تصویب رسید.
 
در گزارش کمیسیون برجام بسیاری از مفاد توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منفی تلقی شده و لحن گزارش عمدتا منفی و انتقادی بود.
 
با این حال پنج تن از اعضای کمیسیون ویژه بررسی توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در مجلس ایران، با اعتراض به روند تهیه گزارش نهایی این کمیسیون، آن را یکسونگرانه و مغایر منافع ملی ایران خواندند.
 
علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی با صدور بیانیه‌ای گفتند که گزارش این کمیسیون که در جلسه روز یکشنبه قرائت شد، خارج از مجلس و بر اساس گفتمانی تدوین شده بود که از ابتدا مخالف برجام بود.
 
غلامرضا تاجگردون، یکی از این نمایندگان گفته است که پیش‌نویس گزارش که به کمیسیون ارائه شد "یک سویه، بسیار سیاسی و تحریک‌آمیز" بود.
+29
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    metti - تهران، ایران
    آقای لاریجانی در جلسه علنی گفت که متن طرح به اطلاع آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران رسیده، اما او نظری در مورد آن نداده است.بی پدره چلاقه پنج تومنی حروم لقمه تو تا تویه شرت مردمم نظر میدی بی صفت حالا بی نظر شدی؟؟حالا که هزار میلیارد دلار پول رو خرج کثافت هسته ای کردی اخرشم مثل سگ ضایع شدی حالا بی نظر شدی؟؟پست کثیف؟؟؟.
    1
    11
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    ناکارامدترین و کلا بی مصرف ترین مجلسی که می تونه در ایران وجود داشته باشه. نهادی که کلا تمام ادماش هیچ اختیاری از خودشون ندارن و فقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستن و همچنان ملت ساده دل می رن به اینا رای میدن.
    1
    12
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    اقا .حرف . حرف پوتین .ارباب تان است . بازی راه نیاندازید
    0
    6
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    محسن احمد علی - دبی، امارات متحده عربی
    خمینی با اون خریتی که داشت، مسئولیت قطعنامه 598 جنگ ایران و عراق را قبول کرد و جام زهر را نوش جان کرد و به درک واصل شد، اما این مرتیکه علی چلاق وافوری، حتی اینقدر فهم و شعور نداره که بعنوان رهبر، عهده دار و مسئول کارها و اتفاقات مملکت باشه.....زیر خاک بخوابی انشالله
    0
    9
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.