رفقای بابک زنجانی در دادگاه؛ مهدی شمس و حمید فلاح هروی کیستند؟

ایران وایر : «م.ش» و «ح.ف.ه» این روزها در کنار نام «بابک زنجانی» مرتب تکرار می شوند؛ دو متهم دیگر پرونده بابک زنجانی.
 
مهدی شمس کیست؟
نام اولی که رسانه های ایران آن را «م.ش» معرفی می کنند، «مهدی شمس» است؛ بازرگان 48 ساله ایرانی که تابعیت انگلیسی دارد و تا چند سال پیش در دبی و استانبول برو و بیایی داشته است.
 
اتهام‎های مهدی شمس، «فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت عالمانه و عامدانه در جعل، کلاهبرداری و پول‎شویی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، مشارکت در پول‎شویی به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت به مبلغ ۷ میلیون یورو» اعلام شده است.
 
نام مهدی شمس در رسانه ها دو سال پیش مورد توجه قرار گرفت. هفته نامه «تجارت فردا»، چاپ تهران، شهریور ماه سال 92 در گزارشی نوشت مهدی شمس، تاجر ایرانی الاصل، کسب و کارش را از دوبی به استانبول منتقل کرده است.  
 
ماجرا از فروردین 92 شروع شد؛ زمانی که نام بابک زنجانی در فهرست تحریم های امریکا قرار گرفت. چند ماه قبل از آن هم او در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود. پس از این ماجرا، مهدی شمس فعال شد و نامش به عنوان نفر جانشین در شرکت های متعلق به بابک زنجانی مطرح شد.
 
هفته نامه تجارت فردا در گزارش خود اشاره کرد که مهدی شمس یک شرکت هوایی را در ترکیه با هدف کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از این تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه بر اقتصاد ایران راه اندازی کرده است.
 
به نوشته رسانه های ترکیه، فعالیت های مهدی شمس در استانبول با هدایت بابک زنجانی انجام می شد و او کارگزار اصلی زنجانی در ترکیه بود. اما این یک گمانه زنی بیش نیست زیرا مهدی شمس قدرتمندتر به نظر می رسد.
 
بر اساس کیفرخواست قرائت شده دادستان علیه بابک زنجانی، آشنایی او و مهدی شمس به قبل از سال 91 باز می گردد. مهدی شمس اوایل سال 91 بابک زنجانی را به «صندوق بازنشستگی وزارت نفت» جهت خرید نفت معرفی می کند. او در این دوران در دبی ساکن بوده و با مدیران نفتی ایران ارتباط و آشنایی داشته است. اما ارتباط و آشنایی او محدود به مدیران نفتی نبوده و مهدی شمس با مدیران امنیتی هم از طریق یک واسطه که اکنون در این پرونده گرفتار شده، در ارتباط  بوده است.
 
اردیبهشت 91، هیات‌ مدیره شرکت ملی نفت ایران طی مصوبه ای، با مجوز بازاریابی و فروش نفت خام توسط صندوق های بازنشستگی صنعت نفت به میزان روزانه 300 هزار بشکه موافقت می کند.
 
صندوق های بازنشستگی از نظر حقوقی به بخش خصوصی تعلق دارند و با استفاده از پس انداز کارکنان وزارت نفت، به فعالیت های بازرگانی از جمله فروش نفت می پردازند. با این حال، مدیران این صندوق ها معمولا دولتی هستند.
 
سال 91 وضع صندوق های بازنشستگی وزارت نفت از نظر مالی وخیم بود. شرکت ملی نفت ایران هم به دلیل تحریم ها، قدرت فروش نفت را نداشت. بنابراین، این صندوق های ظاهرا خصوصی برای فروش نفت انتخاب شدند.
 
