ماجرای دنباله دار اکبر عبدی؛ ایرانیان نژادپرست هستند یا بیگانه ستیز؟

ایران وایر :شیشه خانه‌شان را شکسته‌اند و پسرش را در مدرسه کتک زده‌اند. این‌ها را با بغض تعریف می‌کند و گاهی آه بلندی می‌کشد و می‌گوید: «باور کنید من ایرانی‌ام. پدرم ایرانی بود و مادرم عراقی. بصره زندگی می‌کردیم.جنگ که شد، من هنوز ازدواج نکرده بودم. من و پدرم را از عراق بیرون کردند. خواهرهایم شوهر عراقی داشتند، ماندند پیش مادرم.»
مکث کوتاهی می‌کند و می پرسد: «تا به حال از رانده شدگان عراقی شنیده‌ای؟»
نامش «کوثر» است و با این‌که بیش تر از 20 سال است در ایران زندگی می‌کند، هنوز لهجه غلیظ عربی دارد. بعد از حادثه منا، بچه‌های محله شیشه خانه‌شان را با سنگ شکسته‌اند: «مثل این‌که مادربزرگ یکی از بچه‌ها سفر حج بوده و مفقود شده. بچه‌ها در خانه شنیده‌اند تقصیر عرب‌ها است و تلافی‌اش را سر ما درآورده‌اند.»
چند روز پیش هم بچه ها فیلم صحبت‌های «اکبر عبدی» را در مدرسه به پسرش نشان داده‌ و او را مسخره کرده‌اند: «پسرم با چشم گریان به خانه آمد.»
کوثر در کوهستان‌های مرزی ایران و عراق با همسرش که او هم از رانده‌شدگان بوده، ازدواج کرده و زندگی‌اش وقتی آغاز شده که به ایران آمده است:«این همه سال است که ما ایران زندگی می‌کنیم. بچه‌هایم این‌جا دنیا آمده‌اند. همه‌مان دلبسته این‌جا شده‌ایم. الان هم که می‌توانیم برگردیم، مانده‌ایم همین جا. این‌جا وطن‎مان شده اما از وقتی این اتفاق افتاده، دل‎مان بدجوری گرفته. داریم به برگشتن فکر می‌کنیم.»
کوثر تنها کسی نیست که این روزها این تجربه را از سر می‌گذراند. خیلی از عرب‌های خوزستان صحبت‌های اکبر عبدی در برنامه تلویزیون ایرانی و خاطره‌اش از عرب‌ها را به دل گرفته‌اند. عبدی از آن‌ها عذرخواهی کرده و گفته منظورش عرب‌های عربستان سعودی بوده اما «فواد» که یکی از عرب‌های خوزستان است، می‌گوید: «این اولین بار نیست. ما هم ایرانی هستیم اما مدام عرب و عجم می‌کنند. بعد از تجاوز در فرودگاه جده گفتند عرب‌ها متجاوزند، حالا می‌گویند عرب‌ها قاتل‌اند.»
کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره حادثه منا و سخنان اکبر عبدی موضع‌گیری‌های متفاوتی کرده‌اند. خیلی‌ها در حمایت از جان‌باختگان حادثه منا، عرب‌ها را نواخته‌اند و بسیاری این واکنش را نژادپرستی دانسته‌اند.
این بحث ها فقط در میان ایرانی‌ها شکل نگرفته، کاربران افغانی هم به این بحث‌ها دامن زده‌اند و در مواردی از برخورد ایرانی‌ها گلایه کرده‌اند. «ملینا» گفته است: «شما ایرانی‌ها واقعا نژاد پرستید. دو سال در ایران زندگی کردم، هیچ وقت ما را با خودتان برابر ندانستید. الان در آلمان زندگی می‌‌کنم و همه‌جا با من مثل آلمانی‌ها برخورد می‌شود.»
آیا ایرانی‌ها نژادپرست هستند؟ این پرسشی است که این روزها در فضای مجازی به بحثی داغ تبدیل شده و موافقان و مخالفان زیادی دارد. دکتر «سعید پیوندی»، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به سوالات «ایران وایر» پاسخ می‌دهد:
آیا ما ایرانی‌ها مردمانی نژادپرست هستیم؟
    تئوری نژادپرستی اساسا برپایه نظریه‌ای است که در آن یک نژاد به دلایل مختلف و ساخته و پرداخته شده، فکر می‌کند از نژادهای دیگر برتر است. با این نگرش، تفاوت نژادی به یک تبعیض آشکار در نگاه و رفتار انسان‌ها تبدیل می‌شود. این نظریه زمانی مطرح است که این طرز تفکر کاملا ساخته و پرداخته شود؛ برای مثال، تفکر این‌که نژاد آریایی یا ژرمن‌ها برتر از نژادهای دیگر هستند و سیاه‌ها از نژادهای دیگر پست‌تر هستند و... نظرات نژادپرستانه اند. تفاوت آن چه که ما در ایران شاهدش هستیم این است که ما بر اساس نژاد این حرف‌ها را نمی‌زنیم بلکه بیش تر بر اساس سابقه دشمنی و کینه‌های تاریخی با گروه‌های دیگر برخورد می‌کنیم. در اصطلاح عام، گاهی به این هم نژادپرستی می‌گویند اما اگر ما به تعریف دقیق نژادپرستی برگردیم، متوجه می‌شویم که این نژادپرستی نیست بلکه شاید «بیگانه ستیزی» یا «دیگر نژادستیزی» کلمات دقیق‌تری باشند.
