جوشش غیرت ایرانی، نه بی‌ادبی و نفرت‌پراکنی

عصر ایران ؛ مهرداد خدیر – اکبر عبدی بازیگر سرشناس سیما و سینما در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 3 سیما در بیان خاطره‌ای از حج ودر نکوهش رفتار ماموران عربستان سعودی با حجاج ایرانی لفظی را به کار برد که با هر معیاری دور از ادب شناخته می‌شود و مجری برنامه (‌حسینی) را نیز به دردسر انداخت.
 
این لفظ آن قدر بی‌ادبانه و چندش‌آور است که هیچ رسانه‌ای قادر به ذکر آن نیست. با این همه در زمره الفاظ مستهجن قابل احصا نیست اما به کار بردن آن در رسانه رسمی  بی‌احترامی به  میزبان و بینندگان به حساب می‌آید خاصه این که با گسترش شبکه‌ها‌ی موبایلی به طرفه العینی بازنشر و تکثیر می‌شود و از این حیث با گذشته کاملا متفاوت است و یک خطا ولو سهوی ضریب میلیونی می‌گیرد.
 
نویسنده این سطور البته بر این باور نیست که واژه ای از جنس آنچه از زبان اکبر عبدی خارج شد باید از فرهنگ لغات اخراج شود.
همین چندی پیش بود که ناصر تقوایی در برنامه‌ای که به بزرگداشت او در خانه هنرمندان اختصاص یافته بود درباره سانسور رمان و فیلم به بهانه برخی واژگان گفت:
 
 نمی توان برخی کلمات را از زبان دور انداخت چرا که نقل آنها از زبان برخی شخصیت های داستان ها یا فیلم ها اجتناب‌ناپذیر است.
 با این نگاه همین واژه زشتی که اکبر عبدی به کار برده چنانچه از زبان خود او و در یک فیلم بیان می‌شد شاید جای توجیه داشت و طبقه اجتماعی و نوع گفتار آن نقش را نشان می‌داد اما بی هیچ تردیدی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در مقام شخصیت حقیقی زیبنده نیست.
 
  نکته قابل توجه این است که نمی توان گفت این لفظ را سهوا به کار برده چون مقدمه ای آورده و با قصد قبلی و برای نتیجه گیری به آن نقطه رسید و منحصر به آن لفظ هم نبود. اما اتفاقا موضوع متوقف به آن کلمه نیست بلکه الفاظی که درباره «اعراب» و « کویر» به کار برد زننده‌تر است.
 
  کویر در فرهنگ ما مفهوم راز آلود و مقدسی است. بخش قابل توجهی از این سرزمین، کویری است و مردان و زنان کویر به کویری بودن خود می بالند و کویر همان بیابان نیست که نشان ناآبادانی باشد. کویر حیات دارد.
 
  مشهور ترین اثر دکتر علی شریعتی « کویر» نام دارد و یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری ایران بی گمان کویر است. بر این اساس می توان گفت که آنچه این بازیگر درباره اعراب و کویر و مردمان کویری گفت آزار دهنده تر و چندش آور تر از آن لفظ نهایی است که از دایره ادب خارج است:
 مولانا می گوید:
  از خدا جوییم توفیق ادب
  بی ادب محروم ماند از لطف رب
  آیا نقش آفرینی این بازیگر در برخی فیلم ها و رواج گفتمان لمپنی در آن هشت سال در به کار گیری این الفاظ  تاثیر نداشته است؟ آیا پاره ای استقبال ها و به وجد آمدن ها در فضای مجازی از تنزل اخلاقی در جامعه حکایت نمی کند؟
 
  پیام های تایید کننده‌ای که اکبر عبدی را به خاطر الفاظی که درباره اعراب به کار برد می ستاید. غافل از این که در ایران خودمان نیز هموطنانی عرب هستند پس هر عربی غیر ایرانی نیست و تازه هر عرب غیر ایرانی هم منتسب به آل سعود نیست و مناقشه کنونی را نباید به جدال عرب و غیر عرب بدل کرد و از آن بستری برای نفرت پراکنی ساخت.
 