پس از این مصوبه، 26 اردیبهشت همان سال «شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت» با انعقاد قراردادی با شرکت ملی نفت ایران، اقدام به خرید سه میلیون بشکه نفت خام جهت فروش به شرکت «ایزو»، متعلق به بابک زنجان می کند.
در کیفرخواست دادستان تهران آمده است این معاملات، دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی برای بابک زنجانی است و او و مهدی شمس موفق به خرید دو میلیارد یورو نفت از ایران می شود.
 
بر اساس گزارش دادستان، بابک زنجانی توانست با سرمایه اندک و 11 فقره «ال سی»، این معامله کلان را انجام دهد.
در کیفرخواست بابک زنجانی به شرکت «ک» هم اشاره شده است. شرکت «ک» عنوان اختصاری شرکت «kont» است؛ یک شرکت ثبت شده در ترکیه که در زمینه تولید وسایل آرایشی فعالیت می کند و مشخص نیست چه طور به حوزه معاملات نفتی راه یافته است.
 
اما روش بابک زنجانی در این معاملات چه گونه بوده است. «محمود خاقانی»، کارشناس بین‌المللی انرژی در این زمینه به روزنامه «شرق» گفته است: «بابک زنجانی از طریق روش "زنجیره‏ای معاملاتی" اقدام به انجام معامله نفت کرده که دراین‌ میان صندوق بازنشستگی نفت نیز حضور داشته است. به‌این‌ترتیب که روی کاغذ اسامی یا شرکت‏های مختلفی ثبت می شود که نفت به آن ها زنجیروار فروخته می‌شود. در نهایت، رسیدگی به آن ها مشکل می شود زیرا مشخص نیست منبع اصلی کدام است. این روش برای دورزدن تحریم‌ها برای فروش نفت ایران نیز توسط زنجانی انجام پذیرفت.»
 
اما برگردیم به ترکیه و شرکت هوایی که مهدی شمس قصد خرید آن را داشت. مهدی شمس برای خرید بخشی از سهام این شرکت هواپیمایی به نام «اونور» (ONUR)، 250 میلیون دلار پرداخت کرد. بعد هم سراغ شرکت حمل و نقل جاده ای «اولاسوی-واران» (ulusoy-varan) رفت با سرمایه ای 100 میلیون دلاری.
 
رسانه های ترک نوشته اند مهدی شمس اوایل سال 2013 «اونور ایرلاین» را خریده ولی اواخر سال 2014 سهامش را فروخته است. به گفته «سیدجلال ابراهیمی»، دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، طرف مهدی شمس در این معامله جدید 105 میلیون دلاری، «جان کرت»، سهام‏دار اصلی اونور ایرلاین بوده است.
 
در واقع، بر اساس ادعای رسانه ها، زمانی که بابک زنجانی در ایران بازداشت شد، شرکت اونور ایرلاین دچار مشکلات متعددی شد و جان کرت تصمیم گرفت به تهران بیاید. او توانست با پرداخت کم تر از نصف قیمت اصلی، دوباره سهام انور ایرلاین را بخرد. این یک زیان مطلق بود ولی برای نجات شرکت اونورایرلاین از دست دولت ایران که دنبال پول نفت خود می گشت، لازم بود.
 
«حمید حسینی»، بازرگان اصلاح طلب ایرانی که شهریور 93 در استانبول با «رضا ضراب» دیدار کرده بود، در گزارشی پیرامون این دیدار به خبرنگار روزنامه «زمان» ترکیه گفت: «مزایده فروش شرکت هواپیمایی اونور ترکیه متعلق به بابک زنجانی به زودی برگزار خواهد شد. این شرکت پس از دستگیری شمس، از همکاران بابک زنجانی‌، رها شده و صاحبان قبلی این شرکت در حال حساب سازی جهت خرید اموال آن هستند.»
 
با این حال، مهرماه 92 خبرگزاری «تسنیم» به نقل از منابع خارجی گزارش داد شرکتی به نام «اطلس جت» قرار است با یک سرمایه 8 میلیارد دلاری، شرکت های زیرنظر مهدی شمس را خریداری کند.
 