مردم ما با امریکایی‌ها یا اروپایی‌ها این گونه رفتار نمی‌کنند. رفتارشان لزوما بر اساس کینه تاریخی هم نیست. شاید ما از اعراب کینه تاریخی داریم اما با افغانی‌‌ها چه طور؟
    چیزی که به نظر من خیلی مهم است، این است که ما بر اساس یک سلسله مراتب درباره افراد یا دیگرانی که به سرزمین‌های دیگر تعلق دارند، برخورد می‌کنیم. یعنی کسانی هستند که ما آن‌ها را از نظر تمدنی عقب مانده تر از خودمان می‌دانیم و نگاه برتری جویانه نسبت به آن‌ها داریم و کسانی هستند که از نظر تمدنی از ما جلوتر هستند که ما خودمان را با آن‌ها هم عرض می‌دانیم. در نتیجه، رابطه نابرابر بین ما و آن‌ها دیگر وجود ندارد. این برپایه تعلق به یک نژاد دیگر نیست؛ برای مثال، خیلی از افغانی‌ها هم‎نژاد ما هستند، یعنی ما از نظر نژادی تفاوتی نداریم بلکه دین و پیشینه تاریخی مشترکی هم با ما دارند ولی نگاه برتری جویانه ما احتمالا به تفاوتی که از نظر رشد و توسعه داریم، برمی‌گردد و آن‌ها را انسان‌هایی پایین تر از خودمان می‌دانیم. ولی مثلا درباره اروپایی‌ها یا امریکایی‌ها به دلیل این‌که آن‌ها از تمدن پیشرفته‌تری برخوردار هستند و ما آن ها را هم‎عرض خودمان می‌دانیم، این نگاه وجود ندارد.
    در فرهنگ ما یک اشکال اساسی و بنیادی در نگاه به دیگری وجود دارد؛ نگاهی که همه انسان‌ها را برابر نمی‌داند و مبتنی بر تبعیض و نابرابری بین انسان‌ها است. مصداق بیرونی این نگاه زمانی خودش را نشان می‌دهد که اتفاقاتی مثل حادثه منا و یا مساله تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و... رخ می دهد.
این اشکال اساسی و بنیادین چه طور در فرهنگ ما پیدا شده؟
    در هیچ سرزمینی مردم با نگاه مبتنی بر برابری و عدم تبعیض متولد نمی‌شوند. در واقع، این موضوعات در روندهای جامعه‌پذیری به تدریج روی ذهنیت افراد تاثیر می‌گذارد و این تا حدود زیادی تحت تاثیر فرهنگ عمومی است که در یک کشور ساخته و پرداخته شده و روی آن کار شده است. فکر کنم در ایران ما هیچ زمانی به طور جدی با این موضوع برخورد نکرده ایم. بسیاری از نویسندگان ما از دهه‌های گذشته یک گفتمان ضد عرب و یا ناسیونالیستی بسیار افراطی داشتند ولی هیچ‌زمانی با آن‌ها برخورد سنجش‌گرایانه و نقادانه نشده است، به ویژه این‌که خیلی از آن‌ها انسان‌های خیلی مهمی برای ما بوده اند. بنابراین، ما اصلا جرات نکرده ایم به مردم، فرهنگی که مبتنی بر تبعیض نیست را آموزش بدهیم. اگر وضعیت بچه‌های افغانی را به عنوان نمونه در نظر بگیرم، سوال این است که چه قدر از روشن‌فکران جامعه ایران وارد میدان شدند تا از حقوق این بچه‌ها دفاع کنند. کدام یک از بچه‌های ایرانی که به اروپا رفته‌اند، نتوانسته‌اند به خاطر ایرانی بودن یا این‌که از کشور دیگری آمده‌اند، در مدارس ثبت نام کنند. این جوامع یاد گرفته‌ و پذیرفته‌اند و اگر یک وقت مصداق‌های بیرونی پیدا شود، بلافاصله نیروهای معترضی وجود دارند که به میدان می آیند و با این تفکر مبارزه می کنند اما چنین اتفاقی در ایران نمی‌افتد.
