عربستان سعودی برای شناسایی کشته شدگان حادثه منا آزمایش DNA انجام می دهد

امدادگران درحال کمک به مجروحان حادثه مناگزارش ها حاکی است که با افزایش معضل شناسایی ده‌ها جنازه جان‌باختگان حادثه منا، عربستان سعودی راهی جز آزمایش DNA برای حل این مشکل نیافته است.
 
در همین زمینه، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که «بیمارستان تخصصی نور»، آزمایش DNA از بستگان درجه یک مفقودان حادثه منا را آغاز کرده تا آن را با جان‌باختگان مجهول الهویه مقایسه کند.
 
با وجود این‌که بیش از یک هفته از حادثه منا که به کشته شدن صد‌ها تن انجامید می‌گذرد، اما همچنان بسیاری از حاضران در محل حادثه، مفقود هستند.
 
در همین حال جمع شمار قربانیان اعلام شده توسط کشور‌ها، از آخرین آماری که عربستان سعودی اعلام کرده، بیشتر می‌شود.
عربستان سعودی در آخرین آمار از کشته شدن حادثه منا را ۷۶۹ تن و زخمی‌ها را ۹۳۴ تن اعلام کرده‌اند. ریاض اما اشاره‌ای به آمار مفقودان نکرده و توضیح نداده است که آیا شهروندان عربستان سعودی در میان جان‌باختگان بودند یا نه.
 
برخی کشور‌ها شمار شهروندان جان‌باخته خود را پس از شناسایی جنازه‌هایشان اعلام کرده‌اند که در این میان، ایران بیشترین سهم را دارد.
 
جان‌باختگان اعلام شده توسط کشور‌ها بدین ترتیب است: «ایران: ۴۶۴، مصر: ۱۲۴، نیجریه: ۶۴، مالی: ۶۰، اندونزی: ۵۶، هند: ۵۱، پاکستان: ۴۶، نیجر: ۲۲، کامرون: ۲۰، ساحل عاج، ۱۴، چاد۱۱، الجزایر: ۱۱، سنگال: ۱۰، مراکش: ۱۰، سومالی: ۸، غنا: ۵، تانزانیا: ۴، کنیا: ۳، تونس: ۲، بورکینافاسو: ۱، بوروندی: ۱، هلند: ۱. بنین: نامشخص.»
بدین ترتیب جمع این آمار، ۹۹۵ جان‌باخته می‌شود که تا کنون شناسایی شده‌اند.

جمع آمار مفقودان اعلام شده توسط کشور‌ها نیز حدود ۶۰۰ تن می‌شود. همچنین هنوز دلیل تفاوت آمار اعلام شده مشخص نیست.
در ارتباط با مساله مفقودان ایرانی، علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال ‌احمر ایران گفت: «بیمارستان‌های طائف، جده و مکه که احتمال می‌رفت مجروحان مجهول‌الهویه ایرانی به آنجا منتقل شده باشند، کامل جستجو شده و متاسفانه حتی یک فرد مشکوک به ایرانی بودن را پیدا نکردیم.»
 
به گفته آقای مرعشی، عربستان سعودی از روز سه‌شنبه «اجازه نداده است» گروه‌های ایرانی وارد سردخانه «معیصم» در مکه شوند و به همین دلیل «شناسایی جدیدی صورت نگرفته است».
 
در همین حال حسن قاضی‌زاده هاشمی، ‌ وزیر بهداشت ایران که به عربستان سعودی سفر کرده است، پس از دیدار با وزیر بهداشت این کشور گفت که عربستان اطمینان داده‌ استبرای مداوای مجروحان، انتقال جان‌باختگان و شناسایی مفقودان حادثه هرگونه همکاری لازم را انجام دهد.
 
به گفته آقای قاضی‌زاده هاشمی، مقامات عربستان سعودی همچنین «اطمینان کامل دادند که هیچ ایرانی تاکنون در مکه دفن نشده و نخواهد شد».
 
خبرگزاری رسمی رسمی عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که این کشور و ایران برای انتقال اجساد قربانیان ایرانی حادثه مرگبار حج به توافق رسیده‌اند.
 
از سویی علی جنتی وزیر ارشاد ایران نیز پیش‌بینی کرد که تعداد حجاج کشته شده در حادثه «رمی جمرات» در منا به هشت هزار نفر برسد و از مقامات عربستان سعودی خواست که درباره «بی‌تدبیری‌ها» در این حادثه پاسخگو باشند.
 
این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید که جمهوری اسلامی به دنبال سیاسی کردن حادثه منا نیست.
اخبار ضد و نقیضی برای دلیل حادثه منا اعلام شده است. مقام‌های عربستانی، ازدحام بیش از اندازه جمعیت در یکی از خیابان‌های منا و همچنین نا‌هماهنگی و تخلف برخی کاروان‌ها دلیل حادثه اعلام کرده‌اند اگر چه تا کنون نتیجه رسمی تحقیق کمیته حقیقت‌یابی که ریاض برای شناسایی علت حادثه تشکیل داده، اعلام نشده است.
+27
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.