از سرنوشت این معامله نیز اطلاعی در دست نیست ولی با توجه به گزارش های مربوط به معامله جان کرت و مهدی شمس، به نظر می رسد به نتیجه نرسیده است.
 
اما هم‌زمان با حرف و حدیث ها درباره مهدی شمس در ایران، دی ماه 92 دوباره نام او در جریان فسادهای مالی ترکیه در رسانه های این کشور به میان آمد. این بار به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشتند: «شخص واسطه میان رضا ضراب و زنجانی برای ارسال پول نفت به ترکیه، تاجری مستقر در دوبی به نام مهدی شمس بوده است.»
 
رسانه های ترکیه از مهدی شمس به عنوان بخشی از پازل ماجرای رضا ضراب در ترکیه نام می برند. رضا ضراب در جریان پرونده اش ادعا کرد که موفق شده است 17 و نیم میلیارد دلار پول نفت را در دوران تحریم به ایران بفرستد. مشخص نیست سهم و سود چهره هایی چون مهدی شمس در این معاملات کلان چه قدر بوده است.
 
حمید فلاح هروی کیست؟
اتهام او در کیفرخواست صادره که 11 مهرماه در جلسه اول دادگاه بابک زنجانی خوانده شد، چنین اعلام شده است: "افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته مشارکت در کلاهبردی از کلاهبردی در شرکت HR، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی به‌مبلغ بیش از 444 میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی."
 
حمید فلاح هروی در سومین جلسه دادگاه که 14 مهر برگزار شد، حاشیه ساز شد. او دوبار دچار افت فشار خون شد، حالش به هم خورد و پای اوژانس را به شعبه 15 دادگاه انقلاب کشاند. با این وجود، درخواست وکلایش برای تعویق قرائت کیفرخواست با مخالفت قاضی ابوالقاسم صلواتی روبرو شد.
 
حمید فلاح هروی پیش از پیوستن به بابک زنجانی در حوزه پتروشیمی فعال بود، در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ایران موسوم به ساتا. این سازمان یکی دیگر از بازیگران اقتصادی مهم ایران است. در یکی از معاملات، شهریور سال 87، ساتا 51 درصد شرکت سرمایه گذاری غدیر را خرید. ارزش این شرکت در سال 87 حدود 1800 میلیارد تومان برآورد شده بود. حمید فلاح هروی از جانب ساتا به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری غدیر معرفی شد. فلاح هروی البته سال 85  بانک صادرات به عنوان عضو هیات مدیره این سازمان معرفی شده بود و در این زمینه صاحب تجربه بود.
 
سال 91، حمید فلاح هروی در ادامه به دلیل برخی اختلافات در زمینه فروش انحصاری محصولات پتروشیمی از ساتا خارج و به تعبیر دقیق تر اخراج شد.  حمید فلاح هروی در حوزه پتروشیمی با مشارکت سردار حسین دقیقی، مدیرعامل ساتا و محسن احمدیان، مشهور به سلطان پتروشیمی فعال بود. آبان 91 پس از اینکه خبرهایی درباره گمشدن 420 میلیون دلار پول محصولات پتروشیمی توسط محسن احمدیان منتشر و سپس وی بازداشت شد، رسانه ها خبر دادند که به دستور سردار وحید احمدی، وزیر دفاع دولت احمدی نژاد، سردار حسین دقیقی هم از مدیرعاملی ساتا برکنار شده ولی همان روز خبر تکذیب شد و سردار دقیقی تا آبان 93 بر صندلی ریاست تکیه زده بود، او یازده سال مدیر ساتا بود، با هزار ابهام و حاشیه که داستان حمید فلاح هروی یکی از آنهاست.
 
اما خبر بازداشت حمید فلاح هروی، دی ماه 92، همزمان با بازداشت بابک زنجانی منتشر شد. سایت تعطیل شده آینده در گزارشی نوشت او دو هفته قبل از بابک زنجانی بازداشت شده است. با این حال در کیفرخواست دادستان تاریخ بازداشت او 28 اسفند 92 اعلام شده است، یعنی پس از بازداشت بابک زنجانی.
 