چرا روشن‎فکران ما سراغ گفتمان ضدعرب یا روایت ناسیونالیستی افراطی رفتند؟
    روایت جدید ناسیونالیسم ایرانی از سال‌های بین 1295 تا 1303 شکل گرفته؛ از روزنامه‌هایی مثل «ایرانشهر»، «کاوه» و «فرنگستان». نویسنده‌های مهمی مثل «تقی‌زاده» و «جمال زاده» در این روزنامه‌ها قلم می‌زدند و ناسیونالیسم جدید ایرانی را به وجود آوردند که اساس‌ آن، بازگشت به تمدن درخشان پیش از اسلام بود. در واقع، نفی ارزش‌های اسلامی درکنار برخورد با عرب‌ها به عنوان یک قوم مهاجم و گروهی که باعث شدند ما دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی شویم مبنای این فرهنگ سازی شد. این نگاه در آن دوره تاریخی از سوی روشن‎فکران ارایه شد چون هویت ایران در آن زمان به یک تعریف جدید احتیاج داشت. سپس تبدیل به ناسیونالیسم ایرانی شد.این بذری که در آن زمان کاشته شد، در جامعه ما بسیار ماندگار شده است و تا حدودی می‌توان گفت تا امروز هم بازتولید می‌شود.
    نوشته‌های «صادق هدایت» درباره نژاد ایرانی ادامه روایت ناسیونالیسم ایرانی بود. در دوره اخیر خیلی از روشن‌فکران ما شاید به صورت مستقیم وارد بحث عرب ستیزی و برتری نژاد ایرانی نشده‌اند اما عملا با تقدیس ناسیونالیسم ایرانی و با طرح یک جانبه ناسیونالیسم بدون برخورد انتقادی و سنجش گرایانه با تفکراتی که در ذهنیت عمومی جامعه وجود دارد، در عمل به این موضوع توجهی نکردند و جامعه ما به این بن بست رسید؛ بن بستی که انسان ها در آن قادر نیستند با ارزش های عاری از تبعیض نگاه کنند. این نگاه، دنیا را تقسیم می‌کند و در این دنیا کسانی پست ‌تر و کسانی برتر هستند. او از این منظر وارد رابطه با دیگران می‌شود. این بحث آسیب شناسانه است و این آسیب شناسی را متاسفانه روشن‎فکران ما کم‎تر انجام می‌دهند.
دولتمردان چه نقشی در این رابطه ایفا می‌کنند؟
    موضع دولتمردان در این رابطه خیلی پارادوکسیکال است؛ از یک سو هوادار برابری و وحدت امت اسلامی هستند و از سوی دیگر وقتی چنین حوادثی پیش می‌آید، روند تبلیغات حکومتی کل جامعه عربستان را نشانه می رود. افزون بر این، به نظرمی‌رسد تلاشی که در کتاب های درسی برای محو کردن ملیت ایرانی و گذشته باعظمت ایران می‌شود، یک نوع واکنش منفی در جوانان هم به وجود می‌آورد و آن ها هم به سمت یک ناسیونالیسم کور می‌روند. اسلام گرایی بدون ملیت، نفی ملیت و تحقیر ناسیونالیسم، پاسخش ناسیونالیسم افراطی است که بعضی وقت‌ها بین جوانان یا گروه‌های دیگر اجتماعی می‌بینیم. نمود بیرونی آن زمانی است که حادثه تلخی اتفاق می‌افتد؛ مثل حادثه مکه که در همه جای دنیا می‌تواند رخ دهد و حتما خاطیان و مقصرانی دارد اما ربطی به عرب بودن کسی ندارد. باید با خاطیان و کسانی که مسوول امنیت راهپیمایی بودند، برخورد شود نه با یک جامعه، یک نژاد و یا یک ملت.
+60
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

    ایرانیهای توی ایران بیشتر از اینکه نژاد پرست باشن ،به دلیل نبود رنگین پوست‌ها در کشور و عدم آموزش صحیح از طریق دولت،ناخودآگاه اینطوری میشن.بیشتر ریشه در ناآگاهی‌ داره تا حب و بغض.
    21
    47
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    تجربه خودم طی سی و چند سال زندگی در ایران: هم نژادپرست و هم بیگانه ستیز! ولی اعراب (امامزاده های متجاوز) را میپرستن و به آنان متوصل میشن! حتا به هموطنان خودشان هم که ترک، لر، کرد و بلوچ هستن رحم نمیکنن. تنها ملتی که افتخارشان به کورش بزرگ است و اما رفتارشان کاملا عربی و اسلامی است، مانند طبلی که داخلش خالی است!