  توصیف فردی که نمی پسندیم به عنوان چهره ای شبیه مردمان کویر شاید نابخشودنی ترین بخش سخنان بازیگر سینما بود با این حال انتقاد اصلی را نباید متوجه اکبر عبدی دانست. زیرا ریشه مشکل را جای دیگری باید جُست:
 
  نخست این که این همه آدم متفکر و شاعر و سخن سنج در این جامعه حضور و فعالیت دارند. چرا اصرار دارید در هر برنامه‌ای بازیگرانی را دعوت کنید که در بهترین حالت تنها از ایفای نقشی که به آنان سپرده شده بر می‌آیند و دیدگاه مستقلی ندارند.
این غزل را حامد عسگری سروده است:
  قلم به خون زده ام تا که از منا بنویسم
  به استخاره نشستم که ابتدای غزل را
  زمانده ها بسرایم؟ ز رفته ها بنویسم؟
  نه عمر نوح نه برگ درخت های جهان هست
   منا که برف نمی آید این سپیدی مرگ است
  چه سان ز مرگ رفیقان با صفا بنویسم؟

  به جای این که نویسنده و فیلسوف و شاعر را دعوت کنند که بر کلمات تسلط دارند بازیگری را می‌آورند که هر کلمه‌اش می‌تواند موجب سوء تفاهم شود. البته دعوت از بازیگران هم گاه مناسبت دارد اما اصرار بر این که از طیف خاصی باشند این مشکلات را هم پدید می آورد.
 
  دوم این که وقتی آقای احمدی‌نژاد آن تعابیر را به کار می‌برد (‌آب را آنجایی بریز که ... ) یا نماینده مجلس درباره وزیری که دو سال است برای احقاق حقوق ایران می‌کوشد تا خسارت روزانه 100 میلیون دلار به اقتصاد ایران متوقف شود آن واژه توهین‌آمیز را در صحن علنی به کار برد که البته با تذکر به موقع آقای ابوترابی نایب رییس مجلس رو به رو شد دیگر چگونه می توان از بازیگری چون اکبر عبدی انتظار داشت رعایت کند در حالی که می‌دانیم چندان اهل مطالعه نیست و با هوش و استعداد ذاتی و فوق‌العاده خود به یک بازیگر توان‌مند بدل شده و در بهترین فیلم‌های سینمای ایران بازی کرده و در آثار برجسته‌ترین کارگردانان حضور داشته است.
 
   در این واقعیت هم باید تامل کرد که شماری از کاربران فضای مجازی که از خود ما مردم هستند و در واقع خود ما مردم هستیم این واژه‌ها را می‌پسندند و دوست دارند نفرت خود را که حالا بهانه موجهی هم یافته ابراز کنند اما خطاب به همین گروه هم می‌توان گفت آیا در قبال توصیفات دیگر خاصه آنجا که به مردمان کویری تشبیه می‌کند نیز همین نظر را دارید؟
+278
رأی دهید
-63

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران

    این مرتیکه و تمام افرادی که دانسته یا ندانسته در تفرقه افکنی بین مذاهب و نژاد‌ها آب تو آسیاب کسانی‌ که از این معضل سو استفاده می‌کنند میریزند خود نمیدانند که زمان انفجار و تلافی جزو اولین قربانیان این تقابل خواهند بود و فرهنگ این ملت از دیر باز موافق این مسائل نبوده ، یادمان باشد رژیم‌های که مشروعیت بین مردم ندارند همواره در پی‌ ایجاد بحران و دشمن تراشی هستند !!
    57
    147
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    با احترام به ایشان ولی حرف ایشان بسیار زشت هر چند که ما از عربها خوشمان نمی آید ولی دست به دامان آنها هستیم . اکبر آقا اگر راست می گویی اسم عرب ات را عوض کن .
    66
    103
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    setayeshz565 - وین، اتریش