سایت آینده نخستین بار اواخر آذر 92 از این چهره رونمایی کرد: "حمید فلاح هروی، مدیر سابق امنیتی که پس از اخراج از یک نهاد امنیتی به حوزه فعالیت های اقتصادی وارد شده است، با ارتباط گرفتن با بابک زنجانی، حلقه اتصال وی به بسیاری از نهادها و مسئولین می شود."
دو معامله مشهوری که بر اساس گزارش بازتاب حمید فلاح هروی در آن نقش اصلی را ایفا می کرد، معامله با سعید مرتضوی و خرید سهام بانک پارسیان بود. معامله دومی به نوشته بازتاب، سبب اختلاف بین بابک زنجانی و حمید فلاح هروی شد و بابک زنجانی از او شکایت کرد. اما برگردیم به معامله بابک زنجانی و سعید مرتضوی و برخی روابط این دو بر اساس روایت کیفرخواست صادره علیه بابک زنجانی.
 
در کیفرخواست صادره اعلام شده است که حمید فلاح هروی، عضو هیات مدیره بانک اف آی بی بوده، بانکی که ظاهرا در مالزی واقع بوده ولی بابک زنجانی همه کارهایش را از تهران انجام می داده است. این بانک نقش کلیدی در کلاهبرداری های بابک زنجانی ایفا کرده است. حمید فلاح هروی در گرجستان هم نماینده اصلی بابک زنجانی برای انجام امور بانکی بوده است.
 
به عنوان نمونه در جریان معامله نفتی دو میلیارد یورویی، بابک زنجانی با سپرده 300 هزار دلاری و ارائه 11 فقره ال سی به عنوان ضمانت نامه بانکی کار خود را پیش می برد، ضمانت نامه های بانکی توسط بانک خودش صادر شده بود.
 
معامله بابک زنجانی و سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی آذر 91 انجام می شود. 26 آذر 91 هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوبه فروش برخی شرکت های تحت نظر سازمان اجتماعی را امضا می کند و یک روز بعد طرفین بر سر میز معامله می نشنیند. طرف معامله هلدینگ سورینت قشم بوده است. در اسناد مربوط به این معامله، حمید فلاح هروی، رئیس هیات این مدیره شرکت و بابک زنجانی، مدیرعامل این شرکت معرفی شده اند. در این معامله، بابک زنجانی 138 شرکت وابسته به سازمان تامین اجتماعی را خرید، معامله ای به ارزش 4.4 میلیارد یورو.
 
هلدینگ سورینت قشم شهریور سال 90 تاسیس و ثبت شده است، اعضای هیات مدیره این شرکت عبارت بوده اند از: "بابک زنجانی، حمید فلاح هروی، فواد شکوری گنجوی و محمدمهدی افضلی." یکی از مهم ترین شرکت های زیر نظر این هلدینگ، هواپیمایی قشم است که بنابر گزارش های رسانه ای در سال 88 به هلدینگ سورینت قشم واگذار شد، در حالی که آگهی رسمی دادگستری نشان می دهد این شرکت در سال 90 تاسیس شده است.
 
بابک زنجانی که علاوه بر قشم در کیش هم فعالیت داشت، سال 90 پای اسدالله کریمی، مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش و سعید بهاری، مدیرعامل کیش ایر را هم به این هلدینگ باز کرد تا چتر انحصاری خویش را بر سر این دو جزیره گسترش دهد.
 
حمید فلاح هروی اما در معاملات نفتی هم همراه بابک زنجانی بود. او در جریان معامله دو میلیارد یورویی نفتی بابک زنجانی و مهدی شمس با صندوق بازنشستگی نفت وابسته به وزارت نفت ایران هم یکی از رابطان و معرفی کنندگان اصلی بود. در واقع او هم رئیس هیات مدیره و نماینده اصلی شرکت های بابک زنجانی بوده و هم معرف او به شرکت های مهم دولتی ایران. تلاش های حمید فلاح هروی برای واردکردن بابک زنجانی به حوزه نفت در اوایل سال 91 رخ داده است.
 