    61
    63
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    eskiimoo - هلسینکی، فنلاند

    مذهب مغز ایرانی ها رو خراب کرده وگرنه آدمهای خوبی هستن
    21
    67
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    behzad50 - مونیخ، آلمان

    ما قرن‌ها بود که در ایران با صلح و دوستی‌ در کنار هم زندگی‌ میکردیم اما آغاز حکومت آخوندی در حدود ۴۰ سال پیش آغاز بی‌ اخلاقی‌ و رواج و شیوع ویروس بی‌ اعتمادی، تظاهر و نژادپرستی و انواع بی‌ اخلاقیهای دیگر از سوی حاکمین عمامه‌ دار مغرض، نادان و یا وابسته حکومت بود که همچون سرطان به جان و روح ملت ایران افتاده که رفع آن به زحمت و زمان زیادی نیازمند می‌باشد.
    9
    62
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    m uk - منچستر، انگلستان

    من به فکر فرو رفتم همگی من و حلال کنن عرب لر ترک رشتی شهری دهاتی و.. بابت جکه های که گفتم تو عمرم مرا ببخشید بیاید از خودمون شروع کنیم.
    9
    62
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    قوم ستیز; مذهب گرا; غیر اجتماعی ضعف فرهنگی
    27
    22
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    اگر آقای عبدی و دیگران , ترس از جان نداشتن , شاید به جای محکوم کردن یک قومیت یا نژاد , باور هایی رو متهم میکردن که این ساختار فکری متجاوز و بزهکار رو تولید میکنه , به اسم اسلام ! برید توی یک قبیله بدوی , هیچ کسی نظر به کودکان نداره , مگر یکی از افراد این قبیله بیمار باشه ! برگردید به یک جامعه مسلمان معتقد , باور های این افراد هم خوابگی با کودکان رو توصیه میکنه , اینجا دیگه نمیشه انگشت روی یکی گذاشت و گفت فقط این یکی بیمار بود , اینجا ساختار باور های این مردم , همه انسان ها رو بیمار تولید میکنه . این افرادی که در منا کشته شدن , یعنی باور به همین چیز ها داشتن , اون مادر بزرگی که در متن ازش یاد شده , باور داشته که حقوقی نصف یک مرد یا دیه ای معادل ۱۶ شتر کمتر از بیضه چب یک مرد داره , مرگ این افراد ناراحت کننده هست ولی به هیچ وجه تاسف بار نیست .
    11
    45
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    تجربه خودم از چند ایرانی عزیز در انگلستان! هفته گذشته برای اولین بار وارد کلاس زبان شدم و معلم از من پرسید اهل کجایید. گفتم: در شهر هرات افغانستان بدنیا آمدم و هفت ساله بودم که بخاطر حمله روسها به ایران پناهنده شدم و سالهای زیادی در انجا زندگی کردم و درس خواندم. معلم گفت: خیلی خوبه، حالا ما چند تا ایرانی داریم! من متوجه شدم که سه نفر ایرانی (دو اقا و یک بانو) دارن به من چپ چپ نگاه میکنن و انگار دارن منو فحش میدن که خدا نکنه این هموطن ما باشه. اما من چیزی در جواب معلم نگفتم. اما بعدا سعی کردم باهاشون مودب باشم و واقعا چشمم روشن شد و خوشحال شدم که فهمیدم هم کلاسی ایرانی دارم. با خوشرویی به سمتشون رفتم، اما اونها مثل یک جزامی با من رفتار کردن! روز بعد دیگه به سمتشون نرفتم و دیگه تحویلشون نگرفتم. آخه خود بزرگ بینی تا چه اندازه؟ میدونم که ایرانی های فرهیخته تعدادشون کم نیست. به همه فرهیختگان درود میفرستم.