    کاملا موافقم،بسیار تحلیل بجایی بود،خیلی خاطره زشتی بود،قطعا إز محبوبیت أین بازیکر کم میشه
    52
    117
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

    موافقم و گفتن اون حرف زشت تنها قسمت بدش نبود.ایشون همچنین داشتن چهره زشت رو مسخره کردن .اونجا که میگه صورت اون جوون کهیری و جوش جوشی بود و این ظاهر رو به کل اعراب هم نسبت داد!! (اونجا که میگه :عرب دیگه!).نسبت دادن اصطلاح :"هنرپیشه گنده" به خودش هم از اون خود شیفتگیهای خاص سلبریتی‌های کشورمون بود.همچنین بدون هماهنگی تبلیغ تئاتر کمدیش رو کرد و این از تغییر حالت اون حسینی پاچه خوار هم که قاطی کرده بود و دستپاچه نمی‌دونست چکار کنه،معلوم بود.تازه میگفت نمیذارن حرف بزنم!!خوب تا حدی حق دارن با این ادبیات حرف نزنی‌ بهتره!
    40
    152
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    whatever - کپنهاگ ، دانمارک

    نظام ولایت فقیه نه تنها اوباش سالاری را در ۳۷ سال گذشته نهادینه کرده, بلکه به گسترش فرهنگ و ادبیات لمپنی به خصوص در موارد گسترش تشیع پرداخته. برای مثال گفتارها و نوشته های کاملا لمپنی که راجع به یزید و معاویه به طور گسترده در ایام تاسوعا عاشورا امروزه دیده میشوند همه از برکات این نظام است که قبلا وجود نداشت.
    22
    101
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    حالا یکی نیست از این مرتیکه که جوگیر هم شده بود بپرسد: تو که اینقدر از عربا بدت میاد، پس با خانواده رفته بودی اونجا چه غلطی بکنی؟
    26
    165
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    haftsang - انتورپن، بلژیک

    آقای اکبر عبدی کاملا حرف به جا و درستی‌ زد .و شما سینه چاک‌های عرب پرور که حرف اکبر عبدی رو بی‌ احترامی و به دور از ادب مپندارید.یادتون باشه که با همین نگرش و بینشه شماها و امثال شماهاست که عرب و فرهنگ عرب تا به امروز در ایران مانده.
    141
    116
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    ali_london - لندن، انگلستان
    عربستان بخاطر مذهب هم وطنهای خونی عرب خودش را مهاجر خوزستان کرده و مهمون یک مدت عزیز هست در مورد کویر تو ایران فارس کویر نشین هستند و اقای اکبر عبدی امیدوارم یادش باشد که ترک زبان اقلیت اذری هستند نه تهرانی ولی دمش گرم و مرگ بر عرب حالا هر مذهبی می خواهد داشته باشد
    45
    55
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان

    بنده هم با حرفهای اصحاب کهف-بروکسل -بلژیک و karaji-کرج-ایران موافقم !در ضمن اگرایشان -اکبر عبدی-کمی باسوادتر بود می توانست با کلمات بازی کند و منظور خود را برساند وهمه حُضارهم -چون ایشان کُمدیَن هستندواز او انتظار جوک و لطیفه دارند- بخندند مثلا بگوید :"هم اندازه ُ هیکل شما دوتا, فضله ُ ماکیان !بارتان میکردم " هم کلمه ای بود نیمه ادبی و هم منظور خود را رسانده بود و هم این کلمه جزو ممنوعیاتِ بیان در سدا و صیما !نیست !
    26
    54
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kshamillan - مونترال ، کانادا