میزان نفوذ او در دولت احمدی نژاد چنان زیاد بوده که به روایت کیفرخواست در نهایت با معرفی حمید فلاح هروی و سایر اشخاص، بابک زنجانی موفق به اخذ مصوبه‌ای در هفتم تیر ٩١ از سه وزیر دولت احمدی‌نژاد (وزرای سابق نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت) و رئیس سابق بانک مرکزی می‌شود. این مصوبه رمز انفجار بابک زنجانی در اقتصاد ایران و اعتمادسازی گسترده در نهادهای دولتی و همه معاملات بعدی است.
 
در ادامه کیفرخواست آمده است: " مصوبه مورخ ٧/٤/٩١ به امضای سه وزیر وقت رسیده است، از آن به‌عنوان مصوبه ستاد ویژه تدابیر رئیس‌جمهوری یاد می‌شود؛ اما این مصوبه در ستاد تدابیر ویژه مصوب نشده است و فقط سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی آن را مصوب کرده‌اند که باید دراین‌راستا از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی استعلام شود. در آن جلسه بابک زنجانی به همراه حمید فلاح هروی در بانک مرکزی حضور داشتند و متأسفانه به واسطه همان مصوبه، بانک اف‌آی‌آی‌بی مجوز واریز پول‌های نفتی به حساب در اختیار متهمان را دریافت می‌کند." همان دو میلیارد و هشتصد میلیون یورویی که اکنون دولت ایران دنبال آن می گردد.
+53
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران
    بایستی برای اجرای این نمایشنامه دست هم بزنیم ؟؟!!
    4
    23
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    چرا سراغه اصله کاریها نمیرین ؟ یه اسمایی رو میگین که فقط به عنوانه عروسکه خیمه شب بازی نقش دارن . بالا بالایی ها باید مفسد فی الارض بشن .
    2
    28
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف، لهستان

    آورده اند که روزی گرگی خود را به ضیافت طعمه ای چنان شده بود که استخوانی از آن در گلوی او نه راه به اشکم او داشت و نه راهی به بیرون به عجله به سراغ لک لک رفت و مطمئن بود که او با گردن درازش به آسانی تواند استخوان را بیرون کشیدن به او گفت که در ازای درآوردن آن او را پاداشی خواهد داد بس نیکو لک لک همانگونه که انتظار از او همی برفت مُردد در اجرای آن بود اما طبیعت او او را وادار کردکه گردن خود را درون دهان گرگ فرو برد و به آسانی استخوان را بیرون کشید گرگ که احساس کرد که راه گلویش مرتفع شده راه خود کشید و برفت لک لک با عصبانیت فریاد کشید که پس هدیه نیکوی او چه می شود ,گرگ با غرش در حالیکه دور می شد او را نهیب زد :"ایا برایت کافی نیست که گذاشته ام سرت را درون دهانم کنی بدون اینکه تورا خوراک خود کنم?" از ستمکاران توقع پاداش نداشته باشید" ! -از سری افسانه های ایزوپ - !
    2
    22
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۶
    Mahvelat - فرانکفورت، آلمان