    36
    50
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس

    [::اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک::]. [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. دوست عزیز شما که به احتمال بسیار زیاد از کشور همسایه افغانستان هستی بهتر هست یک نگاهی به عملکرد گذشته هموطنهای خودت در ایران و در افغانستان بندازی بعد ایرانی ها رو متهم کنی در ضمن مگه حکومت ایران در دست ایرانی هستش ؟ برای تمام مردم ایران مشکل ایجاد میکنه در ضمن لر ترک عرب پارس بلوچ کرد گیلک وووووو بقیه همه ایرانی هستن و ایران متعلق به همه اونهاست شما چندتا از اون تجاوزها و جنایت ها رو در اروپا انجام بده ببین یک دونه افغان رو راه میدن ؟ . sarbaz rahbar - لندن، انگلستان دوست عزیز وجود رنگین پوستان در یک کشور دلیلی بر نژاد پرست بودن یا نبودن او کشور نیست این حرف شما کاملا از تاثیر تبلیغات تلوزیون روی شماست وما متاسفانه رنگین پوستان اکثرا آدمهای مشکل دار و مزر برای جامعه هستن در هر جامعه ای خلاف کار و آدم بیمار هست اما در بین مردمی که از کشورهای آفریقایی هستن خیلی خیلی بیشتره . و متاسفانه یا خوشبختانه فرهنگ رنگین پوستن با ایرانی و مردمش جور نیست . خودمون کم خلاف کار داریم فقط رنگین پوست کم داریم ؟
    13
    45
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    leona - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    من از اعرابی که شما إمامان معصوم می نامید و به خاک و ناموس ایرانی تجاوز کردن کتابخانه ها رو سوزاندن و سعی کردن تمدن باشکوه ایرانی رو نابود کنن و اینهمه سید و سادات به جای بذارن متنفرم همینطور تجاوز صدام و بعثی ها و مفقود شدن کلی زن ایرانی در منا یعنی تجاوز دوباره أعراب به ناموس ایرانی.خوزستانی ها عرب نیستن عرب زبانن بنابراین نباید بهشون بر بخوره
    7
    43
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    yaknafar - استکهلم، سوئد

    بابا عربای ایران کجا ، عربای عربستان و سوریه و . کجا ، به نظر من ایرانی‌‌های عربی‌ زبان نباید ناراحت بشن ، چون اول ایرانی‌ هستن بد قومیت و غیره.
    4
    51
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    واقعیت اینه که مردم ایران نژادپرستند من سالها در ایران زندگی کردم و دیدم که چطور با افغانها برخورد می کنند در حالی که افغانها ریشه های تاریخی بسیار مستحکمی با ایرانیها دارند
    33
    13
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    mountainman - استکهلم، سوئد
    پدرم من زمان شاه اومد ایران زمانی که پدر بزرگم با پدرم اومدن ایران. پدرم میگه زمان شاه فقید ایرانیها خوب بودن از لفظ هموطن استفاده میکردن اینقدر مردم برخورد خوب با افغانیها داشتن اما بعد انقلاب متاسفانه روال هر سال بدتر و بدتر شد تا جایی که سگ افغان یک کلمه ی معمولی شد. این بیشتر به این برمیگرده که بعد انقلاب همه چی خراب شد و مردم دنبال مقصر میگشتن همیشه هم دیوار ماها کوتاه بود الان هم دیوار عربها کوتاه شده. تو حسن اباد یک سالی زندگی کردیم تو کوره یک خانواده افغان رو اتیش زدن پلیس اومد همه اومدن ولی هیچ خبری از پیدا کردن قاتلها نشد اون زمان میگفتن خفاش شب و علی بیجه افغانی هست و همه به افغانیها حمله میکردن. یکی دو سال قبل تو یزد اون همه خونه ی افغانیها رو اتیش زدن اونم اینکه یکی شنیده افغانیها به یک دختر تجاوز کردن که اخرش معلوم شد اون پسره ایرانی بوده و دختره رو بعد رابطه ی نامشروع میکشه .
    35
    17
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. آره.ه ما ایرانیها نژاد پرستیم اما بیش از 5 ملیون افغانی در ایران زندگی‌ میکردن و هنوز هم ملیونها افغان در ایران هستن،،چجور پول،کار،امکانات, رفاه, بهداشت ,سرگرمی و امنیت و آسایش در ایران را فراموش کردید و فقط به رفتار بعضی‌‌ها که خودتون هم باعث آن‌ بودید اشاره میکنی‌ :o کدوم کشوره که بیش از 5 میلیون همسایه را در خاک خودش تاب بیاره! حالا قتل و تجاوز و قاچاق مواد مخدر و شرارت‌های بعضی‌‌هاتون را هم نادیده میگیریم،،همتون به ایران پناه آورده تو ایران بزرگ شده تحصیل و کار کرده و بعد هم نمک خورده نمکدون میشکونید :o
    12
    31
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران

    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. نمک خوردی و حالا نمکدان میشکنی؟توقع هم داری بهت احترام هم بگذارند، عملکرد هموطنهایت در سراسر جهان و رفتارتون با هم وطن خودتون در افغانستان و خارج از افغانستان را که در نظر بگیری ،متوجه میشی‌ علت را ،البته امیدوارم که متوجه بشی‌ چونکه از تو چیزی به اسم مرام،معرفت، عقل ،بیرون نمیاد ،آره جانم.