    نویسنده گرامی اکبر عبدی هر چی گفته حرفایی هست که سالهاست ایرانی ها میگن ...همین جا روزی هزار بار ایرانیان به عرب ها فحش میدن.....یا میگن سوسمار خور و ملخ خور هستن ...البته این ها توهین هم نمیشه بگی هست چون این کار ها رو میکنن ...وحشی و غیر تمدن نیستن که هستن ..فرهنگ بربریت رو از ۱۴۰۰ سال پیش به دنیا صادر نکردن که کردن ...با دختر بچه ها و پسر بچه ها رابطه سکسی ندارن که دارن ...دزد و جانی و قاتل نیستن که هستن ...خوب این ها تهمت که نیست هر روز اگر اخبار رو پیگیری کنی این ها رو میتونی بخونی ...چیز غیر واقعی که نگفته....بعد عرب ها از ایرانی ها متنفرن ..ایرانی ها چون شیعی هستن ..کافر فرقه ضاله خطاب میکنن ...حالا شما ها عاشق عرب ها هستین و حتا میگین تو بهشت خدا یک فارسی زبان نیست ..همه عرب زبان میشن ..این یک توهین از جانب عرب ها هست ..اما شما انگار نه انگار تازه خوشتون هم میاد ...اما دلیلی نداره شما ها از عرب و فرهنگش خوشتون میاد همه خوششون بیاد ...اگر آنها بارها تو رسانه هاشون از ایرانی ها بد گفتن و توهین کردن ...ما هم باید بکنیم ...
    31
    63
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    کله پاچه سیرابی - ایوان ، ایران

    اتفاقا بسیار کار پسندیده و درخور اعراب گفتن، این نویسنده حتما از ایران و ایرانی نسبتی ندارند و منافقانه نوشته‌اند. همین دیروز بالای 500 جنازه آن هم با بی احترامی و به زور تحویل ایران دادند یا شاید حامیان جنگ با ایران و ایرانی را مجوس و نجس برشمردن و قتل ایرانیان را حلال بر شمردن کار درستی باشد و گفتن کلمه عرب بودن به خیلی ها بر خورده باشد به درک.
    41
    79
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان

    [::haftsang - انتورپن، بلژیک::]. دوست عزیز !یادتان باشد که ایشان به هر حال روی آنتن زنده صدا و سیما در شبکه سه که هر شب پخش می شود در حال اجرا بود و شما در هیچ جای دنیا هم نمی بینید که همه کلمات را روی آنتن پخش کنند و مجری ها و شرکت کننده هاهم این را بخوبی یاد گرفته اند !مشکل این است که بیسوادی باعث این شده و اگر ایشان یواد داشت و کمدین می شد به هیچ مشکلی برخورد نمی کردند که حالا ایشان را ممنوع التصویر کنند و یا مرتضی حسینی را بازخواست کنند ویادتان باشد که این قضیه در سطح بین المللی نیز بازتاب خواهد داشت چرا که صدا و سیمای کشور همواره بیانگر گفتمان سیاسی کشور است و نمی توانند این را در آن سطوح ماست مالی کنند و برایشان گران تمام می شود !
    16
    49
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - پوزنان ، لهستان
    در کل و بالمجموع می توان گفت که بی سوادی -که اکنون در کشور نهادینه شده است - باعث تمامی این حرفها و حدیث هاست و به قول عزیز نسین نویسنده تُرکیه ای :"هیچوقت به نابغه ها و باسوادها و کسانی که فکر می کنند زیاد می دانند کار نمی دهند" و به قول فدور داستایوسکی: "از آدم باهوش می خواهند که برده و رام و فرمانبر باشد" حالا دیگر شما خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل !
    23
    37
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان

    اونروزیکه میگند این رژیم با اون صدا و سیماش داره تاثیر رو فرهنگ و مرام ایرانى ها میگذاره حالا یک هنرمند البته از نظر من ایشان ابرو هنر را هم بردن بیاد با وقاحت تمام الفاظ زشت رو استفاده کنه حتى براى دشمن !!! شما گویا فراموش کردید ما فردوسى حکیم را داریم میاد ٣٠ هزار بیت مینویسه سراسر جنگ با دشمنانش بعد یک کلمه فحاشى نمیبینید در شاهنامه اش اگر اینگونه میخواست باشه لابد هر صفحه اش پر از الفاظ زشت میبود!!! دوستان نگذارید اخلاقتان توسط این تازى ها از بین برود شرم بر تازیان
    10
    32
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    این هنرمنده این مملکته دیگه، حالا تصورش رو بکنید وقتی یک هنرمند این باشه پس بقیه باید چطور باشن؟؟ از کوزه همان تراود که در اوست ، مشاهیر و شاعرانی پرنام و نشام مانند سعدی و حافظ و فردوسی و هزاران دُر گرانمایه این مرزوبوم کجاییند تا این گونه افراد خود را به نام مشاهیر و هنرمند جا نزنند بلکه زانوی تلمذ بزنند و ادب فراگیرند، ادبی پارسی که بسی گسترده و فراگیر است لایق داشتن افرادی فرهیخته هست نه انسانهای فرومایه
    21
    40
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    [::haftsang - انتورپن، بلژیک::]. دوست عزیز بشر از نفرت پراکنی در هیچ جای تاریخ 10000 ساله اش نتیجه نگرفته بلکه همیشه شکست خورده واقعی انسان متنفر بوده نمونه روشنش آلمان نازی نمونه دیگرش نفرت مذهبی اعراب (دارن قدرت از دست می دن قدرت نمیگیرن که). قدرت وقتی می آید که بر روی هدفهایت مثل لیزر متمرکز می شوی و نتیجه آن بصورت خودکار قدرت خواهد بود و شعاعهای فرعی آن چشم هرکسی را کور خواهد کرد اگر دانش داشته باشی اگر اقتصاد داشته باشی خودکار بمب اتم و حساب بردن عرب و دنیا هم پی آن خواهد آمد. در پایان ناسیونالیزیم یک چیز است فحاشی و نفرت چیز دیگر ناسیونالیزم واقعی این امکان را میدهد هر فرد عرب ایرانی حس ایرانیت کند و حمایت ملتش را بدون تحقیر تبعیض در کنار خود ببیند.
    8
    25
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران
    [::rood120 - منچستر، انگلستان::]. اسمو که نمیشه عوض کرد که جانم.اسم کوچک من هم حسین است.نه احساس عرب بودن دارم و نه شیعی بودن،ولی اسمم رو دوست دارم.یک انسان آزاده و خداپرستم.
    15
    27
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران

    منم با نویسنده این متن موافقم. اکبر عبدی با تمام ارادتی که بهش هست، نبایست این کلماتو بکار می برد.یک گلایه هم از اون ،بازی کردن در فیلم های ده نمکی هستش. راستی ، اتفاقا از احمدی نژاد بیشتر مورد انتظاره ،این نوع حرف زدن،همه خوب میدونن دکترای اون که همچین اعتباری نداره و آی کی یوش در حد یک گنجشکه.درارای زبونش هم با دیوار چین قابل مقایسه هستش.
    12
    32
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه

    بدترین حرکتی بود که عبدی تا کنون انجام داده آبروی چندین ساله خودش را با چند کلمه بر باد داد
    17
    41
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    simairani - کاشان، ایران
    جناب خدیر شما از سیمایی جمهوری اسلامی چه انتظاری دارید؟ وقتی‌ فرهیختگان و نویسندگانِ آزاده این مرز و بوم در گمنامی دق میکنند ، غربت تیشه به ریشه آنها میزند ، دست نوشته‌هایشان زیر تیغِ سانسور سلاخی میشود مطمئناً صحنه برای امثال عبدی‌ها خالی‌ میماند که هدف رشد ادب که نه بلکه رواجِ لمپنی و لیچار گوی ‌ست
    4
    18
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Payam-33 - ویسلر، کانادا