    دزد،دزد،دزد،دزد،اگر شما بجز این معنا چیزى در ایران سراغ دارید بما هم بگویید
    3
    24
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    سلام لبخند - تهران، ایران
    تمام این همه خلافکاری و دزدی . فقط کار این سه نفر بوده ؟؟ عجب زرنگ هستند !!!!!!!
    2
    21
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    OzveMardom - پاریس، فرانسه
    اول گزارش صحبت میشه از ۱.۲ میلیون به علاوه ۷ میلیون یورو که پولی‌ نیست اصلا (توجه کنید به ۲ فقره خرید شرکت به مبلغ ۲۵۰ و ۱۰۰ میلیون یورو). اینجا فکر کنم اشتباهی‌ در دادن ارقام باشه. آخر گزارش هم به مبلغ ۲.۸ میلیارد یورو اشاره میشه که این یکی‌ واقعا دیگه پولی‌ هست و اگر بر شکست شده باشند (مثلا با ضرر دادن توی فروش شرکت هاشون) نمیتونند این پول رو پرداخت کنند. ولی‌ ۸.۲ میلیون یورو حتا برای یک تاجر برشکسته پولی‌ نیست.
    3
    16
    ‌پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    alireza_spain - بارسلون، اسپانیا
    اقایون شما که حرف این بالایی هارو باور نمیکنید پس چرا به اخبار دزد بودن زنجانی اعتماد میکنید..یه مشت کارشناس بی عرضه تو ایران زمان تحریم نیتونستند یه لیتر نفت بفروشن اصلا پولی در بساط نداشتن که چیزی بخرن اصلا کسی ازشون نفت نمیخرید اصلا نمیتونستند یک لیتر نفت و به کشورهای تحت قرارداد برسونن...رفتن بابک زنجانی و از ترکیه امارات کشوندن آوردن تا براشون ارز انتقال بده تو کشور ..زنجانی بود تا راه روش رسوندن نفت به کشورهای همسایه رو به این اقایون گفت زنجانی بود 17.5 میلیارد دلار برای نفتی ها انتقال داد ..اصلا چرا کسی نمیپرسه زنجانی چطوری این مبلغ و انتقال داد در صورتی که کسی این توانایی رو نداشت..زنجانی در عرض دو سال بالای 200 میلیارد دلار انتقال ارز به ایران داشته که 17.5 برای نفتی ها بوده مابقی برای شرکتهای خصوصی و ارگانهای مختلف و یا صرافها بوده که به ایشون اعتماد کافی داشتند..بخدا زنجانی اگه دزد بود به اون 200 میلیارد دلار چشم میداشت نه این 1.2 میلیارد دلاری که نفتی ها ادعا دارن که اصلا هم درست نیست اصلا هم زنجانی بدهکار نیست..این چولی ادعایی تو حسب خود شرکت نفت ولی تو بانک زنجانی است
    3
    1
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    alireza_spain - بارسلون، اسپانیا
    بخدا اینها فقط دارن تظاهر میکنن که دارو دسته احمدی نژاد پشت زنجانی بوده..اقایون زنجانی سال 84 موسسه مالی بینالمللی تو دبی داشته از طریق همین تونسته تمام منابع رو انتقال بده..زنجانی فقط یه کاسب بوده..چرا نمیان بگن زنجانی زمان تحریم 1 میلیارد دلار 1 میلیارد دلار به شرکت نفت وام میداده و یا ال سی هاشون رو با حساب خودش نقد میکرده؟..بخدا کسی پشت زنجانی نیست..زنجانی رو علم کردن تا بگن احمدی پشتش بوده و این بنده خدارو متهلف نشان دادن..والله همه ی این افراد از زنجانی وام دارن و به زنجانی بدهکارن..این اقا یکی از بزگترین سرمایه داری ترکیه و امارات و تاجیکستان..این اقا زمانی که بخاطر مسائل دور زدن تحریم ها شرکت و اسم خودش تحریم شد امد تو ایران سرمایه گزاری کرد...اقایون زنجانی 15 میلیارد یورو از طریق بانکها و موسسه مالی که داره اعتبار از آی وان داشته و داره...در اخر عرض میکنم یک شرکت هوایی ایرلاین قشم ایر برابر با کل بدهی زنجانیست..مابقی املاک مصادره شده به علاوه مبلغ 7هزار میلیاردی موجود برای گردش مالی و نقل و انتقالت شرکتهای مختلف در ایران که مصادره شده است بماند.وسلام
    4
    1
    شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.