    3
    25
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    [::عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران::]. دوست عزیز، اولا 5 میلیون نه بلکه کمتر از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی میکنن که خوشبختانه دارن ایران را به مقصد اروپا ترک میکنن. بعدشم چرا به عراقیهای شیعه دوازده امامی چیزی نمیگی که در مشهد بجای زیارت امام رضا کفترباز دارن به ناموس ایرانی دست درازی میکنن؟ همون عراقیهایی که میلیونها جوان ایرانی را کشتن! واقعا برای شما و امثال شما متاسفم. امیدوارم یک روز به این نتیجه برسی که چقدر درباره ما اشتباه فکر میکردید و به نتیجه خواهید رسید که ما نسبت به عراقیهای متجاوز به شما نزدیکتر هستیم. شوربختانه از نام پاسارگاد استفاده کردی و اما اندیشه بیابانی داری!!!!!!!!!.
    23
    8
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    بهنام# - اسلو، نروژ
    ایران کشوری هست که از قدیم خیلی‌ها بهش حسادت میکردن و این یه مساله تاریخیه.اکبر عبدی هم اگر حرفی‌ زده نظر شخصیه خودشو گفت و حقم داره که هر چی‌ می‌خواد بگه تواین کشورش. اگر افغانیها یا هر کس دیگری هم با ایرانیها از هر لحاظ مشکل دارن پاشن برن از اونجایی که ازش اومدن. برام خیلی‌ جالبه که اینهمه افغانی که میان اروپا هم برایه ایرانیها کار می‌کنن و با اینکه دولت بهشون امکانات میده بازم درس نمیخونن و ۹۹% بیسوادان. آب از سر چشمه گله.
    6
    23
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    نژاد پرست ،من که هستم.ولی‌ قریب دوست هستیم، بعد از صمیمیت گند می‌زنیم. البته سیا‌ها اصلا درست بشو نیستن.
    2
    4
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    نزدیکترین قوم و مردم به ما افغان ها هستند و من شخصاً از رفتار بعضی از مردم با افغانهای عزیز معذرت میخوام واقعاً همیشه تو فکرمه و هرجا یک افغان می بینم تلاش میکنم نهایت احترام رو بهشون داشته باشم برای خانوم و بچه هام رو هم همیشه تکرار کردم افغانها تاجیک ها آذری ها کردها بلوچها گیلکی و مازی لرها و حتی عربهای ایرانی همه ایرانی هستند و ایران وطن همه آنهاست و مثل آمریکا که یک ملت از همه دنیاست با یک زبان مشترک انگلیسی (ولی همه زبان محلی خودشون رو هم دارند)دقیقاً ایران هم یک ملت از تمام منطقه است با یک زبان مشترک بنام پارسی برای ارتباط با هم و همه ما یک زبان محلی یا لهجه محلی هم داریم و این خیلی زیباست. آمریکا یک نمونه کپی شده از ایران هستش هیچ کجای دنیا شما چیزی شبیه ایران رو پیدا نمیکنید بجز همین آمریکا که یک نمونه جهانی از کشور ماست
    10
    4
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    چرا بدون دونستن تاریخ حرف میزنن بعضیا، افغان با نژاد مغول نزدیکی داره نه نژاد آریایی. چون قتلها و تجاوزها خیلی فجیع انجام دادن نگاه مردم از اول بشوم عوض شد. ولی کار کیفیت که نمیزارن بچه هاشون مدرسه برن. تقصیر این گردن حکومته اسلامیه وحشیه که پدر ایرانی رو هم درآورده چه برسه به مهاجر.
    4
    14
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    اعراب جنوبی هم که حکومت با هاشون دشمن از خیلی جاهای دیگس اونا اول ایرانی هستن هیچ حرفی هم درش نیست. تنفر ما واقعا از عرب نیست، از فرهنگ متجاوز عربه.
    3
    16
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    اگر به تاریخ نگاه کنید، آموخت تنفرتون از عرب بسیار کمتر و از اسلام بسیار بیشتر خواهد شد. واقعیت آینه که برخلاف دروغها تاریخی آخوندی، عرب به هیچ وجه قبل اسلام جاهل نبوده، دختری زنده به گور نمیشده (مگر تعداد اندک قبایل وحشی )و سیستم عرب قبل اسلام قبیله بوده و رآی اکثریت و ب نوعی دموکراسی. اسلام به عرب هم ضربه وحشتناکی زده، منتها به ایران بیشتر.
    3
    13
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    اشتباه تایپی. منظور اینکه کار خیلی کثیفه حکومته که نمیزاره بچه هاشون مدرسه برن. اگر افغانی با شخصیت و متانت رفتار کرد باید از حقوق شهروندی بهره مند بشه. ولی تو ایران ایرانی هم حقوق اولیه شهروندی نداره.