    [::haftsang - انتورپن، بلژیک::]. صبح بخیر، بیدار شو. عرب پرور همین امثال اکبر عبدی هستند که می‌رن به عربستان برای حج و سالیانه میلیاردها دلار پول ایران رو اونجا خرج عرب و آلی سعود می‌کنن. عرب پرور همونه که مثل عبدی صبح تا شب دستمال به دست دنبال امثال ده‌نمکی راه افتاده که با نون الود به خونه مردم شکمش رو سیر کنه. اگر عرصه هنر در ایران عاری از دستمال کشی‌ بود ،هنرمند از عبدی خیلی‌ بهتر هست که هیچوقت نتونستن شکوفا بشن چون دستمال جمهوری اسلامی نبودن!
    4
    36
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Payam-33 - ویسلر، کانادا

    کشوری که رهبرش خامنه‌ای باشه، رئیس جمهورش امثال احمدی‌ نژاد، سیستم قضایی امثال خلخالی رو تو شناسنامش داشته باشه، خوب هنرمندش هم می‌شه اکبر عبدی و ده ‌نمکی
    4
    44
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Leopard Lover - لندن، انگلستان

    [::Payam-33 - ویسلر، کانادا::]. مرسی، جان کلام را گفتید
    8
    29
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    بنی آدم - گوتنبرگ، سوئد

    آقای عبدی ای کاش مشابه چنین جوابی را وقتی پیشنهاد بازی در آن فیلم های کذایی به شما شد، داده بودید !!!
    2
    25
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    دراون زمان بچگی ام یه جشنی بود بنام(عمرکشون)بعدها شنیدم دربعضی ازکشورهای عربی همین برنامه را برای(علی)اجرا میکنند.
    5
    18
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    sohane qom - قم، ایران
    آقای عبدی کمدین هست، تو کانادا مردم پول میدن برن آقای رسل پیترس را ببینن که بهشون فحش و بد و بیراه بگه
    6
    5
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    iranian1982 - ملبورن، استرالیا
    ای بابا، حالا حرفی نزده که!‌ خاطره ای که داشته را همونطور که بوده تعریف کرده. مطالبی هم که راجع به اعراب گفته نظر شخصی خودش بوده، کسی رو مجبور نکرده که نظرشو بپذیره! هر کسی حق داره نظر شو بیان کنه ! چرا ما ایرانی ها اینقدر مسائل کوچک و حاشیه ای رو بزرگ می کنیم که اصل مطلب حتا فراموش میشه؟!!! پس کی میخواهیم یاد بگیریم که به نظر دیگران احترام بگذاریم؟
    7
    14
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Licht - برلین، آلمان
    چرا انقدر جو می دید همین چند وقت پیش بود که همین عربهای نازنین به دو جوان ایرانی تجاوز کردند حالا اگر تجاوز 1500 سال پیش را ندید جنایات امروزی عربها به ایرانی ها را که می بینید چرا انقدر ازشون طرفداری می کنید در ضمن ما ایرانی عرب نداریم این را بفهمید ما عرب زبان داریم ولی ملیت عرب نداریم. ما ترک زبان داریم ولی این دلیل نیست که ملت ترکیه ای داریم و .. اکبر عبدی عزیز آفرین که جرات کردی در برنامه زنده نظرت را بدی آفرین ولی کاش تو که انقدر فهمیده هستی به مکه نمی رفتی دنبال خدا نباید در مکه گشت الله بتی بیش نبود و نیست خدای خودت را در دل کودک یتیمی که نه سرپرستی دارد و نه چیزی برای خوردن داره پیدا می کردی.
    5
    8
    یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    من نه طرفدار عبدی هستم نه خوشم میاد از اکبر ، ولی‌ اون حرف شایسته عرب‌ها بود د و منظور ایشون هم کاملا عربستان بود نه ایرانی‌ هی عرب ، با این که عرب‌های ایرانی‌ هم چندان چنگی به دل‌ نمی‌زنن با افکار پوسیده دینی خودشون ،عبدی اون روز خوب گفت ولی‌ من از آدم نون به برخ روز خور متنفرم ( که این هم بحثی‌ جدا هست) ،عبدی یه آدم اشغال هست همینو بس.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.