    2
    12
    جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    اره ایرونیها قومی نژاد پرستن تاریخ رو بخونید جه جنگها که نکردن وچه خونها که بخاطر نژادپرستیشون نریختن !! روزنامه ها رو بخونید حداقل روزی ۲،۳تا ترک زبان و عرب زبان رو میکشن و خونه هاشون رو به اتش میکشن ، بهشون کار نمیدن، جنس بهشون نمیفروشن باهاشون ازدواج نمیکنن فقط چون زبانشون ترکی و عربی و غیره هستش ، حداقل هفته ای ۴،۵ بار به افغانها تجاوز میکنن و به قتل میرسانند و چالشون میکنن و مال و اموالشون رو به غارت میبرن . اره از ایرونی نژاد پرست تر وجود نداشته نخواهد داشت !
    7
    5
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. بیچاره روانی، اگه من نمکدان میشکستم که سعی نمیکردم با یک ایرانی در خارج از کشور حرف بزنم و باهاش دوست بشم. عقب مونده! تقصیر تو نیست، افراط در ساندیس خوری مغز تو رو معیوب کرده. هاهاهاهاها
    17
    1
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Persian1982 - آمستردام، هلند
    هیچ ربطی به نژادپرستی ندارد! مشکل ما با نژاد افغانی ها و عرب ها نیست! مشکل ما با فرهنگ عقب افتاده و متحجر آنهاست. خوب آخه انتظار دارید از مردمی که در روز روشن یک زن بیگناه را از بالای پشت بام به زمین می اندازند، بعد به آتش می کشند و بعد تمام مردم می ایستند و نه تنها زنده زنده در آتش سوختن یک انسان را نگاه می کنند بلکه همه با موبایل فیلم میگیرند، خوشمان بیاید؟!!! همینطور برای عرب ها. مگر نه اینکه عرب ها با وارد کردن فرهنگ وحشی و متحجرشان به ایران باعث عقب ماندگی ما ایرانی ها برای قرن ها شدند؟! مگر داعشی ها همه عرب نیستند؟ اصلا داعش تبلور کامل فرهنگ عربی است!
    2
    10
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. دوست عزیز افغان و همزبان ،در زمان اشغال افغانستان به دست طالبان و پیش از آن جنگهای داخلی‌ افغانستان بیش از ملیون افغان در ایران بودن و الان هم بیش از دو میلیون میهمان ما هستن،،من میگم چرا توهین و اهانت چن تا ایرانی‌ به افغان هارا به کل ایران نسبت میدهید پس ما هم از بین میلیونها افغان میهمان باید آدمکشی و قاچاق چن تا افغان را به کل افغانیها نسبت بدهیم،،خودت هم میدونی‌ که استان پارس و شیراز بیشترین افغانها را داشته،ما خودمون در باغ میوه‌ای که داریم همیشه و همیشه از کارگرهای افغان استفاده کردیم چون هم بی‌ آزارن و هم شرافت کاری دارند،،یه خونواده افغان ده‌ها سال در باغ ما ساکن هستن روز اول یه بچه داشتن الان 4تا بچه داران به شرفم قسم همه بچه‌هاشون بدون یک روز به مدرسه رفتن الان فارسی‌ و انگلیسی‌ یاد گرفتن خواهر‌ها و دختر‌ها و زنهای جوون فامیل به نوبت به اونا درس میدن, دو اتاق دارن که پر از اسباب بازی ,لباس , وسایل آموزشی ,گوشی موبایل هست. نوه‌های خواهر و برادرم حتی به آنها موسیقی‌ و ویلون یاد دادن تا جایی که وقتی‌ در استخر شنا می‌کنن
    8
    7
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    ....زن و بچه‌های اونا حتما موقع شنا و آبتنی باید باشن،شیعه هم یه فرقه خرافاتی مثل سنی 2روی یه سکه هستن هر دو خرافاتی, عقب مونده و بی‌ منطق،،که اونم ریشه در اصل اسلام داره که از اول غلط ,انحرافی و وام گرفته از دین یهوده که اگر اسلام کاردرست بود اینقد فرقه و شعبه نداشت و آخوند و ملا ،مفتی, وهابی ,سلفی ,طالبانی اینقد ظلم و چپاول غارت و آدمکشی مقدس و بچه بازی لواط و تجاوز نمیکردن :o
    7
    8
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران
    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. بارها دیده‌ا‌م که ایرانیها با هم مشکل و دعوا دارند ولی‌ تا یه غریبه که می‌تونه حتی نزدیکترنی فرد خانواده باشه بهشون نزدیک میشه یا میپرسه چی‌ شده اونا سعی‌ میکنند قضیه را جم و جورش کنند که کسی‌ از مسألشون بویی نبره ولی‌ در همین لندن یا بعضی‌ وقتها که میرم ایران به وضوح دیده‌ا‌م که افغانها چطور همدیگر را جلوی غریبه‌ها سکه یه پول میکنند ،پس بجای اینکه بیای و در سایت ایرانیان پرسه بزنی‌ و خودت را از تحقیر هایی که توسط ایرانیان نادان شدی، خالی‌ کنی‌ برو و سعی‌ کن به هموطنهایت یاد بدهی‌ که سر یکدیگر را برای ۲۰ لیتر گازوئیل بیخ تا بیخ نبرند با توهین به ایران و ایرانیها شما بزرگ نمیشید پس برو فکر وطن خودت باش پرفسور()البته خالی‌ فسور برازنده تر واست)
    2
    18
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. شماها درست بشو نیستین! به شما نباید احترام گذاشت، ان قلاب اسلامی 1357 یک مشت عقده ای تحویل جامعه ایران داده. من فقط به ایرانیان واقعی و فرهیخته احترام میزارم، نه به یک مشت ارازل و اوباش دست پرورده رژیم کثیف اسلامی
    14
    1
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران
    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. شما نمیخواد فکر درست شدن ما باشی‌،عجالتا برو مساله بچه بازی،گروگان گیری،سوزاندن و قتل و غارتهأیی که هموطن‌های شریفت انجام میدهند را درست کن. برو تو you tube ببین که چطور هموطن‌هایت به زن برادرشان در نبود شوهرش به نوبت تجاوز میکنند بعد بیا اینجا حرف بزن،با حرفهای شما‌ها ایران و ایرانی‌ کوچک نمی‌شود و همچنین با منم منم کردن یک عده بزرگ نمی‌شود،آن چیزی که یک فرهنگ را خاص میکنه فهم بالا و منطق و استدلال هوشمندانه هست ،پس با صحبتهای جنابعالی دریای بیکران فرهنگ ایرانی‌ نجس نمی‌شود.
    2
    12
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. همونی که گفتم، ان قلاب 1357 بلانسبت فرهیختگان ایرانی، یک مشت عقده ای و متوهم به داشتن فرهنگ هفت هزار ساله به جامعه ایران تحویل داده!!!! اگر 35 سال در ایران جنگ میبود، الان جنابعالی توسط هموطن خودت زنده زنده خورده شده بودی. امیدوارم تو هم مثل من آواره دیار اسلامی بشی که ظلم و جنایت در آن بیداد کند. امروزه جنایاتی در ایران صورت میگیرد که در هیچ کشوری چنین جنایاتی انجام نمیشود. فرهنگ شما در حال حاضر همان فرهنگ 1400 سال پیش محمد آقاست. ماه محرم هم نزدیکه، خودت رو برای سینه زدن و قمه زدن برای تازیان آماده کن. شما هم بهتره قیمه ات را بخوری عزیز برادر هاهاهاهاهاها
    7
    2
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران
    [::nejaat2006 - منچستر، انگلستان::]. ایران ۲۵۰ سال تحت سیطره اسلام بوده و هم اکنون هم حکام اسلامی بر آن حکومت میکنند ولی‌ هیچ گاه در هیچ کجای تاریخ نمیتونی‌ صحنه‌ای که هم وطن‌هایت به سر آن زن مظلوم آوردند یا تخریب آثار تاریخی‌(مجسمه بودا) را و یا تجاوز نوبتی به زن برادر را پیدا کنی‌،دلیلش هم کاملا واضحه ، اینها همه نشأت از خوی بیابانی و مغولی هست،سرت را از زیر برف بیرون بیاور و به جای اینکه دائماً در فکر تخریب ایران و ایرانی‌‌ها باشی‌ به مشکلات خودتان فکر کن تا شاید بتوانی‌ مشکلی‌ از مشکلات هموطنانت باز کنی‌ ،ایران هر چه باشد ما خودمان می‌دانیم ،شما اگر بیل زنی برو باغچه خودت را بیل بزن.
    3
    8
    یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    nejaat2006 - منچستر، انگلستان
    [::Hameye Iran - ایران، ایران::]. قبول کن که هم نژاد پرست هستی و هم بیگانه ستیز و هم اینکه در ولایت ذوب شدی. فکر نکنم از تاریخ کشورت آگاهی کافی داشته باشی. نمیتونی سر تو زیر برف قایم کنی جانم. درسته ما مشکلات زیاد داریم. تو در رفاه و آسایش زندگی کردی و ما در جنگ و مصیبت! اگر تو در چنین شرایطی بودی هرگز اینطور باد ساندیس خالی نمیکردی. برو روزنامه حوادث رو بخون تا بفهمی که فساد، قتل و جنایت در ایران بیداد میکند. در همه جای دنیا خوب و بد وجود داره! فرهنگ 2500 ساله ات تو حلقم.
    2
    2
    ‌سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.